Idioter på vägarna

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Idioter på vägarna

Inlägg av bonath »

hed skrev:
p1457 skrev:
Jerker skrev:
p1457 skrev:
Nu låter jag väl gnällig, men att trampa plattan i mattan vid ett rödljus är ju inte direkt enligt körkortsboken det heller
Tja, så länge man inte når upp till mer än hastighetsbegränsningen? Jag kör en Zoe, den har en blygsam acceleration jämfört med en Tesla.
Nja, man får också lära sig att man ska köra defensivt, undvika onödigt kraftiga inbromsningar och accelerationer, framföra sitt fordon förutsägbart och inte ta risker.

Audin kunde väl aldrig tänka sig att en sån liten bil du har kunde komma iväg så fort :)

Jag fick låna en Porsche en dag av en vän. Det märkte jag påverkade många Audis, BMW, och mercor runt om. Alla ville tävla helt plötsligt.
Råkar ni i teslor ut för det också?
Jag har på min korta tid som teslaägare märkt att vissa typer gärna vill tävla. Jag bryr mig inte och kör som vanligt. Sen har det hänt några gånger att folk blir glada när de ser teslan. Vill vinka, skynda att visa barnen etc. Så mycket är inte bara dårar som försöker hävda sig :)
Tycker mig märka detta även med en Leaf.
Många "avgastrimmade" bilar som verkar vilja visa leksaksbilen hur en riktig Volvo 740 med megafondämpare kan vinna alla rödljusrace...
"Kolla grabbar, en elbil, hahahaha, nu ska vi gasa".... :roll:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Idioter på vägarna

Inlägg av mati »

När det ändå pratas om idioter på vägarna ska jag också dra mitt strå i stacken. Känsliga läsare varnas härmed. Det är inte elbilsrelaterat, men jag anser att så många som möjligt ska få veta.
Detta hände för en månad sedan en lördag eftermiddag. Sambon och jag stod i trädgården och pratade med en granne som hade cyklat förbi och stannat hos oss. Grannen satt på sin cykel i vår infart och vi andra två stod bredvid. Vi bor utmed en liten mycket smal 70-väg som gör en lätt sväng förbi vårt hus. Vanliga människor håller max 40-50km/h när de kör förbi här.
Vi stod alltså och snackade och så hörde vi plötsligt en bil som kom i mycket, mycket hög hastighet emot oss. Gissningsvis körde han en bra bit över 100, men det är svårt att säga. Det enda jag hann tänka var att det här kommer gå åt helvete. Ungefär 20m ifrån oss fick bilen sladd och hamnade med ena hjulparet i diket på den sidan av vägen där vi stod. Sambon och jag hann undan, men inte grannen på cykeln. Han blev påkörd, därefter hamrade bilen med en jävla smäll rätt in i min stora lönn som satte stopp för vansinnefärden. Av bilen blev bara en klump metall kvar. Grannen blev ganska svårt skadad, brutna revben, armen spräckt, axeln skadad osv, men han hade tusen skyddsänglar och överlevde. Idioten i bilen var obältad men av någon anledning klarade han sig också. Hela bilen var full med tomma starkölburkar. I fotbrunnen under bromsen hade han lagt stora rörtänger, han ansåg väl att det var ett bra förvaringsställe för verktyg. Senare visade sig också att bilen hade körförbud, han hade såklart alkohol i blodet samt tagit narkotika. Sicken stolle.
Och nu kommer det: HAN FICK BEHÅLLA KÖRKORTET! Ja, snutarna har uppenbarligen gjort bedömningen att den jävlens körkort är viktigare än andras liv. Detta fick vi reda på häromdagen efter att vi upprepade gånger har kontaktat polisen, eftersom stollen har setts köra bil. I min värld hade han blivit av med körkortet på plats och aldrig fått köra mer. Men så är alltså inte fallet. Idioten får även fortsättningsvis utsätta oss andra för livsfara.
Så alla ni som läser detta, se upp för idioterna. Det finns många av dem på våra vägar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Idioter på vägarna

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
När det ändå pratas om idioter på vägarna ska jag också dra mitt strå i stacken.
...
Shit! Är det ens möjligt! Han måste ju åtalas! Jag fattar ingenting.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Idioter på vägarna

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
mati skrev:
När det ändå pratas om idioter på vägarna ska jag också dra mitt strå i stacken.
...
Shit! Är det ens möjligt! Han måste ju åtalas! Jag fattar ingenting.
Det är obegripligt helt klart:(
Jag var där kort efter incidenten och såg spåren efter det och det såg inte najs ut...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Idioter på vägarna

Inlägg av p1457 »

:o
Men det kan väl inte vara slut ärendet?
Håller med Jerker, det måste väl bli åtal?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Idioter på vägarna

Inlägg av nek0 »

p1457 skrev:
Jerker skrev:
p1457 skrev:
Nu låter jag väl gnällig, men att trampa plattan i mattan vid ett rödljus är ju inte direkt enligt körkortsboken det heller
Tja, så länge man inte når upp till mer än hastighetsbegränsningen? Jag kör en Zoe, den har en blygsam acceleration jämfört med en Tesla.
Nja, man får också lära sig att man ska köra defensivt, undvika onödigt kraftiga inbromsningar och accelerationer, framföra sitt fordon förutsägbart och inte ta risker.

Audin kunde väl aldrig tänka sig att en sån liten bil du har kunde komma iväg så fort :)

Jag fick låna en Porsche en dag av en vän. Det märkte jag påverkade många Audis, BMW, och mercor runt om. Alla ville tävla helt plötsligt.
Råkar ni i teslor ut för det också?
Så här kan det gå :)
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Idioter på vägarna

Inlägg av p1457 »

nek0 skrev:
Så här kan det gå :)
:lol: :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Idioter på vägarna

Inlägg av mati »

p1457 skrev:
:o
Men det kan väl inte vara slut ärendet?
Håller med Jerker, det måste väl bli åtal?
Vi får hoppas det, men jag är tveksam. Men oavsett så måste polisen dra in körkortet direkt på plats när det är sannolikt att han kommer att dömas i en rättegång. Och det gjorde de inte. Vi fick ingen förklaring varför, bara att han sannolikt hade kört ändå, även om de hade tagit körkortet. Men med den argumentationen behöver man ju inga lagar och regler överhuvudtaget. Då är det anarki och alla kan göra vad de vill.
Vi fick reda på att samma stolle några veckor tidigare hade kört iväg med en arbetsmaskin, full såklart, och somnat bakom ratten med motorn igång. Även då fick han behålla körkortet och det hände inget mer.
Antingen så har han en väldigt bra relation med någon hos polisen, eller så är snutarna i Skaraborg bara gränslöst inkompetenta. Jag kan tyvärr inte se nåt annat, men jag hoppas samtidigt att jag har fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Idioter på vägarna

Inlägg av Mickep »

Jag vet inte om idioterna på vägarna är något nytt.
Tesla har en inställning "mad max" i sin kommande ap. Andra kommer nog ha ett annat passade namn för körsättet.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Idioter på vägarna

Inlägg av HelectriC »

Ibland funderar man på vad den svenska polisen håller på med. Som motexempel kan jag nämna att i Norge om man tex kör på en fotgängare eller cyklist så dras körkortet in på plats INNAN utredning skett. Om man sen kommer fram till att föraren inte gjort något fel, så får hen tillbaks körkortet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Idioter på vägarna

Inlägg av Remuz »

Vill bara flika in att för två år sedan körde en idiot från skara mot Örebro, blåste nog förbi götene i 200. Mellan Hova och Laxå mötte han ambulansen och lastade om. Sedan låg stollen bakom till Örebro barnakut.

Ibland finns det anledning, men det var såklart dumt att utsätta sig och andra för fara. Inte för att man tänker på det när ens barns liv är i fara, men det har stollen tänkt på många gånger efter det.

Not; inte en enda fartkamera lyckades fånga vansinnesfärden vad det verkar...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Idioter på vägarna

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
Vill bara flika in att för två år sedan körde en idiot från skara mot Örebro, blåste nog förbi götene i 200. Mellan Hova och Laxå mötte han ambulansen och lastade om. Sedan låg stollen bakom till Örebro barnakut.

Ibland finns det anledning, men det var såklart dumt att utsätta sig och andra för fara. Inte för att man tänker på det när ens barns liv är i fara, men det har stollen tänkt på många gånger efter det.

Not; inte en enda fartkamera lyckades fånga vansinnesfärden vad det verkar...
Man får faktiskt bryta mot trafikreglerna i sådana här fall. Men det får såklart inte ske på andras bekostnad, dvs att man kanske dödar någon annan eller så.
Hursomhelst så finns det såklart undantagssituationer där man skiter i allting, och jag förstår att ett akut sjukt barn är ett sådant undantag. Nästan vem som helst skulle troligen agera på ungefär samma sätt. Och ett eventuellt indraget körkort är ett mycket litet pris i sammanhanget.
Men jag tror inte att alla stollar som kör omkring som idioter är på väg till barnakuten. I nästan 100% av fallen är det inget annat än vårdlöshet och/eller rattfylleri.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Idioter på vägarna

Inlägg av Remuz »

Håller med, tom SOS sa att man skulle skynda så mycket det bara gick.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Idioter på vägarna

Inlägg av lator »

Remuz skrev:
Vill bara flika in att för två år sedan körde en idiot från skara mot Örebro, blåste nog förbi götene i 200. Mellan Hova och Laxå mötte han ambulansen och lastade om. Sedan låg stollen bakom till Örebro barnakut.

Ibland finns det anledning, men det var såklart dumt att utsätta sig och andra för fara. Inte för att man tänker på det när ens barns liv är i fara, men det har stollen tänkt på många gånger efter det.

Not; inte en enda fartkamera lyckades fånga vansinnesfärden vad det verkar...
Hoppas att barnet mår bra idag... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Idioter på vägarna

Inlägg av Foluke »

Remuz skrev:
Vill bara flika in att för två år sedan körde en idiot från skara mot Örebro, blåste nog förbi götene i 200. Mellan Hova och Laxå mötte han ambulansen och lastade om. Sedan låg stollen bakom till Örebro barnakut.

Ibland finns det anledning, men det var såklart dumt att utsätta sig och andra för fara. Inte för att man tänker på det när ens barns liv är i fara, men det har stollen tänkt på många gånger efter det.

Not; inte en enda fartkamera lyckades fånga vansinnesfärden vad det verkar...
Man skulle väl låta varningsblinker vara på i en sådan situation? Om inte annat än för att antyda för omgivningen att något är exeptionellt!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Idioter på vägarna

Inlägg av boreno »

Jag minns en lastbilschaffis i Holland som förklarade följande för polisen: "Jag såg att han låg i mittenfilen, blinkade och bytte fil. Jag trodde han skulle flytta på sig". Det finns alla sorter, även på vägarna... :shock:
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Idioter på vägarna

Inlägg av lator »

boreno skrev:
Jag minns en lastbilschaffis i Holland som förklarade följande för polisen: "Jag såg att han låg i mittenfilen, blinkade och bytte fil. Jag trodde han skulle flytta på sig". Det finns alla sorter, även på vägarna... :shock:
Ja, men han fick ju rätt. Du flyttade ju på dig... :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Idioter på vägarna

Inlägg av Remuz »

lator skrev:
Hoppas att barnet mår bra idag... :(
Alla mår bra, men barn på 1år som får allergi där halsen svullnar så andningen blir usel tas uppenbarligen på mycket stort allvar :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Idioter på vägarna

Inlägg av boreno »

lator skrev:
Ja, men han fick ju rätt. Du flyttade ju på dig... :o
Nja, nu var det ju snarare han som flyttade på mig...
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Skriv svar