Elon Musk: skitvisionär med omvittnat helvetiska fabriker

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elon Musk: skitvisionär med omvittnat helvetiska fabrike

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
Jag eftersökte en bild på denna olyckliga människa och den fanns ju där... Kan inte någon erbjuda henne en sväng med en P100D så att hon kan bli förevigad i ett något gladare tillstånd än som på den enda bild som florerar på henne nu?
Antagligen är hon väldigt nöjd med denna bild. Den utstrålar ett kulturellt svårmod som säkert ger cred i hennes kretsar.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Elon Musk: skitvisionär med omvittnat helvetiska fabrike

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
lator skrev:
Jag eftersökte en bild på denna olyckliga människa och den fanns ju där... Kan inte någon erbjuda henne en sväng med en P100D så att hon kan bli förevigad i ett något gladare tillstånd än som på den enda bild som florerar på henne nu?
Antagligen är hon väldigt nöjd med denna bild. Den utstrålar ett kulturellt svårmod som säkert ger cred i hennes kretsar.
Men även Ingmar Bergman kunde ju ses le ibland... :o

Det är nog inte lätt att uppfylla de krav som ställs på en seriös kulturskribent... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Elon Musk: skitvisionär med omvittnat helvetiska fabrike

Inlägg av Herr X »

lator skrev:
Jag eftersökte en bild på denna olyckliga människa och den fanns ju där... Kan inte någon erbjuda henne en sväng med en P100D så att hon kan bli förevigad i ett något gladare tillstånd än som på den enda bild som florerar på henne nu?
Skärmklipp 2018-07-12 11.18.30.png
Jag tror inte att en 0-100-acceleration i en P100D hade hjälpt. Det hade bara resulterat i en ny artikel om ”djävulsbilen” och ”en helvetes huvudvärk”.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elon Musk: skitvisionär med omvittnat helvetiska fabrike

Inlägg av mati »

Herr X skrev:
lator skrev:
Jag eftersökte en bild på denna olyckliga människa och den fanns ju där... Kan inte någon erbjuda henne en sväng med en P100D så att hon kan bli förevigad i ett något gladare tillstånd än som på den enda bild som florerar på henne nu?
Skärmklipp 2018-07-12 11.18.30.png
Jag tror inte att en 0-100-acceleration i en P100D hade hjälpt. Det hade bara resulterat i en ny artikel om ”djävulsbilen” och ”en helvetes huvudvärk”.
Fast jag föreställer mig precis hur detta skulle se ut. Hon sitter i bilen, den sticker iväg så in i helvete, alla förväntar sig den typiska reaktionen, men hon bibehåller exakt samma ansiktsuttryck. Det är nästan ännu roligare än att se henne tappa kontrollen. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Elon Musk: skitvisionär med omvittnat helvetiska fabrike

Inlägg av TiborBlomhall »

Bemöt gärna hennes artikel och argumentation men avstå negativa kommentarer om personen bakom.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Elon Musk: skitvisionär med omvittnat helvetiska fabrike

Inlägg av vigge50 »

Mickep skrev:
Det är förvisso sant att det största klimatavtrycket sker vid tillverkningen. (för sedan under drift är det inte lika stort, an naturliga skäl).

Såg en ganska instressant dokumentär om teslas början och hur det nästan gick väldigt fel vid 2008-2009 kraschen.
Inte för att ha något på fötterna men jag tolkade elons initiala ambition var att skapa en bra bil då han såg potentialen. Miljö verkar kommit senare som en bieffekt och möjlig försäljningsstategi. Dock inte att föringa klimatarbetet men det som påtalas var att de stoppade in roadster liknande krafter i en liten smart-bil och att den kunde lufta på framhjulen när den drog iväg.
Men jag har svårt att säga att elbilar bra för miljön, skulle hellre säga mindre skadliga för miljön än avgasbilar och liknande. Då de ha en klimatavtryck, och det är fel att låtsas som det inte finns. (men att det självklart är bättre än alternativet då det bästa "att inte tilverka något överhuvudtaget" inte är realistiskt)
Nä, om du läser Elons bok så tyckte han övergången till förnyelsebar energi var viktigt redan under tiden han pluggade och såg där elbilen som en viktig pusselbit, SolarCity var en annan.
Skriv svar