En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inläggav Jerker » 10 aug 2018 10:43

matsm skrev:
LarsL skrev:Din egen sommarstuga eller hyr du bara? Skulle aldrig ge mig om det var min egen stuga... aldrig.
Bilar ska inte vara inom området utom vid speciell av o pålastning. Så man bryter ju mot den regeln...får jobba för att det kommer fler laddstolpar på närliggande parkeringar. Tror det är bästa lösningen.


Jag har alltid en 25m kabelvinda i bilen om det är långt till kontakten. Men det hade kanske inte räckt det heller från din sommarstuga till parkeringen?
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker
 
Inlägg: 5120
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inläggav Teslaägare matsm » 10 aug 2018 12:10

Jerker skrev:
matsm skrev:
LarsL skrev:Din egen sommarstuga eller hyr du bara? Skulle aldrig ge mig om det var min egen stuga... aldrig.
Bilar ska inte vara inom området utom vid speciell av o pålastning. Så man bryter ju mot den regeln...får jobba för att det kommer fler laddstolpar på närliggande parkeringar. Tror det är bästa lösningen.


Jag har alltid en 25m kabelvinda i bilen om det är långt till kontakten. Men det hade kanske inte räckt det heller från din sommarstuga till parkeringen?
Har en 10 meterare men i det här fallet hade jag behövt 2*25+dra över allmän väg...det hade varit nåt det !!
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
 
Inlägg: 287
Blev medlem: 05 mar 2014 21:50

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inläggav Teslaägare HerrNilsson » 10 aug 2018 15:57

Rubiks skrev:
matsm skrev:Får höra "Det är ju inte så bra med dom bilarna. Gruvbrytning och så"

Prova svara med "Nej, det är ju lite tråkigt. Det är ju inte så bra med din mobiltelefon, bärbara dator, smarta klocka, grilltermometer och allt annat som har ett batteri. Gruvbrytningen och så".


Exakt! :D
Hört den ibland också ang. litium och kobolt. Folk tror att alla LiJon-batterier hamnar i elbilar. Brukar bli tyst när man påpekar vilket batteri dom har i sin smart phone och laptop...
Mvh
Nilsson


Model S P85D Ludicrous - 2015 - Midnight silver
Andrabil: VW e-Golf
Model 3 beställd 31/3 2016 - nu är det bara att vänta, vänta o vänta...
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
 
Inlägg: 246
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Ort: Enköping

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inläggav Teslaägare matsm » 10 aug 2018 16:22

HerrNilsson skrev:
Rubiks skrev:
matsm skrev:Får höra "Det är ju inte så bra med dom bilarna. Gruvbrytning och så"

Prova svara med "Nej, det är ju lite tråkigt. Det är ju inte så bra med din mobiltelefon, bärbara dator, smarta klocka, grilltermometer och allt annat som har ett batteri. Gruvbrytningen och så".


Exakt! :D
Hört den ibland också ang. litium och kobolt. Folk tror att alla LiJon-batterier hamnar i elbilar. Brukar bli tyst när man påpekar vilket batteri dom har i sin smart phone och laptop...


Ni har ju helt rätt i det. Men tillbaka får man väl tatt det är så mycket mer batterier i en elbil. 3% kobolt i 2170 batteriet och mål mot 0 var väl Elons senast info. Kan man bli av med kobolten faller ett stort argument. Det som sas tidigare i tråden om att livscykeln är lång tror jag är helt rätt argument. Efter batteriet har gjort sitt i bilen så kan det leva vidare i stationär form och är det sedan 100% återvinningsbart så har det sitt givna kretslopp. Sedan krävs ju bara att gruvdriften blir miljömässigt hållbar och humana villkor för gruvarbetarna.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
 
Inlägg: 287
Blev medlem: 05 mar 2014 21:50

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inläggav Teslaägare Leo » 10 aug 2018 16:36

Angående Kobolt.

Kobolt kan brytas under bra arbetsförhållanden likväl som dåliga.

Precis som en T-shirt! Den kan tillverkas under bra arbetsförhållanden likväl som dåliga.

Dvs då får man väl ta tag i det? De flesta är ju nog överrens att problemet inte är T-shirten i sig och inte heller att lösningen på barnarbete i världen är att vi borde motarbeta och förbjuda T-shirtar...
Använd min referallänk och få fri laddning på Tesla Supercharger! http://ts.la/erik9108
X100D-17
e-Golf-18
Reserverad Model 3
Tidigare P85-14 3000mil
Tidigare 3st e-Golf, tot 6000mil
Tidigare e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 15 feb 2015 19:58
Ort: Södertälje

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inläggav Teslaägare Svenssons » 10 aug 2018 16:39

Det finns de som tror att litium är är sällsynt jordartsmetall också fast det är en av de mer vanliga ämnena på vårt klot. Det krävs inte heller någon gruvbrytning för att utvinna litium.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 6867
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59
Ort: Kalmar

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inläggav Jerker » 10 aug 2018 16:47

Det stigande priset på kobolt har gjort att man börjat att titta på andra fyndigheter som tidigare inte varit lönsamma. Dessutom förekommer väl kobolt som biprodukt vid annan brytning fast det inte varit lönsamt att ta vara på det. Nu är det det.

Men det är ju så att när väl ett argument bitit sig fast hos nejsägarna så håller de fast vid det oavsett vad som händer i utvecklingen. Nejsägarna uppdaterar inte sina fakta utan kör med samma som de alltid haft.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker
 
Inlägg: 5120
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inläggav bonath » 10 aug 2018 16:51

Jerker skrev:Det stigande priset på kobolt har gjort att man börjat att titta på andra fyndigheter som tidigare inte varit lönsamma. Dessutom förekommer väl kobolt som biprodukt vid annan brytning fast det inte varit lönsamt att ta vara på det. Nu är det det.

Men det är ju så att när väl ett argument bitit sig fast hos nejsägarna så håller de fast vid det oavsett vad som händer i utvecklingen. Nejsägarna uppdaterar inte sina fakta utan kör med samma som de alltid haft.


Jo, man hör en del om IVL-rapporten...
Bokat två Model 3, kör Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
 
Inlägg: 677
Blev medlem: 26 jan 2015 08:37

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inläggav Rubiks » 10 aug 2018 17:48

matsm skrev:Ni har ju helt rätt i det. Men tillbaka får man väl tatt det är så mycket mer batterier i en elbil. 3% kobolt i 2170 batteriet och mål mot 0 var väl Elons senast info. Kan man bli av med kobolten faller ett stort argument. Det som sas tidigare i tråden om att livscykeln är lång tror jag är helt rätt argument. Efter batteriet har gjort sitt i bilen så kan det leva vidare i stationär form och är det sedan 100% återvinningsbart så har det sitt givna kretslopp. Sedan krävs ju bara att gruvdriften blir miljömässigt hållbar och humana villkor för gruvarbetarna.


Folk har en tendens att göra det så komplicerat för sig själva och sällan tänka på vad de själva redan har gjort. Att framställa kobolt är inte en ny företeelse som dykt upp med elbilar. Det är mycket möjligt att utvinningen har ökat drastiskt iom Tesla och andra biltillverkares framfart. Men det är också pga dem som mycket av problemen med framställningen har "upptäckts" eller i alla fall gjorts medveten för konsumenter. De stora tillverkarna tar ju dessutom ganska stort ansvar för det, bland annat Tesla. Jag har inte lyckats hitta samma information från random asiatisk tillverkare av "hoverboards" som det för någon sommar sedan såldes enorma mängder av i Sverige. (De som var lika vanliga att brinna upp som skogen har varit den här sommaren)

Jag har svårt att se att det finns ett argument att använda sig av i stilen med "det är så mycket kobolt som framställs i vedervärdiga förhållanden i gruvhål av barnarbetare i elbilar". Det är inte mängden i enskilda produkter som är avgörande för framställningen. Oavsett hur mycket kobolt det är i produkten så måste den komma någonstanns ifrån. Skulle jag gissa så är det inte omöjligt att det i slutänden kan ligga färre antal "barnarbetstimmar" i ett 75kWh batteri från Tesla än vad det gör i en vanlig svensk villa med tillhörande trädgård om man räknar den sammanlagda mängden i datorer, telefoner, verktyg, gräsklippare, köksredskap och övriga tekniska leksaker som ofta anses "billiga" och inte allt för sällan köps från Asien idag som Svenssons redan har samlat på sig.
Rubiks
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 31 jan 2017 09:45

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inläggav Teslaägare Svenssons » 10 aug 2018 17:51

Rubiks skrev:Skulle jag gissa så är det inte omöjligt att det i slutänden kan ligga färre antal "barnarbetstimmar" i ett 75kWh batteri från Tesla än vad det gör i en vanlig svensk villa med tillhörande trädgård om man räknar den sammanlagda mängden i datorer, telefoner, verktyg, gräsklippare, köksredskap och övriga tekniska leksaker som ofta anses "billiga" och inte allt för sällan köps från Asien idag som Svenssons redan har samlat på sig.

Hur vet du att jag har samlat på mig så mycket från Asien och att ungarna får jobba, särskilt i Thailand, för mig?

;)
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 6867
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59
Ort: Kalmar

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bylund och 8 gäster