ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...
Postat: 05 jul 2018 10:41
I dagens Sörmlands nyheter. En bil började brinna på E4:an, en ICE. Blev det krigsrubriker? Var det förstasidestoff? Nej...
I SN är det mycket som kommer in pga ständig nyhetstorka. Se bara artikeln intill om att överleva en Zombieattack...TiborBlomhall skrev:Måste varit nyhetstorka att det ens kom in i tidningen.
Man ser ju iaf prioriteringsordningen. Likt andra medier är det ungefär såhär gissar jag:Jerker skrev:I SN är det mycket som kommer in pga ständig nyhetstorka. Se bara artikeln intill om att överleva en Zombieattack...TiborBlomhall skrev:Måste varit nyhetstorka att det ens kom in i tidningen.
Tror du verkligen att tidnigarna är medvetna om detta och att de bryr sig? Det tror inte jag.Verdi skrev:Det är ju värre med en elbil som brinner. Svårare att släcka.
Kräver ni objektivitet kan ni börja vara objektiva själva.
Den har ju vampire drain så steget kan inte va så långt....El Toys skrev:Undrar om Teslan, är Zombie säker. Eller man kanske kan be Elon. Att fixa det, med nästa påskägg
Men är det verkligen så svårt att ta in att det handlar om en ny sorts bränder med nya faror förenade med det? Räddningstjänst som inte vill ingripa för att de saknar utbildning och utrustning för det, mycket farligare rökutveckling, och trots att utbildad personal varit med och släckte kan det börja brinna igen, till och med flera dagar efter. Därför ÄR det intressant för allmänheten hur ofta bränder i elbilar sker, och hur progressen på att hantera dem är.. Vaaaaaarföron däremot skriva om en bensinbil som brinner? Vad finns det för nyhetsvärde i det? Jag förstår inte hur ni funkar ibland.Jerker skrev:Googlade lite om bilbränder och hittade detta. Det är endast i Göteborg. Det rör sig alltså om nåt hundratal ej anlagda bilbränder bara i Göteborg varje år! Och så folk mage att ta upp brandrisken som nåt man ska akta sig för när det kommer till elbilar...
Men det är ju inte så media fungerar. Deras logik är en helt annan. Elbilar är ett nytt fenomen och därför vet de att det skapar klick när man skriver om det. Samma logik som i att skriva ner Tesla. Jag hade hållit med dig om det var så att de lyfte fram just detta som du beskriver i sin rapportering, men finns ju aldrig något av det utan det rör sig blott och bart om sensationsjournalistik och då brer man på med hur farligt det är när just elbilar brinner, som om det skulle vara i det närmaste ofarligt när en fossilbil brinner, och antyder att detta med elbilar, det är minsann ingen frälsarhistoria, för de bara brinner hela tiden.rockard skrev:Men är det verkligen så svårt att ta in att det handlar om en ny sorts bränder med nya faror förenade med det? Räddningstjänst som inte vill ingripa för att de saknar utbildning och utrustning för det, mycket farligare rökutveckling, och trots att utbildad personal varit med och släckte kan det börja brinna igen, till och med flera dagar efter. Därför ÄR det intressant för allmänheten hur ofta bränder i elbilar sker, och hur progressen på att hantera dem är.. Vaaaaaarföron däremot skriva om en bensinbil som brinner? Vad finns det för nyhetsvärde i det? Jag förstår inte hur ni funkar ibland.Jerker skrev:Googlade lite om bilbränder och hittade detta. Det är endast i Göteborg. Det rör sig alltså om nåt hundratal ej anlagda bilbränder bara i Göteborg varje år! Och så folk mage att ta upp brandrisken som nåt man ska akta sig för när det kommer till elbilar...
Oj, jag är verkligen ingen expert, men på dörrhandtagen och speglarna hade jag gissat BMW (eller Audi) ...bonath skrev:Verkade vara en Volvo.
Precis. Nu får folk intrycket att elbilar är extremt brandfarliga och att de börjar brinna vid minsta lilla händelse. Jag har fått den frågan många gånger, även av folk som har en mycket positiv inställning när det gäller elbilar. Så fort en elbil brinner blir det stora rubriker, och med tanke på hur få elbilarna som finns totalt sett måste man ju få intrycket att i princip varje elbil så småningom fattar eld och går upp i rök.Jerker skrev:Men det är ju inte så media fungerar. Deras logik är en helt annan. Elbilar är ett nytt fenomen och därför vet de att det skapar klick när man skriver om det. Samma logik som i att skriva ner Tesla. Jag hade hållit med dig om det var så att de lyfte fram just detta som du beskriver i sin rapportering, men finns ju aldrig något av det utan det rör sig blott och bart om sensationsjournalistik och då brer man på med hur farligt det är när just elbilar brinner, som om det skulle vara i det närmaste ofarligt när en fossilbil brinner, och antyder att detta med elbilar, det är minsann ingen frälsarhistoria, för de bara brinner hela tiden.
"Media" är inte en individ. Det är en mängd anställda som gör sitt bästa att fylla tidning, webbplats eller tvtid med "något". Det viktiga för dem är att få iväg något just nu! Vad det är spelar inte så stor roll, bara det kan fylla tid eller plats för ögonblicket. Det är inga masterminds som agerar. "Små" individer som måste producera kvickt. Saklighet får vika för egenintresset att skriva något klatchigt!mati skrev:Precis. Nu får folk intrycket att elbilar är extremt brandfarliga och att de börjar brinna vid minsta lilla händelse. Jag har fått den frågan många gånger, även av folk som har en mycket positiv inställning när det gäller elbilar. Så fort en elbil brinner blir det stora rubriker, och med tanke på hur få elbilarna som finns totalt sett måste man ju få intrycket att i princip varje elbil så småningom fattar eld och går upp i rök.Jerker skrev:Men det är ju inte så media fungerar. Deras logik är en helt annan. Elbilar är ett nytt fenomen och därför vet de att det skapar klick när man skriver om det. Samma logik som i att skriva ner Tesla. Jag hade hållit med dig om det var så att de lyfte fram just detta som du beskriver i sin rapportering, men finns ju aldrig något av det utan det rör sig blott och bart om sensationsjournalistik och då brer man på med hur farligt det är när just elbilar brinner, som om det skulle vara i det närmaste ofarligt när en fossilbil brinner, och antyder att detta med elbilar, det är minsann ingen frälsarhistoria, för de bara brinner hela tiden.
Och som sagt, tidningarna är inte intresserade av hur svår- eller lättsläckt en bilbrand är. De vet förmodligen oftast inte ens att batterier kan vara lite luriga att släcka. Det skriver de aldrig nånting om. Det som är intressant är att det är just en sån där nymodig elbil som brinner. Och är det dessutom en Tesla så ägs den förmodligen av en avskyvärd miljonär som man ska vara lite smått avundsjuk på, dvs skadeglädjen spela in, och då är det extra intressant.
Så är det nog. Det blir bara svårt att ställa någon till svars för osaklighet, eller...? Saklighet är ju inte ens ambitionen....Lite som att bli arg på och diskutera med en skällande hund.LarsL skrev:Fast det är ju så de blir en enhet. De agerar på samma sätt allihopa och blir då som en organism. Det blir som en myrstack där det inte finns en superhjärna bakom bygget av stacken men varje myra agerar efter sin instinkt.
Alltså
”Jag behöver läsare!
Vad ger läsare?
Mord, död, brand, revolution och FUD.”
Så Tesla, brand, död trickar allt och publiceras direkt.
Att det är 10-100 gånger troligare att en ICE bil brinner har ingen betydelse.