Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.
Varför skulle laddstolpar vara svårare??
Antagligen för att kortläsaren inte vet hur mycket den ska ta betalt förrän laddningen är avslutad. Och den vet inte om den får starta laddningen förrän den är betald.
Det funkar ju fint när man ska tanka... Och då handlar det ju ofta om summor på minst 5-10ggr vad man laddar för.
En reservation på kortet på 100-200kr så är det ju löst.
Men smidigast är såklart nått plug&charge... Men för att det ska funka för alla kan kort ändå vara ett bra alternativ.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.
Varför skulle laddstolpar vara svårare??
Precis. Och just i Tyskland där laddkortskaoset verkligen har drivits till perfektion kan man till och med köpa cigaretter med kort, men inte så mycket annat. Det finns ju cigarettautomater precis överallt. Det funkar ju uppenbarligen jättebra. Men ett enhetligt betalsystem för framtidens drivmedel är omöjligt att få till. Prioriteringarna ligger helt klart på fel ställe.
Marginalerna på tobak är enormoskåpisk! Tänk på att det i princip är ”hö”, fast ännu mer grönt per area, som rullats in i papper. Om de skulle kunna sälja el för 20kr/kWh så hade de nog erbjudit betallösning med kort.
Ingen kan tjäna pengar på att sälja el vid en laddstolpe just nu. Men man lär göra lite mindre förlust om de faktiskt går att använda av de kunder som finns.
Varför man väljer att snåla in på just betalningsdelen av sin förlustinvestering är ett mysterium. Och om det verkligen är billigare att ta fram egna taggar och appar än att stödja vanliga betalkort...
Ingen kan tjäna pengar på att sälja el vid en laddstolpe just nu. Men man lär göra lite mindre förlust om de faktiskt går att använda av de kunder som finns.
Varför man väljer att snåla in på just betalningsdelen av sin förlustinvestering är ett mysterium. Och om det verkligen är billigare att ta fram egna taggar och appar än att stödja vanliga betalkort...
De vill åt inlåsningseffekterna av appar och RFiD-taggar, det är nog hela orsaken till att de investerar just nu också. De vill skapa sig en kundbas som sitter fast inne i ett ekosystem av hemel, hemmaladdning och snabbladdare.
Man tror inte att det är sant! Ytterligare en kommun som vill uppfinna hjulet på nytt!
Å andra sidan verkar det som alla i Gnesta tror att det krävs publika laddstolpar för att kunna skaffa elbil. Väldigt få kommer ladda på en stolpe som befinner sig några kilometer från egna hemmet.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör Model 3 LR AWD 2019, PearlWhite, Vit interiör, 18" Aero, FSD Nissan Leaf Tekna 2013
Man tror inte att det är sant! Ytterligare en kommun som vill uppfinna hjulet på nytt!
Å andra sidan verkar det som alla i Gnesta tror att det krävs publika laddstolpar för att kunna skaffa elbil. Väldigt få kommer ladda på en stolpe som befinner sig några kilometer från egna hemmet.
Jo, i Härnösand finns det rätt gott om typ2 laddstolpar med 22kW. Sen de började ta betalt med 4 kr kWh skulle jag säga att användandet gått ner till nästan noll. När jag själv körde Zoe med lilla batteriet tyckte jag att det var toppen att de fanns, när jag bytte till en med större 41kWh batteriet tror jag knappt jag använde dem. Ska bli intressant att se hur man tänker kring laddinfrastruktur framöver.
Renault Zoe Q210 -14 Renault Zoe R110 - 19 Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07 Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Man tror inte att det är sant! Ytterligare en kommun som vill uppfinna hjulet på nytt!
Det står i artikeln att de har ett avtal med Vattenfall. Kan det vara så att det är Incharge som ska sköta stolparna och betalningen och att de bara inte har bestämt sig för vad de ska ta betalt?
Den laddningen som de flesta i den där gruppen behöver skulle förmodligen gå att göra ur ett vanligt motorvärmareuttag. Det är så väldigt lite effekt som behövs om man står parkerad hela natten.
Hur ska man lyckas få in i huvudet på folk att de inte måste åka och tanka?
Förstår inte otyget med att ta betalt för vanliga typ2 laddare, enda anledningen till att man laddar på en sån är ju för man får gratis el.
Om de ska ta betalt för laddstolpe får de åtminstone slänga upp 50kW CCS laddare.
Förstår inte otyget med att ta betalt för vanliga typ2 laddare, enda anledningen till att man laddar på en sån är ju för man får gratis el.
Om de ska ta betalt för laddstolpe får de åtminstone slänga upp 50kW CCS laddare.
Varför skulle enda anledningen vara att man får gratis el? Man kanske helt enkelt behöver ladda och är inte på långresa? De flesta snabbladdar inte i vardagen.
Förstår inte otyget med att ta betalt för vanliga typ2 laddare, enda anledningen till att man laddar på en sån är ju för man får gratis el.
Om de ska ta betalt för laddstolpe får de åtminstone slänga upp 50kW CCS laddare.
Jag förstår inte hur det kan vara svårt att förstå, att när någon betalar 15.000-20.000 kr för att sätta upp en publik laddare + kostnaden för el 10-20kr/h + underhåll när saker pajar eller slits, vill ha tillbaka en del av kostnaden.
Det känns som vissa lever i nån slags bubbla där dom förutsätter att någon annan ska betala för elen dom konsumerar.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Helt korrekt att de boende i Gnesta inte påverkas i sitt beslut om att köpa elbil eller av om det finns laddstolpar i Gnesta. De flesta potentiella elbilsköpare i Gnesta bor i villa, det är jag rätt övertygad om.
Småkommuner som Gnesta har inget att vinna på att ta betalt för 22-kW-laddning. Det är tvärtom bra för dem att bjuda på laddningen eftersom det kan få elbilister att svänga in där, ställa sig och ladda och äta nån stans eller shoppa.
Man tror inte att det är sant! Ytterligare en kommun som vill uppfinna hjulet på nytt!
Det står i artikeln att de har ett avtal med Vattenfall. Kan det vara så att det är Incharge som ska sköta stolparna och betalningen och att de bara inte har bestämt sig för vad de ska ta betalt?
I så fall är det väl inget att fundera på utan bara att sparka igång skiten! Vatten fall lär väl kunna svar på frågan vad som är en rimligt taxa. Men de kanske måste tillsätta en utredning, ta in remissvar från olika instanser osv. innan de vågar bestämma nåt.
Helt korrekt att de boende i Gnesta inte påverkas i sitt beslut om att köpa elbil eller av om det finns laddstolpar i Gnesta. De flesta potentiella elbilsköpare i Gnesta bor i villa, det är jag rätt övertygad om.
Småkommuner som Gnesta har inget att vinna på att ta betalt för 22-kW-laddning. Det är tvärtom bra för dem att bjuda på laddningen eftersom det kan få elbilister att svänga in där, ställa sig och ladda och äta nån stans eller shoppa.
Vettigast om man har parkeringsplatser med laddare är väl att ta ett något högre pris för de platserna och så slipper man debitera separat för laddarna. Krävs förstås viss uppföljning av hur platserna används …
Man tror inte att det är sant! Ytterligare en kommun som vill uppfinna hjulet på nytt!
Det står i artikeln att de har ett avtal med Vattenfall. Kan det vara så att det är Incharge som ska sköta stolparna och betalningen och att de bara inte har bestämt sig för vad de ska ta betalt?
I så fall är det väl inget att fundera på utan bara att sparka igång skiten! Vatten fall lär väl kunna svar på frågan vad som är en rimligt taxa. Men de kanske måste tillsätta en utredning, ta in remissvar från olika instanser osv. innan de vågar bestämma nåt.
Utanför köpcentret med sin InCharge-laddare är det gratis, så den modellen finns. Behöver bricka eller app, men en kille som heter Johan betalar för din laddning.
Förstår inte otyget med att ta betalt för vanliga typ2 laddare, enda anledningen till att man laddar på en sån är ju för man får gratis el.
Om de ska ta betalt för laddstolpe får de åtminstone slänga upp 50kW CCS laddare.
Jag förstår inte hur det kan vara svårt att förstå, att när någon betalar 15.000-20.000 kr för att sätta upp en publik laddare + kostnaden för el 10-20kr/h + underhåll när saker pajar eller slits, vill ha tillbaka en del av kostnaden.
Det känns som vissa lever i nån slags bubbla där dom förutsätter att någon annan ska betala för elen dom konsumerar.
Har inget problem med att man tar betalt naturligtvis men tycker det inte är rimligt att man tar hutlösa summor per kWh. Kan vara så mycket som 13kr/kWh på vissa laddare, för 11kW laddning som tar flera timmar.
Förstår inte otyget med att ta betalt för vanliga typ2 laddare, enda anledningen till att man laddar på en sån är ju för man får gratis el.
Om de ska ta betalt för laddstolpe får de åtminstone slänga upp 50kW CCS laddare.
Jag förstår inte hur det kan vara svårt att förstå, att när någon betalar 15.000-20.000 kr för att sätta upp en publik laddare + kostnaden för el 10-20kr/h + underhåll när saker pajar eller slits, vill ha tillbaka en del av kostnaden.
Det känns som vissa lever i nån slags bubbla där dom förutsätter att någon annan ska betala för elen dom konsumerar.
Har inget problem med att man tar betalt naturligtvis men tycker det inte är rimligt att man tar hutlösa summor per kWh. Kan vara så mycket som 13kr/kWh på vissa laddare, för 11kW laddning som tar flera timmar.
Rörigt med priser, men det kan inte vara rimligt att det är billigare att tanka bensin för ca milkostnad på 10 kr än att ladda för 5 kr per kWh som clever tar. Då snabbladdar jag på 5 minuter med 8 liter bensin får jag uppåt 17 mil i REX. 130 kr. Jmf clever 30 min laddning 16 kWh x 5 = 80 kr, 10 mil.
Nackdelen med gratisladdning är att det står elbilar och laddar fast de egentligen inte behöver, bara för att det är gratis.
Det har jag sett allt som oftast. Jag vägrar att ladda hemma i Smålandsstenar när jag har 5 km hem, även om det är gratis.
Det kan vara så att någon verkligen behöver ladda och då hindrar jag dem. Lite solidariska måste vi vara?
Att kunna ladda in 5-10 kWh under tiden man handlar/äter bara för att vara sniken.. Nää, då laddar jag hellre hemma med egen sol-el.
Jag tycker att en betallösning är bra. Men då får den inte vara krånglig att hantera. Några fler appar vill jag inte ladda ner.
Dessutom ska man betala per kWh och inte per tidsenhet. Det går bort direkt.
Däremot kan exempelvis kommunen sätta upp en skylt, där de endast tillåter att man använder laddplatsen i 2, eller 4 timmar.
Superbra att betala per tidsenhet tycker jag. Då slipper man ju folk som slöladdar till 107%. Förstår inte riktigt nackdelen. Tråkigt om man köpt en bil som laddar långsamt kanske, men det känns som ett övergående problem.
Regeringen i Storbritannien hotar med att lagstifta om in elleverantörerna ordnar betalmöjlighet med bankkort.
Dessutom är ett förslag att varje nyproducerad bostad ska ha tillgång till laddning av elbil. https://insideevs.com/news/359929/charg ... edit-card/
Superbra att betala per tidsenhet tycker jag. Då slipper man ju folk som slöladdar till 107%. Förstår inte riktigt nackdelen. Tråkigt om man köpt en bil som laddar långsamt kanske, men det känns som ett övergående problem.
Det kan bli jättefel om de tar betalt per tidsenhet eftersom det skiljer väldigt mycket mellan olika bilar. Jag har detta vid jobbet där de har 22 kW laddstolpar. Naturligtvis har de beräknat tidskodtnaden efter dessa 22 kW, vilket gör dem helt meningslösa för mig som bara kan ladda med 3,7 kW. Det är väl bara Zoe som fortfarande kan ladda med 22 kW av de bilar som säljs nu?
Vid en laddstolpe är jag parkerad med laddning och kommer stå där så länge jag gör min aktivitet. Laddningen är något jag får på köpet medan jag handlar eller vad jag nu gör.
Förstår inte otyget med att ta betalt för vanliga typ2 laddare, enda anledningen till att man laddar på en sån är ju för man får gratis el.
Om de ska ta betalt för laddstolpe får de åtminstone slänga upp 50kW CCS laddare.
Har man inte laddning hemma, så betalar man gladeligen för Typ2. Betalar gärna - på så vis finansieras förhoppningsvis utbyggnad av fler stolpar.
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Superbra att betala per tidsenhet tycker jag. Då slipper man ju folk som slöladdar till 107%. Förstår inte riktigt nackdelen. Tråkigt om man köpt en bil som laddar långsamt kanske, men det känns som ett övergående problem.
Det kan bli jättefel om de tar betalt per tidsenhet eftersom det skiljer väldigt mycket mellan olika bilar. Jag har detta vid jobbet där de har 22 kW laddstolpar. Naturligtvis har de beräknat tidskodtnaden efter dessa 22 kW, vilket gör dem helt meningslösa för mig som bara kan ladda med 3,7 kW. Det är väl bara Zoe som fortfarande kan ladda med 22 kW av de bilar som säljs nu?
Vid en laddstolpe är jag parkerad med laddning och kommer stå där så länge jag gör min aktivitet. Laddningen är något jag får på köpet medan jag handlar eller vad jag nu gör.
Min MX kan ladda 22Kw, den är ny. 3-fas 32A. Behöver typ-2 kabel eller ny umc om det är schuko men bilen klarar det. Eller vad menar du?
Superbra att betala per tidsenhet tycker jag. Då slipper man ju folk som slöladdar till 107%. Förstår inte riktigt nackdelen. Tråkigt om man köpt en bil som laddar långsamt kanske, men det känns som ett övergående problem.
Det kan bli jättefel om de tar betalt per tidsenhet eftersom det skiljer väldigt mycket mellan olika bilar. Jag har detta vid jobbet där de har 22 kW laddstolpar. Naturligtvis har de beräknat tidskodtnaden efter dessa 22 kW, vilket gör dem helt meningslösa för mig som bara kan ladda med 3,7 kW. Det är väl bara Zoe som fortfarande kan ladda med 22 kW av de bilar som säljs nu?
Vid en laddstolpe är jag parkerad med laddning och kommer stå där så länge jag gör min aktivitet. Laddningen är något jag får på köpet medan jag handlar eller vad jag nu gör.
Fast vad är felet med att prissätta det utifrån vad stolpen kan leverera? De vill väl inte tjäna mindre pengar på en dag för att folk med långsamt laddande bilar laddar i deras stolpe? Det är ju inte bara elen som skall täckas utan även investeringen av stolparna så det finns ju en alternativkostnad.
Sen om det är arbetet som står för dem kan man ju tycka att det borde vara en personalförmån med gratis laddning som en klimatsatsning.