Vart går gränsen?
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Vart går gränsen?
När är det fel att momssmitta en bil?
Kan man utgå från nån typ av procentsats av nypriset för att hitta gränsen då det inte spelar
någon roll om man köper ut bilen privat ur firman?
Eller kan det bara vara ett typ fast värde, tex allt under tex 100 tusen så kvittar det?
Jag ska ju sälja Leafen när nya Teslan kommer och tänkte för enkelhetens skull köpa ut den privat och
sedan i lugn och ro sälja den vidare lite senare.
Den verkar vara värd ca 130 tusen...
Kan man utgå från nån typ av procentsats av nypriset för att hitta gränsen då det inte spelar
någon roll om man köper ut bilen privat ur firman?
Eller kan det bara vara ett typ fast värde, tex allt under tex 100 tusen så kvittar det?
Jag ska ju sälja Leafen när nya Teslan kommer och tänkte för enkelhetens skull köpa ut den privat och
sedan i lugn och ro sälja den vidare lite senare.
Den verkar vara värd ca 130 tusen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vart går gränsen?
Måste ju ha någon typ av bestämd värdeminskning då, så du hittar när värdeminskningen är samma som förmånsvärde plus leasekostnad...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Vart går gränsen?
Borde det inte grovt räknat vara när värdeminskningen är i nivå med dubbla förmånsvärdet (förenklat med moms och skattesats).
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Vart går gränsen?
Det är så jag räknar iaf. Grovt, men ändå hyfsat nära. Problemet är att man inte vet värdeminskningen förrän man har sålt bilen.Remuz skrev:Borde det inte grovt räknat vara när värdeminskningen är i nivå med dubbla förmånsvärdet (förenklat med moms och skattesats).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vart går gränsen?
Kan man inte bara förenklat tänka på huruvida folk vanligen köper en sån bil i den prisklassen?
Model S P85DL+
Re: Vart går gränsen?
Begagnad Leaf <150000kr så är det nog inte så viktigt. De flesta köper nog ändå en sådan som privatperson.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vart går gränsen?
Känns som att det får bli ett privat utköp till att börja med då
Det blir lite annat när det blir dags för gammel-Teslan
(Om någon känner ett oerhört stort behov av en Leaf i löjligt bra skick, spec. efter att Bollnäs Bilvård gjort "allt" på den snart, och kan vänta
några veckor till så kan ni höra ev er, men troligen hamnar den väl i Norge som alla andra )
Det blir lite annat när det blir dags för gammel-Teslan
(Om någon känner ett oerhört stort behov av en Leaf i löjligt bra skick, spec. efter att Bollnäs Bilvård gjort "allt" på den snart, och kan vänta
några veckor till så kan ni höra ev er, men troligen hamnar den väl i Norge som alla andra )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vart går gränsen?
Fast det är väl icke momssmittade bilar som är intressanta för export till Norge? Privatbilarna stannar väl här i Sverige. Har för mig att man får tillbaka momsen vid export. Eller har jag förstått detta fel? Någon som vet?Bjelke skrev:(Om någon känner ett oerhört stort behov av en Leaf i löjligt bra skick, spec. efter att Bollnäs Bilvård gjort "allt" på den snart, och kan vänta
några veckor till så kan ni höra ev er, men troligen hamnar den väl i Norge som alla andra )
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vart går gränsen?
Jo så är det väl, så egentligen är det ju bra att smitta den nu (för Svenskarnas skull alltså)Wilson skrev:Fast det är väl icke momssmittade bilar som är intressanta för export till Norge? Privatbilarna stannar väl här i Sverige. Har för mig att man får tillbaka momsen vid export. Eller har jag förstått detta fel? Någon som vet?Bjelke skrev:(Om någon känner ett oerhört stort behov av en Leaf i löjligt bra skick, spec. efter att Bollnäs Bilvård gjort "allt" på den snart, och kan vänta
några veckor till så kan ni höra ev er, men troligen hamnar den väl i Norge som alla andra )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19