"Åt den som har skall varda givet"! Matteus 13:12
Moderator: Redaktion
"Åt den som har skall varda givet"! Matteus 13:12
Att köra Tesla (elbil) får ibland bibliska proportioner. Ikväll var jag på concert. Fullt med bilar. Inga parkeringsplatser!.... Utom 2 laddplatser, gratis, nära evenemanget dessutom!
Jag hade visserligen ca 88% laddat men det var bara att parkera och fylla på!
Jag hade visserligen ca 88% laddat men det var bara att parkera och fylla på!
Model S P85D,
Re: "Åt den som har skall varda givet"! Matteus 13:12
Det är verkligen bra att fossila bilar inte parkerar på dessa laddplatser, trots att man fortfarande ser några enstaka fall. Det som är lite irriterande är att se elbilar parkera på laddplatser trots att dem inte laddar, varför förstår man inte att dessa parkeringar är till för att ladda och inte VIP platser för elbilar!
I övrigt så skulle jag personligen undvika (om möjligt) att parkera och ladda om jag hade 88% om inte jag verkligen behövde 100% speciellt med tanke på att det var bara 2 laddplatser, men det är bara jag
I övrigt så skulle jag personligen undvika (om möjligt) att parkera och ladda om jag hade 88% om inte jag verkligen behövde 100% speciellt med tanke på att det var bara 2 laddplatser, men det är bara jag
Re: "Åt den som har skall varda givet"! Matteus 13:12
Tror inte det citatet var ämnat i positiv bemärkelse. Det är som att parkera på handikapp plats nära ingång trots att man inte är handikappad bara för att man kör en bil registrerad med handikapplapp. Det är tillåtet men kom igen...
Re: "Åt den som har skall varda givet"! Matteus 13:12
Vad är det för skillnad jämfört med att ICE:a?
Re: "Åt den som har skall varda givet"! Matteus 13:12
+1
Mkt bra liknelse!
Mkt bra liknelse!
Mickep skrev:Tror inte det citatet var ämnat i positiv bemärkelse. Det är som att parkera på handikapp plats nära ingång trots att man inte är handikappad bara för att man kör en bil registrerad med handikapplapp. Det är tillåtet men kom igen...
Re:
Håller inte med. En person med behov av handikappsparkering behöver handikappsparkering var de än parkerar. Man räknar med att det finns ledig sådan, och gör det inte det blir det väldigt krångligt. Som elbilsförare ser du genom ditt laddmönster till att alltid ha alternativ. Du kan ju till exempel inte åka till en konsert med låg laddnivå för att du räknar med att kunna ladda på plats, och när du sen inte kan det blir du strandad. Så nej, inte alls en bra liknelse anser jag.bullen skrev:+1
Mkt bra liknelse!Mickep skrev:Tror inte det citatet var ämnat i positiv bemärkelse. Det är som att parkera på handikapp plats nära ingång trots att man inte är handikappad bara för att man kör en bil registrerad med handikapplapp. Det är tillåtet men kom igen...
EDIT/tillägg: Behov av laddning är ett väldigt relativt begrepp. Absolut behov av laddning är att om du inte laddar här och nu tar du dig inte till en annan laddare och behöver i princip bli bärgad. Allt över det är bara olika nivåer av "bra att ha" och/eller "det skadar ju inte". Var drar ni gränsen för vad som är acceptabelt? Ni som kommenterat gör det tydligen under 88%, men var exakt? Själv anser jag att så länge man laddar på en laddplats gör man inget fel.
Svart X75D -17
Re: Re:
rockard skrev:Håller inte med. En person med behov av handikappsparkering behöver handikappsparkering var de än parkerar. Man räknar med att det finns ledig sådan, och gör det inte det blir det väldigt krångligt. Som elbilsförare ser du genom ditt laddmönster till att alltid ha alternativ. Du kan ju till exempel inte åka till en konsert med låg laddnivå för att du räknar med att kunna ladda på plats, och när du sen inte kan det blir du strandad. Så nej, inte alls en bra liknelse anser jag.bullen skrev:+1
Mkt bra liknelse!Mickep skrev:Tror inte det citatet var ämnat i positiv bemärkelse. Det är som att parkera på handikapp plats nära ingång trots att man inte är handikappad bara för att man kör en bil registrerad med handikapplapp. Det är tillåtet men kom igen...
EDIT/tillägg: Behov av laddning är ett väldigt relativt begrepp. Absolut behov av laddning är att om du inte laddar här och nu tar du dig inte till en annan laddare och behöver i princip bli bärgad. Allt över det är bara olika nivåer av "bra att ha" och/eller "det skadar ju inte". Var drar ni gränsen för vad som är acceptabelt? Ni som kommenterat gör det tydligen under 88%, men var exakt? Själv anser jag att så länge man laddar på en laddplats gör man inget fel.
Tvärtom. Sitter man i rullstol eller går på kryckor så kan man ju ta sig in till affären även om man måste ta sig 30 meter istället för 10 meter. Men måste man ladda så kan det ställa till det ordentligt. Närmaste snabbladdare kan ju vara långt bort och man kanske behöver 60 minuter på 11kW för att ta sig hem.
För att svara på din fråga så kan man inte ange en procentsats. Ibland är det ok att ladda från 88% till 100%, ibland är det onödigt att ladda även om man bara har 10% kvar. Det beror på var man är, vilka andra alternativ som finns, vart man ska osv. Man ska ladda när man behöver inte när det går.
Re: Re:
Handikappplatser är ofta stora för att du behöver plats för ramper eller what have you. Alltså duger det inte att parkera på en vanlig parkeringsplats 20 meter längre bort, så jag anser fortfarande att det är en dålig liknelse, och jag tror att besväret en handikappad person drabbas av när någon fulparkerat är betydligt större än det du som elbilsförare får av att ladda på ett annat ställe än det du hoppats på.Verdi skrev:rockard skrev:Håller inte med. En person med behov av handikappsparkering behöver handikappsparkering var de än parkerar. Man räknar med att det finns ledig sådan, och gör det inte det blir det väldigt krångligt. Som elbilsförare ser du genom ditt laddmönster till att alltid ha alternativ. Du kan ju till exempel inte åka till en konsert med låg laddnivå för att du räknar med att kunna ladda på plats, och när du sen inte kan det blir du strandad. Så nej, inte alls en bra liknelse anser jag.bullen skrev:+1
Mkt bra liknelse!Mickep skrev:Tror inte det citatet var ämnat i positiv bemärkelse. Det är som att parkera på handikapp plats nära ingång trots att man inte är handikappad bara för att man kör en bil registrerad med handikapplapp. Det är tillåtet men kom igen...
EDIT/tillägg: Behov av laddning är ett väldigt relativt begrepp. Absolut behov av laddning är att om du inte laddar här och nu tar du dig inte till en annan laddare och behöver i princip bli bärgad. Allt över det är bara olika nivåer av "bra att ha" och/eller "det skadar ju inte". Var drar ni gränsen för vad som är acceptabelt? Ni som kommenterat gör det tydligen under 88%, men var exakt? Själv anser jag att så länge man laddar på en laddplats gör man inget fel.
Tvärtom. Sitter man i rullstol eller går på kryckor så kan man ju ta sig in till affären även om man måste ta sig 30 meter istället för 10 meter. Men måste man ladda så kan det ställa till det ordentligt. Närmaste snabbladdare kan ju vara långt bort och man kanske behöver 60 minuter på 11kW för att ta sig hem.
För att svara på din fråga så kan man inte ange en procentsats. Ibland är det ok att ladda från 88% till 100%, ibland är det onödigt att ladda även om man bara har 10% kvar. Det beror på var man är, vilka andra alternativ som finns, vart man ska osv. Man ska ladda när man behöver inte när det går.
Där skiljer sig våra åsikter då, helt enkelt. Jag anser inte att man ska behöva behandla laddplatser som något "lite heligt" och passa sig för att använda. Tvärt om anser jag att det är bra att de används så mycket som möjligt, så att man visar på efterfrågan.Man ska ladda när man behöver inte när det går.
Svart X75D -17
Re: "Åt den som har skall varda givet"! Matteus 13:12
Är jag den enda som kopplat in sig på en laddare jag vet är trasig bara för att jag vill ha parkeringsplatsen?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5169
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: "Åt den som har skall varda givet"! Matteus 13:12
Jag vågar inte koppla in min bil på en laddare/ladduttag som jag vet är trasig. Garantin lär inte gälla om bilen pajar.Smutt skrev:Är jag den enda som kopplat in sig på en laddare jag vet är trasig bara för att jag vill ha parkeringsplatsen?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: "Åt den som har skall varda givet"! Matteus 13:12
Jag lägger en lapp på instrumentbrädan om att man kan ringa mig om man behöver platsen om mitt egna behov är tveksamt. Dessutom har jag alltid mobilnumret innanför laddluckan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: "Åt den som har skall varda givet"! Matteus 13:12
För min del som Leaf 24-ägare händer det att jag litar på destinationsladdning. Att jag åker till en plats för en konsert eller liknande och är framme med mindre än hälften av batterikapaciteten kvar. Om det inte går att ladda får jag stanna på vägen någonstans. Tyvärr finns det inte så många snabbladdare i närheten här i Skaraborg, så om destinationsladdning är upptagen kan det bli ett längre stopp. Har hittills haft turen på min sida.rockard skrev:Håller inte med. En person med behov av handikappsparkering behöver handikappsparkering var de än parkerar. Man räknar med att det finns ledig sådan, och gör det inte det blir det väldigt krångligt. Som elbilsförare ser du genom ditt laddmönster till att alltid ha alternativ. Du kan ju till exempel inte åka till en konsert med låg laddnivå för att du räknar med att kunna ladda på plats, och när du sen inte kan det blir du strandad. Så nej, inte alls en bra liknelse anser jag.bullen skrev:+1
Mkt bra liknelse!Mickep skrev:Tror inte det citatet var ämnat i positiv bemärkelse. Det är som att parkera på handikapp plats nära ingång trots att man inte är handikappad bara för att man kör en bil registrerad med handikapplapp. Det är tillåtet men kom igen...
EDIT/tillägg: Behov av laddning är ett väldigt relativt begrepp. Absolut behov av laddning är att om du inte laddar här och nu tar du dig inte till en annan laddare och behöver i princip bli bärgad. Allt över det är bara olika nivåer av "bra att ha" och/eller "det skadar ju inte". Var drar ni gränsen för vad som är acceptabelt? Ni som kommenterat gör det tydligen under 88%, men var exakt? Själv anser jag att så länge man laddar på en laddplats gör man inget fel.
Elbilist sedan 2014
Re: "Åt den som har skall varda givet"! Matteus 13:12
Ett barnbarn sa till mig för några år sedan:"Farfar, vet du vad ironi år för något?" "Ja", svarade jag. Han fortsatte:" Detta var det!"Foluke skrev:Att köra Tesla (elbil) får ibland bibliska proportioner. Ikväll var jag på concert. Fullt med bilar. Inga parkeringsplatser!.... Utom 2 laddplatser, gratis, nära evenemanget dessutom!
Jag hade visserligen ca 88% laddat men det var bara att parkera och fylla på!
Jag noterar att alla inte förstod min kommentar så!
För övrigt lockar det fram passioner i etiskt handlande. Det är gott att det finns så många fina människor på detta forum.
Trots att mitt handlande anses hänsynslöst av några så tyckte jag nog att det var ok att parkera och ladda på en laddplats. Speciellt som jag inte hittade lediga parkeringsplatser och det var ytterligare en laddplats ledig. Tack vare att jag ställde mig och laddade lämnade jag ju en eventuell ledig parkeringsplats till fossilbil som ändå undvek laddplats! Jag ökade på det sättet parkeringskapaciteten på platsen!
Egentligen skall nog en Tesla med sitt stora batteri aldrig ladda på denna typ av laddplatser om man skall leva upp till våra höga ideal. Vi har ju alltid tillräckligt med ström för att nå SuC eller bostaden och ordinarie laddstation.
Jag skäms över mitt handlande. Skall aldrig göra så mer och heller aldrig överträda några fartbegränsningar!
Model S P85D,
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5169
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: "Åt den som har skall varda givet"! Matteus 13:12
Jag måste fråga var detta utspelade sig.Foluke skrev:Att köra Tesla (elbil) får ibland bibliska proportioner. Ikväll var jag på concert. Fullt med bilar. Inga parkeringsplatser!.... Utom 2 laddplatser, gratis, nära evenemanget dessutom!
Jag hade visserligen ca 88% laddat men det var bara att parkera och fylla på!
Normalt sett brukar alla laddplatser vara ICEade långt innan den vanliga parkeringen är full. Men här var alltså alla vanliga P-platser upptagna men ändå var laddplatserna tomma?
Helt unikt tror jag. Den som ändå fick uppleva något sådant
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: "Åt den som har skall varda givet"! Matteus 13:12
Utanför Gustav Adolfskykan i Borås igår kväll. Fullsatt stoooor kyrka med "sommarkonsert". F.ö. Har jag aldrig sett platserna upptagna av någon!Nicke Nyfiken skrev:Jag måste fråga var detta utspelade sig.Foluke skrev:Att köra Tesla (elbil) får ibland bibliska proportioner. Ikväll var jag på concert. Fullt med bilar. Inga parkeringsplatser!.... Utom 2 laddplatser, gratis, nära evenemanget dessutom!
Jag hade visserligen ca 88% laddat men det var bara att parkera och fylla på!
Normalt sett brukar alla laddplatser vara ICEade långt innan den vanliga parkeringen är full. Men här var alltså alla vanliga P-platser upptagna men ändå var laddplatserna tomma?
Helt unikt tror jag. Den som ändå fick uppleva något sådant
Model S P85D,
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5169
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: "Åt den som har skall varda givet"! Matteus 13:12
Aha... då förstår jag bättre de bibliska proportionerna.Foluke skrev:Utanför Gustav Adolfskykan i Borås igår kväll. Fullsatt stoooor kyrka med "sommarkonsert". F.ö. Har jag aldrig sett platserna upptagna av någon!Nicke Nyfiken skrev:Jag måste fråga var detta utspelade sig.Foluke skrev:Att köra Tesla (elbil) får ibland bibliska proportioner. Ikväll var jag på concert. Fullt med bilar. Inga parkeringsplatser!.... Utom 2 laddplatser, gratis, nära evenemanget dessutom!
Jag hade visserligen ca 88% laddat men det var bara att parkera och fylla på!
Normalt sett brukar alla laddplatser vara ICEade långt innan den vanliga parkeringen är full. Men här var alltså alla vanliga P-platser upptagna men ändå var laddplatserna tomma?
Helt unikt tror jag. Den som ändå fick uppleva något sådant
Model Y P
Model S P
Model S P