Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!
Postat: 18 jul 2018 12:11
Ja, jag tror att det är det de har tagit fasta på. Men hur "god komfort" är det att få laddtiden på en långresa fördubblad?
https://teslaclubsweden.se/forum/
Leo skrev:Många bilar, framför allt de lite äldre, rena elbilarna har bara en ”laddare” i bilen, som då ofta var på 3,7kW. Tex Äldre Leaf, e-Golf, e-up osv. Även nya bilar har nästan alltid bara EN laddare i bilen (Undantaget är nog lite äldre Tesla model S där man tidigare kunde köpa till dubbla laddare. Sen ett tag är det EN laddare även i Tesla S/X som med mjukvara kan låsas/låsas upp till olika effekt 11/16,5kW.). 3,7kW laddarna räckte oftast till att fylla dessa elbilar på en natt. Då batteristorleken ofta låg på 18-25kWh. Dvs det tog mindre än 10tim. Numera har många ”vanliga” elbilar batterier på 28-41kWh. Då blir ev 3,7 lite lite så därför har man även börjat öka på laddeffekten.
Sen kan rena elbilar och vissa PHEV (tex Outlander) DESSUTOM ta emot högre laddning via en Chademo/CCS kontakt. Dock sitter då den LADDAREN till Chademo/CCS i själva laddstolpen. Så bilen har egentligen bara ett extra kablage/kontakt/styrning inbyggt i sig för att hantera det.
Dvs de har TVÅ ”laddmöjligheter” men fortfarande bara EN laddare inbyggt i bilen.
Om man nu har tankar om tillverkarens kostnad för laddaren är det bra att hålla isär laddare och laddmöjligheter. Sen kan de självklart vara olika dyra/avancerade laddare i bilen också.
Tidiga Zoe använde motorns ”effektinverter” som laddare som då kunde ladda med 43kW. Så den hade tekniskt sett ingen inbyggd laddare alls kan man säga! Den hade tydligen också kass verkningsgrad (neremot 50%) när man laddade med låg effekt 6-10A 1-fas. (1,2-2,3kW) Tror det var därför man började överge den lösningen.
Svårt att bygga en effektinverter som är effektiv vid alla driftsfall. Har också för mig att det därför finns en ”lägsta optimal hastighet” för bilens förbrukning. Dvs vid tex 30km/h drar bilen mindre än 10km/h. Man kan säga att det helt enkelt är ”effektinvertern/gasreglaget” som inte är designat för optimal effektivitet vid så låga hastigheter eftersom det skulle bli sämre på högre hastigheter.
Tror de nyare Zoe har en inbyggd laddare däremot.
Håller med om att det med parkering (de första bra läge) är helt ok summa! Det är mer principen att elmässigt skiljer det en del om man kan ta 22kW på en timma eller 3,7kW..Remuz skrev:40öre/min eller 24kr/h är ju billigt om parkering ingår? Jag skulle lätt betala det. Blev helt chockad i Göteborg vid tesla där en laddplats kostade 40kr/h och då ingick parkeringen.
Det är väll exakt detta Audi har tagit fram, ett laddkort som fungerar på 72 000(?) laddare runt om i Europa hos en mängd olika aktörer. Vad jag förstod så ska även andra elbilsanvändera kunna skaffa detta kortet men det kan ha varit någon typ av månadsavgift.jeppe_sthlm skrev:Kan någonstans förstå att man vill undvika kortbetalning då det innebär ytterligare teknisk utrustning som kostar pengar och kan krångla.
Det verkar inte direkt finnas några färdiga lösningar för detta på marknaden heller - jag har då aldrig sett någon sådan.
Håller dock fullt med om att det är en eländes soppa med alla olika appar och brickor.
Branschen är dock i sin linda och många aktörer sliter nog med att få sina affärsmodeller att gå ihop, med de relativt låga volymer som finns. Det är klart att det är ett sätt att låsa upp kunder genom att ha egna isolerade betallösningar.
Det man får hoppas på är väl att de börjar integrera med varandra. Kan mycket väl tänka mig att de skulle kunna ta ut en överföringsavgift när sen en kund med app/bricka från annat laddnät laddar, alternativt att man tecknar något slags transitavtal mellan leverantörerna för att kunna erbjuda en tjänst med bredare täckning.
Lite som det funkar i med WAN-leverantörer idag: om ett företag med 100 kontor runt om i världen köper ett WAN-nät från Telia, så har Telia långt ifrån eget nät end-to-end till alla lokationer, utan köper kapacitet av andra operatörer. Sedan säljer Telia i sin tur tillbaks kapacitet till andra operatörer och detta regleras med avtal mellan operatörerna.
Alternativet, vilket troligtvis skulle vara bättre för konsumenten, är någon slags paraplyfunktion som leverantörerna ansluter till. För att få till en sådan på någorlunda kort sikt är dock frågan om det inte krävs politiska styrmedel?
Eller fixar branschen det själva? Om de 4-5 största aktörerna skulle sätta sig ner tillsammans skulle de nog kunna etablera en så pass stor volym att resten hakar på och att det blir en standard.
... å andra sidan riskerar man då kanske kartellbildningar som håller uppe priserna. Vad vet jag - jag bara spekulerar
Vad jag hört är det bara Audi ägare som kan ha ett MyAudikort.vigge50 skrev:Det är väll exakt detta Audi har tagit fram, ett laddkort som fungerar på 72 000(?) laddare runt om i Europa hos en mängd olika aktörer. Vad jag förstod så ska även andra elbilsanvändera kunna skaffa detta kortet men det kan ha varit någon typ av månadsavgift.jeppe_sthlm skrev:Kan någonstans förstå att man vill undvika kortbetalning då det innebär ytterligare teknisk utrustning som kostar pengar och kan krångla.
Det verkar inte direkt finnas några färdiga lösningar för detta på marknaden heller - jag har då aldrig sett någon sådan.
Håller dock fullt med om att det är en eländes soppa med alla olika appar och brickor.
Branschen är dock i sin linda och många aktörer sliter nog med att få sina affärsmodeller att gå ihop, med de relativt låga volymer som finns. Det är klart att det är ett sätt att låsa upp kunder genom att ha egna isolerade betallösningar.
Det man får hoppas på är väl att de börjar integrera med varandra. Kan mycket väl tänka mig att de skulle kunna ta ut en överföringsavgift när sen en kund med app/bricka från annat laddnät laddar, alternativt att man tecknar något slags transitavtal mellan leverantörerna för att kunna erbjuda en tjänst med bredare täckning.
Lite som det funkar i med WAN-leverantörer idag: om ett företag med 100 kontor runt om i världen köper ett WAN-nät från Telia, så har Telia långt ifrån eget nät end-to-end till alla lokationer, utan köper kapacitet av andra operatörer. Sedan säljer Telia i sin tur tillbaks kapacitet till andra operatörer och detta regleras med avtal mellan operatörerna.
Alternativet, vilket troligtvis skulle vara bättre för konsumenten, är någon slags paraplyfunktion som leverantörerna ansluter till. För att få till en sådan på någorlunda kort sikt är dock frågan om det inte krävs politiska styrmedel?
Eller fixar branschen det själva? Om de 4-5 största aktörerna skulle sätta sig ner tillsammans skulle de nog kunna etablera en så pass stor volym att resten hakar på och att det blir en standard.
... å andra sidan riskerar man då kanske kartellbildningar som håller uppe priserna. Vad vet jag - jag bara spekulerar
Porsche har liknande på sin tyska sida och där betalar du för hur mycket du laddar utöver de 30 euro/månad kortet kostar.Zalman3 skrev:Vad jag hört är det bara Audi ägare som kan ha ett MyAudikort.vigge50 skrev:Det är väll exakt detta Audi har tagit fram, ett laddkort som fungerar på 72 000(?) laddare runt om i Europa hos en mängd olika aktörer. Vad jag förstod så ska även andra elbilsanvändera kunna skaffa detta kortet men det kan ha varit någon typ av månadsavgift.jeppe_sthlm skrev:Kan någonstans förstå att man vill undvika kortbetalning då det innebär ytterligare teknisk utrustning som kostar pengar och kan krångla.
Det verkar inte direkt finnas några färdiga lösningar för detta på marknaden heller - jag har då aldrig sett någon sådan.
Håller dock fullt med om att det är en eländes soppa med alla olika appar och brickor.
Branschen är dock i sin linda och många aktörer sliter nog med att få sina affärsmodeller att gå ihop, med de relativt låga volymer som finns. Det är klart att det är ett sätt att låsa upp kunder genom att ha egna isolerade betallösningar.
Det man får hoppas på är väl att de börjar integrera med varandra. Kan mycket väl tänka mig att de skulle kunna ta ut en överföringsavgift när sen en kund med app/bricka från annat laddnät laddar, alternativt att man tecknar något slags transitavtal mellan leverantörerna för att kunna erbjuda en tjänst med bredare täckning.
Lite som det funkar i med WAN-leverantörer idag: om ett företag med 100 kontor runt om i världen köper ett WAN-nät från Telia, så har Telia långt ifrån eget nät end-to-end till alla lokationer, utan köper kapacitet av andra operatörer. Sedan säljer Telia i sin tur tillbaks kapacitet till andra operatörer och detta regleras med avtal mellan operatörerna.
Alternativet, vilket troligtvis skulle vara bättre för konsumenten, är någon slags paraplyfunktion som leverantörerna ansluter till. För att få till en sådan på någorlunda kort sikt är dock frågan om det inte krävs politiska styrmedel?
Eller fixar branschen det själva? Om de 4-5 största aktörerna skulle sätta sig ner tillsammans skulle de nog kunna etablera en så pass stor volym att resten hakar på och att det blir en standard.
... å andra sidan riskerar man då kanske kartellbildningar som håller uppe priserna. Vad vet jag - jag bara spekulerar
Dessutom kan det bli som i Usa. Där får man 10.000kWh laddat på sitt kort vid ett Audi e-tron köp.
Läsk och godisautomater med kort.lobbin skrev:Plugsurfing är ju ett liknande försök som Audi, https://www.plugsurfing.com/en/.
Vad gäller kortbetalning i laddstolpe. Aldrig någonsin. I Sverige hade det nog funkat hyggligt eftersom många börja få trådlösa kort, men skulle man sätta in kortautomater så till att börja med så blir det en extra kostnad, och man öppnar helt plötsligt upp för en ny våg av skimming liknande den vi haft på bensinpumpar.
Är ganska säker på att en toalett på en rastplats eller i centrum på en större stad används fler gånger per dag än en snabbladdare på en rastplats. Det kanske håller på att ändras nu så det börjar löna sig att ha kortläsare men jag tror inte omsättningen på en snabbladdare är särskilt stor idag.bonath skrev:Läsk och godisautomater med kort.lobbin skrev:Plugsurfing är ju ett liknande försök som Audi, https://www.plugsurfing.com/en/.
Vad gäller kortbetalning i laddstolpe. Aldrig någonsin. I Sverige hade det nog funkat hyggligt eftersom många börja få trådlösa kort, men skulle man sätta in kortautomater så till att börja med så blir det en extra kostnad, och man öppnar helt plötsligt upp för en ny våg av skimming liknande den vi haft på bensinpumpar.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.
Varför skulle laddstolpar vara svårare??
Eon har kort läsare på sina snabbladdare, vet inte om de är alla men den här i Löddeköpinge har de. De har dock annan prissättning idag för kort betalning jämfört med de andra lösningarna, åtminstone sist jag läste om de.bonath skrev:Läsk och godisautomater med kort.lobbin skrev:Plugsurfing är ju ett liknande försök som Audi, https://www.plugsurfing.com/en/.
Vad gäller kortbetalning i laddstolpe. Aldrig någonsin. I Sverige hade det nog funkat hyggligt eftersom många börja få trådlösa kort, men skulle man sätta in kortautomater så till att börja med så blir det en extra kostnad, och man öppnar helt plötsligt upp för en ny våg av skimming liknande den vi haft på bensinpumpar.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.
Varför skulle laddstolpar vara svårare??
Antagligen för att kortläsaren inte vet hur mycket den ska ta betalt förrän laddningen är avslutad. Och den vet inte om den får starta laddningen förrän den är betald.bonath skrev:Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.
Varför skulle laddstolpar vara svårare??
Simon skrev:Antagligen för att kortläsaren inte vet hur mycket den ska ta betalt förrän laddningen är avslutad. Och den vet inte om den får starta laddningen förrän den är betald.bonath skrev:Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.
Varför skulle laddstolpar vara svårare??
Så när Swish ligger nere så får man vänta i några timmar tills tjänsten är igång igen...bonath skrev:Swish… kanske... nya QR-koden är enkel att använda.
Handsken är låst tills betalningen é klar...