Vad ska jag ha för Mountainbike?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Vad ska jag ha för Mountainbike?

Inlägg av Jocce »

Övrigt = Ej Elbilsrelaterat, inte ens Elcykel ;)

Men tänker det brukar finnas bred kunskap på forumet :)

Har på landet haft en "gammal häck" som jag igår cyklade sönder, bortom vad jag tycker är värt att laga. (+ vill ändå uppgradera ;) )

Hemma har jag haft en Scott Scale 740 (Köpt typ 2014) som jag tänker mig att flytta till landet för att uppgradera till en ny hemma.

Så då kommer man till det där stora valet och kvalet, VAD ska man välja? (Och varför?)

Prisklass? Ca 20.000 kr prutat och klart (Scalen var en 20.000 kr cykel som jag gav ca 15 för).
Har inget behov av "det senaste" utan kan lätt ta förra årets modell eller liknande.

Så, tankar, idéer osv? Vilken cykel? Varför?
Jag har idag 27.5" hjul. Gillar detta men låser mig inte till det.

Cykeln rullar ungefär 1,5 mil ca 3-5 gånger i veckan från April till Oktober, så bör vara kvalitet (men i den prisklassen borde det inte finnas nått allt för dåligt).


Fördel (men absolut INTE krav) om den kan köpas på Cykloteket...


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vad ska jag ha för Mountainbike?

Inlägg av Legato »

Utan att kunna ge bra tips i sakfrågan så rekommenderar jag iaf att "tratta ner" det till några olika modeller du tycker är likvärdiga. Sen sätter du en Prisjakt-bevakning på allihopa... Sen beror det iofs på hur bråttom du har, men mot sensommaren/hösten brukar ju priserna börja falla ganska ordentligt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Vad ska jag ha för Mountainbike?

Inlägg av Jocce »

Legato skrev:
Utan att kunna ge bra tips i sakfrågan så rekommenderar jag iaf att "tratta ner" det till några olika modeller du tycker är likvärdiga. Sen sätter du en Prisjakt-bevakning på allihopa... Sen beror det iofs på hur bråttom du har, men mot sensommaren/hösten brukar ju priserna börja falla ganska ordentligt.

Normalfallet brukar jag gå så tillväga, men då jag ska Cykla 45km Cykelvasan 10Aug och gärna vill ha "cyklat in" mig på Cykeln innan så vore det önskvärt att ha cykeln så snart som möjligt.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Vad ska jag ha för Mountainbike?

Inlägg av olarsson »

S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad ska jag ha för Mountainbike?

Inlägg av mati »

Jag har haft min Scott sedan 2010, den används dagligen året om för att motionera hundarna och mig själv. Den var inte superdyr, runt 12-tusen efter en rejäl rabatt, men den har visat sig vara väldigt slitstark och den har överlevt diverse dikeskörningar och andra våldsamma äventyr.
Utom bromsbeläggen och kedjan har jag inte bytt nånting. Jag har aldrig haft en så bra cykel. Jag skulle välja Scott igen. Vilken modell man vill ha är väl nästan smaksak och beror på vad man vill använda den till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Vad ska jag ha för Mountainbike?

Inlägg av Jocce »

Tack, vet om deras forum. Men ibland är det bättre att få input från annat håll än bland de "inbitna"...


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Vad ska jag ha för Mountainbike?

Inlägg av Jocce »

mati skrev:
Jag har haft min Scott sedan 2010, den används dagligen året om för att motionera hundarna och mig själv. Den var inte superdyr, runt 12-tusen efter en rejäl rabatt, men den har visat sig vara väldigt slitstark och den har överlevt diverse dikeskörningar och andra våldsamma äventyr.
Utom bromsbeläggen och kedjan har jag inte bytt nånting. Jag har aldrig haft en så bra cykel. Jag skulle välja Scott igen. Vilken modell man vill ha är väl nästan smaksak och beror på vad man vill använda den till.

Jo, är absolut väldigt nöjd med min Scott jag har nu, men i den prisklassen tror jag det mesta kommer vara bra kvalitetsmässigt, därför jag behöver lite mer input gällande just modell osv.

Scott har ju en hel del Cyklar i många prisklasser, så att rekommendera en Scott är som att Rekommendera en Volvo...jaha, men pratar vi en 740, V70, XC90 eller en Polestar1? ;)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad ska jag ha för Mountainbike?

Inlägg av mati »

Jocce skrev:
mati skrev:
Jag har haft min Scott sedan 2010, den används dagligen året om för att motionera hundarna och mig själv. Den var inte superdyr, runt 12-tusen efter en rejäl rabatt, men den har visat sig vara väldigt slitstark och den har överlevt diverse dikeskörningar och andra våldsamma äventyr.
Utom bromsbeläggen och kedjan har jag inte bytt nånting. Jag har aldrig haft en så bra cykel. Jag skulle välja Scott igen. Vilken modell man vill ha är väl nästan smaksak och beror på vad man vill använda den till.

Jo, är absolut väldigt nöjd med min Scott jag har nu, men i den prisklassen tror jag det mesta kommer vara bra kvalitetsmässigt, därför jag behöver lite mer input gällande just modell osv.

Scott har ju en hel del Cyklar i många prisklasser, så att rekommendera en Scott är som att Rekommendera en Volvo...jaha, men pratar vi en 740, V70, XC90 eller en Polestar1? ;)


/Jocce
Så är det ju. Men du nämnde kvalitet i din fråga, och eftersom min Scott var förhållandesvis billig och ändå har visat sig hålla mycket hög kvalitet, tyckte jag det var värt att påpeka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Vad ska jag ha för Mountainbike?

Inlägg av nicklasandersson »

Då nya modeller kommer in för de flesta i aug/sept så finns det en del kvar nu till nedsatta priser.

Söker du hardtail eller heldämpat?
Många just nu som rekommenderar Trek, bra cyklar med bra komponenter. Prisvärda.

Jag plockar upp en Merida imorgon som är en bra hoj, just nu var den nedsatt från 19900 till 15300. Jag är rätt lång så för mig blir det en XL med 29”s hjul.

Kanske en Trek fuel EX 7?
Merida one-twenty 9 600?

På nätet har Rose i Tyskland riktigt bra cyklar, handbyggda och tror att det finns showroom i Barkarby. Min landsvägscykel är därifrån.

Hoppas du hittar något bra!
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Vad ska jag ha för Mountainbike?

Inlägg av Teslalink »

Jag har två MTB.
Trek Remedy fullgungare
Jag valde denna för jag älskar att bröta singeltracks och trail i skogen. Att det blev just Trek hade med pris, tillgänglighet och utseende att göra. Saker jag gillar med den är:
  • 11 delars bakväxel och ingen växel fram
  • ABP/reaktiv - Progressiv dämpning bak ihop med geometri som gör att bromsning inte påverkar fjädring och tvärtom.
  • Sadel droppost. Bästa ever. Aldrig en sådan här cykel utan droppost igen.
Trek Superfly hardtail/XC
Tror denna modellen har utgått. Ville ha en snabb MTB att cykelpendla med. 29" hjul, schyssta skivbromsar och ingen växel fram avgjorde det för mig
Model 3 LR AWD 19"
Skriv svar