Långresa i ny fossilbil

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av mati »

leiflodde skrev:
Igår var det nära att jag krockade i en rondell och lyckades precis bromsa för tanten som körde rakt ut framför mig :twisted:

Tänkte då på om sommarens Europa resa skulle bli i en ICE vilket skulle kännts otänkbart.

Så skadad har man blivit med åren och tänkte t o m på att boka ett flyg istället :o
Nä, jag hade nog avstått helt och hållet om alternativen hade varit ice-bil eller flyg. Tur att du lyckades att inte köra in i tanten. Jag har blivit extremt överförsiktig med tanke på att minsta plåtskada skulle kunna innebära att bilen är borta i flera månader. Visserligen använder vi nästan alltid e-Golfen men när den är upptagen vill jag absolut inte köra brumbrum-pött-pött-bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av chpaulin »

Teslaspolen skrev:
chpaulin skrev:
Har kollegan skaffat en Dieselbil 2018??? :o :shock:
Vissa har inte råd med annat... Andra har bara otur när dom tänker. :?

Har börjat kalla sådana där bilar som mati beskriver för traktorer. För det är exakt vad det är.
Jo det är klart att plånboken sätter stopp för de flesta att köpa en elbil men måste man välja en motor som inte har någon framtid alls.

Mitt tips till dem som skall köpa ny bil är att följa nedan prioordning:
  1. Kolla om du hittar en elbil som passar både plånbok och ditt körmönster
  2. Kolla om du hittar en laddhybrid som passar både plånbok och miljön (alltså inte maskerade miljömonster som Volvo XC90 T8)
  3. Köp en begagnad bensinare, de kommer åtminstone få rulla lite längre än dieslarna och stor del av miljöskadan är redan skedd
  4. Köp en ny snål bensinare
  5. Ta bussen, cykla eller gå
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av Niklas Z »

Den prioriteringsordningen håller jag verkligen med om.
Min bensinbil är snart sex år gammal och det får gå åtminstone tills Model 3 finns tillgänglig i Sverige. Att köpa en ny dieselbil finns inte på kartan.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av mati »

Det finns en punkt till, nånstans mitt emellan 1 och 3. Och det är att man kanske ska fundera på att behålla den befintliga bilen ett tag till. Om något år eller två lär punkt 1 bli lättare att uppnå. Om man däremot idag bestämmer sig för punkt 2 eller sämre kan det bli jobbigt om några år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av lator »

Remuz skrev:
Jag lyckades övertyga en kollega att köpa en xc60 laddhybrid. Han hade nog fixat tesla om vi inte var låsta till BMW och Volvo på jobbet. Kändes mycket bra ändå...
Hmm... Du verkar inte så låst till BMW och Volvo... 8-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av mati »

lator skrev:
Remuz skrev:
Jag lyckades övertyga en kollega att köpa en xc60 laddhybrid. Han hade nog fixat tesla om vi inte var låsta till BMW och Volvo på jobbet. Kändes mycket bra ändå...
Hmm... Du verkar inte så låst till BMW och Volvo... 8-)
Privat får man ju förhoppningsvis köra vad man vill. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av Simon »

chpaulin skrev:
  1. Ta bussen, cykla eller gå
  2. Kolla om du hittar en elbil som passar både plånbok och ditt körmönster
  3. Kolla om du hittar en laddhybrid som passar både plånbok och miljön (alltså inte maskerade miljömonster som Volvo XC90 T8)
  4. Köp en begagnad bensinare, de kommer åtminstone få rulla lite längre än dieslarna och stor del av miljöskadan är redan skedd
  5. Köp en ny snål bensinare
Fixed it for you...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av taliz »

Tycker min dieselvolvo är rätt snål. Körde från Borås till norra Öland för några dar sedan, 38 mil på 14l soppa. Mycket 80 vägar och bara 5-10kmh plus här å där pga fartkameror och trafik.

Med det sagt längtar jag till jag blir av med den. Har fått byta EGR en gång redan på det år jag ägt den. Skulle inte förvåna mig om det krävs snart igen då jag kör mycket korta sträckor.


Sent from my iPad using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Långresa i ny fossilbi

Inlägg av hanty »

Har ofrivilligt fått köra V90 T4 de senaste 6 veckorna då illvillig medtrafikant knäckte bakre hjulupphängningen på Tesla. håller medom det som sagts tidigare där Teslan, något förvånande, har klar bättre lastutrymmen. Jag har dock hittat t funktioner på Volvon som funger bättre än på Teslan: på ytterbackspeglarna visas en blinkande orange varning när fordon befinner sig i den "döda vinkeln". Vidare blinkar backsensorerna rött när cyklar, gående ol närmar sig från sidan när man backar, bra vid skymd sikt. Små detaljer men faktiskt mycket användbara. Annars är det bara bedrövligt att vara utan en "riktig bil" under hela semestern. Trist att Tesla har så erbarmligt långa leveranstider på reservdelar.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av mati »

Naturligvtis är Volvon i många punkter betydligt bättre än Teslan, om man nu bortser från den bedrövliga drivlinan. Teslan saknar väldigt mycket av sånt som jag betraktar som standardfunktioner i moderna bilar. Man behöver bara gå till vår e-Golf om man vill hitta en massa fina finesser som Teslan inte har, bl a det du beskriver. Varning för korsande trafik bakom bilen är väldigt bra. Men eftersom Tesla inte har radar där bakåt blir det svårt att åtstadkomma enbart med ultraljudssensorerna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Naturligvtis är Volvon i många punkter betydligt bättre än Teslan, om man nu bortser från den bedrövliga drivlinan. Teslan saknar väldigt mycket av sånt som jag betraktar som standardfunktioner i moderna bilar. Man behöver bara gå till vår e-Golf om man vill hitta en massa fina finesser som Teslan inte har, bl a det du beskriver. Varning för korsande trafik bakom bilen är väldigt bra. Men eftersom Tesla inte har radar där bakåt blir det svårt att åtstadkomma enbart med ultraljudssensorerna.
Jag kan inte se något annat än ultraljudssensorer bak på min Superb men den har autobroms för korsande trafik och alt annat bakom bilen.Det ska inte gä att backa in i bilen bakom .Vågar inte testa :) , litar på att det är så som Skoda lovar .Försökte backa med släpet utan att koppla in kabeln och det var inte kul. Bilen pep till och bromsade vid varje försök.

p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av p1457 »

Har din superb radar så sitter den antagligen innanför bakre stötfångaren. Borde väl vara samma som på min passat. Mycket bra hjälpmedel, även om jag bara haft nytta av det en gång på 18 månader.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av nek0 »

p1457 skrev:
Har din superb radar så sitter den antagligen innanför bakre stötfångaren. Borde väl vara samma som på min passat. Mycket bra hjälpmedel, även om jag bara haft nytta av det en gång på 18 månader.
Det räcker väl :) .Det sparade en hel del tusenlappar
Vet inte om den har någon radar bak. Tror inte det.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av nek0 »

nek0 skrev:
p1457 skrev:
Har din superb radar så sitter den antagligen innanför bakre stötfångaren. Borde väl vara samma som på min passat. Mycket bra hjälpmedel, även om jag bara haft nytta av det en gång på 18 månader.
Det räcker väl :) .Det sparade en hel del tusenlappar
Vet inte om den har någon radar bak. Tror inte det.
Hittade nu en film som visar exakt hur det fungerar

Det blev fel länk :(
http://www.bytabil.net/volkswagen-side- ... fic-alert/
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av p1457 »

nek0 skrev:
nek0 skrev:
p1457 skrev:
Har din superb radar så sitter den antagligen innanför bakre stötfångaren. Borde väl vara samma som på min passat. Mycket bra hjälpmedel, även om jag bara haft nytta av det en gång på 18 månader.
Det räcker väl :) .Det sparade en hel del tusenlappar
Vet inte om den har någon radar bak. Tror inte det.
Hittade nu en film som visar exakt hur det fungerar

Det blev fel länk :(
http://www.bytabil.net/volkswagen-side- ... fic-alert/
Ja såklart det räcker. Döda vinkel varnaren används desto mer. Skönt att veta att man inte ens behöver kolla döda vinkeln om lampan lyser.

En sak jag tror jag skulle sakna om jag körde tesla är att inte kunna vila handleden på växelspaken :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av mati »

Vår e-Golf har radar bak. Den kan se korsande trafik på tiotals meters avstånd och varnar frenetiskt så fort den uppfattar en bil som kommer nånstans från sidan när man backar.
Det är ju inte så att varje varning förhindrar en olycka. Den är tvärtom ganska nojig och varnar väldigt tidigt för min smak. Men å andra sidan är en tidig varning mycket bättre än ingen varning alls.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Vår e-Golf har radar bak. Den kan se korsande trafik på tiotals meters avstånd och varnar frenetiskt så fort den uppfattar en bil som kommer nånstans från sidan när man backar.
Det är ju inte så att varje varning förhindrar en olycka. Den är tvärtom ganska nojig och varnar väldigt tidigt för min smak. Men å andra sidan är en tidig varning mycket bättre än ingen varning alls.
Den har knappast radar bakåt, inte sett någon bil som har.
Ganska säker på att det bara är ultraljud. Möjligen att de använder backkameran för att detektera också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
mati skrev:
Vår e-Golf har radar bak. Den kan se korsande trafik på tiotals meters avstånd och varnar frenetiskt så fort den uppfattar en bil som kommer nånstans från sidan när man backar.
Det är ju inte så att varje varning förhindrar en olycka. Den är tvärtom ganska nojig och varnar väldigt tidigt för min smak. Men å andra sidan är en tidig varning mycket bättre än ingen varning alls.
Den har knappast radar bakåt, inte sett någon bil som har.
Ganska säker på att det bara är ultraljud. Möjligen att de använder backkameran för att detektera också.
Jo det var radar sensorer. Så skriver Skoda i instruktions boken
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av mati »

taliz skrev:
mati skrev:
Vår e-Golf har radar bak. Den kan se korsande trafik på tiotals meters avstånd och varnar frenetiskt så fort den uppfattar en bil som kommer nånstans från sidan när man backar.
Det är ju inte så att varje varning förhindrar en olycka. Den är tvärtom ganska nojig och varnar väldigt tidigt för min smak. Men å andra sidan är en tidig varning mycket bättre än ingen varning alls.
Den har knappast radar bakåt, inte sett någon bil som har.
Ganska säker på att det bara är ultraljud. Möjligen att de använder backkameran för att detektera också.
Vår nylingen sålda Mazda CX3 och min gamla CX5 hade radar bakåt och även Golfen har det. Ultraljud har inte en räckvidd på 50-75m och kameran kan inte se så långt heller. Dessutom står det i manualen att det är radar.
I Mazdan klarade systemet faktiskt av att varna även när bilen bakom mig blev omkörd. Det har jag hittills inte sett i Golfen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av Leo »

Finns många bilar med ”radar” bakåt innanför stötfångaren tex. Här ser man den på Skodas Kodiak tex.
3299E02B-53C9-44B0-8AE9-2E36AD47C1AB.jpeg
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar