mickeisol skrev:Noterbart om växelriktare är att priserna på dom har sjunkit som en sten på några år.
När jag satte upp min 20kw anläggning 2012 så kostade en 20kw mastervolt 114000kr i Sverige, samma kunde man få tag på i italien för 40000 kr
(jag köpte i italien), just den växelriktaren låg på 5 bästa i photon (tror jag det hette ) mätningen i tyskland då.
Nu kan du få tag i 20kw växelriktare för under 20000 kr
det finns många märken av växelriktare, SMA, fronius, huawei,sungrow etc etc.
Mitt tips för en växelriktare ifall den är placerad så att man inte störs av fläktljud och den heter SAJ, den har väldigt hög verkningsgrad ställbar max uteffekt ifall man har för mycket paneler. samt att den har 6 slingingångar med 3 mpp tracker (kan ha full effekt in i en mpp tracker), så att man kan ha paneler i tre olika riktningar. Och prisvärd.
Annars nu när man är i ett tesla forum, så kan det vara bra att planera för batterilager i framtiden (vi om några borde ju inse vad som händer medd batteripriserna inom en snar framtid)
Jag har ju tjatat mig nästan gul och blå över att inte skaffa batterier, men jag inser att jag själv kan vara en av de som verkligen har nytta av sådana om man vill toppa peakarna om man överproducerar gentemot sin säkring. Har inte räknat hundra procent på det och vill egentligen ha lite bättre data över livslängden på riktigt. Borde vara så att priserna på vettiga alternativ kommer att sjunka, inte stiga på de här produkterna.
28k för en Powerwall efter bidraget på 60% innebär att den den behöver generera runt 2k om året för att kunna räknas av på 15 år. Jag kan nog sänka säkring och spara runt 100 kr / månad på detta sätt, men resterande 800kr på ett år har jag svårare att räkna hem i dagsläget. Ni som har väldigt hög elöverföringsavgift kan nog lättare räkna hem ett sånt batteri, men jag har bara 19 öre / kWh där och därmed runt 14 öre /kWh i skillnad mellan in och ut i elöverföring.
Man kanske kan tajma försäljningen bättre över dygnet också, men jag är ändå tveksam till att det blir så himla mycket mer än några öre / kWh i besparing varför det är svårt att få till.
Den dagen det kommer växelriktare som gör det möjligt att både vara offline och online så är det ju en helt annan vinst med batterier, då behöver man inte bara räkna på det ekonomiska...
EDIT: Bengt har ju en bra artikel om detta också:
http://bengtsvillablogg.info/2016/11/27 ... t-lonsamt/
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.