Bilens AC lever ett eget liv

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Bilens AC lever ett eget liv

Inlägg av mgorgis »

Jag blir inte klok på vad den håller på med egentligen, nu i sån hög sommarvärme så är det tråkigt att AC:n plötsligt får för sig att sluta blåsa kall luft. Trodde först att det berodde på Range mode ON (och det kanske den gör) men det blir inte bättre av att stänga av Range mode. Någon workaround funkar ibland men inte alltid. Det är rätt jobbigt tycker jag och regleringen inte heller någon dans på rosor. Jag måste liksom reglera tempen hela tiden, så var det inte i min förra bil (inte Tesla). Upplever ni liknande beteende?
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 969
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Bilens AC lever ett eget liv

Inlägg av Toja »

Kolla så du inte ställt ventilerna så lågt åt sidan det går.
Då stängs luftströmmen av.

Jag har inga problem med min, snarare mycket bättre än mina tidigare bilar.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Bilens AC lever ett eget liv

Inlägg av mgorgis »

Toja skrev:
Kolla så du inte ställt ventilerna så lågt åt sidan det går.
Då stängs luftströmmen av.

Jag har inga problem med min, snarare mycket bättre än mina tidigare bilar.
Det är dem inte och luftströmmen stängs inte av, det blir bara varmt (alltså kylan slutar och får bara "vanlig" luft)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilens AC lever ett eget liv

Inlägg av mati »

mgorgis skrev:
Det är rätt jobbigt tycker jag och regleringen inte heller någon dans på rosor. Jag måste liksom reglera tempen hela tiden, så var det inte i min förra bil (inte Tesla). Upplever ni liknande beteende?
Jag har beskrivit det häromdagen i en annan tråd. Ja, jag upplever samma sak. AC:n är iofs vrålstark när den jobbar, men regleringen är kass. Jag håller också hela tiden på och reglerar upp och ner. Antingen så är det för varmt i bilen eller så blir det för kallt. Det är svårt att hitta en lagom inställning. Jag kommer inte riktigt ihåg om det var likadant i min förra Tesla. Det kan ju också bero på att denna sommaren är exceptionellt varm så att man lägger märke på det på ett annat sätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Bilens AC lever ett eget liv

Inlägg av mgorgis »

mati skrev:
mgorgis skrev:
Det är rätt jobbigt tycker jag och regleringen inte heller någon dans på rosor. Jag måste liksom reglera tempen hela tiden, så var det inte i min förra bil (inte Tesla). Upplever ni liknande beteende?
Jag har beskrivit det häromdagen i en annan tråd. Ja, jag upplever samma sak. AC:n är iofs vrålstark när den jobbar, men regleringen är kass. Jag håller också hela tiden på och reglerar upp och ner. Antingen så är det för varmt i bilen eller så blir det för kallt. Det är svårt att hitta en lagom inställning. Jag kommer inte riktigt ihåg om det var likadant i min förra Tesla. Det kan ju också bero på att denna sommaren är exceptionellt varm så att man lägger märke på det på ett annat sätt.
Fortsätter skriva i den andra tråden, men det är inte bara regleringen som är exakt samma symptom som du beskriver utan det ibland slutar komma kall luft, bara rumstempererad luft och ibland har det hjälpt att sänka hela vägen till LO eller stänga av AC helt och på igen. Jag vill ju fokusera på körningen och inte vara familjens klagomur att det är kallt och varmt om vartannant! :!:
Verdi

Re: Bilens AC lever ett eget liv

Inlägg av Verdi »

Det går ju inte att vinkla luftströmmen som man vill. Försöker man så stänger man av ventilen. Designmiss?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bilens AC lever ett eget liv

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Det går ju inte att vinkla luftströmmen som man vill. Försöker man så stänger man av ventilen. Designmiss?
Det går ju att vinkla luftströmmen men om man försöker vinkla den mer än vad som går åt ena sidan så stängs spjället. Två funktioner i en som finns på många bilar, gamla som nya.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Bilens AC lever ett eget liv

Inlägg av TeslaX Anders »

mgorgis skrev:
mati skrev:
mgorgis skrev:
Det är rätt jobbigt tycker jag och regleringen inte heller någon dans på rosor. Jag måste liksom reglera tempen hela tiden, så var det inte i min förra bil (inte Tesla). Upplever ni liknande beteende?
Jag har beskrivit det häromdagen i en annan tråd. Ja, jag upplever samma sak. AC:n är iofs vrålstark när den jobbar, men regleringen är kass. Jag håller också hela tiden på och reglerar upp och ner. Antingen så är det för varmt i bilen eller så blir det för kallt. Det är svårt att hitta en lagom inställning. Jag kommer inte riktigt ihåg om det var likadant i min förra Tesla. Det kan ju också bero på att denna sommaren är exceptionellt varm så att man lägger märke på det på ett annat sätt.
Fortsätter skriva i den andra tråden, men det är inte bara regleringen som är exakt samma symptom som du beskriver utan det ibland slutar komma kall luft, bara rumstempererad luft och ibland har det hjälpt att sänka hela vägen till LO eller stänga av AC helt och på igen. Jag vill ju fokusera på körningen och inte vara familjens klagomur att det är kallt och varmt om vartannant! :!:
Låter som ett AC fel. Hade samma symptom förra sommaren. Lagades snabbt och lätt på Mölndals SC. Fungerat perfekt sedan dess.
Lycka till!
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Bilens AC lever ett eget liv

Inlägg av Wir »

Inga problem med AC:n för mig, kyler kanon. Låter som det är något fel på din.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilens AC lever ett eget liv

Inlägg av mati »

Lånar tråden lite. Jag kom på att jag faktiskt inte vet hur ACn fungerar i Teslan eller för den delen vilken elbil som helst. Att den drivs elektriskt begriper jag såklart, men hur? Kompressorn måste ju drivas av en egen liten elmotor, men med vilken spänning och vad är det för motor? Den går väl knappast på 12V skulle jag tro, med tanke på att den kan käka flera kW ibland. Går den direkt via högspänningsbatteriet med 400V då? Är det en DC-motor? Eller har den en egen liten inverter?
Nån som vet?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar