Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd

Inlägg av Zalman3 »

Nu är det snart väl.
Påminner om Centerns förslag.


"Men nu sätter Centerpartiet högsta fart på debatten och presenterar ett offensivt förslag. I förslaget finns totalt fem nivåer. En neutral nivå med bilar som släpper ut 81-120 gram CO2 per kilometer. De bilarna föreslås få vare sig en avgift eller en bonus. I det är CO2-spannet befinner sig flera av de vanliga bilarna i dag.

De här två bilgrupperna ska få bonus:

0–40 gram: Bonusen betalas ut med 70 000 kronor vid köpet och ytterligare 30 000 kronor efter fyra år. Här återfinns elbilar, snåla laddhybrider och vätgasbilar. För att kunna nå den här nivån finns även krav på låga utsläpp av kväveoxider och skadliga partiklar.

41–80 gram: Bonusen betalas ut med 35 000 kronor vid köpet och ytterligare 15 000 kronor efter fyra år. Här finns laddhybrider, gashybrider och etanolbilar. Möjligen kan någon av de allra minsta dieselbilarna nå ner till 80 gram.

Anledningen till att bonusen betalas ut vid två tillfällen är att Centern vill främja andrahandsvärdet på de renaste bilarna och försöka stoppa exporten av de bilarna. I dag försvinner många elbilar och laddhybrider till utlandet när de säljs av de som köpt bilarna nya.

Två bilgrupper ska få avgifter:

121–200 gram: En avgift på 25 000 kronor vid köpet. Här återfinns de lite större familjebilarna och flera suv:ar.

över 201 gram: En avgift på 50 000 kronor vid köpet. Här finns sportbilar och stora, tunga, bilar."
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... 00-kronor/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd

Inlägg av Bjelke »

Kunde inte se hur bidraget efter fyra år ska hanteras men utgår från att det inte behöver vara samma ägare för då blir det ju galet, men annars är det väl ett bra förslag (även om jag skulle vilja se en momsbefrielse hellre, fast då blir det ju knepigare med hybrider osv).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd

Inlägg av mans71 »

Tycker man kunde slopa stödet för hybrider, gasbilar och andra halvmesyrer och lägga stödet på rena elbilar, då skulle fler ha råd.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd

Inlägg av tomla »

Jag känner mig tudelad till elbilsstöd!
Nu när elbilar börjar att kunna konkurrera på lika villkor.
Vi är inte riktigt där än, men snart så blir elbil totalekonomiskt bättre. (i vissa fall så är vi redan där)
Ju högre elbilsstödet är desto svårare är det att ta bort.

Jag tror nog mer på straffskatter på dåliga bilar och lägga pengarna på laddningsinfrastruktur istället.
Enligt min mening så är elbil bara praktiskt i dag, för dom som kan ladda hemma.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd

Inlägg av Zalman3 »

Enligt Centern kommer de varje år skärpa utsläppskraven.
Till slut fasas även pluginbilarna ut.
Och
När elbilarna även i inköp är billigare då fasas stöden ut.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd

Inlägg av Mickep »

Skulle vilja se som en pant som man får tillbaka när fossilbilen skrotas (en del iallafall) se skrotningspremie, då i samband med att man köper ren bil (för att vara teknikneutral ifall det kommer någon som visar sig vara lika ren som elbil)*
Att förhindra att bilen exporteras kan ske genom att man får betala tillbaka stödet (eller att den som köper den från utlandet får betala i form av exporteringsavgift).
Andrahandsvärdet tror jag inte man behöver bekymra sig om men om man ser på begagnademarknaden borde de också kunna premieras. dvs den som köper en begagnad får också en ersättning (men det är för att bilarna är ännu så f*annat dyra, så man kanske skjuter sig i foten då man håller uppe andrahandsvärdet då det viktigaste att bilarna SJUNKER i värde så de blir tillgängliga för allmänningen). Annars incentiverar man att folk skall behålla bilarna. Skall man ha 100 000 i rabatt förutsätter jag att ägaren säljer för under det inköpspriset för det är inte meningen att någon skall göra vinst på detta, så jag förstår anledningen.

Det är ett tveeggat svärd det här med rabatter då det kan göra att tillverkarna kan hålla uppe priset. se vad de gjorde när bonusmalus infördes och se på vad rotavdraget gjort med hantverkarnas timpenningar. Kanske Norges metod är bättre eller kolla på momssatsen för bilar.(med en övre gräns för momsreducering)






*Bespara oss skämt om renar och andra skogsdjur.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd

Inlägg av LarsL »

Det vi behöver är möjligheten för folk att betala bilen istället för bränslet. Många lägger så mycket pengar på bränsle att de ganska lätt skulle kunna köpa sig en elbil för samma totala månadsbelopp. Men många av dessa vill eller kan inte ta lån pga av låga inkomster.
Vad skulle staten kunna göra för att främja lån till elbilar? Garanterat andrahandsvärde? Statliga billån :| brrr. Hur som helst eftersom andrahandsvärdet är högt skulle det inte kosta staten något alls att garantera värdet, vilket iofs säger att det är onödigt.
Äsch allt kommer missbrukas och förstöras... :(
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd

Inlägg av bylund »

Fast då kommer krav på försäkringar o s v så att det finns ett andrahandsvärde att bevara. Statsleasing istället för privatleasing? :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
Fast då kommer krav på försäkringar o s v så att det finns ett andrahandsvärde att bevara. Statsleasing istället för privatleasing? :)
Jo, precis folk kommer missbruka. Om de får leasa bilen från staten så skiter de i allt, skador, milantal, rökning och husdjur.

Men som sagt jag ser/hör problemet med att folk inte har råd som uppenbarligen har det bara det att de lägger pengar på bränsle istället för bilen.

Det andra problemet är hemmaladdning. Här skulle en lag kunna instiftas om att man har rätt att få hemladdning installerat på sin parkeringsplats om det går som i Norge. Max kostnaden kan sättas till 10000kr, med 10000kr i bidrag.

Tror att dessa två åtgärder ger mer än 60000kr i bonus.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd

Inlägg av Gustafsson »

Tror man är lite sen på bollen här. Elbilspriserna sjunker hela tiden så att när detta är färdigberett och blir verklighet så är redan ebilarna mer än konkurrenskraftiga. Vore bättre att kräva + ge bidrag till en rimlig laddinfrastruktur på boendeparkeringar, arbetsplatsparkeringar, gatuparkering, + andra långtidsparkeringar. Se på många av de laddstolpar som sitter uppe vid köpcentra etc och som bara ger 10- 16 A enfas. Jag tyckte då att det var ett bra initiativ eftersom min prius plugin då faktiskt fick lite kräm under en storhandling. Idag ser jag att det var allt för lite framtidssäkrad strategi.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd

Inlägg av PoloPrinsen »

Inför moms på 1% på alla fordon som är helt utan lokala utsläpp, cyklar, mopeder, motorcyklar,bilar,bussar,traktorer,lastbilar bilar som går på el. Enbart på el alltså. (eller muskelkraft).

Inför skattebefrielse i närmaste 20 åren för privata fordon och 4 år för yrkesfordon i yrkestrafik (så att staten KAN ta in skatt om finanserna är dåliga.)
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
kontakten2

Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd

Inlägg av kontakten2 »

Inför Norges elbilsstöd. Deras uträkning på minskat utsläpp per krona i form av stöd till elbil visar sig fungera. Likaså deras stöd för elbåtar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd

Inlägg av LarsL »

kontakten2 skrev:
Inför Norges elbilsstöd. Deras uträkning på minskat utsläpp per krona i form av stöd till elbil visar sig fungera. Likaså deras stöd för elbåtar.
Skattesänkningar funkar inte i Sverige här ska det vara bidrag.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd

Inlägg av Gustafsson »

Skulle vi få momsfria elbilar i Sverige skulle ju importen från Norge underlättas väsentligt. Då skulle en betydligt större elbilsmarknad skapas med stora effekter både i Norge o Sverige. Säkert svårt för ett enskilt EU land att göra så, men samtidigt tror jag Nederländerna har nån liknande konstruktion där man kan dra av momsen för elbil på nåt vis...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
kontakten2

Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd

Inlägg av kontakten2 »

En liten tydligare förklaring till Norges elbilsstöd

1. Momsfria elbilar
2. Fri trängselskatt
3. Köra i taxi och bussfält sålänge kapaciteten tillåter
3. Gratis parkering på kommunala parkeringen
4. Gratis laddning via stolpar med enfas 16ampere.

Var otroligt nöjd och fungerade klockrent när jag bodde 4 år i Norge.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Det vi behöver är möjligheten för folk att betala bilen istället för bränslet. Många lägger så mycket pengar på bränsle att de ganska lätt skulle kunna köpa sig en elbil för samma totala månadsbelopp. Men många av dessa vill eller kan inte ta lån pga av låga inkomster.
Vad skulle staten kunna göra för att främja lån till elbilar? Garanterat andrahandsvärde? Statliga billån :| brrr. Hur som helst eftersom andrahandsvärdet är högt skulle det inte kosta staten något alls att garantera värdet, vilket iofs säger att det är onödigt.
Äsch allt kommer missbrukas och förstöras... :(
För min del och säkert många andra handlar det inte om att ha råd att köpa elbil.
Jag ska köpa elbil när det finns en elbil som uppfyller de kraven jag har på en bil, tror att många tänker som jag.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
För min del och säkert många andra handlar det inte om att ha råd att köpa elbil.
Jag ska köpa elbil när det finns en elbil som uppfyller de kraven jag har på en bil, tror att många tänker som jag.
Tror du hör till en liten minioritet, lite samma minoritet som oss andra här. Du kommer att betala det där lilla extra för att få en elbil, bara den är rätt. Du behöver ingen bonus egentligen.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
nek0 skrev:
För min del och säkert många andra handlar det inte om att ha råd att köpa elbil.
Jag ska köpa elbil när det finns en elbil som uppfyller de kraven jag har på en bil, tror att många tänker som jag.
Tror du hör till en liten minioritet, lite samma minoritet som oss andra här. Du kommer att betala det där lilla extra för att få en elbil, bara den är rätt. Du behöver ingen bonus egentligen.
Helt rätt jag behöver ingen bonus. Vill bara ha en bil som jag blir nöjd med.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd

Inlägg av Gustafsson »

kontakten2 skrev:
En liten tydligare förklaring till Norges elbilsstöd

1. Momsfria elbilar
2. Fri trängselskatt
3. Köra i taxi och bussfält sålänge kapaciteten tillåter
3. Gratis parkering på kommunala parkeringen
4. Gratis laddning via stolpar med enfas 16ampere.

Var otroligt nöjd och fungerade klockrent när jag bodde 4 år i Norge.
5 inga vägtullar, sparar många tusen /år för mig
6 halva priset på bilfärjor. Där har det tidigare varit gratis.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
Det vi behöver är möjligheten för folk att betala bilen istället för bränslet. Många lägger så mycket pengar på bränsle att de ganska lätt skulle kunna köpa sig en elbil för samma totala månadsbelopp. Men många av dessa vill eller kan inte ta lån pga av låga inkomster.
Vad skulle staten kunna göra för att främja lån till elbilar? Garanterat andrahandsvärde? Statliga billån :| brrr. Hur som helst eftersom andrahandsvärdet är högt skulle det inte kosta staten något alls att garantera värdet, vilket iofs säger att det är onödigt.
Äsch allt kommer missbrukas och förstöras... :(
För min del och säkert många andra handlar det inte om att ha råd att köpa elbil.
Jag ska köpa elbil när det finns en elbil som uppfyller de kraven jag har på en bil, tror att många tänker som jag.
Ja, visa mig en eldriven kombi med dragkrok och jag är säker på att elbilsförsäljningen exploderar. Priset är viktigt, helt klart. Men alla de som köper en V90 eller Passat idag skulle lika väl ha råd med en elbil. Men det finns ingen elbil i den klassen. Alla är inte berädda att ändra sin livsstil i den mån att de skulle kunna nöja sig med en mindre bil utan drag. Till exempel.
Ja, jag vet, en Model X är stor och kan fås med drag, men den ligger givetvis långt utanför vad gemene man kan betala.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
Det vi behöver är möjligheten för folk att betala bilen istället för bränslet. Många lägger så mycket pengar på bränsle att de ganska lätt skulle kunna köpa sig en elbil för samma totala månadsbelopp. Men många av dessa vill eller kan inte ta lån pga av låga inkomster.
Vad skulle staten kunna göra för att främja lån till elbilar? Garanterat andrahandsvärde? Statliga billån :| brrr. Hur som helst eftersom andrahandsvärdet är högt skulle det inte kosta staten något alls att garantera värdet, vilket iofs säger att det är onödigt.
Äsch allt kommer missbrukas och förstöras... :(
För min del och säkert många andra handlar det inte om att ha råd att köpa elbil.
Jag ska köpa elbil när det finns en elbil som uppfyller de kraven jag har på en bil, tror att många tänker som jag.
Ja, visa mig en eldriven kombi med dragkrok och jag är säker på att elbilsförsäljningen exploderar. Priset är viktigt, helt klart. Men alla de som köper en V90 eller Passat idag skulle lika väl ha råd med en elbil. Men det finns ingen elbil i den klassen. Alla är inte berädda att ändra sin livsstil i den mån att de skulle kunna nöja sig med en mindre bil utan drag. Till exempel.
Ja, jag vet, en Model X är stor och kan fås med drag, men den ligger givetvis långt utanför vad gemene man kan betala.
+1
Betala mer för mindre är inte min grej och det handlar oftast inte om jag kan betala utan mer om jag vil betala. Tror inte att jag är ensam om det.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd

Inlägg av bylund »

Kombi är rätt nordiskt, och drag är rätt europeiskt, så därför har ni inte er skräddarsydda bil än. Jag tror inte att problemet framförallt är låg efterfrågan utan låg produktionstakt på bilar under halvmiljonen. Drag och kombi eller inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd

Inlägg av mati »

Vår e-Golf är den minsta bilen jag någonsin har haft. Samtidigt har jag aldrig haft en så dyr bil sett till inköpspriset. Bortsett från Teslan såklart, men den räknas inte i sammanhanget, eftersom den redan från början var tänkt som ett undantag som inte kommer att få en efterföljare.
Jag är faktiskt beredd att fortsätta köra bilar i Golf-storlek, även om det kan bli lite problematiskt med två stora hundar. Men det går att hantera. Men alla är ju inte lika flexibla. Alla som har barn t.ex. har liksom inte alternativet att bara fösa in dem i en hundgård eller lämna dem på ett pensionat när de inte får plats i bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd

Inlägg av Jensa »

Det är inköpspriset som skrämmer bort majoriteten. Elbilar kommer att vara dyrare i inköp en lång tid framöver, sen om man i längden sparar på att köra på el har de flesta svårt att räkna ut. Se hur många som INTE sätter upp solpaneler?
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Centern föreslår 100.000kr i elbilsstöd

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Vår e-Golf är den minsta bilen jag någonsin har haft. Samtidigt har jag aldrig haft en så dyr bil sett till inköpspriset. Bortsett från Teslan såklart, men den räknas inte i sammanhanget, eftersom den redan från början var tänkt som ett undantag som inte kommer att få en efterföljare.
Jag är faktiskt beredd att fortsätta köra bilar i Golf-storlek, även om det kan bli lite problematiskt med två stora hundar. Men det går att hantera. Men alla är ju inte lika flexibla. Alla som har barn t.ex. har liksom inte alternativet att bara fösa in dem i en hundgård eller lämna dem på ett pensionat när de inte får plats i bilen.
Klart det går. Vi åkte på semester med tält i en vecka i år med Leaf. Grejen är att man måste tänka och planera allt, det går inte bara att slänga in grejerna i bilen utan den måste packas.
Naturligtvis kan inte ointresserade göra den här uppoffringen/förändringen utan de vill ha sin kombi.
Skriv svar