Vart går gränsen?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Vart går gränsen?

Inlägg av Bjelke »

När är det fel att momssmitta en bil?
Kan man utgå från nån typ av procentsats av nypriset för att hitta gränsen då det inte spelar
någon roll om man köper ut bilen privat ur firman?
Eller kan det bara vara ett typ fast värde, tex allt under tex 100 tusen så kvittar det?

Jag ska ju sälja Leafen när nya Teslan kommer och tänkte för enkelhetens skull köpa ut den privat och
sedan i lugn och ro sälja den vidare lite senare.
Den verkar vara värd ca 130 tusen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vart går gränsen?

Inlägg av Remuz »

Måste ju ha någon typ av bestämd värdeminskning då, så du hittar när värdeminskningen är samma som förmånsvärde plus leasekostnad...
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: Vart går gränsen?

Inlägg av Verdi »

Det beror ju på förmånsvärdet också. Går säkert att räkna ut.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vart går gränsen?

Inlägg av Remuz »

Borde det inte grovt räknat vara när värdeminskningen är i nivå med dubbla förmånsvärdet (förenklat med moms och skattesats).
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vart går gränsen?

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
Borde det inte grovt räknat vara när värdeminskningen är i nivå med dubbla förmånsvärdet (förenklat med moms och skattesats).
Det är så jag räknar iaf. Grovt, men ändå hyfsat nära. Problemet är att man inte vet värdeminskningen förrän man har sålt bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vart går gränsen?

Inlägg av mans71 »

Kan man inte bara förenklat tänka på huruvida folk vanligen köper en sån bil i den prisklassen?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vart går gränsen?

Inlägg av Leo »

Begagnad Leaf <150000kr så är det nog inte så viktigt. De flesta köper nog ändå en sådan som privatperson.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vart går gränsen?

Inlägg av Bjelke »

Känns som att det får bli ett privat utköp till att börja med då :)

Det blir lite annat när det blir dags för gammel-Teslan ;)

(Om någon känner ett oerhört stort behov av en Leaf i löjligt bra skick, spec. efter att Bollnäs Bilvård gjort "allt" på den snart, och kan vänta
några veckor till så kan ni höra ev er, men troligen hamnar den väl i Norge som alla andra :D )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Vart går gränsen?

Inlägg av Wilson »

Bjelke skrev:
(Om någon känner ett oerhört stort behov av en Leaf i löjligt bra skick, spec. efter att Bollnäs Bilvård gjort "allt" på den snart, och kan vänta
några veckor till så kan ni höra ev er, men troligen hamnar den väl i Norge som alla andra :D )
Fast det är väl icke momssmittade bilar som är intressanta för export till Norge? Privatbilarna stannar väl här i Sverige. Har för mig att man får tillbaka momsen vid export. Eller har jag förstått detta fel? Någon som vet?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vart går gränsen?

Inlägg av Bjelke »

Wilson skrev:
Bjelke skrev:
(Om någon känner ett oerhört stort behov av en Leaf i löjligt bra skick, spec. efter att Bollnäs Bilvård gjort "allt" på den snart, och kan vänta
några veckor till så kan ni höra ev er, men troligen hamnar den väl i Norge som alla andra :D )
Fast det är väl icke momssmittade bilar som är intressanta för export till Norge? Privatbilarna stannar väl här i Sverige. Har för mig att man får tillbaka momsen vid export. Eller har jag förstått detta fel? Någon som vet?
Jo så är det väl, så egentligen är det ju bra att smitta den nu (för Svenskarnas skull alltså) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar