Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1223
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Hertsh »

Anderzzon skrev:
Hertsh skrev:
Min MX kan ladda 22Kw, den är ny. 3-fas 32A. Behöver typ-2 kabel eller ny umc om det är schuko men bilen klarar det. Eller vad menar du?
Då har du en rätt så unik bil eftersom Model X aldrig har kunnat ladda med 22kw AC.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... stallation
Sant, den stannar vid 24A o inte 32A vid 3-fas. My bad.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av PoloPrinsen »

LarsL skrev:
Stället jag snackar om har över 100 st uttag, det kommer finnas plats till alla. Nu är efterfrågan så liten att de inte ens aktiverat hälften av dem.

Om jag skulle stå där hela dagen skulle det kosta mig 200kr. Jag tar hellre 5-10 minuter på en snabbladdare än att punga ut med den summan. Ja, jag skulle kunna gå ut under dagen och flytta bilen, men då hade jag förlorat ännu mer tid.

Att jämföra priser vid tidsdebitering funkar bara om om stolpen har låg effekt typ 3,7 kW så att alla alltid får ut detta ur stolpen. Då kan jag också tänka mig att helt enkelt betala för parkeringsplatsen med laddning. Det blir ju enkelt och smidigt med samma system som redan finns på plats. Ligger effekten på 22 kW, ja då är det ju bara Zoe ägare och gamla Teslor med dubbelladdare som kan ta emot effekten, de nya har 16 kW laddare. Nu fattar inte ”vanligt folk” detta utan blir lurade och tror att deras bil får 22 kWh på en timme och tycker då det är rimligt att betala 20-40kr/h för det. Men när de sedan kommer ut till bilen har de bara fått 11 kWh eller kanske så lite som 3,7 kWh, de har blivit lurade.

Elenergi ska säljas per kWh även när den används till bilen.
Bra förklarat så att man enkelt kan förstå de tekniska förutsättningarna hos de olika bilarna!
Jag skulle nog helst önska att man har både 22kwh uttag och 3,7 kwh uttag på samma parkeringsområde, så att man som bilist kan anpassa sitt val av stolpe efter vad ens bil faktiskt klarar av att ta emot i effekt. Blir bra om det aldrig saknas val, dvs ett alternativ upptaget.

Beroende på vad det är för parkeringsplatspriser runtomkring tycker jag att man bör ligga på samma timtaxa nivåmässigt, samt minimera påslaget på en 3,7kwh plats, men ändå lite dyrare så man undviker ICEing samt lockar till sig phevbilisterna med billig plats o billig el.

11 ocg 22 kwh platserna kan man låta folk betala ytterligare nån krona till/timme. Håller undan phevbilar som laddar billigare på 3,7kwhplatserna samt lockar till sig de andra elbilar med kapaciteten att ta emot vad som ges. ICEingrisken minskar ytterligare.

Typexempel;

Bara pplats utan el 0 till 5 kr per timme.
Pplats med inkluderad el ( 3,7kwh) 4 till 9 kr per timme .
Pplats med högre effekt (11kwh) 10 till 15kr per timme.
Pplats med extra hög effekt (22kwh) 20 till 25 kr per timme.

Om man nu vill ta betalt såklart...
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av halper »

Anledningen till att jag gillar minutpris är för snabbladdare att det är ett sätt att få folk att tänka till om de verkligen vill ladda över, säg, 80%. Detta känns lite orättvist för bilar som laddar riktigt långsamt på slutet, men samtidigt är det ju just detta som gör att man då flyttar på sig snabbare om man inte verkligen behöver strömmen. Det är ju synd både om den som har en bil X som laddar långsamt och den som har en Y som också behöver ladda.

För destinationsladdarna tycker jag det fungerar bra med bara ett högre pris på parkeringen: då kan man välja själv om man vill stå med 100% SOC hela natten eller om man ska flytta bilen till en annan. Naturligtvis ser jag helst att ALLA P-platser hade tillgång till laddare men dit är det långt, om det någonsin händer.
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Viper »



Mercedes verka ju ha löst betalkaoset med betalningsinfo via bilen, bara plugga in ala supercharger. Typ 10:40 in i klippet ovan. Enda rimliga lösningen känns det som.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Jerker »

Viper skrev:


Mercedes verka ju ha löst betalkaoset med betalningsinfo via bilen, bara plugga in ala supercharger. Typ 10:40 in i klippet ovan. Enda rimliga lösningen känns det som.
Ja, jag såg det, men jag undrar om de verkligen har avtal med varenda leverantör i hela Europa? Kan det vara möjligt? Och vad kostar roamingavgifterna då?

Men det är ju så det ska fungera.
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av andersd »

Förhoppningsvis har det det, vilket isf antagligen skulle vara ISO15118 P'n'C.

Dock är jag osäker på vad han gör / säger innan han kliver ur bilen, när han pratar om "charge". Det skulle da vara att han aktiverar laddaren via Mercedes UI (app i bilen). Men låt oss hoppas på det första...

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Delpiero »

Som nybliven elbilsägare, tesla model 3 så har jag nu laddat hemma samt på supercharger.

Men...har börjat snegla på laddning på andra stolpar.
Men, jag fattar ju för fan ingenting.
Hur funkar det, vad kostar det, är ngt gratis, hur betalar man?
Finns ju typ inga instruktioner att gå på heller?

T.ex. denna som jag var vid i Ulricehamn, i centrum vid Systembolaget mm.
Se bilder. Jag läste på men hittade ingen info, tänkte att jag testar att plugga in bara men det gick inte pga att det var en stålgrej längst upp.
Hur gör man?
EA99CD70-1627-49CD-A6A3-7D904F2242F5.jpeg
88D369FF-7291-4A25-A1A9-764B6BCD8DED.jpeg
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av lator »

Det som visas på bilden är en typ1 vilket inte passar i Model 3 då den har typ2.
Det ska finnas båda kablarna men det finns också en felanmälan sen i april och ingen har bekräftat att den har lagats... (uppladdning.nu)
Den ska också vara gratis om ingen ändring har skett senaste tiden...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av R2D2 »

lator skrev:
Det som visas på bilden är en typ1 vilket inte passar i Model 3 då den har typ2.
Det ska finnas båda kablarna men det finns också en felanmälan sen i april och ingen har bekräftat att den har lagats... (uppladdning.nu)
Den ska också vara gratis om ingen ändring har skett senaste tiden...
Yupp, sitter en kabel för typ 2 och en kabel för typ 1 på den stolpen. Är fortfarande gratis :)
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av lator »

R2D2 skrev:
lator skrev:
Det som visas på bilden är en typ1 vilket inte passar i Model 3 då den har typ2.
Det ska finnas båda kablarna men det finns också en felanmälan sen i april och ingen har bekräftat att den har lagats... (uppladdning.nu)
Den ska också vara gratis om ingen ändring har skett senaste tiden...
Yupp, sitter en kabel för typ 2 och en kabel för typ 1 på den stolpen. Är fortfarande gratis :)
Har du testat om den fungerar nu? I så fall kan du väl skriva en rad på uppladdning.nu... :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Delpiero »

R2D2 skrev:
lator skrev:
Det som visas på bilden är en typ1 vilket inte passar i Model 3 då den har typ2.
Det ska finnas båda kablarna men det finns också en felanmälan sen i april och ingen har bekräftat att den har lagats... (uppladdning.nu)
Den ska också vara gratis om ingen ändring har skett senaste tiden...
Yupp, sitter en kabel för typ 2 och en kabel för typ 1 på den stolpen. Är fortfarande gratis :)
Jaha okej, såg att det fanns 2 kablar till denna och även 2st p-platser.
Den andra kabeln och p-platsen var upptagen så jag såg inte riktigt den.

Men då kan jag alltså inte använda den typ 1 som fanns där. Inte ens med adapter?

Trevligt om det är gratis, men förundrad över varför det inte framgår isf.
Hur snabbt laddar man på den om man testar nästa gång, dvs hur många km/h typ?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Jerker »

I Ulricehamn brukar jag åka ner till naturgasmacken vid vattnet. Där finns 2 st typ 1 och 2 st typ 2. Där laddar jag. Helt gratis!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av lator »

Delpiero skrev:

Men då kan jag alltså inte använda den typ 1 som fanns där. Inte ens med adapter?

Trevligt om det är gratis, men förundrad över varför det inte framgår isf.
Hur snabbt laddar man på den om man testar nästa gång, dvs hur många km/h typ?
Rent teoretiskt så kan du ha en adapter från typ1 till typ2 men det är en udda kombo...
Gratis är tydligen inget man vill skylta med men funkar det när man stoppar i kontakten så...
Max 3,7 kW får du oftast, ibland 7,4 men då ska du nog inte ha en adapter med i leken... typ1 kontakterna brukar lukta överhettade även på 3,7. :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Delpiero »

lator skrev:
Delpiero skrev:

Men då kan jag alltså inte använda den typ 1 som fanns där. Inte ens med adapter?

Trevligt om det är gratis, men förundrad över varför det inte framgår isf.
Hur snabbt laddar man på den om man testar nästa gång, dvs hur många km/h typ?
Rent teoretiskt så kan du ha en adapter från typ1 till typ2 men det är en udda kombo...
Gratis är tydligen inget man vill skylta med men funkar det när man stoppar i kontakten så...
Max 3,7 kW får du oftast, ibland 7,4 men då ska du nog inte ha en adapter med i leken... typ1 kontakterna brukar lukta överhettade även på 3,7. :o
Behöver man ställa in ngt inne i bilen för att ladda? Typ ställa ner styrkan till ngn nivå?

Som man tydligen ska göra hemma om man ska ladda på vanlig schuko, ner till 5A eller vad som rekommenderas?
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av joel80 »

perkabolo skrev:
loftux skrev:
Jerker skrev:
Man tror inte att det är sant! Ytterligare en kommun som vill uppfinna hjulet på nytt!
Å andra sidan verkar det som alla i Gnesta tror att det krävs publika laddstolpar för att kunna skaffa elbil. Väldigt få kommer ladda på en stolpe som befinner sig några kilometer från egna hemmet.
Jo, i Härnösand finns det rätt gott om typ2 laddstolpar med 22kW. Sen de började ta betalt med 4 kr kWh skulle jag säga att användandet gått ner till nästan noll. När jag själv körde Zoe med lilla batteriet tyckte jag att det var toppen att de fanns, när jag bytte till en med större 41kWh batteriet tror jag knappt jag använde dem. Ska bli intressant att se hur man tänker kring laddinfrastruktur framöver.
4kr/kwh är på tok för mkt för typ2-laddning så förstår att det gått ner. Många snabbladdare blir billigare än så.

För många som inte bor så de kan ladda hemma blir det ju avgörande att det finns långsamladdning i närheten där man kan parkera..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av dhogborg »

Laddade i Köpenhamn i helgen, e-on 22kw stolpe på parkeringen.

5,6 DKK per kWh!

Satte ner laddningen till minsta möjliga för att ta mig till Falkenberg SuC :)
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av LarsL »

Delpiero skrev:

Behöver man ställa in ngt inne i bilen för att ladda? Typ ställa ner styrkan till ngn nivå?

Som man tydligen ska göra hemma om man ska ladda på vanlig schuko, ner till 5A eller vad som rekommenderas?
Nej, du behöver inte justera något i bilen. När du kopplar in mot en laddbox eller ett sådant här uttag så sköter den och bilen om inställningarna själva.

I vanliga fall har den här typen av laddboxar bara ett uttag där du får ansluta din (blåa) kabel.

Typ2 som Tesla har är standard i EU och det absolut vanligaste. Det finns ett fåtal ladduttag där det finns en Typ1 sladd men de är få och inga nya kommer upp, gissa.

Enklast för att få information om laddare är att gå in på uppladdning.nu och eller ladda ner appen PlugShare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av LarsL »

Hade varit bra med en laddskola! Eller det kanske någon av våra Youtubers, poddare eller bloggare redan gjort som det går att länka till?

Hörde att det tar i genomsnitt 3 månader att lära sig hur en elbil funkar med allt från körning till laddning enligt en undersökning i UK. Så inget konstigt alls om du är lite förvirrad nu i början.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Svenssons »

Delpiero skrev:
Men då kan jag alltså inte använda den typ 1 som fanns där. Inte ens med adapter?
Typ 1-kabel är dels inte särskilt vanlig och där den finns finns nästan alltid Typ 2 också. Typ 2 ger trefas, Typ 1 ger bara enfas. Du får alltså 3 gånger så stor effekt från Typ 2 som från Typ 1 vid samma strömstyrka. Bägge är växelström/AC och är alltså beroende av den inbyggda laddaren i bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
Delpiero skrev:
Men då kan jag alltså inte använda den typ 1 som fanns där. Inte ens med adapter?
Typ 1-kabel är dels inte särskilt vanlig och där den finns finns nästan alltid Typ 2 också. Typ 2 ger trefas, Typ 1 ger bara enfas. Du får alltså 3 gånger så stor effekt från Typ 2 som från Typ 1 vid samma strömstyrka. Bägge är växelström/AC och är alltså beroende av den inbyggda laddaren i bilen.
Typ 2 har stöd för trefas, men det är långt ifrån alla typ 2-uttag som verkligen bjuder på trefas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av chaffis75 »

bylund skrev:
Svenssons skrev:
Delpiero skrev:
Men då kan jag alltså inte använda den typ 1 som fanns där. Inte ens med adapter?
Typ 1-kabel är dels inte särskilt vanlig och där den finns finns nästan alltid Typ 2 också. Typ 2 ger trefas, Typ 1 ger bara enfas. Du får alltså 3 gånger så stor effekt från Typ 2 som från Typ 1 vid samma strömstyrka. Bägge är växelström/AC och är alltså beroende av den inbyggda laddaren i bilen.
Typ 2 har stöd för trefas, men det är långt ifrån alla typ 2-uttag som verkligen bjuder på trefas.
Ja och samma sak gäller bilarna, bara för de har typ 2 uttag så stödjer inte alla 3 fas.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av kanylbullen »

Är det något annat större laddnätverk förutom clever/bee som kräver rfid och inte stödjer laddning via app?
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av kanylbullen »

Försökte ladda på ICA kvantum i Ystad igår. Konstaterade först, pris som många andra att Androidappen krashade direkt. Det fanns en webbapp på ICA-ladda.eon.se som var extremt dålig. Man var tvungen att registrera nytt konto insåg jag efter att ha försökt logga in med mitt ICA-konto några gånger. Laddningen skulle vara gratis men trots det var man tvungen att registrera ett betalkort som det skulle debiteras 200 kronor från. När väl detta var gjort och laddningen skulle startas möts jag av diverse fel.

Bytte laddkontakt några gånger och plötsligt startar laddningen av sig självt.BildBild
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Elbilisten »

Det måste bli enklare att betala för elbilsladdning, menar energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman.

https://www.nyteknik.se/fordon/ygeman-s ... em-6997873
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Jerker »

Elbilisten skrev:
Det måste bli enklare att betala för elbilsladdning, menar energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman.

https://www.nyteknik.se/fordon/ygeman-s ... em-6997873
Inbjudna aktörer:

Bil Sweden, Gröna bilister, Power Circle, 2030-sekretariatet, Eon, Ellevio, Vattenfall, Energimyndigheten, Trafikverket, SIS
Varför inte Bee, som väl måste vara en av de största aktörerna?
Skriv svar