En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Moderator: Redaktion
- carl-pedal
- Teslaägare
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 07 dec 2016 20:55
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Kobolt är ju inte helt ovanligt att legera stål med (i små mängder visserligen) och sånt stål finns ju rätt mycket i en avgasmotor. Däremot används stora mängder kobolt till hårdmetallen som används till skären vid ALL metallbearbetning och den är förbrukningsartikel. Den återanvändas till stor del som tur är. Precis som i batterier!
Har man en 24 eller 30 kwh Leaf saknar batteriet kobolt helt faktiskt, det kan ibland vara ett dräpande argument.
Har man en 24 eller 30 kwh Leaf saknar batteriet kobolt helt faktiskt, det kan ibland vara ett dräpande argument.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Jag har ju en Leaf 24 också (ett tag till iaf) så det
måste jag lägga på minnet!
måste jag lägga på minnet!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Kobolt används också som implantat och tandproteser i legeringen CoboltChrome. Undrar hur många som frågat tandläkare varifrån Kobolten kommer till den nya tandbryggan?
Kobolt frågan är ju en typiskt skapad FUD som förmodligen Coch bröderna ligger bakom. Det är bara ett försök att svärta ner elbilar, inget annat.
Kobolt frågan är ju en typiskt skapad FUD som förmodligen Coch bröderna ligger bakom. Det är bara ett försök att svärta ner elbilar, inget annat.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Just det, helt klart jämförbart! Munnen är ungefär lika stor som underredet på en bil - Gammalt djungelordspråk.LarsL skrev:Kobolt används också som implantat och tandproteser i legeringen CoboltChrome. Undrar hur många som frågat tandläkare varifrån Kobolten kommer till den nya tandbryggan?
Kobolt frågan är ju en typiskt skapad FUD som förmodligen Coch bröderna ligger bakom. Det är bara ett försök att svärta ner elbilar, inget annat.
Svart X75D -17
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Nä, Kobolt är faktiskt ett stort bekymmer i Kongo.LarsL skrev:Kobolt används också som implantat och tandproteser i legeringen CoboltChrome. Undrar hur många som frågat tandläkare varifrån Kobolten kommer till den nya tandbryggan?
Kobolt frågan är ju en typiskt skapad FUD som förmodligen Coch bröderna ligger bakom. Det är bara ett försök att svärta ner elbilar, inget annat.
Jag vet nu inte hur utvecklingen gått där men barnarbete och rena slav-lönerna har förekommit. Jag har för mig att flera organisationer och stater ville bojkotta Kongo just därför.
Nu har jag inte bevakat utvecklingen sedan maj månad så saker och ting kan ha förbättrats.
Men profitörer, de är svåra att lura bort från möjligheten att renskrapa fyndigheter.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Nu kom vi bort lite från ämnes-tråden kanske?
Att informera är bara bra, Att hata eller smäda andras uppfattning, är inte bra
Att lägga fram sakliga argument för el-fordon är bra
Att även tänka på kring-fördelar är ännu bättre
Som att batterilager kan komma att större betydelse. Enligt Tibors artikel idag om:
Teslas batterier slutar åldras? http://teslaclubsweden.se/teslas-batter ... ar-aldras/
Det innebär alltså att batterilagring blir ännu intressantare för framtida implementering både lokalt och regionalt. SE länken:
https://cleantechnica.com/2018/08/06/an ... -6-months/
Nissan har en liknande plan att utnyttja begagnade batteri-pack för belysning på svårtillgängliga platser och precis som TESLA, reservkraft.
Att informera är bara bra, Att hata eller smäda andras uppfattning, är inte bra
Att lägga fram sakliga argument för el-fordon är bra
Att även tänka på kring-fördelar är ännu bättre
Som att batterilager kan komma att större betydelse. Enligt Tibors artikel idag om:
Teslas batterier slutar åldras? http://teslaclubsweden.se/teslas-batter ... ar-aldras/
Det innebär alltså att batterilagring blir ännu intressantare för framtida implementering både lokalt och regionalt. SE länken:
https://cleantechnica.com/2018/08/06/an ... -6-months/
Nissan har en liknande plan att utnyttja begagnade batteri-pack för belysning på svårtillgängliga platser och precis som TESLA, reservkraft.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Nej! Kongo är ett stort bekymmer Kobolten är oskyldig DEN ÄR BARA ETT GRUNDÄMNE!TeslaTissel skrev:Nä, Kobolt är faktiskt ett stort bekymmer i Kongo.LarsL skrev:Kobolt används också som implantat och tandproteser i legeringen CoboltChrome. Undrar hur många som frågat tandläkare varifrån Kobolten kommer till den nya tandbryggan?
Kobolt frågan är ju en typiskt skapad FUD som förmodligen Coch bröderna ligger bakom. Det är bara ett försök att svärta ner elbilar, inget annat.
Jag vet nu inte hur utvecklingen gått där men barnarbete och rena slav-lönerna har förekommit. Jag har för mig att flera organisationer och stater ville bojkotta Kongo just därför.
Nu har jag inte bevakat utvecklingen sedan maj månad så saker och ting kan ha förbättrats.
Men profitörer, de är svåra att lura bort från möjligheten att renskrapa fyndigheter.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Förstår inte riktigt vad du är ute efter? Men jag gissar att det går åt mer Kobolt till tandproteser än det går åt till alla världens elbilar idag. Men det är ju så mycket bättre att klanka ner på elbilar och deras batterier?rockard skrev:Just det, helt klart jämförbart! Munnen är ungefär lika stor som underredet på en bil - Gammalt djungelordspråk.LarsL skrev:Kobolt används också som implantat och tandproteser i legeringen CoboltChrome. Undrar hur många som frågat tandläkare varifrån Kobolten kommer till den nya tandbryggan?
Kobolt frågan är ju en typiskt skapad FUD som förmodligen Coch bröderna ligger bakom. Det är bara ett försök att svärta ner elbilar, inget annat.
Som sagt finansierat skitsnack är vad det är...
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Jag får tydligen upprepa mig? Vi kommer bort från trådämnet.TeslaTissel skrev:Nu kom vi bort lite från ämnes-tråden kanske?
Att informera är bara bra, Att hata eller smäda andras uppfattning, är inte bra
Att lägga fram sakliga argument för el-fordon är bra
Att även tänka på kring-fördelar är ännu bättre
Som att batterilager kan komma att större betydelse. Enligt Tibors artikel idag om:
Teslas batterier slutar åldras? http://teslaclubsweden.se/teslas-batter ... ar-aldras/
Det innebär alltså att batterilagring blir ännu intressantare för framtida implementering både lokalt och regionalt. SE länken:
https://cleantechnica.com/2018/08/06/an ... -6-months/
Nissan har en liknande plan att utnyttja begagnade batteri-pack för belysning på svårtillgängliga platser och precis som TESLA, reservkraft.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Vad handlar tråden om enligt dig?TeslaTissel skrev:
Jag får tydligen upprepa mig? Vi kommer bort från trådämnet.
Det jag ser och upplever överallt är överdrivna löjliga påhitt som uppenbarligen sprids för att klanka ner på elbilar. Precis det Jerker skriver i inledning att han stöter på bland vänner på Facebook.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Koboltbrytningen är ett problem. Det får man inte försöka förminska. Det är som blodsdiamanter et.c. En konfliktresurs. Men det är inte ädelmetallen i sig som är ond. Fixa bara att den tas fram på ett just sätt så är allt ok.
Bensin är en annan sak som är högst problematisk. Men det är inte bensin i sig som är problemen utan att den används för att hålla konflikter igång.
Bensin är en annan sak som är högst problematisk. Men det är inte bensin i sig som är problemen utan att den används för att hålla konflikter igång.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Exakt! Fixa det riktiga problemet i Kongo istället.Mickep skrev:Koboltbrytningen är ett problem. Det får man inte försöka förminska. Det är som blodsdiamanter et.c. En konfliktresurs. Men det är inte ädelmetallen i sig som är ond. Fixa bara att den tas fram på ett just sätt så är allt ok.
Bensin är en annan sak som är högst problematisk. Men det är inte bensin i sig som är problemen utan att den används för att hålla konflikter igång.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Va?Mickep skrev:Koboltbrytningen är ett problem. Det får man inte försöka förminska. Det är som blodsdiamanter et.c. En konfliktresurs. Men det är inte ädelmetallen i sig som är ond. Fixa bara att den tas fram på ett just sätt så är allt ok.
Bensin är en annan sak som är högst problematisk. Men det är inte bensin i sig som är problemen utan att den används för att hålla konflikter igång.
Det finns ingen "koboltbrytning". Kobolt är en restprodukt från kopparproduktion.
Sen finns det självklart förbättringspotential i koppargruvorna, men att prata om koboltbrytning i samband med elbilar är enbart att gå oljebranschens lobbyisters ärenden.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Inte alls, att inte prata om det är som att ignorera att IS största inkomstkälla är att sälja olja.(så ja en liten del när folk tankar ser till att sponsra att folk avrättas och lever i rädsla). Men det är "whataboutism..."
Att stoppa huvudet i sanden löser ingenting. Se till att ursprungsmärka så att barnarbete och miljöförstöring inte sker. Att acceptera ett problem är det första steget att lösa det. Då tar man också udden av kritiken. En elbil enligt mig kan inte vara miljövänlig (det är ingen bil), den kan bara bli så mindre skadlig som möjligt.
Att stoppa huvudet i sanden löser ingenting. Se till att ursprungsmärka så att barnarbete och miljöförstöring inte sker. Att acceptera ett problem är det första steget att lösa det. Då tar man också udden av kritiken. En elbil enligt mig kan inte vara miljövänlig (det är ingen bil), den kan bara bli så mindre skadlig som möjligt.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Ja, Amnesty är ju känt som oljebranschens lobbyorgan, det måste vara därför de rapporterar om problematiken med smutsig kobolt i elbilar. Det verkar rimligt, du är något på spåren, låt oss stoppa huvudena i sanden och strutsa oss in i framtiden!dstr skrev:Va?Mickep skrev:Koboltbrytningen är ett problem. Det får man inte försöka förminska. Det är som blodsdiamanter et.c. En konfliktresurs. Men det är inte ädelmetallen i sig som är ond. Fixa bara att den tas fram på ett just sätt så är allt ok.
Bensin är en annan sak som är högst problematisk. Men det är inte bensin i sig som är problemen utan att den används för att hålla konflikter igång.
Det finns ingen "koboltbrytning". Kobolt är en restprodukt från kopparproduktion.
Sen finns det självklart förbättringspotential i koppargruvorna, men att prata om koboltbrytning i samband med elbilar är enbart att gå oljebranschens lobbyisters ärenden.
Svart X75D -17
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
De är nyttiga idioter om de nämner elbilar i samma andetag. Förhållandena i Kongo har inget med elbilar att göra.rockard skrev:Ja, Amnesty är ju känt som oljebranschens lobbyorgan, det måste vara därför de rapporterar om problematiken med smutsig kobolt i elbilar. Det verkar rimligt, du är något på spåren, låt oss stoppa huvudena i sanden och strutsa oss in i framtiden!dstr skrev:Va?Mickep skrev:Koboltbrytningen är ett problem. Det får man inte försöka förminska. Det är som blodsdiamanter et.c. En konfliktresurs. Men det är inte ädelmetallen i sig som är ond. Fixa bara att den tas fram på ett just sätt så är allt ok.
Bensin är en annan sak som är högst problematisk. Men det är inte bensin i sig som är problemen utan att den används för att hålla konflikter igång.
Det finns ingen "koboltbrytning". Kobolt är en restprodukt från kopparproduktion.
Sen finns det självklart förbättringspotential i koppargruvorna, men att prata om koboltbrytning i samband med elbilar är enbart att gå oljebranschens lobbyisters ärenden.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Angående batterier i elbilar så känns det ju märkligt att debatten kommer upp just nu?
Toyota har i över 20 år sålt hybridbilar med batteri, mer än 12 miljoner dessutom!
Knäpptyst om dessa batterier.
Dessutom skadas mer än en miljon människor av blybrytningen.
Ska vi förbjuda fossilbilar med blybatterier därför?
Toyota har i över 20 år sålt hybridbilar med batteri, mer än 12 miljoner dessutom!
Knäpptyst om dessa batterier.
Dessutom skadas mer än en miljon människor av blybrytningen.
Ska vi förbjuda fossilbilar med blybatterier därför?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Det sitter ju ett och annat batteri i mobiltelefoner och bärbara datorer också. T.ex de datorer som de så kallade journalisterna skriver sin artiklar om hur illa det är med cobolt i batterier i elbilar.
Datorer och telefoner skrivs det inte ett ord om trots att cirka hälften sv alla batterier som produceras i världen hamnar där...
Datorer och telefoner skrivs det inte ett ord om trots att cirka hälften sv alla batterier som produceras i världen hamnar där...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Det skulle verkligen vara intressant om nån orkade att gräva fram och sammanställa fakta om detta för att få jämförande statistik. T.ex:
* Hur mycket kobolt ingår i bilbatterier kontra mobiltelefoner och annan elektronisk utrustning, totalt per år, kanske?
* Undersöka hur miljöskadlig brytning av andra ämnen som krävs för sådant som ingår i alla människors vardag. All gruvbrytning har ju ett miljöpris.
* Sammanställa hur mycket miljön skadas av olika typer av oljeutvinning.
Såna fakta vore bra att få fram så man kan jämföra detta och sen se om verkligen tillverkning av bilbatterier är så förfärligt mycket mer miljöskadliga och skadar människor i nån större utsträckning, som man hävdar.
* Hur mycket kobolt ingår i bilbatterier kontra mobiltelefoner och annan elektronisk utrustning, totalt per år, kanske?
* Undersöka hur miljöskadlig brytning av andra ämnen som krävs för sådant som ingår i alla människors vardag. All gruvbrytning har ju ett miljöpris.
* Sammanställa hur mycket miljön skadas av olika typer av oljeutvinning.
Såna fakta vore bra att få fram så man kan jämföra detta och sen se om verkligen tillverkning av bilbatterier är så förfärligt mycket mer miljöskadliga och skadar människor i nån större utsträckning, som man hävdar.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Googlde lite och Bloomberg verkar följa ämnet rätt bra och har bra siffror. Som det ser ut nu är det konsumentelektronik som använder mest kobolt och Apple verkar vara den största slutbrukaren.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... tions-grow
https://www.bloomberg.com/news/articles ... tions-grow
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Som vanligt antar man att andelen kobolt i bilbatterier kommer att vara konstant under många år framåt. Jag tror ju att den kommer att minska rätt fort.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Måste vara fel på bilden, tandproteser finns ju inte redovisat separat?Kevork skrev:Googlde lite och Bloomberg verkar följa ämnet rätt bra och har bra siffror. Som det ser ut nu är det konsumentelektronik som använder mest kobolt och Apple verkar vara den största slutbrukaren.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... tions-grow
Svart X75D -17
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Kategorin Other är dock grymt mycket större och battericeller till elbilar synns knappast inte för 2017. Övriga år är uppskattningar om framtiden.rockard skrev:Måste vara fel på bilden, tandproteser finns ju inte redovisat separat?Kevork skrev:Googlde lite och Bloomberg verkar följa ämnet rätt bra och har bra siffror. Som det ser ut nu är det konsumentelektronik som använder mest kobolt och Apple verkar vara den största slutbrukaren.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... tions-grow
Hur elbilar skulle kunna vara den stora boven i detta är lite märkligt...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Ja precis, prognosen lär ju slå extremt hårt beroende på vilka antaganden man gör. Anser att man ska visa prognoser som tre olika trender: högt scenerio, troligt scenario samt lågt scenario. Ger bättre information kring osäkerheter.Jerker skrev:Som vanligt antar man att andelen kobolt i bilbatterier kommer att vara konstant under många år framåt. Jag tror ju att den kommer att minska rätt fort.
Tesla verkar ju ha lyckats gå från 11kg till 4,5kg kobolt/batteripack på bara några år samt att det pratas mycket om andra alternativa kemier som så solid state osv. Hur som helst är det spännande tider framför oss.
Re: En personlig strid på Facebook... *SUCK*
Tittar vi på samma bild? Passager EV i orange är enskilt störst, följt av consumer electronics i blått, och därefter other i lila på bilden i inlägget på förra sidan. Det enda som inte syns är E-Buses i rött. Eller ser jag helt fel?Svenssons skrev:Kategorin Other är dock grymt mycket större och battericeller till elbilar synns knappast inte för 2017. Övriga år är uppskattningar om framtiden.rockard skrev:Måste vara fel på bilden, tandproteser finns ju inte redovisat separat?Kevork skrev:Googlde lite och Bloomberg verkar följa ämnet rätt bra och har bra siffror. Som det ser ut nu är det konsumentelektronik som använder mest kobolt och Apple verkar vara den största slutbrukaren.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... tions-grow
Hur elbilar skulle kunna vara den stora boven i detta är lite märkligt...
EDIT: Men HAHA så uselt av mig, missade tidsaxeln! Ursäkta!
Svart X75D -17