Stadsministerns uttalande om ”Krets”
Moderator: Redaktion
Re: Stadsministerns uttalande om ”Krets”
Mycket gnäll på Stefan Löfven. Jag rycker nog att Ulf Kristersson är den största boven som drog in Tesla i argumentationen på ett dessutom obegripligt sätt. ”En Teslaägare borde ha råd med sitt eget eluttag”, hur många utanför elbilsnördvärlden fattar att han syftade på bidraget för att installera en laddbox hemma. Att Löfven tog tillfället att göra detta till en klassfråga är väl föga förvånande.
Jantelagen har alltid gällt i Sverige, inget nytt och inget unikt för Tesla.
Jantelagen har alltid gällt i Sverige, inget nytt och inget unikt för Tesla.
Re: Stadsministerns uttalande om ”Krets”
Att teslaägare inte behöver statligt stöd för en laddbox är sant. Men skälet är mycket enkelt och har ingenting med ekonomi att göra. Som teslaägare kan man skaffa en Tesla Wall Connector som kostar bara en bråkdel av vad de stödberättigade laddboxarna gör. Det skulle vara rentav dumt att köpa en laddbox för över 15k som staten sedan betalar hälften av, när man istället kan få en TWC för 5k.
Att teslaägare absolut inte nödvändigtvis behöver vara höginkomsttagare har ju redan avhandlats. Vad folk tycker och tror är en helt annan sak.
Att teslaägare absolut inte nödvändigtvis behöver vara höginkomsttagare har ju redan avhandlats. Vad folk tycker och tror är en helt annan sak.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Stadsministerns uttalande om ”Krets”
Precis som du är inne på så handlar det ju om elsäkerhet och modernisering. Leaf, i3, Zoe, eGolf och Tesla kan alla ladda utan problem med schuko; men det är inte så man bygger infrastruktur som är modern och anpassad.mati skrev:Att teslaägare inte behöver statligt stöd för en laddbox är sant. Men skälet är mycket enkelt och har ingenting med ekonomi att göra. Som teslaägare kan man skaffa en Tesla Wall Connector som kostar bara en bråkdel av vad de stödberättigade laddboxarna gör. Det skulle vara rentav dumt att köpa en laddbox för över 15k som staten sedan betalar hälften av, när man istället kan få en TWC för 5k.
Att teslaägare absolut inte nödvändigtvis behöver vara höginkomsttagare har ju redan avhandlats. Vad folk tycker och tror är en helt annan sak.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Stadsministerns uttalande om ”Krets”
Tesla Wall Connector kopplas dock inte mot Schuko och jag tror att alla bilarna du nämner kan ladda mot Typ 2-laddbox som Tesla Wall Connector är. Dock är det som sagt var bara Tesla-ägare som får köpa Wall Connector.Teslaspolen skrev:Precis som du är inne på så handlar det ju om elsäkerhet och modernisering. Leaf, i3, Zoe, eGolf och Tesla kan alla ladda utan problem med schuko; men det är inte så man bygger infrastruktur som är modern och anpassad.mati skrev:Att teslaägare inte behöver statligt stöd för en laddbox är sant. Men skälet är mycket enkelt och har ingenting med ekonomi att göra. Som teslaägare kan man skaffa en Tesla Wall Connector som kostar bara en bråkdel av vad de stödberättigade laddboxarna gör. Det skulle vara rentav dumt att köpa en laddbox för över 15k som staten sedan betalar hälften av, när man istället kan få en TWC för 5k.
Att teslaägare absolut inte nödvändigtvis behöver vara höginkomsttagare har ju redan avhandlats. Vad folk tycker och tror är en helt annan sak.
Själv är jag som jag sakt flera gånger tidigare emot bidrag. Finns bättre sätt att få låginkomsttagare möjlighet att klara sig på sin lön och ha råd med saker som de själva väljer och ändå få en omställning mot säkrare och bättre ladding samt fler elbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Stadsministerns uttalande om ”Krets”
Håller med att twc är rimligt prissatt (runt 5k) och inte borde vara i behov av bidrag. 15 kkr är en annan sak. Men det kan vara mer robustare (vet ej!) som motiverar det högre priset.(eller girighet) Att brf och föreningar skulle kunna söka bidrag tycker jag är bra då dessa är ickevinstdrivande. Vill (m) ta bort det stödet?
Re: Stadsministerns uttalande om ”Krets”
Statsministern rör sig inte i dessa kretsar.
Som jag förstår så har väl alla miljömedvetna i röda blocket elbilar.
Vore ju skamligt om dessa politiker med hyfsade löner inte lever efter vad tungan snackar.
Någon av dom måste väl åka i en Tesla!
Löfven borde svarat att” dom som satsar på elbil har gjort ett för framtiden föredömligt beslut och då ska vi belöna dom med lite godis”. Sen om staten ska dela ut godis eller inte är en annan fråga.
Dock blev det jantelags reptil hjärnan som svarade. Har personligen väldigt svårt för jantelagen..
Som jag förstår så har väl alla miljömedvetna i röda blocket elbilar.
Vore ju skamligt om dessa politiker med hyfsade löner inte lever efter vad tungan snackar.
Någon av dom måste väl åka i en Tesla!
Löfven borde svarat att” dom som satsar på elbil har gjort ett för framtiden föredömligt beslut och då ska vi belöna dom med lite godis”. Sen om staten ska dela ut godis eller inte är en annan fråga.
Dock blev det jantelags reptil hjärnan som svarade. Har personligen väldigt svårt för jantelagen..
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Stadsministerns uttalande om ”Krets”
Det låter lite som du missförstod mig. Jag menar att det är bra att bidraget har fått folk att köpa laddboxar och installerat dessa istället för att nöja sig med att bara ladda på schuko även på hemmaplan oavsett bilmärke.Svenssons skrev:Tesla Wall Connector kopplas dock inte mot Schuko och jag tror att alla bilarna du nämner kan ladda mot Typ 2-laddbox som Tesla Wall Connector är. Dock är det som sagt var bara Tesla-ägare som får köpa Wall Connector.Teslaspolen skrev:Precis som du är inne på så handlar det ju om elsäkerhet och modernisering. Leaf, i3, Zoe, eGolf och Tesla kan alla ladda utan problem med schuko; men det är inte så man bygger infrastruktur som är modern och anpassad.mati skrev:Att teslaägare inte behöver statligt stöd för en laddbox är sant. Men skälet är mycket enkelt och har ingenting med ekonomi att göra. Som teslaägare kan man skaffa en Tesla Wall Connector som kostar bara en bråkdel av vad de stödberättigade laddboxarna gör. Det skulle vara rentav dumt att köpa en laddbox för över 15k som staten sedan betalar hälften av, när man istället kan få en TWC för 5k.
Att teslaägare absolut inte nödvändigtvis behöver vara höginkomsttagare har ju redan avhandlats. Vad folk tycker och tror är en helt annan sak.
Sälv är jag som jag sakt flera gånger tidigare emot bidrag. Finns bättre sätt att få låginkomsttagare möjlighet att klara sig på sin lön och ha råd med saker som de själva väljer och ändå få en omställning mot säkrare och bättre ladding samt fler elbilar.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Stadsministerns uttalande om ”Krets”
Tycker också att ett motorvärmaruttag (shucko) inte är helt gjord för att dra mycket undeer lång tid. Så jag kan se argumentet att en laddbox är att föredra (men tror även att det borde finnas andra lösningar som kanske är billigare som klarar belastningen. Huvudargumentet är elsäkerhet (och brand) men inte säker på att laddbox är den enda lösningen. dock som sagt inte helt övertygad att vanligt vägguttag är enda som behövs, då jag sett en del som är direkt olämliga att ens använda för motorvärmare.
Re: Stadsministerns uttalande om ”Krets”
Traditionellt är Fålhagens villaområde med egnahemshus ett bra och blandat område men senaste årens prishöjningar har gjort att det nästintill bara är folk som har det väldigt gått ställt som köper och flyttar in. Jag är förvånad över att så få i denna grupp kör utsläppsfria bilar. Vi har ett fåtal Teslor men inte alls i paritet till övrig köpkraft i området.Verdi skrev:kangru skrev:Det är synd att du får den typ av feedback, vi bor nog bara 1-2mil ifrån varandra men tydligen lever vi väldigt olika liv då jag enbart har fått positiva kommentarer. Det mest negativa jag har fått är att inte skulle tagit med deras barn i vår Tesla då dessa nu inte har slutat tjata på en vecka om att dem måste byta ut BMWn mot en Tesla.Verdi skrev:Lite det här jag menar med att jag inte är helt bekväm i rollen som Tesla-förare. Är inte helt roligt att klä skott för en massa fördomar... som kommer från flera olika håll. Ibland riktigt känner man hur folk tittar snett på en.
Jag har haft så många positiva och förvånande möten med Teslan att det är svårt att fatta hur det skulle kunna finnas så mycket negativt att uppleva som du verkar ha råkat ut för. Jag hopps verkligen du skall få uppleva minst hälften av allt positivt jag och vi har varit med om!
Nä alltså det är ju ingen som säger nåt negativt. Lite pikar på jobbet på sin höjd. Det är mest en känsla som jag fått efter att ha läst för många läsarkommentarer på nätet. Är väl jag som har lite hjärnspöken också. Är rätt introvert och gillar inte att synas alls egentligen.
Jag har också fått en hel del positiva kommentarer.
Jag bor ju i Bälinge där det är mest kedjehus från 70-talet. Mycket poliser och liknande. Vanligt folk. Absolut inga miljonärerstyper.
Re: Stadsministerns uttalande om ”Krets”
Tror man måste se uttalandena från båda som ett resultat av valrörelsens slutspurt. Kristersson ville visa hur korkat regeringens förslag är o Löfvén ville visa att Kristersson bara känner till Djursholm.
Sen kan man ju tycka att man borde tänka sig för innan man slänger ur sig vadsom helst men det finns det ju inte riktigt tid till. Gäller ju att drämma till den andra snabbt.
Får väl bli mer upp till oss Teslaägare att få folk att förstå att man framförallt lägger så mycket pengar på en bil (vilket aldrig föresvävat mig innan, trots att det är eget företag som betalar) för att man bryr sig om framtiden, vilket jag faktiskt tror att de flesta på detta forum gör. Sen att man får körglädje på köpet är ju inte fel.
Nu är det dax att ta på finkläderna o åka till vallokalen. Strålande sol här i Kalmar idag.
Sen kan man ju tycka att man borde tänka sig för innan man slänger ur sig vadsom helst men det finns det ju inte riktigt tid till. Gäller ju att drämma till den andra snabbt.
Får väl bli mer upp till oss Teslaägare att få folk att förstå att man framförallt lägger så mycket pengar på en bil (vilket aldrig föresvävat mig innan, trots att det är eget företag som betalar) för att man bryr sig om framtiden, vilket jag faktiskt tror att de flesta på detta forum gör. Sen att man får körglädje på köpet är ju inte fel.
Nu är det dax att ta på finkläderna o åka till vallokalen. Strålande sol här i Kalmar idag.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Re: Stadsministerns uttalande om ”Krets”
Probmemet är större med sittande regering. S o MP kan inte handskas med skattebetallarnas pengar..
Hur flyger Levin o Fridolin inte är det milömässingt.
Vad gäller bil åkande så åker stefan i stor Audi eller BMW. Dom kör efter solidaritet bara det inte drabar dem.
Varför har inte parti tagit upp o diskuterat km/skatt som tydligen finns i reg. Plan
Hur flyger Levin o Fridolin inte är det milömässingt.
Vad gäller bil åkande så åker stefan i stor Audi eller BMW. Dom kör efter solidaritet bara det inte drabar dem.
Varför har inte parti tagit upp o diskuterat km/skatt som tydligen finns i reg. Plan
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Stadsministerns uttalande om ”Krets”
Jag köper ditt resonemang, efter att jag lämnade vallokalen utbrast plötsligt en kvinna nyfiket, (när hon såg min Tesla-keps), ”Kör du TESLA!?”.Machris skrev:Tror man måste se uttalandena från båda som ett resultat av valrörelsens slutspurt. Kristersson ville visa hur korkat regeringens förslag är o Löfvén ville visa att Kristersson bara känner till Djursholm.
Sen kan man ju tycka att man borde tänka sig för innan man slänger ur sig vadsom helst men det finns det ju inte riktigt tid till. Gäller ju att drämma till den andra snabbt.
Får väl bli mer upp till oss Teslaägare att få folk att förstå att man framförallt lägger så mycket pengar på en bil (vilket aldrig föresvävat mig innan, trots att det är eget företag som betalar) för att man bryr sig om framtiden, vilket jag faktiskt tror att de flesta på detta forum gör. Sen att man får körglädje på köpet är ju inte fel.
Nu är det dax att ta på finkläderna o åka till vallokalen. Strålande sol här i Kalmar idag.
Jag förklarade att jag just nu sparar till en och att jag äntligen kan förverkliga drömmen om att köra utan avgaser och utsläpp.
- ”Oj vag kul, Lycka till”. Hon gjorde tumme upp, som för att bekräfta.
Roligt att folk fattar att man inte försöker bräcka någon med en dyr bil, utan ett val man själv strävat länge efter.
Re: Stadsministerns uttalande om ”Krets”
Min observation är att den positiva auran har avtagit en hel del det senaste året.
I Schweiz, där jag bor, är det nu så vanligt med Teslor att det inte direkt är något speciellt längre. Dessutom är dyra bilar i övrigt vardagsmat.
När vi var i Sverige i somras upplevde jag att det var klart mindre "tummen upp" än för bara ett år sedan. Även här har Teslor såklart blivit mycket vanligare. IVL rapporten har nog också gjort sitt till.
Där jag fortfarande upplever mest positiv feedback fortfarande är i Tyskland. Spontan tumme upp och glada tillrop är fortfarande rätt vanliga. Jag upplever att många av mina Tyska kollegor är rejält besvikna på sin bilindustri. En valde t.o.m en Volvo när han skulle välja ny tjänstebil.
I Schweiz, där jag bor, är det nu så vanligt med Teslor att det inte direkt är något speciellt längre. Dessutom är dyra bilar i övrigt vardagsmat.
När vi var i Sverige i somras upplevde jag att det var klart mindre "tummen upp" än för bara ett år sedan. Även här har Teslor såklart blivit mycket vanligare. IVL rapporten har nog också gjort sitt till.
Där jag fortfarande upplever mest positiv feedback fortfarande är i Tyskland. Spontan tumme upp och glada tillrop är fortfarande rätt vanliga. Jag upplever att många av mina Tyska kollegor är rejält besvikna på sin bilindustri. En valde t.o.m en Volvo när han skulle välja ny tjänstebil.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Stadsministerns uttalande om ”Krets”
Jag har många blandade turer kring Tesla.
Första perioden var väldigt kul och inget uppseendeväckande då jag ägde den i Norge. Men fördelarna var otroliga med körrätt i bussfilen och gratis parkering, laddning och trängselskatt.
Nästa upplevelse var vid import till Sverige. Tullmannen trodde Tesla var ett norskt bilmärke.
Besiktningsmannen och övriga i lokalen var väldigt glada och nyfikna.
Nästa upplevelse var på jobbet. Vissa svenska kollegor var väldigt avundsjuka och jantelagen sprudlade.
Jag får höra att strömmen som går från eluttaget till bilen är bokstavligen "brandfarlig". Ja, elektronerna till min elbil är brandfarliga. Men att ladda trucken på samma uttag är något annat
Jag borde dessutom bjuda halva jobbet på lunch då det är rika som kör Tesla...
Ingen, absolut ingen har kört elbil eller har någon erfarenhet av bilarna och fördomar om batterier etc får jag ofta försvara.
Sista och roligaste upplevelsen är barnens intresse (andras barn) när man är ute och kör. Då stanna små och stora barn upp och kan peka och säga till sina föräldrar "titta mamma och pappa, en Tesla!" och stå med hakan nere vid knäna.
Önskar att klassfrågan kring teslan inte kom upp.
Första perioden var väldigt kul och inget uppseendeväckande då jag ägde den i Norge. Men fördelarna var otroliga med körrätt i bussfilen och gratis parkering, laddning och trängselskatt.
Nästa upplevelse var vid import till Sverige. Tullmannen trodde Tesla var ett norskt bilmärke.
Besiktningsmannen och övriga i lokalen var väldigt glada och nyfikna.
Nästa upplevelse var på jobbet. Vissa svenska kollegor var väldigt avundsjuka och jantelagen sprudlade.
Jag får höra att strömmen som går från eluttaget till bilen är bokstavligen "brandfarlig". Ja, elektronerna till min elbil är brandfarliga. Men att ladda trucken på samma uttag är något annat
Jag borde dessutom bjuda halva jobbet på lunch då det är rika som kör Tesla...
Ingen, absolut ingen har kört elbil eller har någon erfarenhet av bilarna och fördomar om batterier etc får jag ofta försvara.
Sista och roligaste upplevelsen är barnens intresse (andras barn) när man är ute och kör. Då stanna små och stora barn upp och kan peka och säga till sina föräldrar "titta mamma och pappa, en Tesla!" och stå med hakan nere vid knäna.
Önskar att klassfrågan kring teslan inte kom upp.
Re: Stadsministerns uttalande om ”Krets”
När elbilar med räckvidd runt 500km kommer för 350-400kkr kommer klassargumentet vara ett minne blott.
Re: Stadsministerns uttalande om ”Krets”
Typ Hyundai Kona & Kia Niro EV
Mickep skrev:När elbilar med räckvidd runt 500km kommer för 350-400kkr kommer klassargumentet vara ett minne blott.
Senast redigerad av frippan, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Stadsministerns uttalande om ”Krets”
Verkligen. Ska bli spännande se om det blir som Norge subventionsmässigt över en natt när volvo väl är på bananSimon skrev:Eller när Volvo är med på banan.
Lättar upp debatten med en ordvits
Det är ju också en sluten krets. Som det kan vara farligt att försöka ta sig in i. Bra att inte Löfven känner en sådan, för då hade han fått en ruskig chock.mati skrev:Det är klart att teslaägare tillhör en krets. Aldrig hört talas om elkretsar?
För att sammanfatta: "Det är en sluten krets som framför Tesla."
Re: Stadsministerns uttalande om ”Krets”
hoppas på xc40 som elbil. riktig fin kan en sådan bli. (fast volvo vill väll vara premiummärke nu)
Re: Stadsministerns uttalande om ”Krets”
Ingen som för skojs skull kan kolla upp om det inte finns någon riksdagsledamot från S som kör Tesla? ”Så du känner inte ***** Löfven?”
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Stadsministerns uttalande om ”Krets”
Varför är det så kränkande om man inte känner någon som har en Tesla.
Jag har kört Tesla, har hängt här på forumet i snart 2 år och känner ingen som har en Tesla.
Det finns en Model S på min gata ca 400m från mig, men jag har ingen aning vem ägaren är eller om han är rik.
Måste jag känna någon Tesla ägare för att bli bättre människa?
Mig hade Ulfs uttalande om att tillhöra en grupp rika människor sårat (om det inte är sant ) mer än om någon inte vet vem jag är.
Jag har kört Tesla, har hängt här på forumet i snart 2 år och känner ingen som har en Tesla.
Det finns en Model S på min gata ca 400m från mig, men jag har ingen aning vem ägaren är eller om han är rik.
Måste jag känna någon Tesla ägare för att bli bättre människa?
Mig hade Ulfs uttalande om att tillhöra en grupp rika människor sårat (om det inte är sant ) mer än om någon inte vet vem jag är.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Stadsministerns uttalande om ”Krets”
Känner inte till någon riksdagsledamot från S, men en av Miljöpartiets har en Model X (hon är medlem här på TCS). Och det ryktas om att Ibrahim Baylan står i kö för en Model 3.chpaulin skrev:Ingen som för skojs skull kan kolla upp om det inte finns någon riksdagsledamot från S som kör Tesla? ”Så du känner inte ***** Löfven?”
S sägs också ha satt dekaler på en Model X under valturnén.