Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Jerker »

Ja, jag tror att det är det de har tagit fasta på. Men hur "god komfort" är det att få laddtiden på en långresa fördubblad?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Leo »

Skulle tro att de prioriterat ”bra” hemmaladdning före ”långreseegenskaper” med tanke på bilstorlekens vanliga användningsområde osv.

Handlar ju alltid till sist om avvägningar mellan bilens olika egenskaper. (även slutpris osv)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Jerker »

Vad sägs om att låta det vara upp till konsumenten att välja? Man informerar om fördelar och nackdelar. Har man bara 3-fas hemma så är det inte något problem med hemma heller.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Sofie »

Leo skrev:
Många bilar, framför allt de lite äldre, rena elbilarna har bara en ”laddare” i bilen, som då ofta var på 3,7kW. Tex Äldre Leaf, e-Golf, e-up osv. Även nya bilar har nästan alltid bara EN laddare i bilen (Undantaget är nog lite äldre Tesla model S där man tidigare kunde köpa till dubbla laddare. Sen ett tag är det EN laddare även i Tesla S/X som med mjukvara kan låsas/låsas upp till olika effekt 11/16,5kW.). 3,7kW laddarna räckte oftast till att fylla dessa elbilar på en natt. Då batteristorleken ofta låg på 18-25kWh. Dvs det tog mindre än 10tim. Numera har många ”vanliga” elbilar batterier på 28-41kWh. Då blir ev 3,7 lite lite så därför har man även börjat öka på laddeffekten.

Sen kan rena elbilar och vissa PHEV (tex Outlander) DESSUTOM ta emot högre laddning via en Chademo/CCS kontakt. Dock sitter då den LADDAREN till Chademo/CCS i själva laddstolpen. Så bilen har egentligen bara ett extra kablage/kontakt/styrning inbyggt i sig för att hantera det.

Dvs de har TVÅ ”laddmöjligheter” men fortfarande bara EN laddare inbyggt i bilen.

Om man nu har tankar om tillverkarens kostnad för laddaren är det bra att hålla isär laddare och laddmöjligheter. Sen kan de självklart vara olika dyra/avancerade laddare i bilen också.

Tidiga Zoe använde motorns ”effektinverter” som laddare som då kunde ladda med 43kW. Så den hade tekniskt sett ingen inbyggd laddare alls kan man säga! Den hade tydligen också kass verkningsgrad (neremot 50%) när man laddade med låg effekt 6-10A 1-fas. (1,2-2,3kW) Tror det var därför man började överge den lösningen.

Svårt att bygga en effektinverter som är effektiv vid alla driftsfall. Har också för mig att det därför finns en ”lägsta optimal hastighet” för bilens förbrukning. Dvs vid tex 30km/h drar bilen mindre än 10km/h. Man kan säga att det helt enkelt är ”effektinvertern/gasreglaget” som inte är designat för optimal effektivitet vid så låga hastigheter eftersom det skulle bli sämre på högre hastigheter.

Tror de nyare Zoe har en inbyggd laddare däremot.

Jag tycker att det är extra viktigt med lite snabbare laddning, typ 3 fas 16A på bilar med små batterier. Tänk att du kommer hem från jobbet och behöver skjutsa barnen till olika aktiviteter, då suger enfas 3,7kW rejält jämfört med 11kW. Tänk nya och gamla BMW i3, jag skulle klara mig bra med lilla batteriet bara den hade 3 fas.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av johan_w »

Remuz skrev:
40öre/min eller 24kr/h är ju billigt om parkering ingår? Jag skulle lätt betala det. Blev helt chockad i Göteborg vid tesla där en laddplats kostade 40kr/h och då ingick parkeringen.
Håller med om att det med parkering (de första bra läge) är helt ok summa! Det är mer principen att elmässigt skiljer det en del om man kan ta 22kW på en timma eller 3,7kW..
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Leo »

Kört ren elbil e-up och e-Golf sen 2013. Har aldrig laddat med mer än 3,7kW hemmavid. E-Golf kan vi nog säga är vår 1:a bil. Har ändå kört 1800-2400mil/år med den som hade 19mils räckvidd. Har numera 30mils versionen. Så för vårt körmönster behövs inte mer laddning.

Är otroligt få gånger vi saknat snabbare laddning hemmavid. Snabbladdar CCS kanske 1 gång varannan månad på sin höjd.

Har även haft Tesla sen mars 2015 men samma sak där. Utnyttjar aldrig 11kW hemma. Den står alltid på lägsta möjliga inställning (5A 3-fas via 400V UMC)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av LarsL »

Battaeriets storlek påverkar inte behovet av snabbare laddning. Det som påverkar är hur långt man kör varje dag, det gäller ju att hinna få tillbaka det man förlorat under natten.

Renault Kangoo är väl en bil som bara har 3,7kW laddning?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Jerker »

I dagens lokaltidning här så läste jag denna notis om laddstolpar i Trosa. Jag tycker att den är väldigt belysande i all sin korthet om hur det tydligen fungerar. Man ser fler problem än möjligheter och det finns uppenbarligen en risk att Trosa kommun kommer att välja en krånglig och dyr betalform. "Utredningar" tror jag knappast kommer att leda till något bra, särskilt som man sett hur många andra kommuner valt att göra. De är ju inne på nån app, alltså inte kortbetalning och redan där suckar man uppgivet. Hittills har det varit gratis att ladda i Trosa men nu kommer man antagligen att krångla till det och göra det omöjligt att ladda där.
Trosa laddstolpe.PNG
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av mati »

"Problemet" försvinner garanterat med en betallösning eftersom folk inte längre använder stolparna. Det ska vara så krångligt och så dyrt som möjligt. Och sen ska det gnällas att ingen vill använda laddstolparna som har varit så dyra att installera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av jeppe_sthlm »

Kan någonstans förstå att man vill undvika kortbetalning då det innebär ytterligare teknisk utrustning som kostar pengar och kan krångla.

Det verkar inte direkt finnas några färdiga lösningar för detta på marknaden heller - jag har då aldrig sett någon sådan.

Håller dock fullt med om att det är en eländes soppa med alla olika appar och brickor.

Branschen är dock i sin linda och många aktörer sliter nog med att få sina affärsmodeller att gå ihop, med de relativt låga volymer som finns. Det är klart att det är ett sätt att låsa upp kunder genom att ha egna isolerade betallösningar.

Det man får hoppas på är väl att de börjar integrera med varandra. Kan mycket väl tänka mig att de skulle kunna ta ut en överföringsavgift när sen en kund med app/bricka från annat laddnät laddar, alternativt att man tecknar något slags transitavtal mellan leverantörerna för att kunna erbjuda en tjänst med bredare täckning.

Lite som det funkar i med WAN-leverantörer idag: om ett företag med 100 kontor runt om i världen köper ett WAN-nät från Telia, så har Telia långt ifrån eget nät end-to-end till alla lokationer, utan köper kapacitet av andra operatörer. Sedan säljer Telia i sin tur tillbaks kapacitet till andra operatörer och detta regleras med avtal mellan operatörerna.

Alternativet, vilket troligtvis skulle vara bättre för konsumenten, är någon slags paraplyfunktion som leverantörerna ansluter till. För att få till en sådan på någorlunda kort sikt är dock frågan om det inte krävs politiska styrmedel?

Eller fixar branschen det själva? Om de 4-5 största aktörerna skulle sätta sig ner tillsammans skulle de nog kunna etablera en så pass stor volym att resten hakar på och att det blir en standard.

... å andra sidan riskerar man då kanske kartellbildningar som håller uppe priserna. Vad vet jag - jag bara spekulerar :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av LarsL »

Problemet med en stor aktör för betalning är att det snabbt blir monopol och/eller kartellbildning så att allt kostar lika och är lika dåligt/bra.

Parkeringsapparna tycker jag funkar bra, skillnaden där är väl att det inte behövs en loop tillbaka för att starta laddaren/ladduttaget. Min jobbparkering har löst det så att man ska ha ett separat parkeringskort, parkeringsbiljett eller appbetalning för att få ladda. Tyvärr är det på tok för dyrt att betala utan parkeringskort och debiteringen är per timme. Men de är aldrig ICEade eftersom de då direkt blir lappade då de saknarbetalning.

Det absolut bästa hade ju varit att bilen identifierade sig genom sladden och att man inne på instrument brädan kunde godkänna betalningen, lägga till betalkort mm.
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av halper »

Jag har följt debatter kring betallösningar och tycker personligen att det är vansinne att behöva flera appar och brickor och grejer. Eftersom CCS 2.0 från 2020 måste ha stöd för "plug and charge", och eftersom vi i Sverige är ganska bra på register och tabeller, så skulle man väl kunna tänka sig att i alla fall de svenska nätverken automatiskt skickar en faktura till den som står registrerad på bilen. Det lär ju vara en enkel sak att hämta ut något ID från bilen som kan slås upp i registret över bilar.

Då kan man alltså glida upp till vilken laddplats som helst, plugga i bilen och så är det klart. Fakturan kommer säkert som ett brev på Postmord. Kanske kan det rentav fungera inom EU, om man får lov att göra rätt uppgifter tillgängliga för precis detta ändamål? IONITY har stöd för "plug and charge" (källa: https://www.audi.com/en/experience-audi ... cture.html) och man kan ju tänka sig att om man råkar befinna sig med sin svenska bil i Sverige och pluggar in för första gången så kommer de att kunna hitta de offentliga uppgifterna och när man sedan fortsätter ner i Europa så har de redan uppgifterna i sitt system. Laddare får då förses med skylten: "anslutning till laddutrustning medför automatisk registrering av personuppgifter"...
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av vigge50 »

jeppe_sthlm skrev:
Kan någonstans förstå att man vill undvika kortbetalning då det innebär ytterligare teknisk utrustning som kostar pengar och kan krångla.

Det verkar inte direkt finnas några färdiga lösningar för detta på marknaden heller - jag har då aldrig sett någon sådan.

Håller dock fullt med om att det är en eländes soppa med alla olika appar och brickor.

Branschen är dock i sin linda och många aktörer sliter nog med att få sina affärsmodeller att gå ihop, med de relativt låga volymer som finns. Det är klart att det är ett sätt att låsa upp kunder genom att ha egna isolerade betallösningar.

Det man får hoppas på är väl att de börjar integrera med varandra. Kan mycket väl tänka mig att de skulle kunna ta ut en överföringsavgift när sen en kund med app/bricka från annat laddnät laddar, alternativt att man tecknar något slags transitavtal mellan leverantörerna för att kunna erbjuda en tjänst med bredare täckning.

Lite som det funkar i med WAN-leverantörer idag: om ett företag med 100 kontor runt om i världen köper ett WAN-nät från Telia, så har Telia långt ifrån eget nät end-to-end till alla lokationer, utan köper kapacitet av andra operatörer. Sedan säljer Telia i sin tur tillbaks kapacitet till andra operatörer och detta regleras med avtal mellan operatörerna.

Alternativet, vilket troligtvis skulle vara bättre för konsumenten, är någon slags paraplyfunktion som leverantörerna ansluter till. För att få till en sådan på någorlunda kort sikt är dock frågan om det inte krävs politiska styrmedel?

Eller fixar branschen det själva? Om de 4-5 största aktörerna skulle sätta sig ner tillsammans skulle de nog kunna etablera en så pass stor volym att resten hakar på och att det blir en standard.

... å andra sidan riskerar man då kanske kartellbildningar som håller uppe priserna. Vad vet jag - jag bara spekulerar :-)
Det är väll exakt detta Audi har tagit fram, ett laddkort som fungerar på 72 000(?) laddare runt om i Europa hos en mängd olika aktörer. Vad jag förstod så ska även andra elbilsanvändera kunna skaffa detta kortet men det kan ha varit någon typ av månadsavgift.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av lobbin »

Plugsurfing är ju ett liknande försök som Audi, https://www.plugsurfing.com/en/.

Vad gäller kortbetalning i laddstolpe. Aldrig någonsin. I Sverige hade det nog funkat hyggligt eftersom många börja få trådlösa kort, men skulle man sätta in kortautomater så till att börja med så blir det en extra kostnad, och man öppnar helt plötsligt upp för en ny våg av skimming liknande den vi haft på bensinpumpar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Kan någonstans förstå att man vill undvika kortbetalning då det innebär ytterligare teknisk utrustning som kostar pengar och kan krångla.

Det verkar inte direkt finnas några färdiga lösningar för detta på marknaden heller - jag har då aldrig sett någon sådan.

Håller dock fullt med om att det är en eländes soppa med alla olika appar och brickor.

Branschen är dock i sin linda och många aktörer sliter nog med att få sina affärsmodeller att gå ihop, med de relativt låga volymer som finns. Det är klart att det är ett sätt att låsa upp kunder genom att ha egna isolerade betallösningar.

Det man får hoppas på är väl att de börjar integrera med varandra. Kan mycket väl tänka mig att de skulle kunna ta ut en överföringsavgift när sen en kund med app/bricka från annat laddnät laddar, alternativt att man tecknar något slags transitavtal mellan leverantörerna för att kunna erbjuda en tjänst med bredare täckning.

Lite som det funkar i med WAN-leverantörer idag: om ett företag med 100 kontor runt om i världen köper ett WAN-nät från Telia, så har Telia långt ifrån eget nät end-to-end till alla lokationer, utan köper kapacitet av andra operatörer. Sedan säljer Telia i sin tur tillbaks kapacitet till andra operatörer och detta regleras med avtal mellan operatörerna.

Alternativet, vilket troligtvis skulle vara bättre för konsumenten, är någon slags paraplyfunktion som leverantörerna ansluter till. För att få till en sådan på någorlunda kort sikt är dock frågan om det inte krävs politiska styrmedel?

Eller fixar branschen det själva? Om de 4-5 största aktörerna skulle sätta sig ner tillsammans skulle de nog kunna etablera en så pass stor volym att resten hakar på och att det blir en standard.

... å andra sidan riskerar man då kanske kartellbildningar som håller uppe priserna. Vad vet jag - jag bara spekulerar :-)
Det är väll exakt detta Audi har tagit fram, ett laddkort som fungerar på 72 000(?) laddare runt om i Europa hos en mängd olika aktörer. Vad jag förstod så ska även andra elbilsanvändera kunna skaffa detta kortet men det kan ha varit någon typ av månadsavgift.
Vad jag hört är det bara Audi ägare som kan ha ett MyAudikort.
Dessutom kan det bli som i Usa. Där får man 10.000kWh laddat på sitt kort vid ett Audi e-tron köp.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
vigge50 skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Kan någonstans förstå att man vill undvika kortbetalning då det innebär ytterligare teknisk utrustning som kostar pengar och kan krångla.

Det verkar inte direkt finnas några färdiga lösningar för detta på marknaden heller - jag har då aldrig sett någon sådan.

Håller dock fullt med om att det är en eländes soppa med alla olika appar och brickor.

Branschen är dock i sin linda och många aktörer sliter nog med att få sina affärsmodeller att gå ihop, med de relativt låga volymer som finns. Det är klart att det är ett sätt att låsa upp kunder genom att ha egna isolerade betallösningar.

Det man får hoppas på är väl att de börjar integrera med varandra. Kan mycket väl tänka mig att de skulle kunna ta ut en överföringsavgift när sen en kund med app/bricka från annat laddnät laddar, alternativt att man tecknar något slags transitavtal mellan leverantörerna för att kunna erbjuda en tjänst med bredare täckning.

Lite som det funkar i med WAN-leverantörer idag: om ett företag med 100 kontor runt om i världen köper ett WAN-nät från Telia, så har Telia långt ifrån eget nät end-to-end till alla lokationer, utan köper kapacitet av andra operatörer. Sedan säljer Telia i sin tur tillbaks kapacitet till andra operatörer och detta regleras med avtal mellan operatörerna.

Alternativet, vilket troligtvis skulle vara bättre för konsumenten, är någon slags paraplyfunktion som leverantörerna ansluter till. För att få till en sådan på någorlunda kort sikt är dock frågan om det inte krävs politiska styrmedel?

Eller fixar branschen det själva? Om de 4-5 största aktörerna skulle sätta sig ner tillsammans skulle de nog kunna etablera en så pass stor volym att resten hakar på och att det blir en standard.

... å andra sidan riskerar man då kanske kartellbildningar som håller uppe priserna. Vad vet jag - jag bara spekulerar :-)
Det är väll exakt detta Audi har tagit fram, ett laddkort som fungerar på 72 000(?) laddare runt om i Europa hos en mängd olika aktörer. Vad jag förstod så ska även andra elbilsanvändera kunna skaffa detta kortet men det kan ha varit någon typ av månadsavgift.
Vad jag hört är det bara Audi ägare som kan ha ett MyAudikort.
Dessutom kan det bli som i Usa. Där får man 10.000kWh laddat på sitt kort vid ett Audi e-tron köp.
Porsche har liknande på sin tyska sida och där betalar du för hur mycket du laddar utöver de 30 euro/månad kortet kostar.

https://connect-store.porsche.com/de/de ... munication
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av bonath »

lobbin skrev:
Plugsurfing är ju ett liknande försök som Audi, https://www.plugsurfing.com/en/.

Vad gäller kortbetalning i laddstolpe. Aldrig någonsin. I Sverige hade det nog funkat hyggligt eftersom många börja få trådlösa kort, men skulle man sätta in kortautomater så till att börja med så blir det en extra kostnad, och man öppnar helt plötsligt upp för en ny våg av skimming liknande den vi haft på bensinpumpar.
Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.

Varför skulle laddstolpar vara svårare??
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av vigge50 »

bonath skrev:
lobbin skrev:
Plugsurfing är ju ett liknande försök som Audi, https://www.plugsurfing.com/en/.

Vad gäller kortbetalning i laddstolpe. Aldrig någonsin. I Sverige hade det nog funkat hyggligt eftersom många börja få trådlösa kort, men skulle man sätta in kortautomater så till att börja med så blir det en extra kostnad, och man öppnar helt plötsligt upp för en ny våg av skimming liknande den vi haft på bensinpumpar.
Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.

Varför skulle laddstolpar vara svårare??
Är ganska säker på att en toalett på en rastplats eller i centrum på en större stad används fler gånger per dag än en snabbladdare på en rastplats. Det kanske håller på att ändras nu så det börjar löna sig att ha kortläsare men jag tror inte omsättningen på en snabbladdare är särskilt stor idag.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av chaffis75 »

bonath skrev:
lobbin skrev:
Plugsurfing är ju ett liknande försök som Audi, https://www.plugsurfing.com/en/.

Vad gäller kortbetalning i laddstolpe. Aldrig någonsin. I Sverige hade det nog funkat hyggligt eftersom många börja få trådlösa kort, men skulle man sätta in kortautomater så till att börja med så blir det en extra kostnad, och man öppnar helt plötsligt upp för en ny våg av skimming liknande den vi haft på bensinpumpar.
Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.

Varför skulle laddstolpar vara svårare??
Eon har kort läsare på sina snabbladdare, vet inte om de är alla men den här i Löddeköpinge har de. De har dock annan prissättning idag för kort betalning jämfört med de andra lösningarna, åtminstone sist jag läste om de.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Simon »

bonath skrev:
Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.

Varför skulle laddstolpar vara svårare??
Antagligen för att kortläsaren inte vet hur mycket den ska ta betalt förrän laddningen är avslutad. Och den vet inte om den får starta laddningen förrän den är betald.
Verdi

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Verdi »

Simon skrev:
bonath skrev:
Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.

Varför skulle laddstolpar vara svårare??
Antagligen för att kortläsaren inte vet hur mycket den ska ta betalt förrän laddningen är avslutad. Och den vet inte om den får starta laddningen förrän den är betald.

Kortläsare tycker jag är fel väg att gå. Tror betalkort är på väg ut och att vi kommer använda mobilen till betalning framöver. Så varför inte bara en bra central app som har stöd för alla laddare och som debiterar ditt konto när laddningen är klar? Givetvis får den kolla att det finns pengar på kontot innan laddningen påbörjas. Kanske till och med reservera en tänkt "max-summa" så att man inte kan tömma kontot efter laddningen har startat.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av bonath »

Swish… kanske... nya QR-koden är enkel att använda.
Handsken är låst tills betalningen é klar...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Svenssons »

bonath skrev:
Swish… kanske... nya QR-koden är enkel att använda.
Handsken är låst tills betalningen é klar...
Så när Swish ligger nere så får man vänta i några timmar tills tjänsten är igång igen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av kenhag »

Vad tror ni om PlugSurfing (med app+RFIDnyckel)? https://www.plugsurfing.com/en/
Den verkar ju fungera runt om i större delen av Europa men är tyvärr glesare i norra halvan av Sverige.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Mickep »

Tror att betalkort är vägen att gå, sedan finns det även nfckort och samung pay, apple pay om man vill göra det i mobilen.
alt en qid kort som man kan skanna av för att ladda ner app,( men det är bara omstädigt) Kort har alla (utom de foliehattar som inte vil att någon "spårar" dem) mobiler har de flesta. Man skall undvika rfidtaggar eller annat som belastar nyckelknippan.
Skriv svar