Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inläggav elbilist Jerker » 18 jul 2018 11:11

Ja, jag tror att det är det de har tagit fasta på. Men hur "god komfort" är det att få laddtiden på en långresa fördubblad?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 6276
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inläggav Teslaägare Leo » 18 jul 2018 11:28

Skulle tro att de prioriterat ”bra” hemmaladdning före ”långreseegenskaper” med tanke på bilstorlekens vanliga användningsområde osv.

Handlar ju alltid till sist om avvägningar mellan bilens olika egenskaper. (även slutpris osv)
Kia e-Niro
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
 
Inlägg: 2598
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Södertälje

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inläggav elbilist Jerker » 18 jul 2018 11:32

Vad sägs om att låta det vara upp till konsumenten att välja? Man informerar om fördelar och nackdelar. Har man bara 3-fas hemma så är det inte något problem med hemma heller.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 6276
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inläggav Teslaägare Sofie » 18 jul 2018 12:57

Leo skrev:Många bilar, framför allt de lite äldre, rena elbilarna har bara en ”laddare” i bilen, som då ofta var på 3,7kW. Tex Äldre Leaf, e-Golf, e-up osv. Även nya bilar har nästan alltid bara EN laddare i bilen (Undantaget är nog lite äldre Tesla model S där man tidigare kunde köpa till dubbla laddare. Sen ett tag är det EN laddare även i Tesla S/X som med mjukvara kan låsas/låsas upp till olika effekt 11/16,5kW.). 3,7kW laddarna räckte oftast till att fylla dessa elbilar på en natt. Då batteristorleken ofta låg på 18-25kWh. Dvs det tog mindre än 10tim. Numera har många ”vanliga” elbilar batterier på 28-41kWh. Då blir ev 3,7 lite lite så därför har man även börjat öka på laddeffekten.

Sen kan rena elbilar och vissa PHEV (tex Outlander) DESSUTOM ta emot högre laddning via en Chademo/CCS kontakt. Dock sitter då den LADDAREN till Chademo/CCS i själva laddstolpen. Så bilen har egentligen bara ett extra kablage/kontakt/styrning inbyggt i sig för att hantera det.

Dvs de har TVÅ ”laddmöjligheter” men fortfarande bara EN laddare inbyggt i bilen.

Om man nu har tankar om tillverkarens kostnad för laddaren är det bra att hålla isär laddare och laddmöjligheter. Sen kan de självklart vara olika dyra/avancerade laddare i bilen också.

Tidiga Zoe använde motorns ”effektinverter” som laddare som då kunde ladda med 43kW. Så den hade tekniskt sett ingen inbyggd laddare alls kan man säga! Den hade tydligen också kass verkningsgrad (neremot 50%) när man laddade med låg effekt 6-10A 1-fas. (1,2-2,3kW) Tror det var därför man började överge den lösningen.

Svårt att bygga en effektinverter som är effektiv vid alla driftsfall. Har också för mig att det därför finns en ”lägsta optimal hastighet” för bilens förbrukning. Dvs vid tex 30km/h drar bilen mindre än 10km/h. Man kan säga att det helt enkelt är ”effektinvertern/gasreglaget” som inte är designat för optimal effektivitet vid så låga hastigheter eftersom det skulle bli sämre på högre hastigheter.

Tror de nyare Zoe har en inbyggd laddare däremot.



Jag tycker att det är extra viktigt med lite snabbare laddning, typ 3 fas 16A på bilar med små batterier. Tänk att du kommer hem från jobbet och behöver skjutsa barnen till olika aktiviteter, då suger enfas 3,7kW rejält jämfört med 11kW. Tänk nya och gamla BMW i3, jag skulle klara mig bra med lilla batteriet bara den hade 3 fas.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
 
Inlägg: 446
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inläggav Teslaägare johan_w » 18 jul 2018 13:52

Remuz skrev:40öre/min eller 24kr/h är ju billigt om parkering ingår? Jag skulle lätt betala det. Blev helt chockad i Göteborg vid tesla där en laddplats kostade 40kr/h och då ingick parkeringen.

Håller med om att det med parkering (de första bra läge) är helt ok summa! Det är mer principen att elmässigt skiljer det en del om man kan ta 22kW på en timma eller 3,7kW..
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inläggav Teslaägare Leo » 18 jul 2018 14:50

Kört ren elbil e-up och e-Golf sen 2013. Har aldrig laddat med mer än 3,7kW hemmavid. E-Golf kan vi nog säga är vår 1:a bil. Har ändå kört 1800-2400mil/år med den som hade 19mils räckvidd. Har numera 30mils versionen. Så för vårt körmönster behövs inte mer laddning.

Är otroligt få gånger vi saknat snabbare laddning hemmavid. Snabbladdar CCS kanske 1 gång varannan månad på sin höjd.

Har även haft Tesla sen mars 2015 men samma sak där. Utnyttjar aldrig 11kW hemma. Den står alltid på lägsta möjliga inställning (5A 3-fas via 400V UMC)
Kia e-Niro
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
 
Inlägg: 2598
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Södertälje

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inläggav elbilist LarsL » 18 jul 2018 23:19

Battaeriets storlek påverkar inte behovet av snabbare laddning. Det som påverkar är hur långt man kör varje dag, det gäller ju att hinna få tillbaka det man förlorat under natten.

Renault Kangoo är väl en bil som bara har 3,7kW laddning?
Nissan Leaf 30kWh Tekna
LarsL
elbilist
 
Inlägg: 8141
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inläggav elbilist Jerker » 09 nov 2018 06:14

I dagens lokaltidning här så läste jag denna notis om laddstolpar i Trosa. Jag tycker att den är väldigt belysande i all sin korthet om hur det tydligen fungerar. Man ser fler problem än möjligheter och det finns uppenbarligen en risk att Trosa kommun kommer att välja en krånglig och dyr betalform. "Utredningar" tror jag knappast kommer att leda till något bra, särskilt som man sett hur många andra kommuner valt att göra. De är ju inne på nån app, alltså inte kortbetalning och redan där suckar man uppgivet. Hittills har det varit gratis att ladda i Trosa men nu kommer man antagligen att krångla till det och göra det omöjligt att ladda där.
Trosa laddstolpe.PNG
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 6276
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inläggav Teslaägare mati » 09 nov 2018 06:47

"Problemet" försvinner garanterat med en betallösning eftersom folk inte längre använder stolparna. Det ska vara så krångligt och så dyrt som möjligt. Och sen ska det gnällas att ingen vill använda laddstolparna som har varit så dyra att installera.
e-tron 55 quattro 2019
e-Golf 2018
Model S90D -16
Model SP85 -14
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 8614
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inläggav Teslaägare jeppe_sthlm » 09 nov 2018 06:56

Kan någonstans förstå att man vill undvika kortbetalning då det innebär ytterligare teknisk utrustning som kostar pengar och kan krångla.

Det verkar inte direkt finnas några färdiga lösningar för detta på marknaden heller - jag har då aldrig sett någon sådan.

Håller dock fullt med om att det är en eländes soppa med alla olika appar och brickor.

Branschen är dock i sin linda och många aktörer sliter nog med att få sina affärsmodeller att gå ihop, med de relativt låga volymer som finns. Det är klart att det är ett sätt att låsa upp kunder genom att ha egna isolerade betallösningar.

Det man får hoppas på är väl att de börjar integrera med varandra. Kan mycket väl tänka mig att de skulle kunna ta ut en överföringsavgift när sen en kund med app/bricka från annat laddnät laddar, alternativt att man tecknar något slags transitavtal mellan leverantörerna för att kunna erbjuda en tjänst med bredare täckning.

Lite som det funkar i med WAN-leverantörer idag: om ett företag med 100 kontor runt om i världen köper ett WAN-nät från Telia, så har Telia långt ifrån eget nät end-to-end till alla lokationer, utan köper kapacitet av andra operatörer. Sedan säljer Telia i sin tur tillbaks kapacitet till andra operatörer och detta regleras med avtal mellan operatörerna.

Alternativet, vilket troligtvis skulle vara bättre för konsumenten, är någon slags paraplyfunktion som leverantörerna ansluter till. För att få till en sådan på någorlunda kort sikt är dock frågan om det inte krävs politiska styrmedel?

Eller fixar branschen det själva? Om de 4-5 största aktörerna skulle sätta sig ner tillsammans skulle de nog kunna etablera en så pass stor volym att resten hakar på och att det blir en standard.

... å andra sidan riskerar man då kanske kartellbildningar som håller uppe priserna. Vad vet jag - jag bara spekulerar :-)
Model S P85+ med AP
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.