Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av LarsL »

Problemet med en stor aktör för betalning är att det snabbt blir monopol och/eller kartellbildning så att allt kostar lika och är lika dåligt/bra.

Parkeringsapparna tycker jag funkar bra, skillnaden där är väl att det inte behövs en loop tillbaka för att starta laddaren/ladduttaget. Min jobbparkering har löst det så att man ska ha ett separat parkeringskort, parkeringsbiljett eller appbetalning för att få ladda. Tyvärr är det på tok för dyrt att betala utan parkeringskort och debiteringen är per timme. Men de är aldrig ICEade eftersom de då direkt blir lappade då de saknarbetalning.

Det absolut bästa hade ju varit att bilen identifierade sig genom sladden och att man inne på instrument brädan kunde godkänna betalningen, lägga till betalkort mm.
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av halper »

Jag har följt debatter kring betallösningar och tycker personligen att det är vansinne att behöva flera appar och brickor och grejer. Eftersom CCS 2.0 från 2020 måste ha stöd för "plug and charge", och eftersom vi i Sverige är ganska bra på register och tabeller, så skulle man väl kunna tänka sig att i alla fall de svenska nätverken automatiskt skickar en faktura till den som står registrerad på bilen. Det lär ju vara en enkel sak att hämta ut något ID från bilen som kan slås upp i registret över bilar.

Då kan man alltså glida upp till vilken laddplats som helst, plugga i bilen och så är det klart. Fakturan kommer säkert som ett brev på Postmord. Kanske kan det rentav fungera inom EU, om man får lov att göra rätt uppgifter tillgängliga för precis detta ändamål? IONITY har stöd för "plug and charge" (källa: https://www.audi.com/en/experience-audi ... cture.html) och man kan ju tänka sig att om man råkar befinna sig med sin svenska bil i Sverige och pluggar in för första gången så kommer de att kunna hitta de offentliga uppgifterna och när man sedan fortsätter ner i Europa så har de redan uppgifterna i sitt system. Laddare får då förses med skylten: "anslutning till laddutrustning medför automatisk registrering av personuppgifter"...
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av vigge50 »

jeppe_sthlm skrev:
Kan någonstans förstå att man vill undvika kortbetalning då det innebär ytterligare teknisk utrustning som kostar pengar och kan krångla.

Det verkar inte direkt finnas några färdiga lösningar för detta på marknaden heller - jag har då aldrig sett någon sådan.

Håller dock fullt med om att det är en eländes soppa med alla olika appar och brickor.

Branschen är dock i sin linda och många aktörer sliter nog med att få sina affärsmodeller att gå ihop, med de relativt låga volymer som finns. Det är klart att det är ett sätt att låsa upp kunder genom att ha egna isolerade betallösningar.

Det man får hoppas på är väl att de börjar integrera med varandra. Kan mycket väl tänka mig att de skulle kunna ta ut en överföringsavgift när sen en kund med app/bricka från annat laddnät laddar, alternativt att man tecknar något slags transitavtal mellan leverantörerna för att kunna erbjuda en tjänst med bredare täckning.

Lite som det funkar i med WAN-leverantörer idag: om ett företag med 100 kontor runt om i världen köper ett WAN-nät från Telia, så har Telia långt ifrån eget nät end-to-end till alla lokationer, utan köper kapacitet av andra operatörer. Sedan säljer Telia i sin tur tillbaks kapacitet till andra operatörer och detta regleras med avtal mellan operatörerna.

Alternativet, vilket troligtvis skulle vara bättre för konsumenten, är någon slags paraplyfunktion som leverantörerna ansluter till. För att få till en sådan på någorlunda kort sikt är dock frågan om det inte krävs politiska styrmedel?

Eller fixar branschen det själva? Om de 4-5 största aktörerna skulle sätta sig ner tillsammans skulle de nog kunna etablera en så pass stor volym att resten hakar på och att det blir en standard.

... å andra sidan riskerar man då kanske kartellbildningar som håller uppe priserna. Vad vet jag - jag bara spekulerar :-)
Det är väll exakt detta Audi har tagit fram, ett laddkort som fungerar på 72 000(?) laddare runt om i Europa hos en mängd olika aktörer. Vad jag förstod så ska även andra elbilsanvändera kunna skaffa detta kortet men det kan ha varit någon typ av månadsavgift.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av lobbin »

Plugsurfing är ju ett liknande försök som Audi, https://www.plugsurfing.com/en/.

Vad gäller kortbetalning i laddstolpe. Aldrig någonsin. I Sverige hade det nog funkat hyggligt eftersom många börja få trådlösa kort, men skulle man sätta in kortautomater så till att börja med så blir det en extra kostnad, och man öppnar helt plötsligt upp för en ny våg av skimming liknande den vi haft på bensinpumpar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Kan någonstans förstå att man vill undvika kortbetalning då det innebär ytterligare teknisk utrustning som kostar pengar och kan krångla.

Det verkar inte direkt finnas några färdiga lösningar för detta på marknaden heller - jag har då aldrig sett någon sådan.

Håller dock fullt med om att det är en eländes soppa med alla olika appar och brickor.

Branschen är dock i sin linda och många aktörer sliter nog med att få sina affärsmodeller att gå ihop, med de relativt låga volymer som finns. Det är klart att det är ett sätt att låsa upp kunder genom att ha egna isolerade betallösningar.

Det man får hoppas på är väl att de börjar integrera med varandra. Kan mycket väl tänka mig att de skulle kunna ta ut en överföringsavgift när sen en kund med app/bricka från annat laddnät laddar, alternativt att man tecknar något slags transitavtal mellan leverantörerna för att kunna erbjuda en tjänst med bredare täckning.

Lite som det funkar i med WAN-leverantörer idag: om ett företag med 100 kontor runt om i världen köper ett WAN-nät från Telia, så har Telia långt ifrån eget nät end-to-end till alla lokationer, utan köper kapacitet av andra operatörer. Sedan säljer Telia i sin tur tillbaks kapacitet till andra operatörer och detta regleras med avtal mellan operatörerna.

Alternativet, vilket troligtvis skulle vara bättre för konsumenten, är någon slags paraplyfunktion som leverantörerna ansluter till. För att få till en sådan på någorlunda kort sikt är dock frågan om det inte krävs politiska styrmedel?

Eller fixar branschen det själva? Om de 4-5 största aktörerna skulle sätta sig ner tillsammans skulle de nog kunna etablera en så pass stor volym att resten hakar på och att det blir en standard.

... å andra sidan riskerar man då kanske kartellbildningar som håller uppe priserna. Vad vet jag - jag bara spekulerar :-)
Det är väll exakt detta Audi har tagit fram, ett laddkort som fungerar på 72 000(?) laddare runt om i Europa hos en mängd olika aktörer. Vad jag förstod så ska även andra elbilsanvändera kunna skaffa detta kortet men det kan ha varit någon typ av månadsavgift.
Vad jag hört är det bara Audi ägare som kan ha ett MyAudikort.
Dessutom kan det bli som i Usa. Där får man 10.000kWh laddat på sitt kort vid ett Audi e-tron köp.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
vigge50 skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Kan någonstans förstå att man vill undvika kortbetalning då det innebär ytterligare teknisk utrustning som kostar pengar och kan krångla.

Det verkar inte direkt finnas några färdiga lösningar för detta på marknaden heller - jag har då aldrig sett någon sådan.

Håller dock fullt med om att det är en eländes soppa med alla olika appar och brickor.

Branschen är dock i sin linda och många aktörer sliter nog med att få sina affärsmodeller att gå ihop, med de relativt låga volymer som finns. Det är klart att det är ett sätt att låsa upp kunder genom att ha egna isolerade betallösningar.

Det man får hoppas på är väl att de börjar integrera med varandra. Kan mycket väl tänka mig att de skulle kunna ta ut en överföringsavgift när sen en kund med app/bricka från annat laddnät laddar, alternativt att man tecknar något slags transitavtal mellan leverantörerna för att kunna erbjuda en tjänst med bredare täckning.

Lite som det funkar i med WAN-leverantörer idag: om ett företag med 100 kontor runt om i världen köper ett WAN-nät från Telia, så har Telia långt ifrån eget nät end-to-end till alla lokationer, utan köper kapacitet av andra operatörer. Sedan säljer Telia i sin tur tillbaks kapacitet till andra operatörer och detta regleras med avtal mellan operatörerna.

Alternativet, vilket troligtvis skulle vara bättre för konsumenten, är någon slags paraplyfunktion som leverantörerna ansluter till. För att få till en sådan på någorlunda kort sikt är dock frågan om det inte krävs politiska styrmedel?

Eller fixar branschen det själva? Om de 4-5 största aktörerna skulle sätta sig ner tillsammans skulle de nog kunna etablera en så pass stor volym att resten hakar på och att det blir en standard.

... å andra sidan riskerar man då kanske kartellbildningar som håller uppe priserna. Vad vet jag - jag bara spekulerar :-)
Det är väll exakt detta Audi har tagit fram, ett laddkort som fungerar på 72 000(?) laddare runt om i Europa hos en mängd olika aktörer. Vad jag förstod så ska även andra elbilsanvändera kunna skaffa detta kortet men det kan ha varit någon typ av månadsavgift.
Vad jag hört är det bara Audi ägare som kan ha ett MyAudikort.
Dessutom kan det bli som i Usa. Där får man 10.000kWh laddat på sitt kort vid ett Audi e-tron köp.
Porsche har liknande på sin tyska sida och där betalar du för hur mycket du laddar utöver de 30 euro/månad kortet kostar.

https://connect-store.porsche.com/de/de ... munication
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av bonath »

lobbin skrev:
Plugsurfing är ju ett liknande försök som Audi, https://www.plugsurfing.com/en/.

Vad gäller kortbetalning i laddstolpe. Aldrig någonsin. I Sverige hade det nog funkat hyggligt eftersom många börja få trådlösa kort, men skulle man sätta in kortautomater så till att börja med så blir det en extra kostnad, och man öppnar helt plötsligt upp för en ny våg av skimming liknande den vi haft på bensinpumpar.
Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.

Varför skulle laddstolpar vara svårare??
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av vigge50 »

bonath skrev:
lobbin skrev:
Plugsurfing är ju ett liknande försök som Audi, https://www.plugsurfing.com/en/.

Vad gäller kortbetalning i laddstolpe. Aldrig någonsin. I Sverige hade det nog funkat hyggligt eftersom många börja få trådlösa kort, men skulle man sätta in kortautomater så till att börja med så blir det en extra kostnad, och man öppnar helt plötsligt upp för en ny våg av skimming liknande den vi haft på bensinpumpar.
Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.

Varför skulle laddstolpar vara svårare??
Är ganska säker på att en toalett på en rastplats eller i centrum på en större stad används fler gånger per dag än en snabbladdare på en rastplats. Det kanske håller på att ändras nu så det börjar löna sig att ha kortläsare men jag tror inte omsättningen på en snabbladdare är särskilt stor idag.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av chaffis75 »

bonath skrev:
lobbin skrev:
Plugsurfing är ju ett liknande försök som Audi, https://www.plugsurfing.com/en/.

Vad gäller kortbetalning i laddstolpe. Aldrig någonsin. I Sverige hade det nog funkat hyggligt eftersom många börja få trådlösa kort, men skulle man sätta in kortautomater så till att börja med så blir det en extra kostnad, och man öppnar helt plötsligt upp för en ny våg av skimming liknande den vi haft på bensinpumpar.
Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.

Varför skulle laddstolpar vara svårare??
Eon har kort läsare på sina snabbladdare, vet inte om de är alla men den här i Löddeköpinge har de. De har dock annan prissättning idag för kort betalning jämfört med de andra lösningarna, åtminstone sist jag läste om de.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Simon »

bonath skrev:
Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.

Varför skulle laddstolpar vara svårare??
Antagligen för att kortläsaren inte vet hur mycket den ska ta betalt förrän laddningen är avslutad. Och den vet inte om den får starta laddningen förrän den är betald.
Verdi

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Verdi »

Simon skrev:
bonath skrev:
Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.

Varför skulle laddstolpar vara svårare??
Antagligen för att kortläsaren inte vet hur mycket den ska ta betalt förrän laddningen är avslutad. Och den vet inte om den får starta laddningen förrän den är betald.

Kortläsare tycker jag är fel väg att gå. Tror betalkort är på väg ut och att vi kommer använda mobilen till betalning framöver. Så varför inte bara en bra central app som har stöd för alla laddare och som debiterar ditt konto när laddningen är klar? Givetvis får den kolla att det finns pengar på kontot innan laddningen påbörjas. Kanske till och med reservera en tänkt "max-summa" så att man inte kan tömma kontot efter laddningen har startat.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av bonath »

Swish… kanske... nya QR-koden är enkel att använda.
Handsken är låst tills betalningen é klar...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Svenssons »

bonath skrev:
Swish… kanske... nya QR-koden är enkel att använda.
Handsken är låst tills betalningen é klar...
Så när Swish ligger nere så får man vänta i några timmar tills tjänsten är igång igen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av kenhag »

Vad tror ni om PlugSurfing (med app+RFIDnyckel)? https://www.plugsurfing.com/en/
Den verkar ju fungera runt om i större delen av Europa men är tyvärr glesare i norra halvan av Sverige.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Mickep »

Tror att betalkort är vägen att gå, sedan finns det även nfckort och samung pay, apple pay om man vill göra det i mobilen.
alt en qid kort som man kan skanna av för att ladda ner app,( men det är bara omstädigt) Kort har alla (utom de foliehattar som inte vil att någon "spårar" dem) mobiler har de flesta. Man skall undvika rfidtaggar eller annat som belastar nyckelknippan.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av chaffis75 »

Swish är ett svensk system, nej tack... Fler appar i telefonen... tja de är väl så de är idag men jag är väldigt trött på att man ska ha en app för varenda lite pryl... Nej egentligen tycker jag kort är bäst... dock känns de som kontakt löst kort är bästa lösningen för att slippa mekaniska problem... Att lösa problemet med hur man debitar lär inte vara några problem... Ni som kör bara elbil och kanske har glömt detta :ugeek: :D kan jag berätta att de är exakt så man gör vid en bensin mack, stoppa i kortet, slå koden tanka.. macken har inte en aning om vad de ska debitera förrän efter man tankat klart och de fungerar utmärkt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Tror att betalkort är vägen att gå, sedan finns det även nfckort och samung pay, apple pay om man vill göra det i mobilen.
alt en qid kort som man kan skanna av för att ladda ner app,( men det är bara omstädigt) Kort har alla (utom de foliehattar som inte vil att någon "spårar" dem) mobiler har de flesta. Man skall undvika rfidtaggar eller annat som belastar nyckelknippan.

Absolut. Inga jäkla tags eller specialkort. Det får absolut inte vara nåt som man måste ha beställt innan. Man ska kunna köra fram till vilken stolpe som helst och kunna lösa laddning och betalning utan förberedelser. (Förutom möjligen om samma grejer fungerar till alla stolpar)
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av halper »

Simon skrev:
bonath skrev:
Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.

Varför skulle laddstolpar vara svårare??
Antagligen för att kortläsaren inte vet hur mycket den ska ta betalt förrän laddningen är avslutad. Och den vet inte om den får starta laddningen förrän den är betald.
Om lösningen är bra eller inte kan man diskutera men det finns i alla fall en lösning: man gör som bensinmackarna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av LarsL »

Någon typ av kontaktlös betalning är nog bra. Jag tycker att RFiD korten funkar bra, nackdelen är ju att man måste ta hem alla varianter. Skulle vara super bra att kunna använda kreditkortets beröringsfria betalning eller att kunna ansluta alla blipps till en rfid tagg alt läsa in dem till telefonen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av mati »

bonath skrev:
Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.

Varför skulle laddstolpar vara svårare??
Precis. Och just i Tyskland där laddkortskaoset verkligen har drivits till perfektion kan man till och med köpa cigaretter med kort, men inte så mycket annat. Det finns ju cigarettautomater precis överallt. Det funkar ju uppenbarligen jättebra. Men ett enhetligt betalsystem för framtidens drivmedel är omöjligt att få till. Prioriteringarna ligger helt klart på fel ställe.
Själv har jag varit hos en stor svensk lastbilstillverkare häromdagen (de kan chipspåsar har jag hört). Jag frågade lite kaxigt vid porten om de möjligen hade någon laddmöjlighet för elbilar. Till min extremt stora förvåning blev jag dirigerad till en del av parkeringen där det stod stolpe efter stolpe, och några laddhybrider som laddade. Glad som attan högg jag min sladd in i uttaget men det kom ingen ström. Näää, det krävdes en app. Såklart. Jag laddar ner appen och så är det fritt fram. Trodde jag. Nej, det krävs ett konto. Jaja. Såklart. Det fixar vi. Nu går det att ladda. Nähä, det krävs ytterligare ett annat konto eller nånting. Ingen förklaring, bara att det krävs. Nej, såhär kan vi inte ha det. Jag gav till sist upp och laddade inte alls. Tanken är bra, men omsättningen är värdelös. Jag hade iofs kunnat knycka ett trefasuttag inne på området, men det är ju inte meningen.
Btw så blev jag än mer positivt överraskad när jag såg ett gäng e-Golfar som parkerade och körde omkring på området. Det händer nåt, även hos djupt ingrodda fossiltillverkare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av joel80 »

Simon skrev:
bonath skrev:
Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.

Varför skulle laddstolpar vara svårare??
Antagligen för att kortläsaren inte vet hur mycket den ska ta betalt förrän laddningen är avslutad. Och den vet inte om den får starta laddningen förrän den är betald.
Det funkar ju fint när man ska tanka... Och då handlar det ju ofta om summor på minst 5-10ggr vad man laddar för.
En reservation på kortet på 100-200kr så är det ju löst.

Men smidigast är såklart nått plug&charge... Men för att det ska funka för alla kan kort ändå vara ett bra alternativ.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
bonath skrev:
Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.

Varför skulle laddstolpar vara svårare??
Precis. Och just i Tyskland där laddkortskaoset verkligen har drivits till perfektion kan man till och med köpa cigaretter med kort, men inte så mycket annat. Det finns ju cigarettautomater precis överallt. Det funkar ju uppenbarligen jättebra. Men ett enhetligt betalsystem för framtidens drivmedel är omöjligt att få till. Prioriteringarna ligger helt klart på fel ställe.
Marginalerna på tobak är enormoskåpisk! Tänk på att det i princip är ”hö”, fast ännu mer grönt per area, som rullats in i papper. Om de skulle kunna sälja el för 20kr/kWh så hade de nog erbjudit betallösning med kort.
wing
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 apr 2016 19:10

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av wing »

Ingen kan tjäna pengar på att sälja el vid en laddstolpe just nu. Men man lär göra lite mindre förlust om de faktiskt går att använda av de kunder som finns.

Varför man väljer att snåla in på just betalningsdelen av sin förlustinvestering är ett mysterium. Och om det verkligen är billigare att ta fram egna taggar och appar än att stödja vanliga betalkort...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av LarsL »

wing skrev:
Ingen kan tjäna pengar på att sälja el vid en laddstolpe just nu. Men man lär göra lite mindre förlust om de faktiskt går att använda av de kunder som finns.

Varför man väljer att snåla in på just betalningsdelen av sin förlustinvestering är ett mysterium. Och om det verkligen är billigare att ta fram egna taggar och appar än att stödja vanliga betalkort...
De vill åt inlåsningseffekterna av appar och RFiD-taggar, det är nog hela orsaken till att de investerar just nu också. De vill skapa sig en kundbas som sitter fast inne i ett ekosystem av hemel, hemmaladdning och snabbladdare.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Jerker »

Man tror inte att det är sant! Ytterligare en kommun som vill uppfinna hjulet på nytt!
Gnesta_betalningmodell_laddstolpe.PNG
Skriv svar