Solcellsanläggning for dummies :)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av Satellite65 »

Hej !
Som rubriken säger så söker jag enkla grundläggande tips för att utforma min blivande solcellsanläggning (Detta kanske finns i forumtrådar redan men sökfunktionen ignorerar nästan allt jag skriver tyvärr)
Jag är som sagt ute efter att bygga en 9-11kW solcellsanläggning på mitt garagetak och skulle vilja ha enkla tips hur man bäst bygger en "Most bang for the buck" anläggning.
Förutsättningar: Norr om polcirkeln, 38gr taklutning, Väst/Öst, ca 50-60kvm yta. Möjlighet att installera själv.
Hur skall man tänka? Tanken är som sagt kostnadseffektivitet hela vägen...

Köpa en liten anläggning som man sedan kompletterar själv med fler paneler?
Import av paneler? Kina eller Tyskland?
Ingår takfästen till paneler när man köper eller köps dessa separat?
Tjänar man på att installera själv?
Val av återmatande abonnemang?

MVH
Sat65
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av bat »

- Köp material från Tyskland (t.ex http://www.photovoltaik-shop.com/)
- Se till att det inte är någon skugga på taket. Du kan då strunta i mer kostsamma optimerade system från t.ex. SolarEdge.
- Du tjänar på att installera själv men du behöver en elektriker för anmälan till nätägaren och även för ihopkoppling av panelerna om man ska vara helt enligt reglerna (starkström).
- Köp ett komplett paket med montage som passar ditt tak.
- Dra inte ut på beslutet, de subventioner som finns kommer säkert minska framöver.
- Skicka in ansökan om bidrag direkt du vet vad du ska beställa.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av Henrik Torphammar »

Satellite65 skrev:
Jag är som sagt ute efter att bygga en 9-11kW solcellsanläggning på mitt garagetak.

MVH
Sat65
När skall den ge 9-11kW? Är det enligt installerad spec eller något slags årssnitt? Jag är själv nyfiken på solceller men dom ger ju så olika beroende på årstiden.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av Satellite65 »

bat skrev:
- Köp material från Tyskland (t.ex http://www.photovoltaik-shop.com/)
- Se till att det inte är någon skugga på taket. Du kan då strunta i mer kostsamma optimerade system från t.ex. SolarEdge.
- Du tjänar på att installera själv men du behöver en elektriker för anmälan till nätägaren och även för ihopkoppling av panelerna om man ska vara helt enligt reglerna (starkström).
- Köp ett komplett paket med montage som passar ditt tak.
- Dra inte ut på beslutet, de subventioner som finns kommer säkert minska framöver.
- Skicka in ansökan om bidrag direkt du vet vad du ska beställa.
- Om placeringen inte är optimal, tjänar man då på att ta mindre effektiva paneler eller mer effektiva paneler? Monokristallina eller polykristalina 270w eller 300w? Jag är inne på 300w monokristallina paneler men kanske ska tänka om?
- Installationen och inkopplingen mot nätet är inte ett problem.
- Beslutet skall tas.... strax ;)
- Så man kan ansöka innan man betalat? Bra att veta, tack!

Vad behöver man?
Paneler
Fästen för mitt tak
Växelriktare
Kabel (medföljer detta eller måste man dimensionera själv?)
Strömbrytare för bortkoppling av hela anläggningen


9-11kw är väl installerad effekt, dvs maxeffekt.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av chaffis75 »

Jag fick rådet att bygga så stort man kan direkt och följde de inte... Detta har nu slutat i att jag redan nu ska bygga ut min anläggning trots att jag byggde fas 1 i våras... Nu har jag maxat vad jag kan ha på min fastighet utan att byta huvudsäking (och nästan max vad jag har takyta)
Tänk på att man kan bara få bidrag en gång per fastighet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av mickeisol »

Fundera lite på hur mycket plats du har.

sen är ett bra tips att räkna pris/watt på solcellerna och fundera på ifall det är bättre med flera paneler med lägre effekt (oftast billigare/watt ungefär som processorer)

LG har ju numera 370watt paneler (60celliga 1mx1,65), men det kan vara mera prisvärt att köpa 300-310watt av något annat märke.
Beror på kostnad för monteringsprylar och plats.

Sen är det inga problem att överdimensionera panelerna mot säkringen, invertrarna går till exempel att ställa så att dom exvis levererar max 11kw ifall man har 16A huvudsäkring. Det gör att effekttopparna kapas men man får mera ström under dagen i alla fall.
Finns även funktioner så att dom kan överleverera ifall man har hög elförbrukning inom fastigheten (avkännare vid huvudsäkringen).

När ni skaffar lagrings batterier (powerwall) så kan övereffekten gå in i dom istället.
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av tomla »

Satellite65 skrev:
Hej !


Köpa en liten anläggning som man sedan kompletterar själv med fler paneler?
Import av paneler? Kina eller Tyskland?
Ingår takfästen till paneler när man köper eller köps dessa separat?
Tjänar man på att installera själv?
Val av återmatande abonnemang?
1. Komplettera inte senare. Du kan bara söka bidrag en gång per fastighet.
2. Köp hela anläggningen från tyskland om du skall designa och montera själv. Lägre moms och priser plus tullfritt inom EU.
3. Fästen köps separat beroende på vilket tak du har.
4. Jag man tjänar på att installera själv. Men du får jobba för det.
5. Samma som levererar ström är nog att föredra.
6. Skicka in en ansökan om bidrag direkt. Du uppdaterar ansökan senare när du har bestämt dig vad du skall ha.
7. Du måste ha en elektriker som drar kablag och fixar anmälan.
8. Optimal installation för ekonomin är en anläggning som ger dig halv din årsförbrukning.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av Henrik Torphammar »

tomla skrev:
8. Optimal installation för ekonomin är en anläggning som ger dig halv din årsförbrukning.
Säg att jag gör av med 10000kWh per år. Kommer anläggningen dimensioneras för att kunna ge mig halva förbrukningen per dag eller får jag 4500kWh under Juni/Juli/Augusti månad och resterande 500kWh under övriga året?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av Satellite65 »

Tack för alla svar!

Skall fundera och mäta och räkna lite så blir det nog en beställning inom en snar framtid.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av Splfredde »

Tänk på att produkterna ska vara CE-märkta(vid import från Kina?).

Installatör(elektriker) ska vara reggad på Elsäkerhetsverket, både AC- och DC-sidan ska inkopplas och installeras av behörig installatör.
https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se ... lforetaget


Kan bli strul med försäkringsbolagen annars....
https://www.elinstallatoren.se/innehall ... r-brister/

//F
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av joel80 »

tomla skrev:
8. Optimal installation för ekonomin är en anläggning som ger dig halv din årsförbrukning.
Varför är det optimalt?
Jag säljer just nu min el för mer än 60% av priset jag köper el för! Får spotpris + 40 öre per kwh.. Sen några ören i nätnytta samt 60öre i skattereduktion.

Hade varit absolut bäst om jag haft pengar nog till att sätta upp typ 90% av årsförbrukningen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av zyax »

Jag förstår inte heller logiken att ha 50%, själv ligger jag på runt drygt 80% som i år troligt blir över 90%. Hade gärna fått 100% i år om det varit möjligt att tajma det så bra...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av Kirre »

Går det att tillgodoräkna sig förbrukningen i alla fastigheter man har till skatteverket när man redovisar produktion vs. förbrukning? (för att få 60öre/kwh i skattereduktion får ju inte produktion vara högre än konsumtion). Har både villa och fritidshus men tänkte mig bara en anläggning på fritidshuset då placeringen är mycket mer optimal. Dock är ju förbrukningen där "bara" ca 6000kwh/år.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av zyax »

Kirre skrev:
Går det att tillgodoräkna sig förbrukningen i alla fastigheter man har till skatteverket när man redovisar produktion vs. förbrukning? (för att få 60öre/kwh i skattereduktion får ju inte produktion vara högre än konsumtion). Har både villa och fritidshus men tänkte mig bara en anläggning på fritidshuset då placeringen är mycket mer optimal. Dock är ju förbrukningen där "bara" ca 6000kwh/år.
Det lär inte gå, nej.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av 12man »

zyax skrev:
Jag förstår inte heller logiken att ha 50%, själv ligger jag på runt drygt 80% som i år troligt blir över 90%. Hade gärna fått 100% i år om det varit möjligt att tajma det så bra...
Känns som snacket många körde med för bergvärmepumpar för 15 år sedan, 50-70% täckning, heltokigt
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av Splfredde »

12man skrev:
zyax skrev:
Jag förstår inte heller logiken att ha 50%, själv ligger jag på runt drygt 80% som i år troligt blir över 90%. Hade gärna fått 100% i år om det varit möjligt att tajma det så bra...
Känns som snacket många körde med för bergvärmepumpar för 15 år sedan, 50-70% täckning, heltokigt
Nja, inte riktigt överens med er här :)

För att runda siffrorna lite så kör vi samma pris på in och ut, det skiljer ju lite beroende på var man bor.

Anläggning 5kW för 100.000:- minus 30% ger 70.000:- netto, årsproduktion motsvarande ca 5000:- ger återbetalningstid 14 år.
Anläggning 10kW för 200.000:- minus 30% ger 140.000:- netto, årsproduktion motsvarande ca 10000:- ger återbetalningstid 14 år.
Det roliga börjar alltså inte förrän år 15 då du sparar 5000:-/år respektive 10000:-/år.
Detta förutsätter då att vi dels har pengarna och slipper betala ränta om vi ska låna och att samma regelverk gäller som idag gällande köp&sälj.
Vinsten är dessutom kanske bara intressant om du avser att bo kvar i huset mer än 15 år?
Att spara 5000:- om året i alternativ 1 på insatta 70000:- ger alltså en total besparing på 70000:- på 28 år (ungefärlig livslängd 28*5000-70000).
Om man istället investerat dessa 70000:- hyfsat säkert med 8% avkastning per år(typ kreditfonden) så hade man fått ihop typ 300.000:- på dessa 28 år.......
På alternativ 2 blir det dubbelt....ja ni fattar.....
Eller jag kanske tänker fel......
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av joel80 »

För mig blev beräkningen så här:

6.5kw för 110k - 30% = 78000kr.
Lånade upp 80k på huset med avbetalning på 10 år.

Beräknad förbrukning per år 6500kw och ca 7500kr/år sparat. Troligen mer om priset fortsätter att vara såhär högt.

Min kostnad per år är obefintlig. Första åren går jag minus några hundringar på ränta, men när lånet sjunker kommer jag gå lite plus så länge inte priset på el blir rekordlågt. (svårt att se det scenariot med kommande nerstängningar av kärnkraften etc.)

Skulle jag ha dubblerat anläggningen hade jag hämtat in det snabbare då min överproduktion dagtid under sommarhalvåret resulterat i mer sålda kwh och alltså högre "vinst" samt kw per krona i anläggningen blivit lägre.

Funderar sen på att gå över på timdebitering via Tibber och då också kunna styra förbrukningen till billigaste timmarna.. Och alltså sälja mer under dyra timmar (förstår att dom har timbetalning även på såld sol.. Eller har jag missuppfattat det?)

Räknar med att ha tjänat in pengarna för hela anläggningen inom 10 år! Lagom till att lånet är betalt.

Hade önskat att jag minst dubblerat anläggningen från start. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av zyax »

Splfredde skrev:
12man skrev:
zyax skrev:
Jag förstår inte heller logiken att ha 50%, själv ligger jag på runt drygt 80% som i år troligt blir över 90%. Hade gärna fått 100% i år om det varit möjligt att tajma det så bra...
Känns som snacket många körde med för bergvärmepumpar för 15 år sedan, 50-70% täckning, heltokigt
Nja, inte riktigt överens med er här :)

För att runda siffrorna lite så kör vi samma pris på in och ut, det skiljer ju lite beroende på var man bor.

Anläggning 5kW för 100.000:- minus 30% ger 70.000:- netto, årsproduktion motsvarande ca 5000:- ger återbetalningstid 14 år.
Anläggning 10kW för 200.000:- minus 30% ger 140.000:- netto, årsproduktion motsvarande ca 10000:- ger återbetalningstid 14 år.
Det roliga börjar alltså inte förrän år 15 då du sparar 5000:-/år respektive 10000:-/år.
Detta förutsätter då att vi dels har pengarna och slipper betala ränta om vi ska låna och att samma regelverk gäller som idag gällande köp&sälj.
Vinsten är dessutom kanske bara intressant om du avser att bo kvar i huset mer än 15 år?
Att spara 5000:- om året i alternativ 1 på insatta 70000:- ger alltså en total besparing på 70000:- på 28 år (ungefärlig livslängd 28*5000-70000).
Om man istället investerat dessa 70000:- hyfsat säkert med 8% avkastning per år(typ kreditfonden) så hade man fått ihop typ 300.000:- på dessa 28 år.......
På alternativ 2 blir det dubbelt....ja ni fattar.....
Eller jag kanske tänker fel......
Antar att du bara skulle köpt aktier, varför ens köpa halva anläggningen i din beräkning. Två fel blir liksom inte ett rätt.

Om vi struntar i dina beräkningar och gör överslag på hur en anläggning normalt ser ut så är inte växelriktare och kringutrustning dubbelt så dyr bara för att man maximerar anläggningen. Sedan kan det finnas taklutningar och så som påverkar att man inte vill ha nära 100%.

Återbetalningstiden är allt i ekvationen och den är normalt som lägst vid en så stor anläggning man kan köpa alltså.

Undantag är när man har ett tak som har bra lutning och läge för typ 8kWp, då maximerar man istället den anläggning man kan ha i den fina riktningen.

Men köp aktier för 100% av investeringen om du är bra på det, och skit i solceller och bergvärmepump och annan utrustning med lägre avkastning om du tycker det är lämpligt.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av zyax »

joel80 skrev:
Hade önskat att jag minst dubblerat anläggningen från start. :)
Ja, det är ju en klar merkostnad att öka den senare då du får byta växelriktare i de flesta fall. Många som bygger och senare bygger ut för de har fått tips av någon som inte kan...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av Splfredde »

Ojdå, det var ju inte min mening att
trampa i klaveret :)
Jag uppfattade det som att man diskuterade solceller och dubbla storleken av ekonomiska skäl och
ville då visa att det finns andra ekonomiska skäl att göra annat.
Även om jag nu inte menade riskfyllda
aktieaffärer utan fondinvesteringar med låg risk. Samtidigt vet jag folk som inte
investerar sina pengar alls och då ger ju solcellerna mer avkastning än bankens nollränta på sparkonto :)
Då vi både säljer och installerar solceller på firman vet jag att större delen av våra kunder köper solceller av andra skäl än det ekonomiska.
Personligen har jag ett alldeles för stort hus om 5 år då ungarna är utflugna och flyttar då till nåt mindre.
Det blir således inga solceller på det nuvarande men kanske på nästa :)
Ber om ursäkt om någon tog illa vid sig!
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av joel80 »

zyax skrev:
joel80 skrev:
Hade önskat att jag minst dubblerat anläggningen från start. :)
Ja, det är ju en klar merkostnad att öka den senare då du får byta växelriktare i de flesta fall. Många som bygger och senare bygger ut för de har fått tips av någon som inte kan...
Ja där tänkte jag i allafall till! Köpte så pass rejäl växelriktare att jag kan bygga ut mitt system till runt 16-17kw! Så kan nästan tredubbla det innan jag behöver byta.
Är redan inne på att öka med 3kw.. Fått okej pris på paneler och optimerare för det.
Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av mati »

Jag gjorde samma misstag att jag köpte en för liten anläggning. Det värsta är att jag egentligen redan från början visste att jag skulle ångra det, men å andra sidan ville jag inte hosta upp så mycket pengar på en gång. Snålheten tog över liksom. Jag var åtminstone så pass förutseende att jag valde en tillräckligt stor växelriktare. Efter ett halvår insåg jag mitt misstag och kompletterade med ytterligare 20 paneler. Nu är taket fullt, 72 paneler, knappt 20kW maxeffekt. Årsproduktionen hamnar uppskattningsvis runt 17-18MWh, vilket är ganska så exakt min årskonsumtion.
Huvudsäkringen är på 20A, alltså 14kW. Växelriktaren är specad med 17kW, men den klarar faktiskt 18,7kW som mest. Inget problem för huvudsäkringen, det blir så korta stunder med fullt blås att säkringen pallar det.
Mitt råd är att köpa så stor anläggning du har råd med. Denna sommarn var en fröjd. Jag tillbringade flera timmar (typ) med att bara stirra på elmätaren. En dag med en produktion under 100kWh är en dålig dag. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av zyax »

mati skrev:
Jag gjorde samma misstag att jag köpte en för liten anläggning. Det värsta är att jag egentligen redan från början visste att jag skulle ångra det, men å andra sidan ville jag inte hosta upp så mycket pengar på en gång. Snålheten tog över liksom. Jag var åtminstone så pass förutseende att jag valde en tillräckligt stor växelriktare. Efter ett halvår insåg jag mitt misstag och kompletterade med ytterligare 20 paneler. Nu är taket fullt, 72 paneler, knappt 20kW maxeffekt. Årsproduktionen hamnar uppskattningsvis runt 17-18MWh, vilket är ganska så exakt min årskonsumtion.
Huvudsäkringen är på 20A, alltså 14kW. Växelriktaren är specad med 17kW, men den klarar faktiskt 18,7kW som mest. Inget problem för huvudsäkringen, det blir så korta stunder med fullt blås att säkringen pallar det.
Mitt råd är att köpa så stor anläggning du har råd med. Denna sommarn var en fröjd. Jag tillbringade flera timmar (typ) med att bara stirra på elmätaren. En dag med en produktion under 100kWh är en dålig dag. :lol:
Jag har ju som du vet ungefär en lika stor anläggning som du med 4 paneler färre och troligen sämre vinklar så jag landar väl på 14-16MWh per år. Eftersom jag hade runt 14MWh före inköpet av Leafen så gissade jag på runt 2MWh mer per år för att ladda den och så länge har det stämt. Nästa år blir det tillskott i form av en Model 3 och då kommer vi ha ännu lite större förbrukning, kanske uppåt 2MWh till och jag har ingen lust att köpa in dessa så jag funderar nu på hur jag ska få ner förbrukningen av övrig el så att jag trots de två bilarna kommer upp i runt 90-100%.
Att bygga ut anläggningen med ett fåtal paneler till för mig känns inte som ett alternativ alls faktiskt då säkringen jag har blir dyrare. Min växelriktare är dock riktigt stor då jag fick en extra stor för samma pris som den 17kW som jag skulle haft.
Vad ville jag säga med detta? Faktiskt att man kan räkna på en anläggning före man byter bil med bilen inräknad så man i alla fall försöker få med bilen i hushållets elbehov. Räkna 2 ggr antalet hemmaladdade mil så får du ett ganska rätt resultat!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av Mickep »

Borde finnas en sida där man kan jämföra offerter så man vet vad det aktuella priserna är. Som det är nu har jag ingen aning om vad det kostat eller vilka möjligheter att beställa till lägsta möjliga pris (med bra kvalite). Visserligen en forumtråd går ann, men det skulle vara bra att kunna söka.(tips om det finns någon webbutvecklare där ute)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellsanläggning for dummies :)

Inlägg av zyax »

Mickep skrev:
Borde finnas en sida där man kan jämföra offerter så man vet vad det aktuella priserna är. Som det är nu har jag ingen aning om vad det kostat eller vilka möjligheter att beställa till lägsta möjliga pris (med bra kvalite). Visserligen en forumtråd går ann, men det skulle vara bra att kunna söka.(tips om det finns någon webbutvecklare där ute)
Det finns väl någon sida där du kan fråga flera om offerter, men det faller ju på att om du ska ha en färdig installation så är det viktigt att de kommer hem till dig och räknar på precis allt på ditt tak. Det är enligt mig oseriöst att räkna på det från distans med Google maps, men det kan du få flera att göra. De som har färdiga paket i Sverige är ju långt ifrån billigast, då kan du jämföra med Tyskland istället.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar