Långresa Norge: Bästa Autopass/Bizz ?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Långresa Norge: Bästa Autopass/Bizz ?

Inlägg av unumlapis »

Om man funderar på att ta en långtur i Norge, vilken är då den bästa bompengs operatören att välja egentligen? Verkar finns ett par stycken att välja mellan.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Långresa Norge: Bästa Autopass/Bizz ?

Inlägg av Gustafsson »

Många väljer fjellinjen. Själv har jag E6 - gardermoen, spelar väl inte så stor roll tänker jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Långresa Norge: Bästa Autopass/Bizz ?

Inlägg av 12man »

Fjell-linjen har en app för android i alla fall som funkar bra
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Långresa Norge: Bästa Autopass/Bizz ?

Inlägg av DSV »

Om det går att betala med visa eller svenskt bankgiro på någon så är det att föredra. Fjellinjen hade det tidigare men senast fick jag en faktura som måste betalas via utlandsbetalning SWIFT/Iban. Något som ibland kan strula när man ska registrera det på internetbanken och dessutom kostar 50sek att betala. Känns principiellt fel när fakturan är på 16sek för en överfart på svinesundsbron.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Långresa Norge: Bästa Autopass/Bizz ?

Inlägg av bylund »

Man kan även skaffa brobizz och koppla den till ett norskt bomsellskap. Då kan man betala med kort, men kör man aldrig på Öresundsbron är det en dyrare lösning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Långresa Norge: Bästa Autopass/Bizz ?

Inlägg av DSV »

Fast med tex brobizz var det något klydd med frtitaksavtalet. Minns inte vad det var men fanns någon bra anledning till att jag beställde en ny bizz.
Var dock ett par år sen så det kan också hunnit ändra sig, hade ju varit smidigt med hänsyn till betalningen. Eller så får man byta bizz efter svinesundsbron.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Långresa Norge: Bästa Autopass/Bizz ?

Inlägg av bullen »

Jag har Østfold bomsellskap. Funkar kanon och jag kan betala fakturor för tex Svinesund via Svenskt BG i SEK. 200 kr i SEK för brickan.
Och nu verkar den även fungera på Öresundsbron. Se separat tråd
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Långresa Norge: Bästa Autopass/Bizz ?

Inlägg av unumlapis »

Ok, låter bra iom jag har Öresundsbrons Brobizz, ska kolla med dem.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Långresa Norge: Bästa Autopass/Bizz ?

Inlägg av bylund »

Du anmäler numret på din transponder till norrmännen. Jag tror inte du behöver blanda in Öresundsbron.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Långresa Norge: Bästa Autopass/Bizz ?

Inlägg av unumlapis »

bylund skrev:
Du anmäler numret på din transponder till norrmännen. Jag tror inte du behöver blanda in Öresundsbron.
Någon skillnad på pris; menat inte så att norrmännen slår på extra avgifter eller det bara kör över deras priser rakt av? Just priser; hur hanteras det då BEV bilar inte skall betala eller erhålla en lägre avgift hanteras detta också på smidigt sätt? Skall bilen även registreras på något sätt i Norge? Så då borde det inte vara fler frågor :D
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Långresa Norge: Bästa Autopass/Bizz ?

Inlägg av Gustafsson »

Du behöver registrera bilen
https://www.epcplc.com/
eller nåt sånt, kolla på autopass.no. De har gjort om detta nyligen. Funkade direkt när jag bytte elbil, behövdes ingen kopia på regbevis heller.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Långresa Norge: Bästa Autopass/Bizz ?

Inlägg av HelectriC »

khavusr skrev:
bylund skrev:
Du anmäler numret på din transponder till norrmännen. Jag tror inte du behöver blanda in Öresundsbron.
Någon skillnad på pris; menat inte så att norrmännen slår på extra avgifter eller det bara kör över deras priser rakt av? Just priser; hur hanteras det då BEV bilar inte skall betala eller erhålla en lägre avgift hanteras detta också på smidigt sätt? Skall bilen även registreras på något sätt i Norge? Så då borde det inte vara fler frågor :D
det är ingen skillnad i pris för passeringar av "bom" mellan olika bomselskap. Det styrs av vad det specifika området har satt för pris, men för elbil blir det gratis. Har du väl fått dosan och din bil är inregistrerad som elbil, så behöver du inte bry dig mer. Då sker allt automatiskt med rabatter. Man behöver lägga deposition för dosan, ca 2-300kr. Tror alla har samma pris för den också, så egentligen spelar det ingen roll alls vilket bolag du väljer, men jag ser att det kan vara smidigt med ett som tillåter betalning med kort eller via svensk bank utan utlandsbetalning.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Långresa Norge: Bästa Autopass/Bizz ?

Inlägg av helix »

Jag fick precis hem en Autopass transponder som jag beställde via Fjellinjen för några dagar sedan. Däremot har jag inte fått några krav på att betala 200kr i deposition som det talas om här? Jag har letat runt på deras hemsida och även loggat in under "mina sidor", men finns ingen info. Kommer den här avgiften vid första passagen, eller är det något jag helt har missat?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Långresa Norge: Bästa Autopass/Bizz ?

Inlägg av bylund »

De fakturerar inte så ofta om man inte kommer upp i flera hundra i skuld. Det tog mer än ett halvår innan jag fick min första faktura, som var på depositionen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Långresa Norge: Bästa Autopass/Bizz ?

Inlägg av _TonyV »

Så ni vihåller att ha bilen registrerad på EPCPLC och att den är miljöklassad där räcker inte?
Isåfall har jag en räkning på väg. :?
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Långresa Norge: Bästa Autopass/Bizz ?

Inlägg av Gustafsson »

Det ska räcka med reg på epcplc. Det svaret har jag iaf fått hos autopass kundtjänst. Vi får se vad som händer, provar inom kort ...
Bra kundservice per telefon fö.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Långresa Norge: Bästa Autopass/Bizz ?

Inlägg av evilirish »

Gustafsson skrev:
Det ska räcka med reg på epcplc. Det svaret har jag iaf fått hos autopass kundtjänst. Vi får se vad som händer, provar inom kort ...
Bra kundservice per telefon fö.
Räckte det med registrering på epcplc?

Ska ta en tur upp i Norge i månadsskiftet, är det någon skillnad i vägavgifter om man har släpet efter sig?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Långresa Norge: Bästa Autopass/Bizz ?

Inlägg av Gustafsson »

När de gjorde om systemet så att man registrerade transpondern på epcplc damp det ner en räkning på passagerna jag gjort. Det gick inte då att registrera bilen som elbil, bara hybrid. Ett samtal till bomsellskapet så ströks skulden genast och de registrerade bilen som elbil, jag hade den redan registrerad som elbil där sedan tidigare, men den info försvann när de började anlita ett externt företag för att hantera det.
Så bytte jag ju nyligen bil och voilà, då gick det att registrera en svensk bil som elbil på epcplc. Jag har nu kört genom mååånga bomstationer, men inte fått någon räkning ännu. Räknar med att det går att korrigera om det blir fel även denna gång. Ska försöka kolla hemsidan för bomsällskapet, där registreras alla passager man gör.
EDIT:
Ser nu alla bompassager med nya bilen och det är angivet pris också. Hur det sen kommer att se ut på fakturan vet jag inte än.
Är du tveksam så ring kundtjänst på bomsellskapet eller autopass och bekräfta att du har fritak, dvs gratispassager.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Långresa Norge: Bästa Autopass/Bizz ?

Inlägg av Arild »

bullen skrev:
Jag har Østfold bomsellskap. Funkar kanon och jag kan betala fakturor för tex Svinesund via Svenskt BG i SEK. 200 kr i SEK för brickan.
Och nu verkar den även fungera på Öresundsbron. Se separat tråd
Vilken tråd har skrivit om Öresundsbron med bomsellskap?
Själv har jag Fjellinjen och vill koppla till Öresundsbron och franska Telepass. :?:
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Långresa Norge: Bästa Autopass/Bizz ?

Inlägg av evilirish »

Ok, tack! Ringer nog efter att min epcplc registrering har blivit behandlad.

Läste för övrigt vidare på diverse sidor och till min stora fasa verkar det vara 60km/h max för obromsat släp(!) Gaah!
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Långresa Norge: Bästa Autopass/Bizz ?

Inlägg av bullen »

Arild skrev:
bullen skrev:
Jag har Østfold bomsellskap. Funkar kanon och jag kan betala fakturor för tex Svinesund via Svenskt BG i SEK. 200 kr i SEK för brickan.
Och nu verkar den även fungera på Öresundsbron. Se separat tråd
Vilken tråd har skrivit om Öresundsbron med bomsellskap?
Själv har jag Fjellinjen och vill koppla till Öresundsbron och franska Telepass. :?:
Skapade en tråd härom veckan"Norsk bombricka på Öresundsbron"
Om du vill koppla ditt norska avtal ska det bara vara att regga ett nytt avtal på Öresundsbron och ange ditt transpondernummer. Har dock inte testat själv
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Långresa Norge: Bästa Autopass/Bizz ?

Inlägg av 12man »

Varför ska man gynna epcplc? Lär ju betyda mindre NOK till bron/vägen. Är enligt min mening ett helt onödigt bolag.

Från
http://www.autopass.no/en/visitors-payment

Foreign registered vehicles, without a toll tag, will be invoiced by Euro Parking Collection plc (EPC).

Och

If you are planning to visit Norway with your foreign vehicle for more than two months or on a regular basis, we recommend that you get a AutoPASS contract and a tag.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Långresa Norge: Bästa Autopass/Bizz ?

Inlägg av Gustafsson »

12man skrev:
Varför ska man gynna epcplc? Lär ju betyda mindre NOK till bron/vägen. Är enligt min mening ett helt onödigt bolag.

Från
http://www.autopass.no/en/visitors-payment

Foreign registered vehicles, without a toll tag, will be invoiced by Euro Parking Collection plc (EPC).

Och

If you are planning to visit Norway with your foreign vehicle for more than two months or on a regular basis, we recommend that you get a AutoPASS contract and a tag.
Har du nåt bättre alternativ ? Du måste ju registrera bilen som elbil om du skall slippa avgiften dvs få "fritak". Om du bara kör utan transponder och avtal så kommer det en räkning tänker jag...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Långresa Norge: Bästa Autopass/Bizz ?

Inlägg av 12man »

Ja, beställa en dosa från nåt bomsellskap ex fjell-linjen, en vecka så har man den, hur smidigt som helst
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Långresa Norge: Bästa Autopass/Bizz ?

Inlägg av Gustafsson »

12man skrev:
Ja, beställa en dosa från nåt bomsellskap ex fjell-linjen, en vecka så har man den, hur smidigt som helst
Fast numera mailar man inte in regbeviset till bomsellskapet utan anmäler biltyp via epcplc. Iaf var jag tvungen till det, så det går väl inte att gå runt det ? Kostar ju inget mer heller, så jag förstod nog inte vad du menade med gynna epcplc....Känner mig trögare än vanligt...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar