ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Inlägg av Jerker »

I dagens Sörmlands nyheter. En bil började brinna på E4:an, en ICE. Blev det krigsrubriker? Var det förstasidestoff? Nej...
Bilbrand.PNG
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Inlägg av LarsL »

Det är ju så vanligt att ingen är intresserad.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Inlägg av TiborBlomhall »

Måste varit nyhetstorka att det ens kom in i tidningen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Måste varit nyhetstorka att det ens kom in i tidningen.
I SN är det mycket som kommer in pga ständig nyhetstorka. Se bara artikeln intill om att överleva en Zombieattack...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
TiborBlomhall skrev:
Måste varit nyhetstorka att det ens kom in i tidningen.
I SN är det mycket som kommer in pga ständig nyhetstorka. Se bara artikeln intill om att överleva en Zombieattack...
Man ser ju iaf prioriteringsordningen. Likt andra medier är det ungefär såhär gissar jag:
1. Brinnande elbilar
2. zombies
3. trams
4. mera trams
5. valfritt viktigt ämne
6. brinnande fossilbilar
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
El Toys
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 mar 2017 08:44

Re: ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Inlägg av El Toys »

Undrar om Teslan, är Zombie säker. Eller man kanske kan be Elon. Att fixa det, med nästa påskägg :roll:
Verdi

Re: ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Inlägg av Verdi »

Det är ju värre med en elbil som brinner. Svårare att släcka.

Kräver ni objektivitet kan ni börja vara objektiva själva.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Det är ju värre med en elbil som brinner. Svårare att släcka.

Kräver ni objektivitet kan ni börja vara objektiva själva.
Tror du verkligen att tidnigarna är medvetna om detta och att de bryr sig? Det tror inte jag.
Jag tror snarare att det handlar om att visa hur farligt det är med alla dessa skumma elbilar som bara köps av trädkramande miljonärer och som självantänder spontant och därmed dödar alla som befinner sig i närheten. Clickbaits med andra ord.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Inlägg av LarsL »

Klick-bete sa Bull.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Inlägg av bullen »

El Toys skrev:
Undrar om Teslan, är Zombie säker. Eller man kanske kan be Elon. Att fixa det, med nästa påskägg :roll:
Den har ju vampire drain så steget kan inte va så långt....

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Inlägg av Kulingen »

Det finns till och med Zoombie escape i Örebro :D

http://www.bataljevent.se/portfolio-post/zombie-escape/
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Inlägg av e5m1r »

Jag passerade denna i onsdags på väg norrut
En volvo S80 modell äldre såg det ut som
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Inlägg av Henrik Torphammar »



(Elbil tog placering 1 och 2 i år på time attacken.)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Inlägg av Ampera »

Här brinner barnfamiljens bil upp på E6
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... -upp-pa-e6
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Inlägg av Jerker »

Googlade lite om bilbränder och hittade detta. Det är endast i Göteborg. Det rör sig alltså om nåt hundratal ej anlagda bilbränder bara i Göteborg varje år! Och så folk mage att ta upp brandrisken som nåt man ska akta sig för när det kommer till elbilar...
bilbrand-gbg.jpg
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Inlägg av rockard »

Jerker skrev:
Googlade lite om bilbränder och hittade detta. Det är endast i Göteborg. Det rör sig alltså om nåt hundratal ej anlagda bilbränder bara i Göteborg varje år! Och så folk mage att ta upp brandrisken som nåt man ska akta sig för när det kommer till elbilar...
Men är det verkligen så svårt att ta in att det handlar om en ny sorts bränder med nya faror förenade med det? Räddningstjänst som inte vill ingripa för att de saknar utbildning och utrustning för det, mycket farligare rökutveckling, och trots att utbildad personal varit med och släckte kan det börja brinna igen, till och med flera dagar efter. Därför ÄR det intressant för allmänheten hur ofta bränder i elbilar sker, och hur progressen på att hantera dem är.. Vaaaaaarföron däremot skriva om en bensinbil som brinner? Vad finns det för nyhetsvärde i det? Jag förstår inte hur ni funkar ibland.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Inlägg av flaco »

Vad var det för märke på bilen?
Jag gissar en tysk bil, kanske BMW eller Audi?

Även om jag håller med om att nyhetsvärdet i en elbilsbrand kan vara högre, pga de nya utmaningarna med rökutveckling, mm, så kan jag tycka att en bilbrand (oavsett om det är elbil eller avgasbil) som hamnar i nyhetsrapporteringen borde resultera i en likvärdig uthängning av bilmärket.
Alltså, hade det varit en Nissan Leaf som brann så hade det framgått i artikeln ... i denna artikel är det en ”bil” som brann, inte en BMW 318i (eller vad de kan heta).

Jag upprörs av medias uppenbara vilja att smutskasta elbilar genom att hänga ut märken/modeller.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Inlägg av Jerker »

rockard skrev:
Jerker skrev:
Googlade lite om bilbränder och hittade detta. Det är endast i Göteborg. Det rör sig alltså om nåt hundratal ej anlagda bilbränder bara i Göteborg varje år! Och så folk mage att ta upp brandrisken som nåt man ska akta sig för när det kommer till elbilar...
Men är det verkligen så svårt att ta in att det handlar om en ny sorts bränder med nya faror förenade med det? Räddningstjänst som inte vill ingripa för att de saknar utbildning och utrustning för det, mycket farligare rökutveckling, och trots att utbildad personal varit med och släckte kan det börja brinna igen, till och med flera dagar efter. Därför ÄR det intressant för allmänheten hur ofta bränder i elbilar sker, och hur progressen på att hantera dem är.. Vaaaaaarföron däremot skriva om en bensinbil som brinner? Vad finns det för nyhetsvärde i det? Jag förstår inte hur ni funkar ibland.
Men det är ju inte så media fungerar. Deras logik är en helt annan. Elbilar är ett nytt fenomen och därför vet de att det skapar klick när man skriver om det. Samma logik som i att skriva ner Tesla. Jag hade hållit med dig om det var så att de lyfte fram just detta som du beskriver i sin rapportering, men finns ju aldrig något av det utan det rör sig blott och bart om sensationsjournalistik och då brer man på med hur farligt det är när just elbilar brinner, som om det skulle vara i det närmaste ofarligt när en fossilbil brinner, och antyder att detta med elbilar, det är minsann ingen frälsarhistoria, för de bara brinner hela tiden.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Inlägg av bonath »

Verkade vara en Volvo.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Inlägg av flaco »

bonath skrev:
Verkade vara en Volvo.
Oj, jag är verkligen ingen expert, men på dörrhandtagen och speglarna hade jag gissat BMW (eller Audi) ...
men, är det en Volvo så får jag ge mig
:mrgreen:
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Inlägg av Ampera »

Den på E6 var en BMW 520d som bara var några år gammal.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Men det är ju inte så media fungerar. Deras logik är en helt annan. Elbilar är ett nytt fenomen och därför vet de att det skapar klick när man skriver om det. Samma logik som i att skriva ner Tesla. Jag hade hållit med dig om det var så att de lyfte fram just detta som du beskriver i sin rapportering, men finns ju aldrig något av det utan det rör sig blott och bart om sensationsjournalistik och då brer man på med hur farligt det är när just elbilar brinner, som om det skulle vara i det närmaste ofarligt när en fossilbil brinner, och antyder att detta med elbilar, det är minsann ingen frälsarhistoria, för de bara brinner hela tiden.
Precis. Nu får folk intrycket att elbilar är extremt brandfarliga och att de börjar brinna vid minsta lilla händelse. Jag har fått den frågan många gånger, även av folk som har en mycket positiv inställning när det gäller elbilar. Så fort en elbil brinner blir det stora rubriker, och med tanke på hur få elbilarna som finns totalt sett måste man ju få intrycket att i princip varje elbil så småningom fattar eld och går upp i rök.
Och som sagt, tidningarna är inte intresserade av hur svår- eller lättsläckt en bilbrand är. De vet förmodligen oftast inte ens att batterier kan vara lite luriga att släcka. Det skriver de aldrig nånting om. Det som är intressant är att det är just en sån där nymodig elbil som brinner. Och är det dessutom en Tesla så ägs den förmodligen av en avskyvärd miljonär som man ska vara lite smått avundsjuk på, dvs skadeglädjen spela in, och då är det extra intressant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
Jerker skrev:
Men det är ju inte så media fungerar. Deras logik är en helt annan. Elbilar är ett nytt fenomen och därför vet de att det skapar klick när man skriver om det. Samma logik som i att skriva ner Tesla. Jag hade hållit med dig om det var så att de lyfte fram just detta som du beskriver i sin rapportering, men finns ju aldrig något av det utan det rör sig blott och bart om sensationsjournalistik och då brer man på med hur farligt det är när just elbilar brinner, som om det skulle vara i det närmaste ofarligt när en fossilbil brinner, och antyder att detta med elbilar, det är minsann ingen frälsarhistoria, för de bara brinner hela tiden.
Precis. Nu får folk intrycket att elbilar är extremt brandfarliga och att de börjar brinna vid minsta lilla händelse. Jag har fått den frågan många gånger, även av folk som har en mycket positiv inställning när det gäller elbilar. Så fort en elbil brinner blir det stora rubriker, och med tanke på hur få elbilarna som finns totalt sett måste man ju få intrycket att i princip varje elbil så småningom fattar eld och går upp i rök.
Och som sagt, tidningarna är inte intresserade av hur svår- eller lättsläckt en bilbrand är. De vet förmodligen oftast inte ens att batterier kan vara lite luriga att släcka. Det skriver de aldrig nånting om. Det som är intressant är att det är just en sån där nymodig elbil som brinner. Och är det dessutom en Tesla så ägs den förmodligen av en avskyvärd miljonär som man ska vara lite smått avundsjuk på, dvs skadeglädjen spela in, och då är det extra intressant.
"Media" är inte en individ. Det är en mängd anställda som gör sitt bästa att fylla tidning, webbplats eller tvtid med "något". Det viktiga för dem är att få iväg något just nu! Vad det är spelar inte så stor roll, bara det kan fylla tid eller plats för ögonblicket. Det är inga masterminds som agerar. "Små" individer som måste producera kvickt. Saklighet får vika för egenintresset att skriva något klatchigt!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Inlägg av LarsL »

Fast det är ju så de blir en enhet. De agerar på samma sätt allihopa och blir då som en organism. Det blir som en myrstack där det inte finns en superhjärna bakom bygget av stacken men varje myra agerar efter sin instinkt.

Alltså
”Jag behöver läsare!
Vad ger läsare?
Mord, död, brand, revolution och FUD.”
Så Tesla, brand, död trickar allt och publiceras direkt.

Att det är 10-100 gånger troligare att en ICE bil brinner har ingen betydelse.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Inlägg av Foluke »

LarsL skrev:
Fast det är ju så de blir en enhet. De agerar på samma sätt allihopa och blir då som en organism. Det blir som en myrstack där det inte finns en superhjärna bakom bygget av stacken men varje myra agerar efter sin instinkt.

Alltså
”Jag behöver läsare!
Vad ger läsare?
Mord, död, brand, revolution och FUD.”
Så Tesla, brand, död trickar allt och publiceras direkt.

Att det är 10-100 gånger troligare att en ICE bil brinner har ingen betydelse.
Så är det nog. Det blir bara svårt att ställa någon till svars för osaklighet, eller...? Saklighet är ju inte ens ambitionen....Lite som att bli arg på och diskutera med en skällande hund.
Så känns det ibland i alla fall.
Model S P85D,
Skriv svar