En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Teslaspolen »

Jerker! Vilket toppenjobb du gör! Håller med om att det kan kännas hopplöst ibland, men man får tänka att man argumenterar inför en publik! Vad menar du dock med kommentaren angående etanolen? Vad har den med oljeutsläpp att göra? Eller menar du allmänt fartygsfrakt?

Ja, men det är UAW Tesla motarbetar, några som inte verkar helt toppenbra.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Vad menar du dock med kommentaren angående etanolen?
Styrman var full...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Jerker »

Jag fick positiv respons av min kombattant på dokumentären! Trevligt!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Gustafsson »

Mekade lite med roadstern som behöver en ny fläkt. Kom på att jag visserligen blev skitig om händerna, men att det var superlätt att tvätta bort efteråt- det var ju inget av det där oljiga som kletar och inte går att få bort som när man mekar en vanlig bil, bara typ torrt damm....
ingen starkt argument för elbil, men en skillnad likväl...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Jerker »

Ojojoj... det tog en intressant vändning då först männen bakom Bilar med sladd misstänkliggjordes för att vara partiska och okunniga glada amatörer och sen dessutom driva podden med avsikt att tjäna en massa lätta pengar på den...

The End.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av mati »

Jag beundrar din uthållighet Jerker. Det kan inte ha varit helt lätt och det måste ha varit extremt tidskrävande att bemöta allt detta. Men det är en fröjd att få läsa dina anföranden. Det är inte ofta man hittar tidningsartiklar som är lika välformulerade och framförallt lika felfria och genomtänkta som det du har skrivit.
Själv hade jag aldrig orkat ge mig in i den diskussionen. Du får en massa tummar upp av mig. Jättejättejättemånga tummar upp. Heja Jerker.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av mans71 »

Tappert kämpat Jerker. Känner igen mig i att man gärna vill ge sig in och argumentera fast man kanske inser det hopplösa redan från början. Kör ibland ett kortare svar som inte skapar några nya vänner dock;

Kör du vidare i din bil. Min bil är oftast gratis att köra eller i värsta när jag tvingas betala för elen själv så kostar det 1-2 kronor milen. Ju färre som skaffar elbil, desto längre får jag njuta av förmåner som gratis el, inga trängselavgifter, bättre parkering, lägre skatt, osv, osv.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Remuz »

Mans71 du har en snål bil eller billig el. Jag betalade nyss 3900kr för el, nät och skatt för 3mån, det var 2500kWh. Fortum dit man betalar nät och skatt tar 1kr/kWh plus fast avgift för 3x20A.

Åtgången i min X är 250wh/km i princip så 3-4kr/mil i el kostar min bil. Dock har jag laddat 68% gratis enligt teslafi :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av mans71 »

Remuz skrev:
Mans71 du har en snål bil eller billig el. Jag betalade nyss 3900kr för el, nät och skatt för 3mån, det var 2500kWh. Fortum dit man betalar nät och skatt tar 1kr/kWh plus fast avgift för 3x20A.

Åtgången i min X är 250wh/km i princip så 3-4kr/mil i el kostar min bil. Dock har jag laddat 68% gratis enligt teslafi :)
Åkte idag ca 30 mil och provade en ny grej, hålla skyltad fart eller därunder. Trots mina 22" kom jag väldigt snart ned till 1.6-1.7 per mil. Med mitt inlägg tänkte jag mest på eGolfen mfl som lätt kommer ner under 1.5 per mil och inte världens mest inneffektiva elbil Tesla X. Trots det sjukt effektiv vs. diesel-bil.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Jerker »

Tack, tack... Nu har jag avslutat den konversationen eftersom när hen fick slut på argument övergick till att försöka sig på olika härskartekniker.

Jag ska försöka hålla mig och iaf inte lägga mig i trådar hos mina vänner och komma i diskussion med "tredje person". Det blir för nära och de som är mina FB-vänner och får åse en hätsk ordväxling ta fart i sin egen tråd mellan två personer som inte känner varandra kan inte vara så kul.

Jag får göra som Pippi och säga till mig själv på skarpen, och hjälper inte det så vankas det smörj!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Tars »

Jag är mållös Jerker....
Otroligt stolt att ha dig här!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av JFAH »

Det är ldrig bortkastat att argumentera på ett pedagosiskt och väl understött sätt. Anledningen är inte att övertyga just den komabatant man hålle rpå med, utan för att skapa underlag för förståelse hos den omkringliggande publik som finns.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Jerker »

JFAH skrev:
Det är ldrig bortkastat att argumentera på ett pedagosiskt och väl understött sätt. Anledningen är inte att övertyga just den komabatant man hålle rpå med, utan för att skapa underlag för förståelse hos den omkringliggande publik som finns.
Ja, det är sant! Man får ha blicken högre!
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Mickep »

Jag tror man vinner på att ta "the highway". Aldrig ta "motståndarens" position utan alltid tala vad "jag" tycker och anser. För den kommer inte ändra åsikt (likadant med klimatförnekare och andra politiska ståndpunkter med polarisering) utan man kommer mer att befästa dennes position om man är föraktfull (för då blir det som radikalisering och denne kommer springa in i famnen på de med riktig galna åsikter). Viktiga är att man inte rycks med med känslor för då finns risk att man börjar säga saker som inte riktigt har täckning för. Ta aldrig något personligt, för vem bryr sig vad någon säger eller tycker på internet ändå. Det är därför man skall säga att jag tycker... jag tror, min åsikt är... och inte säga något som en allmän sanning (då det finns flera, en objektiv sanning finns inte då en sådan kan vändas och vridas) gör man det kan man få ner temperaturen på samtalet. (observera skillnad på fakta och sanning). Då kan man få folk att enas om fakta, vilket inte sker i nuläget och då kan man prata mer rationellt och inte med känslor.
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av JGur »

Känslo-argument kan fungera bättre än fakta och är dessutom subjektiva. Är det inte så att bilen man vill ha väljer man instinktivt med känslor, för att sen motivera det med egenskaperna hos densamma?

Varför man kör el-bil? ”Körglädjen jag upplever varje dag är oslagbar.” ”Det känns som att jag är i framtiden”. ”Känns tryggt med det extra krockskyddet för min familj”.

Ungefär som många bil-tillverkare själva marknadsför sig.
// Mikael
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av matsm »

Heja Jerker!! Du är ett föredöme! Med bra och sakliga argument.

Fick ta en liten fajt själv häromdagen. Laddade bilen i sommarstugan (laddstolpen 1km bort var upptagen). Dök upp en man som sa att det inte var tillåtet. Hoppsan det hade jag inte hört. Man ska egentligen inte ha bilen vid stugan för det är lite trångt men har en gräsplätt utanför så stod inte i vägen.

Jag kom ihåg att det eventuellt nån med elbil som laddat från gemensam ström utan tillstånd o trodde det var det (med all rätt) som inte var tillåtet. Detta var ju min egen el.

Får höra "Det är ju inte så bra med dom bilarna. Gruvbrytning och så", "det går ju dåligt för Tesla som behöver pengar av leverantörer"..sen diskuterade vi i 15 min. Ett hyfsat bra samtal ändå.

Efter ytterligare en person klagat så flyttade jag bilen och kunde senare ladda på kommunla laddstolpen.

Nåja man får ta lite strider ibland. Det ingår i att köra elbil...speciellt Tesla verkar det som
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av LarsL »

Din egen sommarstuga eller hyr du bara? Skulle aldrig ge mig om det var min egen stuga... aldrig.
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av matsm »

LarsL skrev:
Din egen sommarstuga eller hyr du bara? Skulle aldrig ge mig om det var min egen stuga... aldrig.
Bilar ska inte vara inom området utom vid speciell av o pålastning. Så man bryter ju mot den regeln...får jobba för att det kommer fler laddstolpar på närliggande parkeringar. Tror det är bästa lösningen.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Rubiks »

matsm skrev:
Får höra "Det är ju inte så bra med dom bilarna. Gruvbrytning och så"
Prova svara med "Nej, det är ju lite tråkigt. Det är ju inte så bra med din mobiltelefon, bärbara dator, smarta klocka, grilltermometer och allt annat som har ett batteri. Gruvbrytningen och så".
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av LarsL »

Rubiks skrev:
matsm skrev:
Får höra "Det är ju inte så bra med dom bilarna. Gruvbrytning och så"
Prova svara med "Nej, det är ju lite tråkigt. Det är ju inte så bra med din mobiltelefon, bärbara dator, smarta klocka, grilltermometer och allt annat som har ett batteri. Gruvbrytningen och så".
Fast vi har många gruvor i Sverige så gruvbrytning är ju bra för oss här i norden. Det gäller bara att vi får igång vår brytningar med moderna metoder. Manuellt arbete är inte lönsamt i längden.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Jerker »

matsm skrev:
LarsL skrev:
Din egen sommarstuga eller hyr du bara? Skulle aldrig ge mig om det var min egen stuga... aldrig.
Bilar ska inte vara inom området utom vid speciell av o pålastning. Så man bryter ju mot den regeln...får jobba för att det kommer fler laddstolpar på närliggande parkeringar. Tror det är bästa lösningen.
Jag har alltid en 25m kabelvinda i bilen om det är långt till kontakten. Men det hade kanske inte räckt det heller från din sommarstuga till parkeringen?
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av matsm »

Jerker skrev:
matsm skrev:
LarsL skrev:
Din egen sommarstuga eller hyr du bara? Skulle aldrig ge mig om det var min egen stuga... aldrig.
Bilar ska inte vara inom området utom vid speciell av o pålastning. Så man bryter ju mot den regeln...får jobba för att det kommer fler laddstolpar på närliggande parkeringar. Tror det är bästa lösningen.
Jag har alltid en 25m kabelvinda i bilen om det är långt till kontakten. Men det hade kanske inte räckt det heller från din sommarstuga till parkeringen?
Har en 10 meterare men i det här fallet hade jag behövt 2*25+dra över allmän väg...det hade varit nåt det !!
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av HerrNilsson »

Rubiks skrev:
matsm skrev:
Får höra "Det är ju inte så bra med dom bilarna. Gruvbrytning och så"
Prova svara med "Nej, det är ju lite tråkigt. Det är ju inte så bra med din mobiltelefon, bärbara dator, smarta klocka, grilltermometer och allt annat som har ett batteri. Gruvbrytningen och så".
Exakt! :D
Hört den ibland också ang. litium och kobolt. Folk tror att alla LiJon-batterier hamnar i elbilar. Brukar bli tyst när man påpekar vilket batteri dom har i sin smart phone och laptop...
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av matsm »

HerrNilsson skrev:
Rubiks skrev:
matsm skrev:
Får höra "Det är ju inte så bra med dom bilarna. Gruvbrytning och så"
Prova svara med "Nej, det är ju lite tråkigt. Det är ju inte så bra med din mobiltelefon, bärbara dator, smarta klocka, grilltermometer och allt annat som har ett batteri. Gruvbrytningen och så".
Exakt! :D
Hört den ibland också ang. litium och kobolt. Folk tror att alla LiJon-batterier hamnar i elbilar. Brukar bli tyst när man påpekar vilket batteri dom har i sin smart phone och laptop...
Ni har ju helt rätt i det. Men tillbaka får man väl tatt det är så mycket mer batterier i en elbil. 3% kobolt i 2170 batteriet och mål mot 0 var väl Elons senast info. Kan man bli av med kobolten faller ett stort argument. Det som sas tidigare i tråden om att livscykeln är lång tror jag är helt rätt argument. Efter batteriet har gjort sitt i bilen så kan det leva vidare i stationär form och är det sedan 100% återvinningsbart så har det sitt givna kretslopp. Sedan krävs ju bara att gruvdriften blir miljömässigt hållbar och humana villkor för gruvarbetarna.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inlägg av Leo »

Angående Kobolt.

Kobolt kan brytas under bra arbetsförhållanden likväl som dåliga.

Precis som en T-shirt! Den kan tillverkas under bra arbetsförhållanden likväl som dåliga.

Dvs då får man väl ta tag i det? De flesta är ju nog överrens att problemet inte är T-shirten i sig och inte heller att lösningen på barnarbete i världen är att vi borde motarbeta och förbjuda T-shirtar...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar