Rekorddyr bensin efter kraftig prishöjning i dag

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Rekorddyr bensin efter kraftig prishöjning i dag

Inlägg av Hammar »

Svenssons skrev:
danni skrev:
Svenssons skrev:
Jag har alltid förundrats över prissättning på bensin/diesel. Alla de stora aktörerna höjer och sänker priset lika mycket samtidigt och det är aldrig någon fråga om att de kommer överens om prissättningen...
Förklaringen kan vara så enkel att marginalen på bränsle är närapå noll, så utpriserna följer inpriserna väldigt tätt. Men lite skillnader finns det ju ändå.
Må så vara men köper alla in från samma källa? Finns det ingen konkurrens i ledet innan bensinstationerna?
Produkterna transporteras:
Raffinaderi -> Depå -> Mack
Både raffinaderier och depåer ligger ofta vid en hamn, så att produkterna kan fraktas med båt. I Kalmar så har circle k depå i hamnen.
Från depåerna så körs produkterna oftast ut med lastbil till mackarna. De flesta kedjorna har avtal mellan sig, så att de kan hämta på andras depåer, så att transporterna blir kortare.

Vid raffinaderierna så råder ju världsmarknadspriser.
Vid depåerna så så är det pris, hamnavgifter och lastbilskostnader som avgör från vilken depå som lastbilarna hämtar produkterna.
Mackarna konkurrerar ju med Platsen och Servisen.
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Rekorddyr bensin efter kraftig prishöjning i dag

Inlägg av carl-pedal »

Om det nu svänger sånt i pris - är det inte bara att teckna bundet bensinpris? Så har jag till mina bilar.
8-)
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Rekorddyr bensin efter kraftig prishöjning i dag

Inlägg av mati »

carl-pedal skrev:
Om det nu svänger sånt i pris - är det inte bara att teckna bundet bensinpris? Så har jag till mina bilar.
8-)
Eller tanka på mackarna som står på parkeringarna utanför köpcenter och så. De är troligen långsammare och använder bilens inbyggda bensinpump, men de måste ju vara gratis då.
Och varför tankar inte folk hemma egentligen? Det måste ju vara billigast i längden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Rekorddyr bensin efter kraftig prishöjning i dag

Inlägg av TeslaTissel »

Ta en titt här tycker jag, Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet (SPBI)

Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet (SPBI) är en branschorganisation för drivmedels- bränsle- och smörjmedelsbolagen i Sverige. Vår uppgift är att bistå medlemmar och samhälle i relaterade frågeställningar, förmedla korrekt information samt sprida kunskap och främja branschens intressen.

Statistiken är mycket intressant (jag har inget med dem att göra).
Men det går att följa utvecklingen ganska detaljerat, även det senast året där det visar sig att vissa bränslen ökat och att antal stationer minskar.

http://spbi.se/statistik/
Skärmavbild 2018-08-06 kl. 21.06.18.png
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Rekorddyr bensin efter kraftig prishöjning i dag

Inlägg av nek0 »

TeslaTissel skrev:
Ta en titt här tycker jag, Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet (SPBI)

Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet (SPBI) är en branschorganisation för drivmedels- bränsle- och smörjmedelsbolagen i Sverige. Vår uppgift är att bistå medlemmar och samhälle i relaterade frågeställningar, förmedla korrekt information samt sprida kunskap och främja branschens intressen.

Statistiken är mycket intressant (jag har inget med dem att göra).
Men det går att följa utvecklingen ganska detaljerat, även det senast året där det visar sig att antal stationer minskar.

http://spbi.se/statistik/
Om man kollar kurvorna så ser man det jag skrev för några dagar sedan. Fast bränslepriserna gör upp hela tiden så är mil priserna lägre än för 15 år sedan
Bilarna drar mindre bränsle och lönerna har höjts
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Rekorddyr bensin efter kraftig prishöjning i dag

Inlägg av chaffis75 »

Även "bränsle" priset för elbilar har gått upp. ;)
Screenshot_20180806-212433.jpg
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Rekorddyr bensin efter kraftig prishöjning i dag

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
Även "bränsle" priset för elbilar har gått upp. ;)
Fast det är lite enklare att själv producera bränslet till elbilen. Är självförsörjande när det gäller bränslet till min Tesla...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Rekorddyr bensin efter kraftig prishöjning i dag

Inlägg av LarsL »

Precis vem som helst kan ju framställa el om man vill, olja måste importeras från någon som haft tur att ha det i sin mark.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Rekorddyr bensin efter kraftig prishöjning i dag

Inlägg av chaffis75 »

Hoppas ni såg min smiley även om detta är fakta..

Jag producerar också min el själv till viss del men de är ju helt enkelt förlorad inkomst i stället för elen så man har alltid en kostnad för elen du förbrukar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Rekorddyr bensin efter kraftig prishöjning i dag

Inlägg av zyax »

chaffis75 skrev:
Hoppas ni såg min smiley även om detta är fakta..

Jag producerar också min el själv till viss del men de är ju helt enkelt förlorad inkomst i stället för elen så man har alltid en kostnad för elen du förbrukar.
Sanning med modifikation. Jag har skapat en anläggning på taket för husets inklusive bilens behov, skulle jag inte ha bilen så kommer jag med nuvarande system överproducera och därmed inte ha rätt till skattereduktion. Men i de allra flesta fall är det som du säger förstås.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Rekorddyr bensin efter kraftig prishöjning i dag

Inlägg av SolnaGnagarn »

Röstat!
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Rekorddyr bensin efter kraftig prishöjning i dag

Inlägg av drakbane »

Röstat 3%
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Rekorddyr bensin efter kraftig prishöjning i dag

Inlägg av drakbane »

kanylbullen skrev:
Jo det är billigare, men inte så värst ändå. Min passat drar ca 0.4 kg/mil jämfört med 0.6 l/mil på bensin. Då blir bensinekvivalenten 13 kr/litern vilket inte är så imponerande med tanke på att man har en del extrakostnader med gasbil, om inte annat så har jag nästan 4 mil till närmaste gasmack och dessutom, då den är vår andrabil, ligger heller inte macken på vägen någonstans så det blir ofta att den får gå på bensin tyvärr. Så nu har vi precis köpt en ren bensinare istället som andrabil :o

Två elbilar vore ju drömmen, men med tanke på hur få mil andrabilen har per år är det tyvärr inte motiverat ekonomiskt.
Motivera?? Måste man det.. 17 oxo de har jag missat :shock:
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Rekorddyr bensin efter kraftig prishöjning i dag

Inlägg av 12man »

Nu 5 dar senare sänks priset med 20 öre..ifs värre med elen upp och ner varje timme
ms 76132 "Eleamore"
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Rekorddyr bensin efter kraftig prishöjning i dag

Inlägg av Mickep »

Elen har blivit riktig dyr. men bara för att räkna på det , utan skatt på bensin/diesel. hur mycket måste elkostnaden upp för att det skall vara lika dyrt? (observera att man måste ta bort skatten för att det skall vara rättvist, för vem vet vad lagstiftarna kan beskatta i framtiden...)
(samtidigt finns det en övre gräns iom att folk kan generera egen el med vind/sol (även om det är begränsad till årstider, men om man beräknar in inköp av batterier och tillräcklig solceller för att generera årsförbrukningen på sommar/lite på vintern) Hur ser beräkningen ut då?
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Rekorddyr bensin efter kraftig prishöjning i dag

Inlägg av zyax »

Mickep skrev:
Elen har blivit riktig dyr. men bara för att räkna på det , utan skatt på bensin/diesel. hur mycket måste elkostnaden upp för att det skall vara lika dyrt? (observera att man måste ta bort skatten för att det skall vara rättvist, för vem vet vad lagstiftarna kan beskatta i framtiden...)
(samtidigt finns det en övre gräns iom att folk kan generera egen el med vind/sol (även om det är begränsad till årstider, men om man beräknar in inköp av batterier och tillräcklig solceller för att generera årsförbrukningen på sommar/lite på vintern) Hur ser beräkningen ut då?
Vid 5kr / kWh är du ju ganska nära samma pris för el och fossilsoppa. Men inte borträknad skatt då givetvis, den ekvationen får du nog göra själv.
Vad gäller solceller så får du generera ditt hushålls elbehov över ett år för att få skattereduktionen, detta inkluderar givetvis elbilen/elbilarna eftersom deras behov räknas in i hushållet. Förstår inte riktigt vad du är ute efter, men på 8-15 års sikt så kostar det runt kronan per kWh att generera elen själv, efter denna tid är det ju mer eller mindre gratis (sedan beroende på underhållssituationen). Allt detta räknat med dagens system som garanterat inte kommer att se ut exakt lika när anläggningen är betald.
Tänker man skaffa elbil och kan ha solceller på taket, gör som jag räkna på hur mycket el huset kan dra inklusive bilen/bilarna och maximera anläggningen så blir det en trevlig ekvation (solceller förväntas hålla minst 30 år så avräkningstiden beror på den faktorn förstås) och ett trevligt elpris oberoende av spotpriset.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Rekorddyr bensin efter kraftig prishöjning i dag

Inlägg av Surfaren »

Det finns ju alternativa mackar där det är så billigt så man undrar om ögonen fungerar... :roll: :D
2018-08-10 17.53.54.jpg
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Rekorddyr bensin efter kraftig prishöjning i dag

Inlägg av Svenssons »

Surfaren skrev:
Det finns ju alternativa mackar där det är så billigt så man undrar om ögonen fungerar... :roll: :
Är nära 16:- billigt? Har inte tankat på något år sedan jag tankade frugans bil och har inte för mig att priset var så högt då.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Rekorddyr bensin efter kraftig prishöjning i dag

Inlägg av Surfaren »

Svenssons skrev:
Är nära 16:- billigt? Har inte tankat på något år sedan jag tankade frugans bil och har inte för mig att priset var så högt då.
Jag tycker inte 16 kronor litern är billigt, inte ens nära, men skylten var humor. "Ja, du ser rätt!" Eller de kanske menar, "Ja, du ser rätt, så dyr är soppan!"
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Rekorddyr bensin efter kraftig prishöjning i dag

Inlägg av Elbilisten »

Jag tänker elbilsreklam när jag ser sånt. Precis som när jag ser en skylt med "Tomgångskörning förbjuden" :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10237
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Rekorddyr bensin efter kraftig prishöjning i dag

Inlägg av Legato »

Elbilisten skrev:
Jag tänker elbilsreklam när jag ser sånt. Precis som när jag ser en skylt med "Tomgångskörning förbjuden" :)
Faktiskt! Tänk om mackarna hyrde in sig på laddarnas mark och inte tvärtom. Då hade det kunnat sitta sköna skyltar uppsatta med "Du kunde kört en utsläppsfri elbil för 2:-/mil istället" under bensinpriserna :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Rekorddyr bensin efter kraftig prishöjning i dag

Inlägg av Bjelke »

Surfaren skrev:
Svenssons skrev:
Är nära 16:- billigt? Har inte tankat på något år sedan jag tankade frugans bil och har inte för mig att priset var så högt då.
Jag tycker inte 16 kronor litern är billigt, inte ens nära, men skylten var humor. "Ja, du ser rätt!" Eller de kanske menar, "Ja, du ser rätt, så dyr är soppan!"
Jag tog oxo ett kort på en likadan skylt i somras och tänkte lägga upp här men det blev inte ens av :lol:
Håller med, för "oss" är det underbar humor ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Rekorddyr bensin efter kraftig prishöjning i dag

Inlägg av Jerker »

Min brorsa är s.k. stationsfogde för ett par automatstationer som tidigare var JET. Jag minns när de fick byta ut alla digitala skyltar eftersom det inte fanns plats för 2 siffror till vänster om kommat. Det är inte så många år sedan.

Minns också när jag under några år hade en King Cab som hade 70-literstank. En dag när jag tankade så stannade räkneverket på över 1000 spänn! Jisses!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Rekorddyr bensin efter kraftig prishöjning i dag

Inlägg av Teslaspolen »

Surfaren skrev:
Det finns ju alternativa mackar där det är så billigt så man undrar om ögonen fungerar... :roll: :D
2018-08-10 17.53.54.jpg
Haha, såg samma skylt här om dagen och smålog åt mig själv när jag gled förbi hemmåt för att koppla in bilen i garaget. :)
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Rekorddyr bensin efter kraftig prishöjning i dag

Inlägg av Vasp »

Nått som jag tänker på idag när jag har kör elmoppe och ser alla ungdomar med bensinmoppar är hur jäkla dyrt det måste vara för dem att köra runt. När jag var i moppe åldern så kostade bensinen nästan 10kr det räckte att ha med sig en 20a till macken för att tanka 2 liter som var minsta tillåtna mängd. Min moped rymde 4 liter men tankade nästan aldrig fullt på en gång då bensinen var så dyr när den sniffade på 10 kr/L.

Så mycket som man ungdomarna kör så borde de kunna spara in den extra inköpskostnaden för elmoped ganska så snabbt då milkostnaden blir så låg.

Fast finns nog ingen moped med tillräcklig räckvidd än som passar en 15-16årings behov.
Skriv svar