Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inläggav LarsL » 09 nov 2018 08:13

Problemet med en stor aktör för betalning är att det snabbt blir monopol och/eller kartellbildning så att allt kostar lika och är lika dåligt/bra.

Parkeringsapparna tycker jag funkar bra, skillnaden där är väl att det inte behövs en loop tillbaka för att starta laddaren/ladduttaget. Min jobbparkering har löst det så att man ska ha ett separat parkeringskort, parkeringsbiljett eller appbetalning för att få ladda. Tyvärr är det på tok för dyrt att betala utan parkeringskort och debiteringen är per timme. Men de är aldrig ICEade eftersom de då direkt blir lappade då de saknarbetalning.

Det absolut bästa hade ju varit att bilen identifierade sig genom sladden och att man inne på instrument brädan kunde godkänna betalningen, lägga till betalkort mm.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL
 
Inlägg: 7493
Blev medlem: 08 nov 2014 20:15
Ort: Härryda

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inläggav halper » 09 nov 2018 09:47

Jag har följt debatter kring betallösningar och tycker personligen att det är vansinne att behöva flera appar och brickor och grejer. Eftersom CCS 2.0 från 2020 måste ha stöd för "plug and charge", och eftersom vi i Sverige är ganska bra på register och tabeller, så skulle man väl kunna tänka sig att i alla fall de svenska nätverken automatiskt skickar en faktura till den som står registrerad på bilen. Det lär ju vara en enkel sak att hämta ut något ID från bilen som kan slås upp i registret över bilar.

Då kan man alltså glida upp till vilken laddplats som helst, plugga i bilen och så är det klart. Fakturan kommer säkert som ett brev på Postmord. Kanske kan det rentav fungera inom EU, om man får lov att göra rätt uppgifter tillgängliga för precis detta ändamål? IONITY har stöd för "plug and charge" (källa: https://www.audi.com/en/experience-audi ... cture.html) och man kan ju tänka sig att om man råkar befinna sig med sin svenska bil i Sverige och pluggar in för första gången så kommer de att kunna hitta de offentliga uppgifterna och när man sedan fortsätter ner i Europa så har de redan uppgifterna i sitt system. Laddare får då förses med skylten: "anslutning till laddutrustning medför automatisk registrering av personuppgifter"...
halper
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inläggav vigge50 » 09 nov 2018 10:02

jeppe_sthlm skrev:Kan någonstans förstå att man vill undvika kortbetalning då det innebär ytterligare teknisk utrustning som kostar pengar och kan krångla.

Det verkar inte direkt finnas några färdiga lösningar för detta på marknaden heller - jag har då aldrig sett någon sådan.

Håller dock fullt med om att det är en eländes soppa med alla olika appar och brickor.

Branschen är dock i sin linda och många aktörer sliter nog med att få sina affärsmodeller att gå ihop, med de relativt låga volymer som finns. Det är klart att det är ett sätt att låsa upp kunder genom att ha egna isolerade betallösningar.

Det man får hoppas på är väl att de börjar integrera med varandra. Kan mycket väl tänka mig att de skulle kunna ta ut en överföringsavgift när sen en kund med app/bricka från annat laddnät laddar, alternativt att man tecknar något slags transitavtal mellan leverantörerna för att kunna erbjuda en tjänst med bredare täckning.

Lite som det funkar i med WAN-leverantörer idag: om ett företag med 100 kontor runt om i världen köper ett WAN-nät från Telia, så har Telia långt ifrån eget nät end-to-end till alla lokationer, utan köper kapacitet av andra operatörer. Sedan säljer Telia i sin tur tillbaks kapacitet till andra operatörer och detta regleras med avtal mellan operatörerna.

Alternativet, vilket troligtvis skulle vara bättre för konsumenten, är någon slags paraplyfunktion som leverantörerna ansluter till. För att få till en sådan på någorlunda kort sikt är dock frågan om det inte krävs politiska styrmedel?

Eller fixar branschen det själva? Om de 4-5 största aktörerna skulle sätta sig ner tillsammans skulle de nog kunna etablera en så pass stor volym att resten hakar på och att det blir en standard.

... å andra sidan riskerar man då kanske kartellbildningar som håller uppe priserna. Vad vet jag - jag bara spekulerar :-)

Det är väll exakt detta Audi har tagit fram, ett laddkort som fungerar på 72 000(?) laddare runt om i Europa hos en mängd olika aktörer. Vad jag förstod så ska även andra elbilsanvändera kunna skaffa detta kortet men det kan ha varit någon typ av månadsavgift.
vigge50
 
Inlägg: 5143
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Höllviken

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inläggav Teslaägare lobbin » 09 nov 2018 10:06

Plugsurfing är ju ett liknande försök som Audi, https://www.plugsurfing.com/en/.

Vad gäller kortbetalning i laddstolpe. Aldrig någonsin. I Sverige hade det nog funkat hyggligt eftersom många börja få trådlösa kort, men skulle man sätta in kortautomater så till att börja med så blir det en extra kostnad, och man öppnar helt plötsligt upp för en ny våg av skimming liknande den vi haft på bensinpumpar.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
 
Inlägg: 331
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 09 nov 2018 10:32

vigge50 skrev:
jeppe_sthlm skrev:Kan någonstans förstå att man vill undvika kortbetalning då det innebär ytterligare teknisk utrustning som kostar pengar och kan krångla.

Det verkar inte direkt finnas några färdiga lösningar för detta på marknaden heller - jag har då aldrig sett någon sådan.

Håller dock fullt med om att det är en eländes soppa med alla olika appar och brickor.

Branschen är dock i sin linda och många aktörer sliter nog med att få sina affärsmodeller att gå ihop, med de relativt låga volymer som finns. Det är klart att det är ett sätt att låsa upp kunder genom att ha egna isolerade betallösningar.

Det man får hoppas på är väl att de börjar integrera med varandra. Kan mycket väl tänka mig att de skulle kunna ta ut en överföringsavgift när sen en kund med app/bricka från annat laddnät laddar, alternativt att man tecknar något slags transitavtal mellan leverantörerna för att kunna erbjuda en tjänst med bredare täckning.

Lite som det funkar i med WAN-leverantörer idag: om ett företag med 100 kontor runt om i världen köper ett WAN-nät från Telia, så har Telia långt ifrån eget nät end-to-end till alla lokationer, utan köper kapacitet av andra operatörer. Sedan säljer Telia i sin tur tillbaks kapacitet till andra operatörer och detta regleras med avtal mellan operatörerna.

Alternativet, vilket troligtvis skulle vara bättre för konsumenten, är någon slags paraplyfunktion som leverantörerna ansluter till. För att få till en sådan på någorlunda kort sikt är dock frågan om det inte krävs politiska styrmedel?

Eller fixar branschen det själva? Om de 4-5 största aktörerna skulle sätta sig ner tillsammans skulle de nog kunna etablera en så pass stor volym att resten hakar på och att det blir en standard.

... å andra sidan riskerar man då kanske kartellbildningar som håller uppe priserna. Vad vet jag - jag bara spekulerar :-)

Det är väll exakt detta Audi har tagit fram, ett laddkort som fungerar på 72 000(?) laddare runt om i Europa hos en mängd olika aktörer. Vad jag förstod så ska även andra elbilsanvändera kunna skaffa detta kortet men det kan ha varit någon typ av månadsavgift.


Vad jag hört är det bara Audi ägare som kan ha ett MyAudikort.
Dessutom kan det bli som i Usa. Där får man 10.000kWh laddat på sitt kort vid ett Audi e-tron köp.
Får jag ge dig 8000kr i rabatt? http://ts.la/nilserik5507

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 1203
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inläggav vigge50 » 09 nov 2018 10:51

Zalman3 skrev:
vigge50 skrev:
jeppe_sthlm skrev:Kan någonstans förstå att man vill undvika kortbetalning då det innebär ytterligare teknisk utrustning som kostar pengar och kan krångla.

Det verkar inte direkt finnas några färdiga lösningar för detta på marknaden heller - jag har då aldrig sett någon sådan.

Håller dock fullt med om att det är en eländes soppa med alla olika appar och brickor.

Branschen är dock i sin linda och många aktörer sliter nog med att få sina affärsmodeller att gå ihop, med de relativt låga volymer som finns. Det är klart att det är ett sätt att låsa upp kunder genom att ha egna isolerade betallösningar.

Det man får hoppas på är väl att de börjar integrera med varandra. Kan mycket väl tänka mig att de skulle kunna ta ut en överföringsavgift när sen en kund med app/bricka från annat laddnät laddar, alternativt att man tecknar något slags transitavtal mellan leverantörerna för att kunna erbjuda en tjänst med bredare täckning.

Lite som det funkar i med WAN-leverantörer idag: om ett företag med 100 kontor runt om i världen köper ett WAN-nät från Telia, så har Telia långt ifrån eget nät end-to-end till alla lokationer, utan köper kapacitet av andra operatörer. Sedan säljer Telia i sin tur tillbaks kapacitet till andra operatörer och detta regleras med avtal mellan operatörerna.

Alternativet, vilket troligtvis skulle vara bättre för konsumenten, är någon slags paraplyfunktion som leverantörerna ansluter till. För att få till en sådan på någorlunda kort sikt är dock frågan om det inte krävs politiska styrmedel?

Eller fixar branschen det själva? Om de 4-5 största aktörerna skulle sätta sig ner tillsammans skulle de nog kunna etablera en så pass stor volym att resten hakar på och att det blir en standard.

... å andra sidan riskerar man då kanske kartellbildningar som håller uppe priserna. Vad vet jag - jag bara spekulerar :-)

Det är väll exakt detta Audi har tagit fram, ett laddkort som fungerar på 72 000(?) laddare runt om i Europa hos en mängd olika aktörer. Vad jag förstod så ska även andra elbilsanvändera kunna skaffa detta kortet men det kan ha varit någon typ av månadsavgift.


Vad jag hört är det bara Audi ägare som kan ha ett MyAudikort.
Dessutom kan det bli som i Usa. Där får man 10.000kWh laddat på sitt kort vid ett Audi e-tron köp.

Porsche har liknande på sin tyska sida och där betalar du för hur mycket du laddar utöver de 30 euro/månad kortet kostar.

https://connect-store.porsche.com/de/de ... munication
vigge50
 
Inlägg: 5143
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Höllviken

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inläggav bonath » 09 nov 2018 10:56

lobbin skrev:Plugsurfing är ju ett liknande försök som Audi, https://www.plugsurfing.com/en/.

Vad gäller kortbetalning i laddstolpe. Aldrig någonsin. I Sverige hade det nog funkat hyggligt eftersom många börja få trådlösa kort, men skulle man sätta in kortautomater så till att börja med så blir det en extra kostnad, och man öppnar helt plötsligt upp för en ny våg av skimming liknande den vi haft på bensinpumpar.


Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.

Varför skulle laddstolpar vara svårare??
Bokat två Model 3, kör Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
 
Inlägg: 759
Blev medlem: 26 jan 2015 08:37

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inläggav vigge50 » 09 nov 2018 11:05

bonath skrev:
lobbin skrev:Plugsurfing är ju ett liknande försök som Audi, https://www.plugsurfing.com/en/.

Vad gäller kortbetalning i laddstolpe. Aldrig någonsin. I Sverige hade det nog funkat hyggligt eftersom många börja få trådlösa kort, men skulle man sätta in kortautomater så till att börja med så blir det en extra kostnad, och man öppnar helt plötsligt upp för en ny våg av skimming liknande den vi haft på bensinpumpar.


Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.

Varför skulle laddstolpar vara svårare??

Är ganska säker på att en toalett på en rastplats eller i centrum på en större stad används fler gånger per dag än en snabbladdare på en rastplats. Det kanske håller på att ändras nu så det börjar löna sig att ha kortläsare men jag tror inte omsättningen på en snabbladdare är särskilt stor idag.
vigge50
 
Inlägg: 5143
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Höllviken

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inläggav chaffis75 » 09 nov 2018 11:37

bonath skrev:
lobbin skrev:Plugsurfing är ju ett liknande försök som Audi, https://www.plugsurfing.com/en/.

Vad gäller kortbetalning i laddstolpe. Aldrig någonsin. I Sverige hade det nog funkat hyggligt eftersom många börja få trådlösa kort, men skulle man sätta in kortautomater så till att börja med så blir det en extra kostnad, och man öppnar helt plötsligt upp för en ny våg av skimming liknande den vi haft på bensinpumpar.


Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.

Varför skulle laddstolpar vara svårare??

Eon har kort läsare på sina snabbladdare, vet inte om de är alla men den här i Löddeköpinge har de. De har dock annan prissättning idag för kort betalning jämfört med de andra lösningarna, åtminstone sist jag läste om de.
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 1236
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inläggav Teslaägare Simon » 09 nov 2018 12:19

bonath skrev:Läsk och godisautomater med kort.
Toaletter med kort.
Marknader med kort.

Varför skulle laddstolpar vara svårare??

Antagligen för att kortläsaren inte vet hur mycket den ska ta betalt förrän laddningen är avslutad. Och den vet inte om den får starta laddningen förrän den är betald.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
 
Inlägg: 414
Blev medlem: 16 dec 2014 22:45

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Henrik Torphammar och 5 gäster