En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*

Inläggav Teslaägare carl-pedal » 10 aug 2018 19:39

Kobolt är ju inte helt ovanligt att legera stål med (i små mängder visserligen) och sånt stål finns ju rätt mycket i en avgasmotor. Däremot används stora mängder kobolt till hårdmetallen som används till skären vid ALL metallbearbetning och den är förbrukningsartikel. Den återanvändas till stor del som tur är. Precis som i batterier!

Har man en 24 eller 30 kwh Leaf saknar batteriet kobolt helt faktiskt, det kan ibland vara ett dräpande argument.
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 10 aug 2018 20:01

Jag har ju en Leaf 24 också (ett tag till iaf) så det
måste jag lägga på minnet! :)
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav LarsL » 10 aug 2018 21:15

Kobolt används också som implantat och tandproteser i legeringen CoboltChrome. Undrar hur många som frågat tandläkare varifrån Kobolten kommer till den nya tandbryggan?

Kobolt frågan är ju en typiskt skapad FUD som förmodligen Coch bröderna ligger bakom. Det är bara ett försök att svärta ner elbilar, inget annat.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav Teslaägare rockard » 10 aug 2018 22:46

LarsL skrev:Kobolt används också som implantat och tandproteser i legeringen CoboltChrome. Undrar hur många som frågat tandläkare varifrån Kobolten kommer till den nya tandbryggan?

Kobolt frågan är ju en typiskt skapad FUD som förmodligen Coch bröderna ligger bakom. Det är bara ett försök att svärta ner elbilar, inget annat.

Just det, helt klart jämförbart! Munnen är ungefär lika stor som underredet på en bil - Gammalt djungelordspråk.
Svart X75D -17 - http://ts.la/rickard6721
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare

Inläggav TeslaTissel » 10 aug 2018 22:48

LarsL skrev:Kobolt används också som implantat och tandproteser i legeringen CoboltChrome. Undrar hur många som frågat tandläkare varifrån Kobolten kommer till den nya tandbryggan?

Nä, Kobolt är faktiskt ett stort bekymmer i Kongo.
Jag vet nu inte hur utvecklingen gått där men barnarbete och rena slav-lönerna har förekommit. Jag har för mig att flera organisationer och stater ville bojkotta Kongo just därför.
Nu har jag inte bevakat utvecklingen sedan maj månad så saker och ting kan ha förbättrats.

Men profitörer, de är svåra att lura bort från möjligheten att renskrapa fyndigheter.
TeslaTissel

Inläggav TeslaTissel » 10 aug 2018 22:56

Nu kom vi bort lite från ämnes-tråden kanske?

Att informera är bara bra, Att hata eller smäda andras uppfattning, är inte bra
Att lägga fram sakliga argument för el-fordon är bra
Att även tänka på kring-fördelar är ännu bättre

Som att batterilager kan komma att större betydelse. Enligt Tibors artikel idag om:
Teslas batterier slutar åldras?
http://teslaclubsweden.se/teslas-batter ... ar-aldras/

Det innebär alltså att batterilagring blir ännu intressantare för framtida implementering både lokalt och regionalt. SE länken:
https://cleantechnica.com/2018/08/06/an ... -6-months/
Nissan har en liknande plan att utnyttja begagnade batteri-pack för belysning på svårtillgängliga platser och precis som TESLA, reservkraft.
TeslaTissel

Inläggav LarsL » 10 aug 2018 23:00

TeslaTissel skrev:

Nä, Kobolt är faktiskt ett stort bekymmer i Kongo.
Jag vet nu inte hur utvecklingen gått där men barnarbete och rena slav-lönerna har förekommit. Jag har för mig att flera organisationer och stater ville bojkotta Kongo just därför.
Nu har jag inte bevakat utvecklingen sedan maj månad så saker och ting kan ha förbättrats.

Men profitörer, de är svåra att lura bort från möjligheten att renskrapa fyndigheter.

Nej! Kongo är ett stort bekymmer Kobolten är oskyldig DEN ÄR BARA ETT GRUNDÄMNE!
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav LarsL » 10 aug 2018 23:03

rockard skrev:

Just det, helt klart jämförbart! Munnen är ungefär lika stor som underredet på en bil - Gammalt djungelordspråk.

Förstår inte riktigt vad du är ute efter? Men jag gissar att det går åt mer Kobolt till tandproteser än det går åt till alla världens elbilar idag. Men det är ju så mycket bättre att klanka ner på elbilar och deras batterier?
Som sagt finansierat skitsnack är vad det är...
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav TeslaTissel » 10 aug 2018 23:24

TeslaTissel skrev:Nu kom vi bort lite från ämnes-tråden kanske?

Att informera är bara bra, Att hata eller smäda andras uppfattning, är inte bra
Att lägga fram sakliga argument för el-fordon är bra
Att även tänka på kring-fördelar är ännu bättre

Som att batterilager kan komma att större betydelse. Enligt Tibors artikel idag om:
Teslas batterier slutar åldras?
http://teslaclubsweden.se/teslas-batter ... ar-aldras/

Det innebär alltså att batterilagring blir ännu intressantare för framtida implementering både lokalt och regionalt. SE länken:
https://cleantechnica.com/2018/08/06/an ... -6-months/
Nissan har en liknande plan att utnyttja begagnade batteri-pack för belysning på svårtillgängliga platser och precis som TESLA, reservkraft.

Jag får tydligen upprepa mig? Vi kommer bort från trådämnet.
TeslaTissel

Inläggav LarsL » 10 aug 2018 23:53

TeslaTissel skrev:
Jag får tydligen upprepa mig? Vi kommer bort från trådämnet.

Vad handlar tråden om enligt dig?

Det jag ser och upplever överallt är överdrivna löjliga påhitt som uppenbarligen sprids för att klanka ner på elbilar. Precis det Jerker skriver i inledning att han stöter på bland vänner på Facebook.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Användarvisningsbild
LarsL

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt