Betala fortkörningsböter utomlands

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Betala fortkörningsböter utomlands

Inlägg av mgorgis »

Bortsett från att man ska göra rätt för sig, vad händer om man inte betalar fortkörningsböter som är utfärdad i Tyskland? Har fått både beslutet och bevis :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Betala fortkörningsböter utomlands

Inlägg av mati »

Jag rekommenderar att betala. Det kan bli rättegång och en massa bekymmer annars. Det funkar inte som i Sverige där ärenden läggs ner när det blir för besvärligt. Jag antar att det inte handlar om några jättestora belopp ändå. Chansa inte. Det är inte värt det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Betala fortkörningsböter utomlands

Inlägg av mgorgis »

mati skrev:
Jag rekommenderar att betala. Det kan bli rättegång och en massa bekymmer annars. Det funkar inte som i Sverige där ärenden läggs ner när det blir för besvärligt. Jag antar att det inte handlar om några jättestora belopp ändå. Chansa inte. Det är inte värt det.
Nä det är inga stora belopp så det är nog som du säger, bäst att betala :)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Betala fortkörningsböter utomlands

Inlägg av frippe »

Fick brev förra hösten från Österrike om fortkörning under julimånad 2017. Brevet var enbart på tyska så förstod inte mycket och det kom en påminnelse lite senare men sedan har inget hänt.
Är nog olika mellan olika länder hur de hanterar detta om inbetalningen inte sker.

Jag hade avvaktat lite för att se vad som sker. Men tyskland kanske är tuffare än Österrike.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Betala fortkörningsböter utomlands

Inlägg av mgorgis »

frippe skrev:
Fick brev förra hösten från Österrike om fortkörning under julimånad 2017. Brevet var enbart på tyska så förstod inte mycket och det kom en påminnelse lite senare men sedan har inget hänt.
Är nog olika mellan olika länder hur de hanterar detta om inbetalningen inte sker.

Jag hade avvaktat lite för att se vad som sker. Men tyskland kanske är tuffare än Österrike.
Utan att ha konkreta bevis, så låter det kanske som att det är bättre samarbete mellan Sverige och Tyskland än med Österrike men båda är EU länder så det kanske inte är någon skillnad. Jag gjorde som du när jag fick böter i Estland (som också är EU land) men det gällde min förra bil så det kan ha varit det.

Blir spännade att se :)
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Betala fortkörningsböter utomlands

Inlägg av Bod »

Jag har fått två forkörningsböter i Italien. En gång med Teslan och en gång med hyrbil. Båda kom med rekomenderat brev. Första gången var det med Teslan och boten kom ett drygt år efter förselsen. Andra gången tog det ett halvår. Jag har inte vid något tilfälle observerat att jag blivit fotograferad men vågar inte överklaga. Tror inte att jag har en chans i en Italiensk domstol. Inte på grunda av att jag är svensk utan för att jag inte kan Italienska. Desuutom finns ju risk att man måste vara på palts.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Betala fortkörningsböter utomlands

Inlägg av Pontus »

Men EU är ändå bättre än USA... :cry:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Betala fortkörningsböter utomlands

Inlägg av danni »

Bod skrev:
Jag har fått två forkörningsböter i Italien. En gång med Teslan och en gång med hyrbil. Båda kom med rekomenderat brev. Första gången var det med Teslan och boten kom ett drygt år efter förselsen. Andra gången tog det ett halvår. Jag har inte vid något tilfälle observerat att jag blivit fotograferad men vågar inte överklaga. Tror inte att jag har en chans i en Italiensk domstol. Inte på grunda av att jag är svensk utan för att jag inte kan Italienska. Desuutom finns ju risk att man måste vara på palts.
I en fungerande rättsstat har du självklart rätt till en tolk om du står åtalad för något i en domstol. Det fastställs i FN-deklarationen om de mänskliga rättigheterna och även Europakonventionen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Betala fortkörningsböter utomlands

Inlägg av Remuz »

Med tanke på hur många brev jag inte fått (bl.a. flera räkningar som hamnat på inkasso) så bör det vara en tuff nöt att knäcka att du fått det om det inte är signerat rek
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Betala fortkörningsböter utomlands

Inlägg av Bod »

Det var signerat rek.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Betala fortkörningsböter utomlands

Inlägg av Remuz »

Bod skrev:
Det var signerat rek.
I ditt fall ja, men i TS fall vet vi väl inte?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Betala fortkörningsböter utomlands

Inlägg av Bod »

Du har rätt!
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Betala fortkörningsböter utomlands

Inlägg av e5m1r »

Pontus skrev:
Men EU är ändå bättre än USA... :cry:
Jag fick ett brev hem om att mitt kanadensiska körkort är indraget i staten NY bara tacka och ta emot Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Betala fortkörningsböter utomlands

Inlägg av kanylbullen »

Fick en från Schweiz, när man ignorerade den ökade beloppet för varje brev och var ganska snabbt uppe i 6000 spänn. Fick rådet att betala och gjorde det...
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Betala fortkörningsböter utomlands

Inlägg av Pontus »

e5m1r skrev:
Pontus skrev:
Men EU är ändå bättre än USA... :cry:
Jag fick ett brev hem om att mitt kanadensiska körkort är indraget i staten NY bara tacka och ta emot Bild
Men I NY verkade 95% av alla köra 15-20 mph för fort på vissa stora vägar. Vi klarade oss där men inte i North Carolina. Bara prata med en advokat och gå till domstol och se vad dom säger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar