Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inläggav Teslaägare Verdi » 09 nov 2018 12:24

Simon skrev:
bonath skrev:Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.

Varför skulle laddstolpar vara svårare??

Antagligen för att kortläsaren inte vet hur mycket den ska ta betalt förrän laddningen är avslutad. Och den vet inte om den får starta laddningen förrän den är betald.

Kortläsare tycker jag är fel väg att gå. Tror betalkort är på väg ut och att vi kommer använda mobilen till betalning framöver. Så varför inte bara en bra central app som har stöd för alla laddare och som debiterar ditt konto när laddningen är klar? Givetvis får den kolla att det finns pengar på kontot innan laddningen påbörjas. Kanske till och med reservera en tänkt "max-summa" så att man inte kan tömma kontot efter laddningen har startat.
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav bonath » 09 nov 2018 12:28

Swish… kanske... nya QR-koden är enkel att använda.
Handsken är låst tills betalningen é klar...
Bokat två Model 3, kör Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath

Inläggav Teslaägare Svenssons » 09 nov 2018 13:14

bonath skrev:Swish… kanske... nya QR-koden är enkel att använda.
Handsken är låst tills betalningen é klar...

Så när Swish ligger nere så får man vänta i några timmar tills tjänsten är igång igen...
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav kenhag » 09 nov 2018 13:53

Vad tror ni om PlugSurfing (med app+RFIDnyckel)? https://www.plugsurfing.com/en/
Den verkar ju fungera runt om i större delen av Europa men är tyvärr glesare i norra halvan av Sverige.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
kenhag

Inläggav Mickep » 09 nov 2018 14:32

Tror att betalkort är vägen att gå, sedan finns det även nfckort och samung pay, apple pay om man vill göra det i mobilen.
alt en qid kort som man kan skanna av för att ladda ner app,( men det är bara omstädigt) Kort har alla (utom de foliehattar som inte vil att någon "spårar" dem) mobiler har de flesta. Man skall undvika rfidtaggar eller annat som belastar nyckelknippan.
Mickep

Inläggav chaffis75 » 09 nov 2018 14:35

Swish är ett svensk system, nej tack... Fler appar i telefonen... tja de är väl så de är idag men jag är väldigt trött på att man ska ha en app för varenda lite pryl... Nej egentligen tycker jag kort är bäst... dock känns de som kontakt löst kort är bästa lösningen för att slippa mekaniska problem... Att lösa problemet med hur man debitar lär inte vara några problem... Ni som kör bara elbil och kanske har glömt detta :ugeek: :D kan jag berätta att de är exakt så man gör vid en bensin mack, stoppa i kortet, slå koden tanka.. macken har inte en aning om vad de ska debitera förrän efter man tankat klart och de fungerar utmärkt.
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75

Inläggav Teslaägare Verdi » 09 nov 2018 14:37

Mickep skrev:Tror att betalkort är vägen att gå, sedan finns det även nfckort och samung pay, apple pay om man vill göra det i mobilen.
alt en qid kort som man kan skanna av för att ladda ner app,( men det är bara omstädigt) Kort har alla (utom de foliehattar som inte vil att någon "spårar" dem) mobiler har de flesta. Man skall undvika rfidtaggar eller annat som belastar nyckelknippan.

Absolut. Inga jäkla tags eller specialkort. Det får absolut inte vara nåt som man måste ha beställt innan. Man ska kunna köra fram till vilken stolpe som helst och kunna lösa laddning och betalning utan förberedelser. (Förutom möjligen om samma grejer fungerar till alla stolpar)
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav halper » 09 nov 2018 15:16

Simon skrev:
Toaletter med kort.
Marknader med kort.

Antagligen för att kortläsaren inte vet hur mycket den ska ta betalt förrän laddningen är avslutad. Och den vet inte om den får starta laddningen förrän den är betald.

Om lösningen är bra eller inte kan man diskutera men det finns i alla fall en lösning: man gör som bensinmackarna.
halper

Inläggav LarsL » 09 nov 2018 20:12

Någon typ av kontaktlös betalning är nog bra. Jag tycker att RFiD korten funkar bra, nackdelen är ju att man måste ta hem alla varianter. Skulle vara super bra att kunna använda kreditkortets beröringsfria betalning eller att kunna ansluta alla blipps till en rfid tagg alt läsa in dem till telefonen.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav Teslaägare mati » 09 nov 2018 21:53

Toaletter med kort.
Marknader med kort.

Precis. Och just i Tyskland där laddkortskaoset verkligen har drivits till perfektion kan man till och med köpa cigaretter med kort, men inte så mycket annat. Det finns ju cigarettautomater precis överallt. Det funkar ju uppenbarligen jättebra. Men ett enhetligt betalsystem för framtidens drivmedel är omöjligt att få till. Prioriteringarna ligger helt klart på fel ställe.
Själv har jag varit hos en stor svensk lastbilstillverkare häromdagen (de kan chipspåsar har jag hört). Jag frågade lite kaxigt vid porten om de möjligen hade någon laddmöjlighet för elbilar. Till min extremt stora förvåning blev jag dirigerad till en del av parkeringen där det stod stolpe efter stolpe, och några laddhybrider som laddade. Glad som attan högg jag min sladd in i uttaget men det kom ingen ström. Näää, det krävdes en app. Såklart. Jag laddar ner appen och så är det fritt fram. Trodde jag. Nej, det krävs ett konto. Jaja. Såklart. Det fixar vi. Nu går det att ladda. Nähä, det krävs ytterligare ett annat konto eller nånting. Ingen förklaring, bara att det krävs. Nej, såhär kan vi inte ha det. Jag gav till sist upp och laddade inte alls. Tanken är bra, men omsättningen är värdelös. Jag hade iofs kunnat knycka ett trefasuttag inne på området, men det är ju inte meningen.
Btw så blev jag än mer positivt överraskad när jag såg ett gäng e-Golfar som parkerade och körde omkring på området. Det händer nåt, även hos djupt ingrodda fossiltillverkare.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt