Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inläggav Mickep » 11 aug 2018 00:07

Koboltbrytningen är ett problem. Det får man inte försöka förminska. Det är som blodsdiamanter et.c. En konfliktresurs. Men det är inte ädelmetallen i sig som är ond. Fixa bara att den tas fram på ett just sätt så är allt ok.
Bensin är en annan sak som är högst problematisk. Men det är inte bensin i sig som är problemen utan att den används för att hålla konflikter igång.
Mickep
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inläggav elbilist LarsL » 11 aug 2018 07:34

Mickep skrev:Koboltbrytningen är ett problem. Det får man inte försöka förminska. Det är som blodsdiamanter et.c. En konfliktresurs. Men det är inte ädelmetallen i sig som är ond. Fixa bara att den tas fram på ett just sätt så är allt ok.
Bensin är en annan sak som är högst problematisk. Men det är inte bensin i sig som är problemen utan att den används för att hålla konflikter igång.


Exakt! Fixa det riktiga problemet i Kongo istället.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
LarsL
elbilist
 
Inlägg: 8253
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inläggav Teslaägare dstr » 11 aug 2018 08:38

Mickep skrev:Koboltbrytningen är ett problem. Det får man inte försöka förminska. Det är som blodsdiamanter et.c. En konfliktresurs. Men det är inte ädelmetallen i sig som är ond. Fixa bara att den tas fram på ett just sätt så är allt ok.
Bensin är en annan sak som är högst problematisk. Men det är inte bensin i sig som är problemen utan att den används för att hålla konflikter igång.


Va?

Det finns ingen "koboltbrytning". Kobolt är en restprodukt från kopparproduktion.

Sen finns det självklart förbättringspotential i koppargruvorna, men att prata om koboltbrytning i samband med elbilar är enbart att gå oljebranschens lobbyisters ärenden.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
 
Inlägg: 2844
Blev medlem: 12 okt 2014 10:00
Ort: Helenelund

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inläggav Mickep » 11 aug 2018 09:11

Inte alls, att inte prata om det är som att ignorera att IS största inkomstkälla är att sälja olja.(så ja en liten del när folk tankar ser till att sponsra att folk avrättas och lever i rädsla). Men det är "whataboutism..."
Att stoppa huvudet i sanden löser ingenting. Se till att ursprungsmärka så att barnarbete och miljöförstöring inte sker. Att acceptera ett problem är det första steget att lösa det. Då tar man också udden av kritiken. En elbil enligt mig kan inte vara miljövänlig (det är ingen bil), den kan bara bli så mindre skadlig som möjligt.
Mickep
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inläggav Teslaägare rockard » 11 aug 2018 10:48

dstr skrev:
Mickep skrev:Koboltbrytningen är ett problem. Det får man inte försöka förminska. Det är som blodsdiamanter et.c. En konfliktresurs. Men det är inte ädelmetallen i sig som är ond. Fixa bara att den tas fram på ett just sätt så är allt ok.
Bensin är en annan sak som är högst problematisk. Men det är inte bensin i sig som är problemen utan att den används för att hålla konflikter igång.


Va?

Det finns ingen "koboltbrytning". Kobolt är en restprodukt från kopparproduktion.

Sen finns det självklart förbättringspotential i koppargruvorna, men att prata om koboltbrytning i samband med elbilar är enbart att gå oljebranschens lobbyisters ärenden.

Ja, Amnesty är ju känt som oljebranschens lobbyorgan, det måste vara därför de rapporterar om problematiken med smutsig kobolt i elbilar. Det verkar rimligt, du är något på spåren, låt oss stoppa huvudena i sanden och strutsa oss in i framtiden!
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
 
Inlägg: 311
Blev medlem: 10 maj 2016 10:48
Ort: Solna

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inläggav elbilist LarsL » 11 aug 2018 12:59

rockard skrev:
dstr skrev:
Mickep skrev:Koboltbrytningen är ett problem. Det får man inte försöka förminska. Det är som blodsdiamanter et.c. En konfliktresurs. Men det är inte ädelmetallen i sig som är ond. Fixa bara att den tas fram på ett just sätt så är allt ok.
Bensin är en annan sak som är högst problematisk. Men det är inte bensin i sig som är problemen utan att den används för att hålla konflikter igång.


Va?

Det finns ingen "koboltbrytning". Kobolt är en restprodukt från kopparproduktion.

Sen finns det självklart förbättringspotential i koppargruvorna, men att prata om koboltbrytning i samband med elbilar är enbart att gå oljebranschens lobbyisters ärenden.

Ja, Amnesty är ju känt som oljebranschens lobbyorgan, det måste vara därför de rapporterar om problematiken med smutsig kobolt i elbilar. Det verkar rimligt, du är något på spåren, låt oss stoppa huvudena i sanden och strutsa oss in i framtiden!


De är nyttiga idioter om de nämner elbilar i samma andetag. Förhållandena i Kongo har inget med elbilar att göra.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
LarsL
elbilist
 
Inlägg: 8253
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 11 aug 2018 13:22

Angående batterier i elbilar så känns det ju märkligt att debatten kommer upp just nu?
Toyota har i över 20 år sålt hybridbilar med batteri, mer än 12 miljoner dessutom!
Knäpptyst om dessa batterier.

Dessutom skadas mer än en miljon människor av blybrytningen.
Ska vi förbjuda fossilbilar med blybatterier därför?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 1934
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inläggav Teslaägare JonasH » 11 aug 2018 13:31

Det sitter ju ett och annat batteri i mobiltelefoner och bärbara datorer också. T.ex de datorer som de så kallade journalisterna skriver sin artiklar om hur illa det är med cobolt i batterier i elbilar.
Datorer och telefoner skrivs det inte ett ord om trots att cirka hälften sv alla batterier som produceras i världen hamnar där...
TMS 100D MC Red, AP2, EAP2, Premiumpaket.
TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 18 maj 2015 20:22
Ort: Stockholm
Referralkod: jonas7061

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inläggav elbilist Jerker » 11 aug 2018 13:57

Det skulle verkligen vara intressant om nån orkade att gräva fram och sammanställa fakta om detta för att få jämförande statistik. T.ex:
* Hur mycket kobolt ingår i bilbatterier kontra mobiltelefoner och annan elektronisk utrustning, totalt per år, kanske?
* Undersöka hur miljöskadlig brytning av andra ämnen som krävs för sådant som ingår i alla människors vardag. All gruvbrytning har ju ett miljöpris.
* Sammanställa hur mycket miljön skadas av olika typer av oljeutvinning.

Såna fakta vore bra att få fram så man kan jämföra detta och sen se om verkligen tillverkning av bilbatterier är så förfärligt mycket mer miljöskadliga och skadar människor i nån större utsträckning, som man hävdar.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 6328
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inläggav Kevork » 11 aug 2018 14:24

Googlde lite och Bloomberg verkar följa ämnet rätt bra och har bra siffror. Som det ser ut nu är det konsumentelektronik som använder mest kobolt och Apple verkar vara den största slutbrukaren.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-08-06/world-s-top-miner-charges-into-cobalt-as-battery-ambitions-grow
740x-1.png
Kevork
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11
Referralkod: joachim82096

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: TiborBlomhall och 4 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.