En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av chpaulin »

Bra kämpat Jerker. Känns som hen du strider med endast är intresserad av ena halvan av varje rykte. När jag debatterar med oliktänkande brukar jag krydda diskussionen med en del elbilssanningar som inte framhäver elbilen alls. Att vara en motpol i allt mosträvaren säger fungerar sällan.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Jerker »

Ja, och hen tar upp vissa saker igen som jag redan har bemött som om jag inte sagt nåt om det. Lite tröttsamt.

Vi för väl se. Jag tror att jag drar mig tillbaka. Vill bara kunna dela kortdokumentären om grotträddningen först.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Remuz »

Så bara processen att göra något av 10.9Mt råolja kostar 1.7Mt CO2, sedan är typisk bensinutvinning 46%... så bensinen har alltså kostat 0.3kg co2 bara från raffet, inte energi inräknad. Drar man sedan med energi lär det bli massa mer. Sedan ska man ju dra upp oljan. Läckage, miljöskador Osv... ganska omöjligt att argumentera om man ska in så djupt i saker.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Remuz »

Så länge alla alltid jämför äpplen med päron kan man ju alltid få det resultat man på förhand önskade sig, gäller även från elbilshåll.

Hade en kollega som tyckte att vi skulle ta med miljökostnaden för den RnD som tesla lagt ner, men inte den RnD för 100år utveckling av bensinmotorer...
P85D svart/svart med gratis SuC
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av ochso »

Fråga om vi ska ta hänsyn till miljöpåverkan från Deepwater Horizon i beräkningarna.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av TeslaTissel »

Med hänvisning till dig ”JERKER” vill jag instämma helt i dina svar till denne.

JAg råkade nyligen ut för precis samma sak på min egen FB-sida där en person blev (antar jag) drabbad av jantelagen och kom plötsligt med hitte-på uppgifter som han dessutom påstår vara självupplevda.
För att bemöta det beskrev jag varför el-bilar har så stora fördelar i fem korta punkter som vi själva har som en liten checklista i vår energi-förening vuef.se.

Det tråkiga var att personen inte läste dessa, det var helt uppenbart då han sekunden senare kom med nästa påstående från okänd källa. Jag fortsatte lägga fram sakliga argument och med tydliga fakta,- men då han fortfarande inte läste dem gav jag till slut upp.
Det märkliga var att denne antagligen kände sig personligt angripen pga hans egen miss att inte ta reda på mer hur elbilar fungerar.
Men han är trots allt kvar som FB-vän så nyfikenheten gör nog att denne ändrar inställning - förhoppningsvis?

Energimässigt vore det skönt slippa den här typen av ”plågsamma människor”. Mycket kraft går att hantera dessa på ett vänligt och sakligt sätt.

Att visa på bra exempel är bättre - och ger nyfikenhet. I stället för att ge dem på ”moppe”.
Har sett liknande utfall från traditionella bilägare i Andra ”facebook-grupper” där många skäller ut dem för både det ena och andra. Skapar bara hat och missundsamhet.

Tjohepp. Det var mitt bidrag idag och hoppas det hjälpte lite?
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Teslalink »

Elförbrukning.jpg
Raffinering är en ganska stor chunk av energi konsumptionen.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Leo »

HEJA, HEJA, HEJA!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Ampera »

Fråga hen hur långt hen kommer på en hundring. Vi kommer långt och gasar inte ihjäl våra medmänniskor i vår omgivning.
Jmf med VW ap test.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av heron »

Heja dig!

Det är väldigt intressant att försöka räkna på totalt miljöavtryck. Vad kostar (miljöpåverkan) tillverkningen av alla delar i en ICE, motor + växellåda? Verkligen alla delar jämfört mot batteri och drivlina i en EV? Eftersom det krävs tusentals delar till en ICE som säkert har massor med olika tillverkare världen över som sedan skeppas med flyg/båt över hela världen till den som sätter ihop motor/växellåda.

Och då är det ju bara tillverkningen, sen förstår jag inte hur någon öht kan tro att förbränna fossilbränsle skulle vara bättre än att ladda batterier med el (hur smutsig den elen än är).
Bara att tillverka soppan kostar ju enormt mycket för miljön:
Någon jäkel ska plocka upp oljan från havsbotten -> transportera oljan till land -> transportera från hamn till raffinaderi -> raffineras -> transportera från raffinaderiet till hamn -> transportera till hamn i annat land -> transportera från hamn till lager -> transportera från lager till bensinstation och SEN ska den förbrännas i en ICE. Att det kostar x antal liter soppa för alla dessa transporter för att komma till bensinstationen blundar man gärna för.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Gustafsson »

Man får inte glömma att en sådan debatt på ett öppet forum läses av så många fler än er två. Så även om du inte kan övertyga just den anti- personen, så följer många vad som skrivs med stort intresse och där tror jag att dina argument biter hårdare ju envisare motståndet är, så länge dina argument är OK...
Att försöka omvända en sådan person tror jag är meningslöst fö. Skulle jag inte lägga energi på, men som sagt om fler läser tråden så...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av mathiaso »

Om nu elbilar är så dåligt, varför ska alla större biltillverkare satsa på elektrifiering och fler har öppet uttalat att de lägger ner utvecklingen av dieselmotorer...
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av 12man »

Den var bra, Tesla som är enda icke avgasbilstillverkare med en årstillverkning av c:a 100k hittills, får en massa andra att tillverka elbilar, som är så kassa och allmänt dåliga för miljön

Kanske finns nån kines också..
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Toja »

Jag har använd det som Telsapodden sa en gång

Mercedes B180 klass

Bensin = 5,5 ton tillverkning
El = 10,1 ton tillverkning
Efter 160000 mil blev det totalt enligt följande
Bensinbil = 30 ton
Elbil = 11 ton (Sverige)

Då blir dom tysta.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av bonath »

Att du orkar!
Jag skulle inte kunna hålla ihop ett svar som du gör.
Du é helt enastående, ska kopiera ditt inlägg så jag har något att stötta mig emot när jag diskuterar med mina petrolheads...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Jerker »

Tack för alla glada tillrop! Det har inte hänt nåt mer i tråden - än. Inte annat än att jag har länkat till grottdokumentären men inte fått nån respons på det.

Personligen är jag lite nöjd med det jag formerade som slutkläm i mitt första svar:

"Allt pekar på att elbilar kommer att kunna leva längre än de idag genomsnittliga 15-17 åren. [...] Så en elbil som rullar blir allt billigare och miljövänligare ju längre den rullar. En fossilbil blir däremot allt sämre för miljön ju längre den rullar. Köper du en ny fossilbil idag så ger du upphov till en långlivad miljöskuld som inte kan repareras (på annat sätt än att bilen skrotas i förtid)."

Jag har själv inte tänkt på just den aspekten innan jag formulerade den, att elbilar kanske, eller troligen, kommer att leva längre än sina kusiner fossilbilarna och då blir de ju också miljövänligare än man räknat med i de här modellerna eftersom man får slå ut miljöbelastningen på så många fler år och mil.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Kevork »

Heja, heja Jerker!

Brukar fråga folk jag diskuterar med eftet källor, allt som ofta så har personerna inte några källor att backa upp sina påståenden med. Många gånger får man ett sarkastiskt svar så som "Källor, har du levt under en sten!? Är väl bara att googla för dig?"

Förra veckan var jag utanför Loftahammar och rensade upp den här fina sörjan som är en direkt konsekvens av att vi vill köra saker på olja.
DSC_2270.JPG
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Jerker »

Kevork skrev:
Heja, heja Jerker!

Brukar fråga folk jag diskuterar med eftet källor, allt som ofta så har personerna inte några källor att backa upp sina påståenden med. Många gånger får man ett sarkastiskt svar så som "Källor, har du levt under en sten!? Är väl bara att googla för dig?"

Förra veckan var jag utanför Loftahammar och rensade upp den här fina sörjan som är en direkt konsekvens av att vi vill köra saker på olja.
Fy så hemskt! Också en direkt konsekvens av att vissa kör på etanol...

Ja, jag är nog lite för dålig på att kräva källor av folk som påstår en massa.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Mickep »

Det är väldigt tråkigt när debattklimatet blir så hårt att man inte ens kan enas om fakta.
Även om jag tycker att elbilar är superbra skall jag ta några argument mot och göra några ”ja men...” retoriktrick.

Elbilar är mer resurskrävande och tar år att komma ikapp i jämförelse med fossilbil. Ja men... samtidigt släpper den inte ut giftiga och skadliga ämnen. De utsläpp som görs vid tillverkning skapar samtidigt arbete och välstånd där utsläppen görs. Tillverkarna är måna om att de som arbetar gör det under rimliga villkor och att miljöförstöring minimeras.

Tesla motarbetar fackföreningar. Ja, men samtidigt är detta Amerika där fackföreningar inte har samma ställning.

Sedan var det något om norska klagomål ,grottdebaklet och arbeta i avloppsvatten(???) som jag avstår från men jag litar på att tesla och andra tillverkare gör åtgärder för att kunder skall få en bra upplevelse, annars kommer de gå till någon annan elbilstillverkare. (Har de väl bestämt sig så kommer inte gå tillbaka till vanliga bilar)

Är också övertygad att priserna på elbilar kommer sjunka, eller rättare sagt urvalet kommer utökas i flera prisklasser som matchar kundernas önskemål.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Jerka »

Jag tycker det faktum att Teslabilar har tveksam kvalitet (om man nu håller med om det), har en kontroversiell chef och tydligen behandlar sina anställda illa snarare talar för elbilar än tvärtom. Om till och med ett så taffligt företag kan göra jättesuccé med sina “dåliga” elbilar så säger det ju mängder om elbilens överlägsenhet.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Teslaspolen »

Jerker! Vilket toppenjobb du gör! Håller med om att det kan kännas hopplöst ibland, men man får tänka att man argumenterar inför en publik! Vad menar du dock med kommentaren angående etanolen? Vad har den med oljeutsläpp att göra? Eller menar du allmänt fartygsfrakt?

Ja, men det är UAW Tesla motarbetar, några som inte verkar helt toppenbra.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Vad menar du dock med kommentaren angående etanolen?
Styrman var full...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Jerker »

Jag fick positiv respons av min kombattant på dokumentären! Trevligt!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Gustafsson »

Mekade lite med roadstern som behöver en ny fläkt. Kom på att jag visserligen blev skitig om händerna, men att det var superlätt att tvätta bort efteråt- det var ju inget av det där oljiga som kletar och inte går att få bort som när man mekar en vanlig bil, bara typ torrt damm....
ingen starkt argument för elbil, men en skillnad likväl...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Jerker »

Ojojoj... det tog en intressant vändning då först männen bakom Bilar med sladd misstänkliggjordes för att vara partiska och okunniga glada amatörer och sen dessutom driva podden med avsikt att tjäna en massa lätta pengar på den...

The End.
Skriv svar