Har man två bilar då kan man ha vad som helst som andra bil. Vi hade en Skoda Superb och Golf Sportsvan. Golfen stod för 75% av våra körningar. Problemet är de 25% och där vill jag inte kompromissa.Har gjort en hel del andra åtgärder för miljön och tycker att de kompenserar mer än väl det lilla jag kör.Väntar på en elbil som är tillräcklig för oss och när den kommer köper jag den. Samtidigt tycker jag att man ska slopa bidrag helt för det är inte vi som får den utan biltillverkarna.LarsL skrev:Klart det går. Vi åkte på semester med tält i en vecka i år med Leaf. Grejen är att man måste tänka och planera allt, det går inte bara att slänga in grejerna i bilen utan den måste packas.mati skrev:Vår e-Golf är den minsta bilen jag någonsin har haft. Samtidigt har jag aldrig haft en så dyr bil sett till inköpspriset. Bortsett från Teslan såklart, men den räknas inte i sammanhanget, eftersom den redan från början var tänkt som ett undantag som inte kommer att få en efterföljare.
Jag är faktiskt beredd att fortsätta köra bilar i Golf-storlek, även om det kan bli lite problematiskt med två stora hundar. Men det går att hantera. Men alla är ju inte lika flexibla. Alla som har barn t.ex. har liksom inte alternativet att bara fösa in dem i en hundgård eller lämna dem på ett pensionat när de inte får plats i bilen.
Naturligtvis kan inte ointresserade göra den här uppoffringen/förändringen utan de vill ha sin kombi.
Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd
Moderator: Redaktion
Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd
Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd
Ja, jag har ju två bilar så kan kompromissa med att ha en diesel Mercedes. Men den står ju mest nu förtiden och används bara när jag behöver en dragkrok.nek0 skrev:Har man två bilar då kan man ha vad som helst som andra bil. Vi hade en Skoda Superb och Golf Sportsvan. Golfen stod för 75% av våra körningar. Problemet är de 25% och där vill jag inte kompromissa.Har gjort en hel del andra åtgärder för miljön och tycker att de kompenserar mer än väl det lilla jag kör.Väntar på en elbil som är tillräcklig för oss och när den kommer köper jag den. Samtidigt tycker jag att man ska slopa bidrag helt för det är inte vi som får den utan biltillverkarna.
Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd
Har man 2 bilar spelar det ingen roll vad bil nr2 är för nogon bil. Vi körde ca 4000 mil per år och nu kör vi ca 1500 . Vi går till våra jobb har bara en parkerings plats och kan inte räkna hem en bil till.LarsL skrev:Ja, jag har ju två bilar så kan kompromissa med att ha en diesel Mercedes. Men den står ju mest nu förtiden och används bara när jag behöver en dragkrok.nek0 skrev:Har man två bilar då kan man ha vad som helst som andra bil. Vi hade en Skoda Superb och Golf Sportsvan. Golfen stod för 75% av våra körningar. Problemet är de 25% och där vill jag inte kompromissa.Har gjort en hel del andra åtgärder för miljön och tycker att de kompenserar mer än väl det lilla jag kör.Väntar på en elbil som är tillräcklig för oss och när den kommer köper jag den. Samtidigt tycker jag att man ska slopa bidrag helt för det är inte vi som får den utan biltillverkarna.
Tror inte att du hade behållit Mercedesen om de fans en elbil som kan ersätta den och Leafen
Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd
Jo, vi behöver en bil per vuxen.nek0 skrev:Har man 2 bilar spelar det ingen roll vad bil nr2 är för nogon bil. Vi körde ca 4000 mil per år och nu kör vi ca 1500 . Vi går till våra jobb har bara en parkerings plats och kan inte räkna hem en bil till.LarsL skrev:Ja, jag har ju två bilar så kan kompromissa med att ha en diesel Mercedes. Men den står ju mest nu förtiden och används bara när jag behöver en dragkrok.nek0 skrev:Har man två bilar då kan man ha vad som helst som andra bil. Vi hade en Skoda Superb och Golf Sportsvan. Golfen stod för 75% av våra körningar. Problemet är de 25% och där vill jag inte kompromissa.Har gjort en hel del andra åtgärder för miljön och tycker att de kompenserar mer än väl det lilla jag kör.Väntar på en elbil som är tillräcklig för oss och när den kommer köper jag den. Samtidigt tycker jag att man ska slopa bidrag helt för det är inte vi som får den utan biltillverkarna.
Tror inte att du hade behållit Mercedesen om de fans en elbil som kan ersätta den och Leafen
Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd
Håller helt med. Det största problemet är att folk är för dåligt insatta samt inte kan räkna. Krydda detta med att det är enklare att köra på i gamla hjulspår än att testa något nytt så har vi en stor del av kärnan i problematiken.Jensa skrev:Det är inköpspriset som skrämmer bort majoriteten. Elbilar kommer att vara dyrare i inköp en lång tid framöver, sen om man i längden sparar på att köra på el har de flesta svårt att räkna ut. Se hur många som INTE sätter upp solpaneler?
Solpaneler är ju faktiskt ett ännu klockrenare exempel än elbilar. Elbilar är ju enbart ekonomiskt fördelaktiga om man kör relativt mycket. Solpaneler är fantastiska ekonomiskt för i princip alla som har möjlighet att sätta upp dem. Gällande solpaneler finns det såklart ett antal som bor i lägenhet eller väldigt skymt från solen som faktiskt inte kan sätta upp paneler, men fortfarande så är det ju säkert 40% av befolkningen som skulle kunna ha paneler och bara en liten, liten bråkdel av dessa som har trots att det verkligen är en no brainer.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd
Fast återbetalningstiden är ju ändå så pass lång att många inte kommer bo där tillräckligt länge för att personligen tjäna in kostnaden, och det är ju lite osäkert vad solcellerna faktiskt inbringar för "andrahandsvärde" när bostaden säljs.Legato skrev:Håller helt med. Det största problemet är att folk är för dåligt insatta samt inte kan räkna. Krydda detta med att det är enklare att köra på i gamla hjulspår än att testa något nytt så har vi en stor del av kärnan i problematiken.
Solpaneler är ju faktiskt ett ännu klockrenare exempel än elbilar. Elbilar är ju enbart ekonomiskt fördelaktiga om man kör relativt mycket. Solpaneler är fantastiska ekonomiskt för i princip alla som har möjlighet att sätta upp dem. Gällande solpaneler finns det såklart ett antal som bor i lägenhet eller väldigt skymt från solen som faktiskt inte kan sätta upp paneler, men fortfarande så är det ju säkert 40% av befolkningen som skulle kunna ha paneler och bara en liten, liten bråkdel av dessa som har trots att det verkligen är en no brainer.
Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd
Ja, solceller är en tudelad historia. Det är klart att man kan tjäna/spara riktigt mycket pengar om villkoren förblir desamma som idag. Men tidshorisonten innan de genererar en vinst är minst 10 år. Vi vet i nuläget ingenting om och hur mycket vi får betalt för solelen om 10 år. Kommer vi även fortsättningsvis få 60 öre/kWh från staten? Kommer elbolagen fortsätta med att betala så bra som de gör idag? Jag är inte så säker på det. En annan sak är hur mycket värdet på huset påverkas av solpanelerna. Mina solpaneler kostade ungefär 50% av hela fastighetens värde. Jag tror knappast att min fastighet är nu 50% mer värd än vad den var innan. Hade jag planerat att flytta härifrån hade jag knappast satt upp panelerna.
Jag skaffade solceller mer av princip och inte av ekonomiska skäl. Precis som elbilarna. Att jag evnetuellt kan tjäna pengar på dem på sikt är egentligen bara en bonus, men jag blir inte förtvivlad den dagen det förändras.
Jag skaffade solceller mer av princip och inte av ekonomiska skäl. Precis som elbilarna. Att jag evnetuellt kan tjäna pengar på dem på sikt är egentligen bara en bonus, men jag blir inte förtvivlad den dagen det förändras.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd
Ok, men då hade du haft 2 elbilar eller hur?LarsL skrev:Jo, vi behöver en bil per vuxen.nek0 skrev:Har man 2 bilar spelar det ingen roll vad bil nr2 är för nogon bil. Vi körde ca 4000 mil per år och nu kör vi ca 1500 . Vi går till våra jobb har bara en parkerings plats och kan inte räkna hem en bil till.LarsL skrev:Ja, jag har ju två bilar så kan kompromissa med att ha en diesel Mercedes. Men den står ju mest nu förtiden och används bara när jag behöver en dragkrok.nek0 skrev:Har man två bilar då kan man ha vad som helst som andra bil. Vi hade en Skoda Superb och Golf Sportsvan. Golfen stod för 75% av våra körningar. Problemet är de 25% och där vill jag inte kompromissa.Har gjort en hel del andra åtgärder för miljön och tycker att de kompenserar mer än väl det lilla jag kör.Väntar på en elbil som är tillräcklig för oss och när den kommer köper jag den. Samtidigt tycker jag att man ska slopa bidrag helt för det är inte vi som får den utan biltillverkarna.
Tror inte att du hade behållit Mercedesen om de fans en elbil som kan ersätta den och Leafen
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd
OM de nu skulle mena allvar med den summan, 100000, så skulle det innebära ett sanslöst bra pris på relativt sett billiga bilar såsom exempelvis Sonomotors Sion som kostar 16000€ för själva bilen samt 4000€ för batteriet (om man vill köpa det också och ej bara hyra det).
Så dryga 100000 sek, kanske 120000 för att inte gladjekalkylera för en sånhär elbil;
https://sonomotors.com/sion.html/
Mvh PP
Så dryga 100000 sek, kanske 120000 för att inte gladjekalkylera för en sånhär elbil;
https://sonomotors.com/sion.html/
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd
Står det inget om max procentsats på stödet i Centerns förslag? Som nu, då det är max 25%.PoloPrinsen skrev:OM de nu skulle mena allvar med den summan, 100000, så skulle det innebära ett sanslöst bra pris på relativt sett billiga bilar såsom exempelvis Sonomotors Sion som kostar 16000€ för själva bilen samt 4000€ för batteriet (om man vill köpa det också och ej bara hyra det).
Så dryga 100000 sek, kanske 120000 för att inte gladjekalkylera för en sånhär elbil;
https://sonomotors.com/sion.html/
Mvh PP
Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd
Jerker skrev:Står det inget om max procentsats på stödet i Centerns förslag? Som nu, då det är max 25%.PoloPrinsen skrev:OM de nu skulle mena allvar med den summan, 100000, så skulle det innebära ett sanslöst bra pris på relativt sett billiga bilar såsom exempelvis Sonomotors Sion som kostar 16000€ för själva bilen samt 4000€ för batteriet (om man vill köpa det också och ej bara hyra det).
Så dryga 100000 sek, kanske 120000 för att inte gladjekalkylera för en sånhär elbil;
https://sonomotors.com/sion.html/
Mvh PP
Ja, så måste det vara. Jag tycker även att det är tveksamt att sponsra väldigt dyra elbilar. Jag tror inte så många som t ex en Tesla gör det för att man får 60 tkr i bonus. Det gör varken från eller till för kalkylen.
Stöten måste sättas in i Passat/V90-träsket. Där volymerna finns. Men det finns än så länge ingen lämplig ersättare. Så då hjälper det inte med stödet heller... Än.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd
Ni borde ha rätt båda två, dels %satsfrågan såklart men även att det är i passat/v90 träsket man borde sätta in stöten.Verdi skrev:Jerker skrev:Står det inget om max procentsats på stödet i Centerns förslag? Som nu, då det är max 25%.PoloPrinsen skrev:OM de nu skulle mena allvar med den summan, 100000, så skulle det innebära ett sanslöst bra pris på relativt sett billiga bilar såsom exempelvis Sonomotors Sion som kostar 16000€ för själva bilen samt 4000€ för batteriet (om man vill köpa det också och ej bara hyra det).
Så dryga 100000 sek, kanske 120000 för att inte gladjekalkylera för en sånhär elbil;
https://sonomotors.com/sion.html/
Mvh PP
Ja, så måste det vara. Jag tycker även att det är tveksamt att sponsra väldigt dyra elbilar. Jag tror inte så många som t ex en Tesla gör det för att man får 60 tkr i bonus. Det gör varken från eller till för kalkylen.
Stöten måste sättas in i Passat/V90-träsket. Där volymerna finns. Men det finns än så länge ingen lämplig ersättare. Så då hjälper det inte med stödet heller... Än.
MEN OM man, dvs staten, nu verkligen skulle få för sig att man stödjer min exempelbil Sion med nästan 50% av priset, är det inte möjligt att även VolvoVillaVovve-Svenne får upp ögonen för den. Han kan ju i princip fylla både dubbelgaraget, carporten och grusade bilplastsen utanför garage/carport med splitt nya bilar som tankar sig själva ett par mil om dan, graaaatis. Till en kostnad av 4-500000. Eller snåla till det och bara..haha.. köpa en bil till sig o en till frun och ändå ha pengar över till thailandsresan mm.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).