ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: ICE brinner! KRIGSRUBRIKER ... eller inte...

Inläggav Teslaägare Kulingen » 06 jul 2018 04:00

Det finns till och med Zoombie escape i Örebro :D

http://www.bataljevent.se/portfolio-post/zombie-escape/
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.26 + Nya navigatorn
Rabattkod obegränsad Supercharger Tesla + 4.500 kr rabatt
http://ts.la/johan6219
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inläggav Teslaägare e5m1r » 09 jul 2018 00:22

Jag passerade denna i onsdags på väg norrut
En volvo S80 modell äldre såg det ut som
Har du en Tesla Model S och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
På väg att beställa en Model S eller Model X och känner att jag bidragit. Använd min länk http://ts.la/esmir2564 och få fri supercharging
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare

Inläggav Henrik Torphammar » 18 jul 2018 09:27

https://www.youtube.com/watch?v=6jhoimRw8s0

(Elbil tog placering 1 och 2 i år på time attacken.)
Henrik Torphammar

Inläggav Teslaägare Ampera » 18 jul 2018 13:31

Här brinner barnfamiljens bil upp på E6
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... -upp-pa-e6
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0
Mercedes B-250 Electric som andra bil
Stolt månadssponsor av ABRP
Model S P85+ såld, saknar henne lite ibland
Sista fossilbilen är nu skrotad, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Member of Tesla.Skåne Telegram Group
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare

Inläggav Jerker » 18 jul 2018 14:29

Googlade lite om bilbränder och hittade detta. Det är endast i Göteborg. Det rör sig alltså om nåt hundratal ej anlagda bilbränder bara i Göteborg varje år! Och så folk mage att ta upp brandrisken som nåt man ska akta sig för när det kommer till elbilar...
bilbrand-gbg.jpg
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav Teslaägare rockard » 18 jul 2018 17:11

Jerker skrev:Googlade lite om bilbränder och hittade detta. Det är endast i Göteborg. Det rör sig alltså om nåt hundratal ej anlagda bilbränder bara i Göteborg varje år! Och så folk mage att ta upp brandrisken som nåt man ska akta sig för när det kommer till elbilar...

Men är det verkligen så svårt att ta in att det handlar om en ny sorts bränder med nya faror förenade med det? Räddningstjänst som inte vill ingripa för att de saknar utbildning och utrustning för det, mycket farligare rökutveckling, och trots att utbildad personal varit med och släckte kan det börja brinna igen, till och med flera dagar efter. Därför ÄR det intressant för allmänheten hur ofta bränder i elbilar sker, och hur progressen på att hantera dem är.. Vaaaaaarföron däremot skriva om en bensinbil som brinner? Vad finns det för nyhetsvärde i det? Jag förstår inte hur ni funkar ibland.
Svart X75D -17 - http://ts.la/rickard6721
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare

Inläggav Teslaägare flaco » 18 jul 2018 17:58

Vad var det för märke på bilen?
Jag gissar en tysk bil, kanske BMW eller Audi?

Även om jag håller med om att nyhetsvärdet i en elbilsbrand kan vara högre, pga de nya utmaningarna med rökutveckling, mm, så kan jag tycka att en bilbrand (oavsett om det är elbil eller avgasbil) som hamnar i nyhetsrapporteringen borde resultera i en likvärdig uthängning av bilmärket.
Alltså, hade det varit en Nissan Leaf som brann så hade det framgått i artikeln ... i denna artikel är det en ”bil” som brann, inte en BMW 318i (eller vad de kan heta).

Jag upprörs av medias uppenbara vilja att smutskasta elbilar genom att hänga ut märken/modeller.
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare

Inläggav Jerker » 18 jul 2018 18:01

rockard skrev:
Jerker skrev:Googlade lite om bilbränder och hittade detta. Det är endast i Göteborg. Det rör sig alltså om nåt hundratal ej anlagda bilbränder bara i Göteborg varje år! Och så folk mage att ta upp brandrisken som nåt man ska akta sig för när det kommer till elbilar...

Men är det verkligen så svårt att ta in att det handlar om en ny sorts bränder med nya faror förenade med det? Räddningstjänst som inte vill ingripa för att de saknar utbildning och utrustning för det, mycket farligare rökutveckling, och trots att utbildad personal varit med och släckte kan det börja brinna igen, till och med flera dagar efter. Därför ÄR det intressant för allmänheten hur ofta bränder i elbilar sker, och hur progressen på att hantera dem är.. Vaaaaaarföron däremot skriva om en bensinbil som brinner? Vad finns det för nyhetsvärde i det? Jag förstår inte hur ni funkar ibland.

Men det är ju inte så media fungerar. Deras logik är en helt annan. Elbilar är ett nytt fenomen och därför vet de att det skapar klick när man skriver om det. Samma logik som i att skriva ner Tesla. Jag hade hållit med dig om det var så att de lyfte fram just detta som du beskriver i sin rapportering, men finns ju aldrig något av det utan det rör sig blott och bart om sensationsjournalistik och då brer man på med hur farligt det är när just elbilar brinner, som om det skulle vara i det närmaste ofarligt när en fossilbil brinner, och antyder att detta med elbilar, det är minsann ingen frälsarhistoria, för de bara brinner hela tiden.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav bonath » 18 jul 2018 18:19

Verkade vara en Volvo.
Bokat två Model 3, kör Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath

Inläggav Teslaägare flaco » 18 jul 2018 18:29

bonath skrev:Verkade vara en Volvo.

Oj, jag är verkligen ingen expert, men på dörrhandtagen och speglarna hade jag gissat BMW (eller Audi) ...
men, är det en Volvo så får jag ge mig
:mrgreen:
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt