Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av halper »

Jerker skrev:
Anderzzon skrev:
Jerker skrev:
Man tror inte att det är sant! Ytterligare en kommun som vill uppfinna hjulet på nytt!
Det står i artikeln att de har ett avtal med Vattenfall. Kan det vara så att det är Incharge som ska sköta stolparna och betalningen och att de bara inte har bestämt sig för vad de ska ta betalt?
I så fall är det väl inget att fundera på utan bara att sparka igång skiten! Vatten fall lär väl kunna svar på frågan vad som är en rimligt taxa. Men de kanske måste tillsätta en utredning, ta in remissvar från olika instanser osv. innan de vågar bestämma nåt.
Utanför köpcentret med sin InCharge-laddare är det gratis, så den modellen finns. Behöver bricka eller app, men en kille som heter Johan betalar för din laddning.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av kikat »

EnTraktor skrev:
kikat skrev:
Förstår inte otyget med att ta betalt för vanliga typ2 laddare, enda anledningen till att man laddar på en sån är ju för man får gratis el.
Om de ska ta betalt för laddstolpe får de åtminstone slänga upp 50kW CCS laddare.
Jag förstår inte hur det kan vara svårt att förstå, att när någon betalar 15.000-20.000 kr för att sätta upp en publik laddare + kostnaden för el 10-20kr/h + underhåll när saker pajar eller slits, vill ha tillbaka en del av kostnaden.

Det känns som vissa lever i nån slags bubbla där dom förutsätter att någon annan ska betala för elen dom konsumerar.
Har inget problem med att man tar betalt naturligtvis men tycker det inte är rimligt att man tar hutlösa summor per kWh. Kan vara så mycket som 13kr/kWh på vissa laddare, för 11kW laddning som tar flera timmar.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Swede1 »

kikat skrev:
EnTraktor skrev:
kikat skrev:
Förstår inte otyget med att ta betalt för vanliga typ2 laddare, enda anledningen till att man laddar på en sån är ju för man får gratis el.
Om de ska ta betalt för laddstolpe får de åtminstone slänga upp 50kW CCS laddare.
Jag förstår inte hur det kan vara svårt att förstå, att när någon betalar 15.000-20.000 kr för att sätta upp en publik laddare + kostnaden för el 10-20kr/h + underhåll när saker pajar eller slits, vill ha tillbaka en del av kostnaden.

Det känns som vissa lever i nån slags bubbla där dom förutsätter att någon annan ska betala för elen dom konsumerar.
Har inget problem med att man tar betalt naturligtvis men tycker det inte är rimligt att man tar hutlösa summor per kWh. Kan vara så mycket som 13kr/kWh på vissa laddare, för 11kW laddning som tar flera timmar.
Rörigt med priser, men det kan inte vara rimligt att det är billigare att tanka bensin för ca milkostnad på 10 kr än att ladda för 5 kr per kWh som clever tar. Då snabbladdar jag på 5 minuter med 8 liter bensin får jag uppåt 17 mil i REX. 130 kr. Jmf clever 30 min laddning 16 kWh x 5 = 80 kr, 10 mil.
Användarvisningsbild
Antti V
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 09 jan 2019 22:11
Ort: Smålandsstenar

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Antti V »

Nackdelen med gratisladdning är att det står elbilar och laddar fast de egentligen inte behöver, bara för att det är gratis.
Det har jag sett allt som oftast. Jag vägrar att ladda hemma i Smålandsstenar när jag har 5 km hem, även om det är gratis.
Det kan vara så att någon verkligen behöver ladda och då hindrar jag dem. Lite solidariska måste vi vara?
Att kunna ladda in 5-10 kWh under tiden man handlar/äter bara för att vara sniken.. Nää, då laddar jag hellre hemma med egen sol-el.

Jag tycker att en betallösning är bra. Men då får den inte vara krånglig att hantera. Några fler appar vill jag inte ladda ner.
Dessutom ska man betala per kWh och inte per tidsenhet. Det går bort direkt.
Däremot kan exempelvis kommunen sätta upp en skylt, där de endast tillåter att man använder laddplatsen i 2, eller 4 timmar.
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av halper »

Superbra att betala per tidsenhet tycker jag. Då slipper man ju folk som slöladdar till 107%. Förstår inte riktigt nackdelen. Tråkigt om man köpt en bil som laddar långsamt kanske, men det känns som ett övergående problem.
Användarvisningsbild
h37
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 17 apr 2015 19:05
Ort: Karlstad

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av h37 »

Regeringen i Storbritannien hotar med att lagstifta om in elleverantörerna ordnar betalmöjlighet med bankkort.
Dessutom är ett förslag att varje nyproducerad bostad ska ha tillgång till laddning av elbil.
https://insideevs.com/news/359929/charg ... edit-card/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av LarsL »

halper skrev:
Superbra att betala per tidsenhet tycker jag. Då slipper man ju folk som slöladdar till 107%. Förstår inte riktigt nackdelen. Tråkigt om man köpt en bil som laddar långsamt kanske, men det känns som ett övergående problem.
Det kan bli jättefel om de tar betalt per tidsenhet eftersom det skiljer väldigt mycket mellan olika bilar. Jag har detta vid jobbet där de har 22 kW laddstolpar. Naturligtvis har de beräknat tidskodtnaden efter dessa 22 kW, vilket gör dem helt meningslösa för mig som bara kan ladda med 3,7 kW. Det är väl bara Zoe som fortfarande kan ladda med 22 kW av de bilar som säljs nu?

Vid en laddstolpe är jag parkerad med laddning och kommer stå där så länge jag gör min aktivitet. Laddningen är något jag får på köpet medan jag handlar eller vad jag nu gör.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av jeppe_sthlm »

kikat skrev:
Förstår inte otyget med att ta betalt för vanliga typ2 laddare, enda anledningen till att man laddar på en sån är ju för man får gratis el.
Om de ska ta betalt för laddstolpe får de åtminstone slänga upp 50kW CCS laddare.
Har man inte laddning hemma, så betalar man gladeligen för Typ2. Betalar gärna - på så vis finansieras förhoppningsvis utbyggnad av fler stolpar.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Hertsh »

LarsL skrev:
halper skrev:
Superbra att betala per tidsenhet tycker jag. Då slipper man ju folk som slöladdar till 107%. Förstår inte riktigt nackdelen. Tråkigt om man köpt en bil som laddar långsamt kanske, men det känns som ett övergående problem.
Det kan bli jättefel om de tar betalt per tidsenhet eftersom det skiljer väldigt mycket mellan olika bilar. Jag har detta vid jobbet där de har 22 kW laddstolpar. Naturligtvis har de beräknat tidskodtnaden efter dessa 22 kW, vilket gör dem helt meningslösa för mig som bara kan ladda med 3,7 kW. Det är väl bara Zoe som fortfarande kan ladda med 22 kW av de bilar som säljs nu?

Vid en laddstolpe är jag parkerad med laddning och kommer stå där så länge jag gör min aktivitet. Laddningen är något jag får på köpet medan jag handlar eller vad jag nu gör.
Min MX kan ladda 22Kw, den är ny. 3-fas 32A. Behöver typ-2 kabel eller ny umc om det är schuko men bilen klarar det. Eller vad menar du?
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
halper skrev:
Superbra att betala per tidsenhet tycker jag. Då slipper man ju folk som slöladdar till 107%. Förstår inte riktigt nackdelen. Tråkigt om man köpt en bil som laddar långsamt kanske, men det känns som ett övergående problem.
Det kan bli jättefel om de tar betalt per tidsenhet eftersom det skiljer väldigt mycket mellan olika bilar. Jag har detta vid jobbet där de har 22 kW laddstolpar. Naturligtvis har de beräknat tidskodtnaden efter dessa 22 kW, vilket gör dem helt meningslösa för mig som bara kan ladda med 3,7 kW. Det är väl bara Zoe som fortfarande kan ladda med 22 kW av de bilar som säljs nu?

Vid en laddstolpe är jag parkerad med laddning och kommer stå där så länge jag gör min aktivitet. Laddningen är något jag får på köpet medan jag handlar eller vad jag nu gör.
Fast vad är felet med att prissätta det utifrån vad stolpen kan leverera? De vill väl inte tjäna mindre pengar på en dag för att folk med långsamt laddande bilar laddar i deras stolpe? Det är ju inte bara elen som skall täckas utan även investeringen av stolparna så det finns ju en alternativkostnad.

Sen om det är arbetet som står för dem kan man ju tycka att det borde vara en personalförmån med gratis laddning som en klimatsatsning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av LarsL »

OfarligTesla skrev:
Fast vad är felet med att prissätta det utifrån vad stolpen kan leverera? De vill väl inte tjäna mindre pengar på en dag för att folk med långsamt laddande bilar laddar i deras stolpe? Det är ju inte bara elen som skall täckas utan även investeringen av stolparna så det finns ju en alternativkostnad.
Det kostar inte särskilt mycket mer att sätta upp en 22 kW stolpe än en 11 kW, de flesta företag har effektdebitering så de betalar bara för effekten som används. Laddar jag med 3,6 kW så kostar jag betydligt mindre och borde betala mindre.
Nu är jag medveten så jag undviker dessa laddstolpar men andra kanske blir lurade. I framtiden kan man ju hoppas att dessa stolpar blir stående oanvända så att ägarna inser deras felsteg i prissättning.
Sen om det är arbetet som står för dem kan man ju tycka att det borde vara en personalförmån med gratis laddning som en klimatsatsning.
Dessa laddare är inte min arbetsgivares utan fastighetsbolaget och de vet som sagt hur de ska ta betalt. Jag har ett antal gånger valt att åka till snabbladdare istället för att ansluta till deras uttag då det blir så mycket billigare.

Det borde vara lag på att ta betalt per kWh så att vi konsumenter kan jämföra priserna. När priset per kWh börjar gå över 5 kr så är det inte riktigt rimligt längre.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av mati »

Swede1 skrev:
kikat skrev:
EnTraktor skrev:
kikat skrev:
Förstår inte otyget med att ta betalt för vanliga typ2 laddare, enda anledningen till att man laddar på en sån är ju för man får gratis el.
Om de ska ta betalt för laddstolpe får de åtminstone slänga upp 50kW CCS laddare.
Jag förstår inte hur det kan vara svårt att förstå, att när någon betalar 15.000-20.000 kr för att sätta upp en publik laddare + kostnaden för el 10-20kr/h + underhåll när saker pajar eller slits, vill ha tillbaka en del av kostnaden.

Det känns som vissa lever i nån slags bubbla där dom förutsätter att någon annan ska betala för elen dom konsumerar.
Har inget problem med att man tar betalt naturligtvis men tycker det inte är rimligt att man tar hutlösa summor per kWh. Kan vara så mycket som 13kr/kWh på vissa laddare, för 11kW laddning som tar flera timmar.
Rörigt med priser, men det kan inte vara rimligt att det är billigare att tanka bensin för ca milkostnad på 10 kr än att ladda för 5 kr per kWh som clever tar. Då snabbladdar jag på 5 minuter med 8 liter bensin får jag uppåt 17 mil i REX. 130 kr. Jmf clever 30 min laddning 16 kWh x 5 = 80 kr, 10 mil.
Precis, att snabbladda på Clever kostar lika mycket eller t o m mer än att tanka bensin. Det är redan långt över smärtgränsen tycker jag. Men man laddar ju nästan aldrig där, så skit samma. Däremot när AC-laddning hamnar på samma prisnivå blir det fullständigt galet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Det kostar inte särskilt mycket mer att sätta upp en 22 kW stolpe än en 11 kW, de flesta företag har effektdebitering så de betalar bara för effekten som används. Laddar jag med 3,6 kW så kostar jag betydligt mindre och borde betala mindre.
Nu är jag medveten så jag undviker dessa laddstolpar men andra kanske blir lurade. I framtiden kan man ju hoppas att dessa stolpar blir stående oanvända så att ägarna inser deras felsteg i prissättning.
Jag tycker tidsdebitering är det bästa, strax före 5 kr/kWh. Då finns det ingen som står i onödan eller laddar hybrider osv, så det är lätt att få en plats att ladda på.
LarsL skrev:
Dessa laddare är inte min arbetsgivares utan fastighetsbolaget och de vet som sagt hur de ska ta betalt. Jag har ett antal gånger valt att åka till snabbladdare istället för att ansluta till deras uttag då det blir så mycket billigare.
Det skall mycket till för att det skulle vara billigare att åka till snabbladdaren istället om du väger in tiden du lägger på att åka dit och ladda.
LarsL skrev:
Det borde vara lag på att ta betalt per kWh så att vi konsumenter kan jämföra priserna. När priset per kWh börjar gå över 5 kr så är det inte riktigt rimligt längre.
Är ju inga problem att jämföra priser även med minutdebitering.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Anderzzon »

Hertsh skrev:
Min MX kan ladda 22Kw, den är ny. 3-fas 32A. Behöver typ-2 kabel eller ny umc om det är schuko men bilen klarar det. Eller vad menar du?
Då har du en rätt så unik bil eftersom Model X aldrig har kunnat ladda med 22kw AC.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... stallation
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av LarsL »

Stället jag snackar om har över 100 st uttag, det kommer finnas plats till alla. Nu är efterfrågan så liten att de inte ens aktiverat hälften av dem.

Om jag skulle stå där hela dagen skulle det kosta mig 200kr. Jag tar hellre 5-10 minuter på en snabbladdare än att punga ut med den summan. Ja, jag skulle kunna gå ut under dagen och flytta bilen, men då hade jag förlorat ännu mer tid.

Att jämföra priser vid tidsdebitering funkar bara om om stolpen har låg effekt typ 3,7 kW så att alla alltid får ut detta ur stolpen. Då kan jag också tänka mig att helt enkelt betala för parkeringsplatsen med laddning. Det blir ju enkelt och smidigt med samma system som redan finns på plats. Ligger effekten på 22 kW, ja då är det ju bara Zoe ägare och gamla Teslor med dubbelladdare som kan ta emot effekten, de nya har 16 kW laddare. Nu fattar inte ”vanligt folk” detta utan blir lurade och tror att deras bil får 22 kWh på en timme och tycker då det är rimligt att betala 20-40kr/h för det. Men när de sedan kommer ut till bilen har de bara fått 11 kWh eller kanske så lite som 3,7 kWh, de har blivit lurade.

Elenergi ska säljas per kWh även när den används till bilen.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Hertsh »

Anderzzon skrev:
Hertsh skrev:
Min MX kan ladda 22Kw, den är ny. 3-fas 32A. Behöver typ-2 kabel eller ny umc om det är schuko men bilen klarar det. Eller vad menar du?
Då har du en rätt så unik bil eftersom Model X aldrig har kunnat ladda med 22kw AC.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... stallation
Sant, den stannar vid 24A o inte 32A vid 3-fas. My bad.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av PoloPrinsen »

LarsL skrev:
Stället jag snackar om har över 100 st uttag, det kommer finnas plats till alla. Nu är efterfrågan så liten att de inte ens aktiverat hälften av dem.

Om jag skulle stå där hela dagen skulle det kosta mig 200kr. Jag tar hellre 5-10 minuter på en snabbladdare än att punga ut med den summan. Ja, jag skulle kunna gå ut under dagen och flytta bilen, men då hade jag förlorat ännu mer tid.

Att jämföra priser vid tidsdebitering funkar bara om om stolpen har låg effekt typ 3,7 kW så att alla alltid får ut detta ur stolpen. Då kan jag också tänka mig att helt enkelt betala för parkeringsplatsen med laddning. Det blir ju enkelt och smidigt med samma system som redan finns på plats. Ligger effekten på 22 kW, ja då är det ju bara Zoe ägare och gamla Teslor med dubbelladdare som kan ta emot effekten, de nya har 16 kW laddare. Nu fattar inte ”vanligt folk” detta utan blir lurade och tror att deras bil får 22 kWh på en timme och tycker då det är rimligt att betala 20-40kr/h för det. Men när de sedan kommer ut till bilen har de bara fått 11 kWh eller kanske så lite som 3,7 kWh, de har blivit lurade.

Elenergi ska säljas per kWh även när den används till bilen.
Bra förklarat så att man enkelt kan förstå de tekniska förutsättningarna hos de olika bilarna!
Jag skulle nog helst önska att man har både 22kwh uttag och 3,7 kwh uttag på samma parkeringsområde, så att man som bilist kan anpassa sitt val av stolpe efter vad ens bil faktiskt klarar av att ta emot i effekt. Blir bra om det aldrig saknas val, dvs ett alternativ upptaget.

Beroende på vad det är för parkeringsplatspriser runtomkring tycker jag att man bör ligga på samma timtaxa nivåmässigt, samt minimera påslaget på en 3,7kwh plats, men ändå lite dyrare så man undviker ICEing samt lockar till sig phevbilisterna med billig plats o billig el.

11 ocg 22 kwh platserna kan man låta folk betala ytterligare nån krona till/timme. Håller undan phevbilar som laddar billigare på 3,7kwhplatserna samt lockar till sig de andra elbilar med kapaciteten att ta emot vad som ges. ICEingrisken minskar ytterligare.

Typexempel;

Bara pplats utan el 0 till 5 kr per timme.
Pplats med inkluderad el ( 3,7kwh) 4 till 9 kr per timme .
Pplats med högre effekt (11kwh) 10 till 15kr per timme.
Pplats med extra hög effekt (22kwh) 20 till 25 kr per timme.

Om man nu vill ta betalt såklart...
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av halper »

Anledningen till att jag gillar minutpris är för snabbladdare att det är ett sätt att få folk att tänka till om de verkligen vill ladda över, säg, 80%. Detta känns lite orättvist för bilar som laddar riktigt långsamt på slutet, men samtidigt är det ju just detta som gör att man då flyttar på sig snabbare om man inte verkligen behöver strömmen. Det är ju synd både om den som har en bil X som laddar långsamt och den som har en Y som också behöver ladda.

För destinationsladdarna tycker jag det fungerar bra med bara ett högre pris på parkeringen: då kan man välja själv om man vill stå med 100% SOC hela natten eller om man ska flytta bilen till en annan. Naturligtvis ser jag helst att ALLA P-platser hade tillgång till laddare men dit är det långt, om det någonsin händer.
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Viper »



Mercedes verka ju ha löst betalkaoset med betalningsinfo via bilen, bara plugga in ala supercharger. Typ 10:40 in i klippet ovan. Enda rimliga lösningen känns det som.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Jerker »

Viper skrev:


Mercedes verka ju ha löst betalkaoset med betalningsinfo via bilen, bara plugga in ala supercharger. Typ 10:40 in i klippet ovan. Enda rimliga lösningen känns det som.
Ja, jag såg det, men jag undrar om de verkligen har avtal med varenda leverantör i hela Europa? Kan det vara möjligt? Och vad kostar roamingavgifterna då?

Men det är ju så det ska fungera.
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av andersd »

Förhoppningsvis har det det, vilket isf antagligen skulle vara ISO15118 P'n'C.

Dock är jag osäker på vad han gör / säger innan han kliver ur bilen, när han pratar om "charge". Det skulle da vara att han aktiverar laddaren via Mercedes UI (app i bilen). Men låt oss hoppas på det första...

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Delpiero »

Som nybliven elbilsägare, tesla model 3 så har jag nu laddat hemma samt på supercharger.

Men...har börjat snegla på laddning på andra stolpar.
Men, jag fattar ju för fan ingenting.
Hur funkar det, vad kostar det, är ngt gratis, hur betalar man?
Finns ju typ inga instruktioner att gå på heller?

T.ex. denna som jag var vid i Ulricehamn, i centrum vid Systembolaget mm.
Se bilder. Jag läste på men hittade ingen info, tänkte att jag testar att plugga in bara men det gick inte pga att det var en stålgrej längst upp.
Hur gör man?
EA99CD70-1627-49CD-A6A3-7D904F2242F5.jpeg
88D369FF-7291-4A25-A1A9-764B6BCD8DED.jpeg
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av lator »

Det som visas på bilden är en typ1 vilket inte passar i Model 3 då den har typ2.
Det ska finnas båda kablarna men det finns också en felanmälan sen i april och ingen har bekräftat att den har lagats... (uppladdning.nu)
Den ska också vara gratis om ingen ändring har skett senaste tiden...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av R2D2 »

lator skrev:
Det som visas på bilden är en typ1 vilket inte passar i Model 3 då den har typ2.
Det ska finnas båda kablarna men det finns också en felanmälan sen i april och ingen har bekräftat att den har lagats... (uppladdning.nu)
Den ska också vara gratis om ingen ändring har skett senaste tiden...
Yupp, sitter en kabel för typ 2 och en kabel för typ 1 på den stolpen. Är fortfarande gratis :)
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av lator »

R2D2 skrev:
lator skrev:
Det som visas på bilden är en typ1 vilket inte passar i Model 3 då den har typ2.
Det ska finnas båda kablarna men det finns också en felanmälan sen i april och ingen har bekräftat att den har lagats... (uppladdning.nu)
Den ska också vara gratis om ingen ändring har skett senaste tiden...
Yupp, sitter en kabel för typ 2 och en kabel för typ 1 på den stolpen. Är fortfarande gratis :)
Har du testat om den fungerar nu? I så fall kan du väl skriva en rad på uppladdning.nu... :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar