Idioter på vägarna

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Idioter på vägarna

Inläggav Jerker » 11 jul 2018 18:20

Såna råkar man ju ut för nästan dagligen, men vissa är värre än andra. Alldeles nyss, t.ex. Jag söderut genom centrala Södertälje på Nyköpingsvägen. Jag planerade att svänga vänster in vid OKQ8 där det finns en gratis laddplats och därför låg jag i vänster körfält. Vid ett rödljus så vidgade vägen sig till vänster i ett svängfält. När jag skulle köra iväg vid grönt ljus så gjorde jag som jag understundom gör, jag trampade plattan i botten för att få maximal acceleration. (Hoppsan, jag har bestämt lite av barnasinnet kvar! :oops: ) Hade ingen anledning egentlig till det, jag bara gjorde det. Då ryter det till till vänster om mig och en svart Audi med nåt fel på ljuddämparen ;) trängde sig förbi mig från vänstersvängfältet och körde in framför mig och fortsatte rakt fram. :shock:

Jag kan säga att han var nära att misslyckas; bara nån centimeter till godo och han var på vippen att få motkast, för han var nog inte beredd på min lilla skitbils accelerationsförmåga. 8-) Hade jag suttit och laddat och verkligen satsat på att komma iväg så snabbt som möjligt hade det inte funnits utrymme för honom att tränga sig utan det hade slutat med nån slags krock. Jävla idiot! :x

Tidigare i våras blev jag minst sagt överraskad av en annan idiot på en landsväg. Vi var några bilar som låg i köbildning och jag var nog nummer två. Plötsligt kommer det en bil i vägrenen och kör om mig, tränger sig in framför mig och kör om den första bilen i kön på rätt sida! StollePer! :evil:

En annan dag på samma vägsträcka, något längre fram, blev jag omkörd av en hetsig typ, som också körde om nästa bil i en alldeles för hög hastighet, viket också bevisades av att han låg i diket när vi nådde fram till rondellen som bara var ett par hundra meter längre fram. Karma! :twisted:
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker

Re: Idioter på vägarna

Inläggav Teslaägare Kulingen » 11 jul 2018 18:32

Tråkigt att höra, sådana idiot omkörningar sker mig iallafall en gång i veckan. Tur att det inte hände något med dig.

Än är inte den sista idioten född.

Säkert att det inte var en BMW?
3039767A-D6BC-4D02-9F27-92BB90108160.png
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://ts.la/johan6219
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inläggav Teslaägare +46 » 11 jul 2018 19:55

Testosteronstinta bilförare är inte att leka med. Speciellt inte så här års med högsommartemperaturer. Lägg därtill alla de som kör berusade eller är drogpåverkade.
Säkrast är att färdas i en bil med hög krocksäkerhet. En viktig anledning till att jag valde att köpa en Tesla.
Nöjd ägare till en S85D. Inköpt ny och i trafik sedan juni 2015. Reserverat två stycken Model 3.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 11 jul 2018 20:09

Eller bara hålla sig borta från galningarna på vägen..! Tyvärr går det ju inte alltid.
Mörkröd 2016 Leaf 24 kWh - 30 maj 2016 -> Tillbaks 31 maj 2018. Saknad och älskad!

Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Forumregel nr 1. Don't mention the kärnkraft! ;)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inläggav p1457 » 11 jul 2018 20:35

Nu låter jag väl gnällig, men att trampa plattan i mattan vid ett rödljus är ju inte direkt enligt körkortsboken det heller.

Tur att ni klarade er utan krock. Jag har sett många saker som kunde lett till olyckor om inte andra trafikanter varit uppmärksamma på omgivningen.
p1457

Inläggav Jerker » 11 jul 2018 20:40

p1457 skrev:Nu låter jag väl gnällig, men att trampa plattan i mattan vid ett rödljus är ju inte direkt enligt körkortsboken det heller

Tja, så länge man inte når upp till mer än hastighetsbegränsningen? Jag kör en Zoe, den har en blygsam acceleration jämfört med en Tesla.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav Teslaägare hed » 11 jul 2018 20:47

Jag har aldrig varit en bildåre på nåt sätt, men tycker jag kör ännu lugnare med Teslan. Så skönt att bara cruisa fram på vägarna och njuta av tystnaden. Sen vet jag att man inte tjänar på att byta fil som en dåre och pressa sig fram och stressa stressa stressa.

Det hade varit mycket trevligare och smidigare för alla om alla körde osjälviskt.
SLAVE I: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber. Har chademo att låna ut.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Kulingen » 11 jul 2018 20:53

Jerker skrev:
p1457 skrev:Nu låter jag väl gnällig, men att trampa plattan i mattan vid ett rödljus är ju inte direkt enligt körkortsboken det heller

Tja, så länge man inte når upp till mer än hastighetsbegränsningen? Jag kör en Zoe, den har en blygsam acceleration jämfört med en Tesla.

Det är som att köra en biljakt med Toyota Prius :D
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://ts.la/johan6219
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inläggav p1457 » 11 jul 2018 21:15

Jerker skrev:

Nja, man får också lära sig att man ska köra defensivt, undvika onödigt kraftiga inbromsningar och accelerationer, framföra sitt fordon förutsägbart och inte ta risker.

Audin kunde väl aldrig tänka sig att en sån liten bil du har kunde komma iväg så fort :)

Jag fick låna en Porsche en dag av en vän. Det märkte jag påverkade många Audis, BMW, och mercor runt om. Alla ville tävla helt plötsligt.
Råkar ni i teslor ut för det också?
p1457

Inläggav Teslaägare hed » 11 jul 2018 21:39

p1457 skrev:
Jerker skrev:

Nja, man får också lära sig att man ska köra defensivt, undvika onödigt kraftiga inbromsningar och accelerationer, framföra sitt fordon förutsägbart och inte ta risker.

Audin kunde väl aldrig tänka sig att en sån liten bil du har kunde komma iväg så fort :)

Jag fick låna en Porsche en dag av en vän. Det märkte jag påverkade många Audis, BMW, och mercor runt om. Alla ville tävla helt plötsligt.
Råkar ni i teslor ut för det också?

Jag har på min korta tid som teslaägare märkt att vissa typer gärna vill tävla. Jag bryr mig inte och kör som vanligt. Sen har det hänt några gånger att folk blir glada när de ser teslan. Vill vinka, skynda att visa barnen etc. Så mycket är inte bara dårar som försöker hävda sig :)
SLAVE I: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber. Har chademo att låna ut.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare

Nästa

Återgå till Övrigt