Långresa i ny fossilbil
Moderator: Redaktion
Långresa i ny fossilbil
Jag skulle tillsammams med två kollegor åka ner till Skåne igår. Totalt ca 70 mil t o r. Ena kollegan har precis skaffat en ny tjänstebil, en Volvo V90 D4 diesel, och eftersom den är ny och stor blev jag nerröstad angående val av bil. Teslan fick stanna på parkeringen i Jung och vi tog Volvon istället. För mig var det första gången på över två år att jag fick (dvs tvingades) åka fossilbil en längre sträcka. Det var som en resa bakåt i tiden.
Jag kan väl börja med det som var bra, nämligen Volvos stolar. Föga överraskande kanske. Och här sätter jag punkt för lovsångarna. Mer positivt kan jag inte komma på nämligen.
Vi satte oss i bilen och jag tittade på inredningen. Visserligen är det en smaksak, men ärligt talat, vad håller Volvo på med? Jag har alltid tyckt om deras design, men nu? Vad har hänt? Gräsligt.
Sen hände det nåt konstigt. Kollegan tryckte på en knapp och det började brumma. Och det brummade och brummade. BRRRRRRRRR hela brrrrrrrr tiden brrrrrrrummar det. Brrrrrrrr och så brrrrrr håller det på. Hur i hela friden står folk ut med detta? Och jag som tycker att Teslan låter mycket. Nej nej nej. Jag tar tillbaka allt jag någonsin har sagt om den höga ljudnivån i min bil. Det där är inte klokt. Jag blir allt mer bekräftad i min uppfattning att det är just avsaknaden av motorljudet som gör att man känner sig mindre trött när man reser i en elbil. Denna gången körde jag inte ens själv, ändå så var jag helt fullständigt slut på kvällen. Vi gjorde en liknande resa för två veckor sedan, men då med Teslan och det var jag som körde. Då var jag inte alls trött.
Nåväl. Vi brummade alltså söderut och stannade i Falkenberg. Jag tittade med ett suck i riktning mot Superchargern som hade kunnat ge oss massor med ren el för att komma vidare. Men Volvon ville ju ha diesel. Jag klev ur bilen och möttes av ett moln dieselångor. Fy fan vad det luktar. Hur vågar folk att stå där och tanka? Det är ju vidrigt. Har det alltid luktat så eller är det nåt nytt?
Sen skulle vi äta nåt och stannade ca 20 minuter till. Vilken extrem tidsvinst med en fossilbil. Eller hur?
Vi brummade vidare. Brrrrrrrr, brrrr brrrrrrrrr. Host. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.....
På hemvägen hade vi lite bråttom, det var sent och vi ville hem. Bra att man slipper ladda en fossilbil. Det är bara köra. I höjd med Falkenberg blev vi hungriga. Vi fick stanna och äta. Jag såg Teslorna utanför. Jag plockade fram mobilen för att se hur mycket bilen hade laddat. Nej, just det. Den stod ju i Jung och väntade på mig. SUCK. Efter en dryg halvtimme åkte vi vidare. Tänk vilken tidsvinst. Eller hur?
Hemåt. Jung. Där står den. Äntligen. Jag sätter mig och glider iväg. I tysthet. Vilken lättnad.
Han fick ge en halv mille för Volvon sa han, minus lite rabatt. Varför...?
Just det, Volvon ska ju vara så stor. Men ärligt talat så tror jag att bagaget i Model S är större.
Jag kan väl börja med det som var bra, nämligen Volvos stolar. Föga överraskande kanske. Och här sätter jag punkt för lovsångarna. Mer positivt kan jag inte komma på nämligen.
Vi satte oss i bilen och jag tittade på inredningen. Visserligen är det en smaksak, men ärligt talat, vad håller Volvo på med? Jag har alltid tyckt om deras design, men nu? Vad har hänt? Gräsligt.
Sen hände det nåt konstigt. Kollegan tryckte på en knapp och det började brumma. Och det brummade och brummade. BRRRRRRRRR hela brrrrrrrr tiden brrrrrrrummar det. Brrrrrrrr och så brrrrrr håller det på. Hur i hela friden står folk ut med detta? Och jag som tycker att Teslan låter mycket. Nej nej nej. Jag tar tillbaka allt jag någonsin har sagt om den höga ljudnivån i min bil. Det där är inte klokt. Jag blir allt mer bekräftad i min uppfattning att det är just avsaknaden av motorljudet som gör att man känner sig mindre trött när man reser i en elbil. Denna gången körde jag inte ens själv, ändå så var jag helt fullständigt slut på kvällen. Vi gjorde en liknande resa för två veckor sedan, men då med Teslan och det var jag som körde. Då var jag inte alls trött.
Nåväl. Vi brummade alltså söderut och stannade i Falkenberg. Jag tittade med ett suck i riktning mot Superchargern som hade kunnat ge oss massor med ren el för att komma vidare. Men Volvon ville ju ha diesel. Jag klev ur bilen och möttes av ett moln dieselångor. Fy fan vad det luktar. Hur vågar folk att stå där och tanka? Det är ju vidrigt. Har det alltid luktat så eller är det nåt nytt?
Sen skulle vi äta nåt och stannade ca 20 minuter till. Vilken extrem tidsvinst med en fossilbil. Eller hur?
Vi brummade vidare. Brrrrrrrr, brrrr brrrrrrrrr. Host. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.....
På hemvägen hade vi lite bråttom, det var sent och vi ville hem. Bra att man slipper ladda en fossilbil. Det är bara köra. I höjd med Falkenberg blev vi hungriga. Vi fick stanna och äta. Jag såg Teslorna utanför. Jag plockade fram mobilen för att se hur mycket bilen hade laddat. Nej, just det. Den stod ju i Jung och väntade på mig. SUCK. Efter en dryg halvtimme åkte vi vidare. Tänk vilken tidsvinst. Eller hur?
Hemåt. Jung. Där står den. Äntligen. Jag sätter mig och glider iväg. I tysthet. Vilken lättnad.
Han fick ge en halv mille för Volvon sa han, minus lite rabatt. Varför...?
Just det, Volvon ska ju vara så stor. Men ärligt talat så tror jag att bagaget i Model S är större.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Långresa i ny fossilbil
Jag såg att din Tesla stod i Jung i går. Trodde något allvarligt hänt. Kidnappad eller nåt. Att du frivilligt ställer Teslan känns inte rätt. Skönt att du överlevde resan den svenska fossilbilen.
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
CyberTruck single engine förbokad
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Re: Långresa i ny fossilbil
Frivilligt och frivilligt....hakan_k skrev:Jag såg att din Tesla stod i Jung i går. Trodde något allvarligt hänt. Kidnappad eller nåt. Att du frivilligt ställer Teslan känns inte rätt. Skönt att du överlevde resan den svenska fossilbilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Långresa i ny fossilbil
Jag tror detta "Brrrrrrrr" som du stör dig på är en konsekvens av att förbränningsmotorn pressas att arbeta under ofördelaktiga omständigheter, för att klara de allt strängare utsläppskraven.
Jag lade 290 mil med min fossilbil under en semestertripp nyligen, men upplevde inget av det du beskriver. Tvärtom njöt jag av komforten och kände mig helt utvilad efter en hel dag i bilen. Skillnaden ligger antagligen i att min bil har en 6-cyl bensinmotor, medan bilen du åkte i har en 4-cyl diesel. Dessutom misstänker jag starkt att Volvomotorn tvingas att jobba på så pass låga varvtal, för att hålla nere förbrukningen, att den får just de vibrationer du beskriver. Dock så har Volvo-dieseln säkert lägre förbrukning än min bil.
Förbränningsmotorn har utvecklats sedan 1800-talets slut. Det är rimligtvis slut på "lågt hängande frukter" nu och därmed tvingas tillverkarna försämra bilarna i vissa avseenden för att klara avgaskrav (som ändå inte är tillräckligt stränga).
Denna vecka har jag för övrigt en VW Golf som hyrbil (min bil är på lack- och plåtverkstaden eftersom någon klant kört på den när den stod parkerad).
Denna Golf har en 3-cyl bensinmotor som tillsammans med utväxlingen som tvingar ner motorn på låga varvtal och ger upphov till det där brummande vibrerande ljudet som du beskriver. Men så har bilen en låg nominell förbrukning också. För att slippa brummet och vibrationerna ser jag manuellt till att köra bilen på lägre växel.
Jag lade 290 mil med min fossilbil under en semestertripp nyligen, men upplevde inget av det du beskriver. Tvärtom njöt jag av komforten och kände mig helt utvilad efter en hel dag i bilen. Skillnaden ligger antagligen i att min bil har en 6-cyl bensinmotor, medan bilen du åkte i har en 4-cyl diesel. Dessutom misstänker jag starkt att Volvomotorn tvingas att jobba på så pass låga varvtal, för att hålla nere förbrukningen, att den får just de vibrationer du beskriver. Dock så har Volvo-dieseln säkert lägre förbrukning än min bil.
Förbränningsmotorn har utvecklats sedan 1800-talets slut. Det är rimligtvis slut på "lågt hängande frukter" nu och därmed tvingas tillverkarna försämra bilarna i vissa avseenden för att klara avgaskrav (som ändå inte är tillräckligt stränga).
Denna vecka har jag för övrigt en VW Golf som hyrbil (min bil är på lack- och plåtverkstaden eftersom någon klant kört på den när den stod parkerad).
Denna Golf har en 3-cyl bensinmotor som tillsammans med utväxlingen som tvingar ner motorn på låga varvtal och ger upphov till det där brummande vibrerande ljudet som du beskriver. Men så har bilen en låg nominell förbrukning också. För att slippa brummet och vibrationerna ser jag manuellt till att köra bilen på lägre växel.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Långresa i ny fossilbil
Jag tror att grundproblemet är att det är just en förbränningsmotor som driver bilen.
Angående förbrukning så visade färdatorn 6.2l/100km. Det låter hyfsat lite, men enligt min erfarenhet från mina tidigare volvodieslar är förbrukningen som färddatorn anger inte förankrad i verkligheten. För mina bilar brukade den verkliga förbrukningen ligga minst 10% högre. Men de flesta gör sig inte besväret att kontrollera detta.
Angående förbrukning så visade färdatorn 6.2l/100km. Det låter hyfsat lite, men enligt min erfarenhet från mina tidigare volvodieslar är förbrukningen som färddatorn anger inte förankrad i verkligheten. För mina bilar brukade den verkliga förbrukningen ligga minst 10% högre. Men de flesta gör sig inte besväret att kontrollera detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Långresa i ny fossilbil
Vad hade ni för snittfart med den förbrukningen? 6,2 liter/100 km låter inte imponerande, speciellt inte om den verkliga förbrukningen är högre.
Men som sagt, det existerar förbränningsmotorer som inte tröttar och som inte låter på det sättet du beskriver.
Men som sagt, det existerar förbränningsmotorer som inte tröttar och som inte låter på det sättet du beskriver.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Långresa i ny fossilbil
Jag tycker du ska tycka synd om oss som inte kan skaffa elbil än... Jag bara väntar och väntar på en elbil som jag har råd med för fortfarande så är de ju så att Tesla modell s och x är de enda som riktigt uppfyller mina krav på range och som går att köpa idag.
Sedan låter de som din kollega kanske skulle kunna ha råd med en Tesla men framförallt kunde ni ju valt att åkt dina Tesla istället för Volvon på just denna resan.
Hoppas min väntan inte blir för lång på elbil för vår Volvo från 2011 börja kännas gammal och sliten på många sätt, när jag reserverade min modell 3 så trodde jag att Volvon skulle vara historia vid denna tidpunkt men de var visst för många som tänkta samma sak utan att någon tillverkar går något åt de, ja förutom då Tesla.
Sedan låter de som din kollega kanske skulle kunna ha råd med en Tesla men framförallt kunde ni ju valt att åkt dina Tesla istället för Volvon på just denna resan.
Hoppas min väntan inte blir för lång på elbil för vår Volvo från 2011 börja kännas gammal och sliten på många sätt, när jag reserverade min modell 3 så trodde jag att Volvon skulle vara historia vid denna tidpunkt men de var visst för många som tänkta samma sak utan att någon tillverkar går något åt de, ja förutom då Tesla.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Långresa i ny fossilbil
Jag håller med. Blir ju astrött av en avgasbil men i en elbil så funkar det finfint.
Jag har ingen egen elbil men brukar hyra en model s när vi gör långresor
Jag har ingen egen elbil men brukar hyra en model s när vi gör långresor
Model 3 LR AWD 19"
Re: Långresa i ny fossilbil
Ingen aning. Vi körde 30 mil landsväg till och från Göteborg, det är 80 och 100-väg. Sen E6:an söderut och det är ca 40 mil motorväg t o r. Han körde väl med lite moms på motorvägen, kanske 130 som mest. Snittförbrukningen ökade något under färden. Den låg på 6,1 i början och jag antar att han aldrig hade nollställt den.Niklas Z skrev:Vad hade ni för snittfart med den förbrukningen?
Hursomhelst så tänkte jag hela tiden på hur mycket det måste kosta. Det är ju minst 10kr/mil bara för bränslet. Han hade sig och fotade mätarståndet och sparade tankkvitton och grejade. Jag frågade honom vad han höll på med och han sa att det var för att sedan kunna fakturera bränslekostnaderna och för att slippa betala förmån på bränslet osv. Gör inte du det, frågade han mig.
Nej, verkligen inte. De få ören elen kostar mig tar jag på nöjeskontot, svarade jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Långresa i ny fossilbil
Har kollegan skaffat en Dieselbil 2018???
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Långresa i ny fossilbil
Jag tycker synd om alla som vill ha en elbil men inte har råd, eller som inte hittar en elbil som passar deras behov. Men han köpte ju den här Volvon högst medvetet. När han funderade på att skaffa ny tjänstebil försökte jag övertyga honom att åtminstone ta en laddhybrid, typ Passat GTE. I synnerhet med tanke på att han hade en Passat som tjänstebil innan. Men den tyckte han tydligen var för dyr eller nåt. Hur en dieselvolvo som är ännu dyrare i inköp och som kostar skjortan i förmånsvärde kan bli billigare är inte helt uppenbart för mig, men det stämmer säkert. Det är nog jag som inte kan räkna.chaffis75 skrev:Jag tycker du ska tycka synd om oss som inte kan skaffa elbil än... Jag bara väntar och väntar på en elbil som jag har råd med för fortfarande så är de ju så att Tesla modell s och x är de enda som riktigt uppfyller mina krav på range och som går att köpa idag.
Sedan låter de som din kollega kanske skulle kunna ha råd med en Tesla men framförallt kunde ni ju valt att åkt dina Tesla istället för Volvon på just denna resan.
Hoppas min väntan inte blir för lång på elbil för vår Volvo från 2011 börja kännas gammal och sliten på många sätt, när jag reserverade min modell 3 så trodde jag att Volvon skulle vara historia vid denna tidpunkt men de var visst för många som tänkta samma sak utan att någon tillverkar går något åt de, ja förutom då Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Långresa i ny fossilbil
Jag kan bekräfta att en V90 är betydligt mindre än en Model S. Har provat en hel del...
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Långresa i ny fossilbil
Anledningen till att jag frågade om förbrukningen och snittfarten var att de här anpassningarna tillverkarna gör för att få ner förbrukningen i alltför stor grad i slutänden blir en pappersprodukt. När jag körde min bil den nämnda resan drog den 7,3 l/100 km. Det gjorde den även hem genom Sverige, då jag körde 130 km/h. Det är inte någon stor skillnad mot dieseln du nämnde och om minskningen i förbrukning har tillkommit till priset av en okomfortabel motorgång så skulle jag tacka nej. För min del ser jag det som ännu ett tecken på att ICE har nått vägs ände.mati skrev:Ingen aning. Vi körde 30 mil landsväg till och från Göteborg, det är 80 och 100-väg. Sen E6:an söderut och det är ca 40 mil motorväg t o r. Han körde väl med lite moms på motorvägen, kanske 130 som mest. Snittförbrukningen ökade något under färden. Den låg på 6,1 i början och jag antar att han aldrig hade nollställt den.Niklas Z skrev:Vad hade ni för snittfart med den förbrukningen?
Hursomhelst så tänkte jag hela tiden på hur mycket det måste kosta. Det är ju minst 10kr/mil bara för bränslet. Han hade sig och fotade mätarståndet och sparade tankkvitton och grejade. Jag frågade honom vad han höll på med och han sa att det var för att sedan kunna fakturera bränslekostnaderna och för att slippa betala förmån på bränslet osv. Gör inte du det, frågade han mig.
Nej, verkligen inte. De få ören elen kostar mig tar jag på nöjeskontot, svarade jag.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Långresa i ny fossilbil
Ja, det är ju så att man inte kan trolla. En förbränningsmotor är en kompromiss mellan förbrukning, utsläpp och komfort. Man kan inte ha allt samtidigt. Tidigare gällde detta framförallt dieslar, men nu verkar det ju som att även bensinmotorerna får problem med partikelutsläpp och så. Så de går väl så småningom samma öde till mötes som dieslarna.Niklas Z skrev:Anledningen till att jag frågade om förbrukningen och snittfarten var att de här anpassningarna tillverkarna gör för att få ner förbrukningen i alltför stor grad i slutänden blir en pappersprodukt. När jag körde min bil den nämnda resan drog den 7,3 l/100 km. Det gjorde den även hem genom Sverige, då jag körde 130 km/h. Det är inte någon stor skillnad mot dieseln du nämnde och om minskningen i förbrukning har tillkommit till priset av en okomfortabel motorgång så skulle jag tacka nej. För min del ser jag det som ännu ett tecken på att ICE har nått vägs ände.
Jag fick ju en massa frågor igår, t ex vad jag tror om andrahandsvärdet på mina elbilar om några år. De går ju inte att sälja bla bla bla. Frågan är snarare vad som händer med andrahandsvärdet på en dieselbil, var mitt svar. Men det var tydligen inget stort problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Långresa i ny fossilbil
Otroligt hög förbrukning på en ny bil måste jag säga. Vi körde från Umeå till Strängnäs igår med vår Kia Carens 2013 och snittade 5,5. Det är ändå en rätt hög bil med 5+2 sits. För övrigt blev vi stående i 50 minuter på högakustenbron för att en bil stod och brann vid södra brofästet. Det var en... wait for it... Te... nej skojade bara, det var en Mazda. Ingen krock, verkade bara ha börjat spontanbrinna.
Re: Långresa i ny fossilbil
Med tanke på hur svårt tillverkarna har att få ut elbilar så kommer det vara en bristvara de närmaste åren och enligt marknadsreglerna kommer då priset att stiga. Även om det kommer nya bättre bilar som tillverkas i tillräcklig volym så kommer bristen på begagnat kvarstå.
Diesel är ju bara dumt att tro att de kommer hålla sig i värde. Dels kommer bränslepriserna fortsätta uppåt och sedan kommer det komma restriktioner för var man får köra med en avgasbil. Restriktionerna kommer också bli hårdare och hårdare ju vanligare elbilar blir, jämför rökning.
Sen kan man ju undra hur länge konsumenten accepterar brandrisken. Det är ju typ 20ggr högre risk att en fossilbil börjar brinna än att en elbil brinner. Vilket iofs inte är så förvånande eftersom en brandfarlig vätska hanteras under högt tryck runt heta ytor. Det är ju som gjort för att starta en brand.
Diesel är ju bara dumt att tro att de kommer hålla sig i värde. Dels kommer bränslepriserna fortsätta uppåt och sedan kommer det komma restriktioner för var man får köra med en avgasbil. Restriktionerna kommer också bli hårdare och hårdare ju vanligare elbilar blir, jämför rökning.
Sen kan man ju undra hur länge konsumenten accepterar brandrisken. Det är ju typ 20ggr högre risk att en fossilbil börjar brinna än att en elbil brinner. Vilket iofs inte är så förvånande eftersom en brandfarlig vätska hanteras under högt tryck runt heta ytor. Det är ju som gjort för att starta en brand.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Långresa i ny fossilbil
Vissa har inte råd med annat... Andra har bara otur när dom tänker.chpaulin skrev:Har kollegan skaffat en Dieselbil 2018???
Har börjat kalla sådana där bilar som mati beskriver för traktorer. För det är exakt vad det är.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Långresa i ny fossilbil
Kan avslöja att mitt användarnamn relaterar till den XC60 Diesel jag körde när jag signade upp på forumetTeslaspolen skrev:Har börjat kalla sådana där bilar som mati beskriver för traktorer. För det är exakt vad det är.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Långresa i ny fossilbil
Volvo har ju kallats för traktor så länge jag kan minnas, och det är tillbaka till början av 70-talet.
Re: Långresa i ny fossilbil
Jag trodde det var denna:EnTraktor skrev:Kan avslöja att mitt användarnamn relaterar till den XC60 Diesel jag körde när jag signade upp på forumetTeslaspolen skrev:Har börjat kalla sådana där bilar som mati beskriver för traktorer. För det är exakt vad det är.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Långresa i ny fossilbil
Ang förbrukning så visade färddatorn i min Toyota Verso 7sits diesel på 4.5l/100km, men när man mätte tankning och körsträcka var det runt 6.7l/100km. Spexad förbrukning var 4.2
P85D svart/svart med gratis SuC
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Långresa i ny fossilbil
Jag förstår att det var ett stort lidande, och jag är glad att du överlevde. Meeeeen... Tycker du verkligen interiören var så hemsk? Jag tycker Volvos interiörer i de nya bilarna är fantastiska. Smakfulla, sparsmakade, eleganta. Jag älskar dem. Kanske de bästa interiörerna på marknaden just nu.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Långresa i ny fossilbil
Illa, ja jag måste nog ta och kolla kiand förbrukning lite ordentligare vid tillfälle. Med lite tur drar den tillräckligt mycket för att jag ska kunna kollra bort hustrun med siffrorna tillräckligt för att hon ska gå med på en begad 85:a.Remuz skrev:Ang förbrukning så visade färddatorn i min Toyota Verso 7sits diesel på 4.5l/100km, men när man mätte tankning och körsträcka var det runt 6.7l/100km. Spexad förbrukning var 4.2
Re: Långresa i ny fossilbil
Ja, jag tycker nog också att de är riktigt, riktigt fina.danni skrev:Jag förstår att det var ett stort lidande, och jag är glad att du överlevde. Meeeeen... Tycker du verkligen interiören var så hemsk? Jag tycker Volvos interiörer i de nya bilarna är fantastiska. Smakfulla, sparsmakade, eleganta. Jag älskar dem. Kanske de bästa interiörerna på marknaden just nu.
Väldigt få bilar slår dem på fingrarna vad gäller inredning just nu, både vad gäller kvalitetskänsla och design.
Re: Långresa i ny fossilbil
Som sagt, en smaksak. Jag tyckte inte alls om designen. V90 faller mig både in- och utvändigt inte alls i smaken. Designen är i mina ögon liksom oharmonisk. Svårt att förklara.danni skrev:Jag förstår att det var ett stort lidande, och jag är glad att du överlevde. Meeeeen... Tycker du verkligen interiören var så hemsk? Jag tycker Volvos interiörer i de nya bilarna är fantastiska. Smakfulla, sparsmakade, eleganta. Jag älskar dem. Kanske de bästa interiörerna på marknaden just nu.
Kvalitestskänslan däremot är det inget fel på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14