Från verkligheten (tanka bensin)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Från verkligheten (tanka bensin)

Inlägg av Remuz »

Eftersom det är sommar (nåja) så pendlar jag Enskede Sumpan med MC. Min MC är en Yamaha som drar runt 0.4 liter 95 oktan bensin per mil i pendlingskörning och har en 20 liters tank. Räckvidden vid full tank brukar stå på 420km och det stämmer så länge jag håller mig från motorvägen (dvs ser till att köra runt 80 som max). Vid extra mycket köer och stadskörning kommer jag nog runt 350km, gissar jag.

I måndags började lampan lysa för att påminna mig om att jag nu bara har 4 liter kvar i tanken. Räckvidden stod på 80km. Eftersom jag kör förbi noll bensinstationer på vägen så drog jag ut på det till max, men igår vart det lite kris när jag nästan var på jobbet hade jag 3km kvar. Så jag tog en vända extra förbi vid Bromma flygplats för att tanka. Precis som vid Breddens SuC var det här köer, av Taxi. Det var 4 före mig, men att tanka går ju fort (3min) så det borde ta max 1.5min innan jag får en slang. 15min senare fick jag tanka eftersom taxiförarna skulle ha konferens, dricka kaffe, gå på toa etc innan de fick för sig att flytta bilen från slangen.

Jag fyllde upp min MC med 17 liter, då rann det nästan över i tanken. Jag inser att jag måste haft 3 liter kvar, men det är väl skyddet mot att gå helt tom. När räckvidden är 0 är väl tanken inte tom... Utflykten kostade mig 270kr och 40min extra gentemot att bara åka till jobbet.

Jag LÄNGTAR till jag har en el-MC! Tyvärr är dom lite för dyra för mig nu, vilket iofs elbilen också är, men den är mer praktisk och lite lättare att "sälja in" hemma.
P85D svart/svart med gratis SuC