Pappa, vad är frekvens?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Pappa, vad är frekvens?

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag insåg igår att mina tonårsbarn har ingen aning om vad radiostationers frekvens är för något. Eller hur radio fungerar.

Vi satt i bilen och lyssnade på Rix FM, som har en tävling nu när de bytt sändningsfrekvens. Man får ringa in till dem och berätta på vilken frekvens man lyssnar på så kan man vinna tusen kronor. Barnen blev intresserade av pengarna, men förstod inte frågan. Ganska snabbt framkom det att:

- de lyssnar själva aldrig på radio. ALDRIG.
- bara i pappas och mammas bil
- i båda bilarna väljer man radiostation från en lista på skärmen
- nån gång har de kanske varit inne på nån radiostations app, där kunde man också välja genom att trycka. De avinstallerade dock snabbt när de förstod de kan inte välja låt.

På min fråga vad de skulle svarat på när de ringer in och får frågan vilken frekvens de lyssnar på svarade de "vet inte, Rix FM kanske? Vad är en frekvens öht?"

Jag fick förklara för dem från början hur en radiostation fungerar, hur de skickar ut musik på radiovågor, att olika stationer sänder på olika frekvens och att alla lyssnar på samma sak, samtidigt. De trodde radio var typ nån playlist man lyssnar på via 3G...

Jag fyllde precis 50 men känner mig typ hundra nu. :|
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Pappa, vad är frekvens?

Inlägg av Surfaren »

TiborBlomhall skrev:
Jag fyllde precis 50 men känner mig typ hundra nu. :|
Men du kompenserar med en sån däringa modern el-bil, så du landar nog summerat på 75. ;)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Pappa, vad är frekvens?

Inlägg av mgorgis »

Misströsta inte, du är inte den enda 100 åringen isf :D
Min dotter tittade på en gammal film i svart och vit och undrade om livet var svart och vit då eftersom filmen som spelades in då var svart och vit
Användarvisningsbild
Widolf
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 okt 2017 22:54

Re: Pappa, vad är frekvens?

Inlägg av Widolf »

Känner igen det där. Min 10-åring undrade vad FM betydde i RixFM, så nu vet han skillnaden på FM och AM :lol:
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Pappa, vad är frekvens?

Inlägg av Remuz »

Min 4åring och min 7åring fattar inte TV. Jag brukar se på TV4 morgon och kolla nyheter. Ibland säger jag "om några minuter kommer vädret, det vill jag se, så vi går efter det" och får svaret "du kan väl spola fram till vädret nu". Samma sak med specifika inslag, att man inte bara kan klicka på det man vill se är obegripligt. Dessutom har min 4åring lite svårt att fatta att man använder fjärrkontroll till TVn, han försöker fortfarande trycka på menyerna med handen direkt på TVn....
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Pappa, vad är frekvens?

Inlägg av Jerker »

Berätta för dem att det var Nikola Tesla (och inte Marconi som man fick lära sig i skolan) som var först med att konstruera en radio. Då kanske de blir lite imponerade iaf.
Skriv svar