Solcellsanläggning for dummies :)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av joel80 »

zyax skrev:
joel80 skrev:
Hade önskat att jag minst dubblerat anläggningen från start. :)
Ja, det är ju en klar merkostnad att öka den senare då du får byta växelriktare i de flesta fall. Många som bygger och senare bygger ut för de har fått tips av någon som inte kan...
Ja där tänkte jag i allafall till! Köpte så pass rejäl växelriktare att jag kan bygga ut mitt system till runt 16-17kw! Så kan nästan tredubbla det innan jag behöver byta.
Är redan inne på att öka med 3kw.. Fått okej pris på paneler och optimerare för det.
Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av mati »

Jag gjorde samma misstag att jag köpte en för liten anläggning. Det värsta är att jag egentligen redan från början visste att jag skulle ångra det, men å andra sidan ville jag inte hosta upp så mycket pengar på en gång. Snålheten tog över liksom. Jag var åtminstone så pass förutseende att jag valde en tillräckligt stor växelriktare. Efter ett halvår insåg jag mitt misstag och kompletterade med ytterligare 20 paneler. Nu är taket fullt, 72 paneler, knappt 20kW maxeffekt. Årsproduktionen hamnar uppskattningsvis runt 17-18MWh, vilket är ganska så exakt min årskonsumtion.
Huvudsäkringen är på 20A, alltså 14kW. Växelriktaren är specad med 17kW, men den klarar faktiskt 18,7kW som mest. Inget problem för huvudsäkringen, det blir så korta stunder med fullt blås att säkringen pallar det.
Mitt råd är att köpa så stor anläggning du har råd med. Denna sommarn var en fröjd. Jag tillbringade flera timmar (typ) med att bara stirra på elmätaren. En dag med en produktion under 100kWh är en dålig dag. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av zyax »

mati skrev:
Jag gjorde samma misstag att jag köpte en för liten anläggning. Det värsta är att jag egentligen redan från början visste att jag skulle ångra det, men å andra sidan ville jag inte hosta upp så mycket pengar på en gång. Snålheten tog över liksom. Jag var åtminstone så pass förutseende att jag valde en tillräckligt stor växelriktare. Efter ett halvår insåg jag mitt misstag och kompletterade med ytterligare 20 paneler. Nu är taket fullt, 72 paneler, knappt 20kW maxeffekt. Årsproduktionen hamnar uppskattningsvis runt 17-18MWh, vilket är ganska så exakt min årskonsumtion.
Huvudsäkringen är på 20A, alltså 14kW. Växelriktaren är specad med 17kW, men den klarar faktiskt 18,7kW som mest. Inget problem för huvudsäkringen, det blir så korta stunder med fullt blås att säkringen pallar det.
Mitt råd är att köpa så stor anläggning du har råd med. Denna sommarn var en fröjd. Jag tillbringade flera timmar (typ) med att bara stirra på elmätaren. En dag med en produktion under 100kWh är en dålig dag. :lol:
Jag har ju som du vet ungefär en lika stor anläggning som du med 4 paneler färre och troligen sämre vinklar så jag landar väl på 14-16MWh per år. Eftersom jag hade runt 14MWh före inköpet av Leafen så gissade jag på runt 2MWh mer per år för att ladda den och så länge har det stämt. Nästa år blir det tillskott i form av en Model 3 och då kommer vi ha ännu lite större förbrukning, kanske uppåt 2MWh till och jag har ingen lust att köpa in dessa så jag funderar nu på hur jag ska få ner förbrukningen av övrig el så att jag trots de två bilarna kommer upp i runt 90-100%.
Att bygga ut anläggningen med ett fåtal paneler till för mig känns inte som ett alternativ alls faktiskt då säkringen jag har blir dyrare. Min växelriktare är dock riktigt stor då jag fick en extra stor för samma pris som den 17kW som jag skulle haft.
Vad ville jag säga med detta? Faktiskt att man kan räkna på en anläggning före man byter bil med bilen inräknad så man i alla fall försöker få med bilen i hushållets elbehov. Räkna 2 ggr antalet hemmaladdade mil så får du ett ganska rätt resultat!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av Mickep »

Borde finnas en sida där man kan jämföra offerter så man vet vad det aktuella priserna är. Som det är nu har jag ingen aning om vad det kostat eller vilka möjligheter att beställa till lägsta möjliga pris (med bra kvalite). Visserligen en forumtråd går ann, men det skulle vara bra att kunna söka.(tips om det finns någon webbutvecklare där ute)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av zyax »

Mickep skrev:
Borde finnas en sida där man kan jämföra offerter så man vet vad det aktuella priserna är. Som det är nu har jag ingen aning om vad det kostat eller vilka möjligheter att beställa till lägsta möjliga pris (med bra kvalite). Visserligen en forumtråd går ann, men det skulle vara bra att kunna söka.(tips om det finns någon webbutvecklare där ute)
Det finns väl någon sida där du kan fråga flera om offerter, men det faller ju på att om du ska ha en färdig installation så är det viktigt att de kommer hem till dig och räknar på precis allt på ditt tak. Det är enligt mig oseriöst att räkna på det från distans med Google maps, men det kan du få flera att göra. De som har färdiga paket i Sverige är ju långt ifrån billigast, då kan du jämföra med Tyskland istället.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av mati »

zyax skrev:
Jag har ju som du vet ungefär en lika stor anläggning som du med 4 paneler färre och troligen sämre vinklar så jag landar väl på 14-16MWh per år. Eftersom jag hade runt 14MWh före inköpet av Leafen så gissade jag på runt 2MWh mer per år för att ladda den och så länge har det stämt. Nästa år blir det tillskott i form av en Model 3 och då kommer vi ha ännu lite större förbrukning, kanske uppåt 2MWh till och jag har ingen lust att köpa in dessa så jag funderar nu på hur jag ska få ner förbrukningen av övrig el så att jag trots de två bilarna kommer upp i runt 90-100%.
Att bygga ut anläggningen med ett fåtal paneler till för mig känns inte som ett alternativ alls faktiskt då säkringen jag har blir dyrare. Min växelriktare är dock riktigt stor då jag fick en extra stor för samma pris som den 17kW som jag skulle haft.
Vad ville jag säga med detta? Faktiskt att man kan räkna på en anläggning före man byter bil med bilen inräknad så man i alla fall försöker få med bilen i hushållets elbehov. Räkna 2 ggr antalet hemmaladdade mil så får du ett ganska rätt resultat!
Jag råkade ju också köpa en till elbil strax efter att panelerna hade kommit upp. Dåligt tajmat kan man säga. ;)
Med de nya panelerna från och med mitten av april (dvs anläggningen var mindre de första 3 1/2 månaderna) har jag kommit upp i 14MWh hittills iår. Jag räknar med ungefär ytterligare 3MWh året ut och så har jag kanske missat knappt 1MWh på våren eftersom anläggningen var mindre. Det blir alltså totalt 17-18MWh eller så. Mer än vad jag trodde. Visserligen var sommarn extremt bra, men samtidigt blev juli månad ändå ungefär som förra året om man räknar bort de extra panelerna. Det var soligare iår, men samtidigt mycket varmare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av Gustafsson »

Finns det någon här på lagom laddavstånd från linköping som kan tänka sig att visa upp sin anläggning och lära en novis ett å annat om detta ? Tänker göra slag i saken under året...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av mickeisol »

Noterbart om växelriktare är att priserna på dom har sjunkit som en sten på några år.
När jag satte upp min 20kw anläggning 2012 så kostade en 20kw mastervolt 114000kr i Sverige, samma kunde man få tag på i italien för 40000 kr
(jag köpte i italien), just den växelriktaren låg på 5 bästa i photon (tror jag det hette ) mätningen i tyskland då.

Nu kan du få tag i 20kw växelriktare för under 20000 kr

det finns många märken av växelriktare, SMA, fronius, huawei,sungrow etc etc.

Mitt tips för en växelriktare ifall den är placerad så att man inte störs av fläktljud och den heter SAJ, den har väldigt hög verkningsgrad ställbar max uteffekt ifall man har för mycket paneler. samt att den har 6 slingingångar med 3 mpp tracker (kan ha full effekt in i en mpp tracker), så att man kan ha paneler i tre olika riktningar. Och prisvärd.

Annars nu när man är i ett tesla forum, så kan det vara bra att planera för batterilager i framtiden (vi om några borde ju inse vad som händer medd batteripriserna inom en snar framtid)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av zyax »

mickeisol skrev:
Noterbart om växelriktare är att priserna på dom har sjunkit som en sten på några år.
När jag satte upp min 20kw anläggning 2012 så kostade en 20kw mastervolt 114000kr i Sverige, samma kunde man få tag på i italien för 40000 kr
(jag köpte i italien), just den växelriktaren låg på 5 bästa i photon (tror jag det hette ) mätningen i tyskland då.

Nu kan du få tag i 20kw växelriktare för under 20000 kr

det finns många märken av växelriktare, SMA, fronius, huawei,sungrow etc etc.

Mitt tips för en växelriktare ifall den är placerad så att man inte störs av fläktljud och den heter SAJ, den har väldigt hög verkningsgrad ställbar max uteffekt ifall man har för mycket paneler. samt att den har 6 slingingångar med 3 mpp tracker (kan ha full effekt in i en mpp tracker), så att man kan ha paneler i tre olika riktningar. Och prisvärd.

Annars nu när man är i ett tesla forum, så kan det vara bra att planera för batterilager i framtiden (vi om några borde ju inse vad som händer medd batteripriserna inom en snar framtid)
Jag har ju tjatat mig nästan gul och blå över att inte skaffa batterier, men jag inser att jag själv kan vara en av de som verkligen har nytta av sådana om man vill toppa peakarna om man överproducerar gentemot sin säkring. Har inte räknat hundra procent på det och vill egentligen ha lite bättre data över livslängden på riktigt. Borde vara så att priserna på vettiga alternativ kommer att sjunka, inte stiga på de här produkterna.

28k för en Powerwall efter bidraget på 60% innebär att den den behöver generera runt 2k om året för att kunna räknas av på 15 år. Jag kan nog sänka säkring och spara runt 100 kr / månad på detta sätt, men resterande 800kr på ett år har jag svårare att räkna hem i dagsläget. Ni som har väldigt hög elöverföringsavgift kan nog lättare räkna hem ett sånt batteri, men jag har bara 19 öre / kWh där och därmed runt 14 öre /kWh i skillnad mellan in och ut i elöverföring.
Man kanske kan tajma försäljningen bättre över dygnet också, men jag är ändå tveksam till att det blir så himla mycket mer än några öre / kWh i besparing varför det är svårt att få till.

Den dagen det kommer växelriktare som gör det möjligt att både vara offline och online så är det ju en helt annan vinst med batterier, då behöver man inte bara räkna på det ekonomiska...

EDIT: Bengt har ju en bra artikel om detta också: http://bengtsvillablogg.info/2016/11/27 ... t-lonsamt/
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av mickeisol »

Jag tror inte det finns några prisvärda trefaslösningar på invertrar med stöd för batterier (hybridinvertrar) just nu.
Och sen är det ju tesla som har mest prisvärda lagringsbatterierna just nu (men inte trefasstöd).

Det kan vara smart att sätta in så billig vanlig inverter som möjligt nu och kalkyler in ett byte om en femårs period när lagringen har kommit ner ytterligare i pris.

Sen får vi se hur utspelet mot nätägarna blir i verkligheten.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av zyax »

mickeisol skrev:
Jag tror inte det finns några prisvärda trefaslösningar på invertrar med stöd för batterier (hybridinvertrar) just nu.
Och sen är det ju tesla som har mest prisvärda lagringsbatterierna just nu (men inte trefasstöd).

Det kan vara smart att sätta in så billig vanlig inverter som möjligt nu och kalkyler in ett byte om en femårs period när lagringen har kommit ner ytterligare i pris.

Sen får vi se hur utspelet mot nätägarna blir i verkligheten.
Läser alla kommentarer på Bengts blogg, där får man rätt mycket matnyttigt och kan lugnt gräva ner tanken på batterier än en gång då man inte har en "hybridväxelriktare" som behövs för att utnyttja Powerwall 2. Min SolarEdge växelriktare vet jag inte om den har stöd för batterier egentligen, men det är inte Tesla i så fall, hittar ockås bara info om SolarEdge-batteristöd för enfas växelriktare.

Antagligen dröjer det inte många år innan man har ett batteri då utvecklingen lär plocka fram något bra.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av tomla »

Gustafsson skrev:
Finns det någon här på lagom laddavstånd från linköping som kan tänka sig att visa upp sin anläggning och lära en novis ett å annat om detta ? Tänker göra slag i saken under året...
Vår anläggning är under installation nu och finns i Kimstad.
Du är välkommen när du vill.
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av tomla »

joel80 skrev:
tomla skrev:
8. Optimal installation för ekonomin är en anläggning som ger dig halv din årsförbrukning.
Varför är det optimalt?
Jag säljer just nu min el för mer än 60% av priset jag köper el för! Får spotpris + 40 öre per kwh.. Sen några ören i nätnytta samt 60öre i skattereduktion.

Hade varit absolut bäst om jag haft pengar nog till att sätta upp typ 90% av årsförbrukningen.
Som jag förstår det så är skattereduktionen på inköp av el, inte på den el som du producerar.
Du får bara göra en skattereduktion för lika många kWh som du har sålt för.
Där av min åsikt om 50% av årsförbrukningen för egen producerad el.
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av tomla »

Lite info om varför man inte skall köpa en för stor växelriktare.
När du skall utöka din installation.
Tänk då på att om man inte har en lediga mppt ingång eller optimerare så måste dom nya panelerna sitta på samma tak som dom andra.
Tänk också på att optimerare drar energi. Så om du inte behöver optimerare så är det effektivare och mindre kostsamt utan.
https://www.sma-sunny.com/en/7-reasons- ... v-array-2/
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av zyax »

tomla skrev:
joel80 skrev:
tomla skrev:
8. Optimal installation för ekonomin är en anläggning som ger dig halv din årsförbrukning.
Varför är det optimalt?
Jag säljer just nu min el för mer än 60% av priset jag köper el för! Får spotpris + 40 öre per kwh.. Sen några ören i nätnytta samt 60öre i skattereduktion.

Hade varit absolut bäst om jag haft pengar nog till att sätta upp typ 90% av årsförbrukningen.
Som jag förstår det så är skattereduktionen på inköp av el, inte på den el som du producerar.
Du får bara göra en skattereduktion för lika många kWh som du har sålt för.
Där av min åsikt om 50% av årsförbrukningen för egen producerad el.
Varför skulle du få reduktionen på köpt el? Förstår inte resonemanget alls. Det är självklart för den del du har sålt.
Och du får alltså göra reduktion för lika mycket som du köpt för, vilket är helt riktigt, därför ska du alltså anlägga nära 100% av din årsförbrukning.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av zyax »

tomla skrev:
Lite info om varför man inte skall köpa en för stor växelriktare.
När du skall utöka din installation.
Tänk då på att om man inte har en lediga mppt ingång eller optimerare så måste dom nya panelerna sitta på samma tak som dom andra.
Tänk också på att optimerare drar energi. Så om du inte behöver optimerare så är det effektivare och mindre kostsamt utan.
https://www.sma-sunny.com/en/7-reasons- ... v-array-2/
Det är ju för att du har extra ingångar och optimerare som du köper stor växelriktare så att du kan utöka. Och optimerare är som du säger en annan historia, vi som har lite olika lutningar och skuggning och annan skit behöver detta annars ökar det bara på avräkningstiden med ökad kostnad samt visst strömuttag.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4866
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av chaffis75 »

zyax skrev:
tomla skrev:
Lite info om varför man inte skall köpa en för stor växelriktare.
När du skall utöka din installation.
Tänk då på att om man inte har en lediga mppt ingång eller optimerare så måste dom nya panelerna sitta på samma tak som dom andra.
Tänk också på att optimerare drar energi. Så om du inte behöver optimerare så är det effektivare och mindre kostsamt utan.
https://www.sma-sunny.com/en/7-reasons- ... v-array-2/
Det är ju för att du har extra ingångar och optimerare som du köper stor växelriktare så att du kan utöka. Och optimerare är som du säger en annan historia, vi som har lite olika lutningar och skuggning och annan skit behöver detta annars ökar det bara på avräkningstiden med ökad kostnad samt visst strömuttag.
Jag är väldigt glad jag fick en stor växelriktare i våras. Den har ingång för två strängar men använder bara en idag. Nu i höst kommer jag få ytterligare ungefär lika mycket paneler installerade så då är de mycket praktiskt att de finns ingång för en sträng till. Blir snart strax över 17kWp..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av Stefan T »

Gustafsson skrev:
Finns det någon här på lagom laddavstånd från linköping som kan tänka sig att visa upp sin anläggning och lära en novis ett å annat om detta ? Tänker göra slag i saken under året...
Du får komma ner till mej så kan jag både visa ny roadstern och solcellerna
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av Klintan »

mickeisol skrev:

Mitt tips för en växelriktare ifall den är placerad så att man inte störs av fläktljud och den heter SAJ, den har väldigt hög verkningsgrad ställbar max uteffekt ifall man har för mycket paneler. samt att den har 6 slingingångar med 3 mpp tracker (kan ha full effekt in i en mpp tracker), så att man kan ha paneler i tre olika riktningar. Och prisvärd.
Vad är vitsen med flera slingingångar på samma mppt? Är det bara en parallellkoppling som sker där? Jag har en SAJ 10kW men använder idag bara två ingångar, en per mppt, och har en slinga ledig. Ser att man kan se den sista slingan PV3 i portalen och att den mäts separat.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av tomla »

Klintan skrev:
mickeisol skrev:

Mitt tips för en växelriktare ifall den är placerad så att man inte störs av fläktljud och den heter SAJ, den har väldigt hög verkningsgrad ställbar max uteffekt ifall man har för mycket paneler. samt att den har 6 slingingångar med 3 mpp tracker (kan ha full effekt in i en mpp tracker), så att man kan ha paneler i tre olika riktningar. Och prisvärd.
Vad är vitsen med flera slingingångar på samma mppt? Är det bara en parallellkoppling som sker där? Jag har en SAJ 10kW men använder idag bara två ingångar, en per mppt, och har en slinga ledig. Ser att man kan se den sista slingan PV3 i portalen och att den mäts separat.
Flera ingångar per mppt är för att parallellkoppling.
Då måste du ha samma antal och typ av solpaneler i dom olika ingångarna som är samma mppt.
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av tomla »

zyax skrev:
tomla skrev:
joel80 skrev:
tomla skrev:
8. Optimal installation för ekonomin är en anläggning som ger dig halv din årsförbrukning.
Varför är det optimalt?
Jag säljer just nu min el för mer än 60% av priset jag köper el för! Får spotpris + 40 öre per kwh.. Sen några ören i nätnytta samt 60öre i skattereduktion.

Hade varit absolut bäst om jag haft pengar nog till att sätta upp typ 90% av årsförbrukningen.
Som jag förstår det så är skattereduktionen på inköp av el, inte på den el som du producerar.
Du får bara göra en skattereduktion för lika många kWh som du har sålt för.
Där av min åsikt om 50% av årsförbrukningen för egen producerad el.
Varför skulle du få reduktionen på köpt el? Förstår inte resonemanget alls. Det är självklart för den del du har sålt.
Och du får alltså göra reduktion för lika mycket som du köpt för, vilket är helt riktigt, därför ska du alltså anlägga nära 100% av din årsförbrukning.
Du har nog rätt.
Om man tänker att man producerar under en kort tid på dygnet/året och i princip köper tillbaka nästa all din el som du har producerat.
Min teori gick ut på att el som producerades användes direkt utan att den såldes.
Inser att så är inte verkligheten genom man minut debiterar.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av Klintan »

tomla skrev:

Flera ingångar per mppt är för att parallellkoppling.
Då måste du ha samma antal och typ av solpaneler i dom olika ingångarna som är samma mppt.
Och samma riktning antar jag? Kommer efter utbyggnad ha 24 st paneler mot SSV, borde gå att köra i en slinga, hamnar fortfarande under 1000V max. Finns väl ingen större vits att dela upp dem?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av tomla »

Klintan skrev:
tomla skrev:

Flera ingångar per mppt är för att parallellkoppling.
Då måste du ha samma antal och typ av solpaneler i dom olika ingångarna som är samma mppt.
Och samma riktning antar jag? Kommer efter utbyggnad ha 24 st paneler mot SSV, borde gå att köra i en slinga, hamnar fortfarande under 1000V max. Finns väl ingen större vits att dela upp dem?
Tänk på att räkna vid -25 grader när du räknar på max spänning.
Testa denna konfigurator.
https://fronius.solarconfigurator.de/so ... ator/Quick
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av zyax »

tomla skrev:
zyax skrev:
tomla skrev:
joel80 skrev:
tomla skrev:
8. Optimal installation för ekonomin är en anläggning som ger dig halv din årsförbrukning.
Varför är det optimalt?
Jag säljer just nu min el för mer än 60% av priset jag köper el för! Får spotpris + 40 öre per kwh.. Sen några ören i nätnytta samt 60öre i skattereduktion.

Hade varit absolut bäst om jag haft pengar nog till att sätta upp typ 90% av årsförbrukningen.
Som jag förstår det så är skattereduktionen på inköp av el, inte på den el som du producerar.
Du får bara göra en skattereduktion för lika många kWh som du har sålt för.
Där av min åsikt om 50% av årsförbrukningen för egen producerad el.
Varför skulle du få reduktionen på köpt el? Förstår inte resonemanget alls. Det är självklart för den del du har sålt.
Och du får alltså göra reduktion för lika mycket som du köpt för, vilket är helt riktigt, därför ska du alltså anlägga nära 100% av din årsförbrukning.
Du har nog rätt.
Om man tänker att man producerar under en kort tid på dygnet/året och i princip köper tillbaka nästa all din el som du har producerat.
Min teori gick ut på att el som producerades användes direkt utan att den såldes.
Inser att så är inte verkligheten genom man minut debiterar.
Många ställen utomlands funkar det så här, men i Sverige så går inte det systemet att använda, då hade maxtaket varit typ 5-10% av förbrukningen då vi producerar sommar och förbrukar på vintern. Så vi ska vara tacksamma att vi har detta systemet som möjligör väldigt god vinst vid försäljning.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av Klintan »

tomla skrev:
Klintan skrev:
Och samma riktning antar jag? Kommer efter utbyggnad ha 24 st paneler mot SSV, borde gå att köra i en slinga, hamnar fortfarande under 1000V max. Finns väl ingen större vits att dela upp dem?
Tänk på att räkna vid -25 grader när du räknar på max spänning.
Testa denna konfigurator.
https://fronius.solarconfigurator.de/so ... ator/Quick
Tack, då blir det två slingor med 12 (plus en åt väster med 18). 543V vid -25 och 12 paneler.
Elbilist sedan 2014
Skriv svar