Affärsmodeller för laddpunkter

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Affärsmodeller för laddpunkter

Inlägg av jeppe_sthlm »

Har grubblat en del på det här med affärsmodeller för laddpunkter;

Min känsla är att det är svårt att tjäna pengar på det, vilket i sin tur hämmar utvecklingen. Kan mycket väl vara så att marknaden än så länge är för liten i Sverige, men i Norge borde man helt klart ha kommit över den kritiska massan.

Jag tror att låsningen ligger i att elbolagen inte har hittat rätt modeller för att det ska ta fart. De är ändå de som har direkta intäkter på laddning och borde också ha minst mellanhänder för att få ekonomi i det hela.

Om man jämför med fiberutbyggnaden, så har den till stor del finansierats genom att de som säljer tjänster i näten, subventionerar utbyggnad av infrastruktur mot en leverantörsinlåsning under en period. På samma vis byggdes grunden för mobilnätsexpansionen - 2 års abonnemang med operatörslåsta mobiler. Det var tunga investeringar i början - nu är det commodity och inlåsningarna är mer eller mindre bortblåsta.

För ca 8 år sedan byggde Telia ett fibernät i vår förening utan kostnad, mot att vi var knutna mot Telia i 6 år. Sedan tillföll nätet föreningen. För ett par år sedan gick vi ut i upphandling, knöt upp oss på 5år och en kollektivanslutning mot att operatören uppgraderade nätet till gigabit, levererade nya snabba routrar och nya digitalboxar.

Varför gör inte elbolagen samma sak? Vi sätter upp x antal laddpunkter i er förening, till erat företag eller till er galleria mot att ni knyter er på ett 5-års elavtal med oss.

Personligen ser jag inga problem med sådana modeller. Det ger en boost till infrastrukturutbyggnad utan tunga investeringar och projekt up-front för kunden.

Klart att en marknad utan inlåsningar är bättre för konsumenten, men när infrastrukturen saknas hjäper inte det.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Affärsmodeller för laddpunkter

Inlägg av Stefan »

Din modell är enkel och ren och det gillar jag.

Jag funderade också på detta för något årsedan och tittade på vad olika elbolag gjorde. Flera av dessa hade ingen strategisk inriktning att bygga denna typen av infrastruktur. Detta tror jag är orsaken varför de inte gör något som håller.

Jag gjorde en modell som var baserad på att det är biltillverkarna som skall bidra till infrastrukturen (inte bygga). Grunden i den modellen var att få volymen på abonnter från nybilsförsäljningen. I den så inkluderade jag hybrider och att Volvo inkluderade 3års abonomang i sina bilar. Diskuterade med Volvo och de var intreserade av modellen. Lite likt så som Tesla gör/gjorde.
Jag tror att en aktör på marknaden som knyter ihop elproducenter och biltillverkare kan skapa värde för alla. En svår aspekt är markfrågan och man måste få med någon stor markägare när man tittar på en modell.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
ReubenWelsh
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 31 mar 2016 13:59
Ort: Göteborg

Re: Affärsmodeller för laddpunkter

Inlägg av ReubenWelsh »

Jag tror bensikmackarna kommer vara framtidens laddpunkt.

Se på deras ekonomi idag. Man tjänar ca 20kr per fulltank med bensin/diesel (baserar detta på amerikanska siffror men borde stämma ungefär). Vinsten ligger i all merförsäljning som görs i form av godis/tobak/mat/tjänster.
Mackbranchen har varit ganska luckrativ men är på väg ner för att de flesta betalar med kort och inte går in i butikerna.>


Elbilsrevolutionen ändrar detta. Helt plötsligt kommer förare ha 30minuter att bränna, oftast mitt ute i ingenstans.
Får erkänna att jag inte vet vad en bensinpump kostar men jag misstänker att det inte skiljer allt för mycket jämfört med en snabbladdare. Om inte initialt så i längden då det inte kräver samma typ av långsiktig underhåll.
Jag tror man väldigt snabbt kommer se bensinmackarna konvertera till att börja erbjuda laddplatser i samband med att elbilar som inte är telsa rullas ut på marknaden. Superchargernätverket är det som bromsat då den funkar bättre än "standarden".
Leker vi med att snittbilen är 50kwh närmsta åren - Att tjäna 20kr per "tank" motsvarar en elkostnad på 0.4kr/kwh över inköpspris, då gör de en större vinst än idag då fler elbilister kommer handla då de inte kan köra iväg på 5minuter.

Utöver detta är de redan strategiskt placerade, har utrymme och har ofta ordentligt med el dragit till sig.

Det enda som jag tror stoppar detta, är ifall resturangerna hoppar på tåget först och helt enkelt konkurrerar ut bensinmackarna. Oavsett tror jag på att det kommer fortsätta explodera med laddare.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Affärsmodeller för laddpunkter

Inlägg av Mickep »

Tror det måste hittas en modell som fungerar från första stund.
Tror inte man vill se som mediehusen som först efter några (många) år av gratisläsning kom på att de ville ha betalt. Folk blir svinförbannade när de stöter på betalväggar där de tidigare kunnat läsa och kommentera helt obehindrat. samma personer som inte har något problem att betala för tidningen i affären. Det måste bli en vana, annars kommer folk bli irriterade när något förändras.
Men det får heller inte bli för dyrt för en del av tjusningen är att det är mycket billigare att få in energi i bilen.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Affärsmodeller för laddpunkter

Inlägg av jeppe_sthlm »

Intressant modell att få med biltillverkarna! Det löser hönan och ägget problemet och det har bevisligen funkat för Tesla.

Ionity är väl precis ett sådant initiativ - hoppas det faller väl ut!

Håller också med om att modellen måste hålla ihop från början och att det gäller att hitta bra prismodeller. kWh eller per minut? Båda har för och nackdelar. Enbart per kWh gör att platserna blir upptagna. Per minut blir fel om bilen inte kan ta hög laddeffekt. En kombo av kWh och minut kanske? Kanske billigare minutavgift de första 30 minuterna och sedan stiger det. Kan bli svårt att jämföra för konsumenten om man inte får till en bra standard.

Mina tankar gick annars mest runt destinationsladdare - tror att det är helt andra modeller för snabbladdning.

Där borde det precis som du skriver, vara en no-brainer för mackarna. Frågan är om de räknar på för kort avskrivning på utrustningen/installationen och därmed bränner kalkylen?
Hur lång avskrivning har de på en pump? En pump är troligtvis mycket billigare, men en nedgrävd tank borde kosta en slant.

Sedan är frågan om elleverantörerna är fat and happy? De tjänar kanske tillräckligt på sina nätavgifter och få t.ex. BRF:er orkar byta leverantörer.

Om man skulle starta på blankt papper med ett elbolag som satsar på kollektivanslutna flerfamiljshus (för att slippa en anslutningsavgift per bostad), individuell mätning och fakturering samt en paketerad laddlösning...undrar om det skulle flyga?

Kanske redan finns?

Brasklapp - jag känner att jag har lite dålig koll på vem det är som tar anslutningsavgift:en (om det ens heter så...) osv. Ska läsa på lite mer tror jag...
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Affärsmodeller för laddpunkter

Inlägg av JGur »

Har jobbat som konsult för E.ON och deltog i några möten omkring laddstolpar.

Då diskuterades möjligheten att ta betalt och framförallt hur. Alla förslag föll på att det var för dyrt. Man tänkte framförallt i banor omkring kortbetalning.

Slutsatsen blev att det är billigast för E.ON att ge bort strömmen. Någon intäkt är det inte frågan om, volymen är alldeles för liten.

Detta var för cirka 3 år sedan.
// Mikael
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Affärsmodeller för laddpunkter

Inlägg av mati »

Jag tror att kundunderlaget inte är tillräckligt stort i Sverige. Åtminstone i vissa delar av landet. Marknaden är inte mogen helt enkelt. Det är bland annat därför operatörerna kan ta över en krona per minut för AC-laddning vilket är fullkomligt oseriöst i mina ögon.
Att TS hänvisar till fiberutbyggnaden är intressant, för jag har helt andra erfarenheter. Vi bildade en fiberförening för 10 år sedan. Vi bekostade allting med egna pengar, och till sist hittade vi ingen operatör som ville ställa upp. Det löste sig till sist mha av ett kommunalt bolag som sedan dess har tagit rejält bra betalt för fiberabonnemanget. Abonnemanget har under denna 10årsperiod inte blivit ett enda öre billigare. Jag betalar nästan 500kr/månad, vilket jag anser är ganska hutlöst. Nu tvingas vi att bekosta ny utrustning för flera tusen kronor per anslutning för att någon människa har bestämt att den ska bytas. Jag har iom detta gått ur fiberföreningen och kör med det numera betydligt billigare och i princip lika snabba 4G-nätet. Det finns för lite konkurrens och kommunpamparna kan bestämma precis hur de vill. Ungefär som med laddstolpen som kostar 1,10kr/minut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Affärsmodeller för laddpunkter

Inlägg av fimpen »

Jag känner till lite kring ”vår” kommun, de har satt upp några AC-laddstolpar, och de var gratis en stund, tills man anslöt sig till Clever och nu råder därmed ockerpriser. Vill minnas att de tar 5kr/kWh om en inte har någon form av månadsabonnemang.

Visst, det går att sälja vatten i öknen för 100kr/l, men den som gör det bygger inte upp något förtroende, kunderna blir arga och sura. Gratis AC-laddning skulle för vår kommun innebära att norrmän som kan tänkas passera kanske stannar till några timmar och blir glada och nöjda, och därmed handlar lite eller går på café eller nåt. Näe, AC-laddning får inte kosta mera än inköpspris + några enstaka %. Eftersom effekten ofta är så låg, och själva betallösningen ofta är långt mycket dyrare än laddstolpen, tycker jag att lösningen nästan alltid bör vara betalning motsvarande en förhöjd p-avgift (och då kan samma betallösning som den för P-avgiften användas), alternativt sitter stolpen hos någon som tjänar på att locka kunder, varuhus, nära en stadskärna det det finns en handlarförening eller liknande. Då kan dessa sponsra AC-laddningen och tjäna in det på good-will.

DC-laddning behöver en betallösning, men allt över 50 % över inköpspris är ocker, och de leverantörer som håller på med det riskerar att skada sitt varumärke.

Är det någon som vet vad DC-laddarna betalar i inköp av sin el? Klassas de som el-intensiv industri så de slipper skatten?

/fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Affärsmodeller för laddpunkter

Inlägg av mati »

I fallet med vår kommun blir det extra konstigt att de tar så hutlöst betalt för AC-laddning. Vanlig parkering är nämligen gratis i hela kommunen, men strömmen kostar 3kr/kWh med abonnemang eller 1,10kr/minut som "gäst". Gissa hur många som laddar? Precis. Ingen. Jag kan inte riktigt se vilka "kunder" laddstolpen riktar sig mot. Kommuninvånarna kan ju ladda hemma för en bråkdel av priset. Laddhybridägare kommer tanka bensin istället eftersom det är mycket billigare. De som kommer från längre bort kommer knappast stanna vid en AC-stolpe som kostar massor. Gannkommunen Lidköping, som ligger bara 2 mil bort, bjuder på elen vid samtliga laddstolpar, samtidigt som utbudet av butiker osv är mycket större än här. Varför skulle man någonsin ens överväga att ladda sin bil i lilla Götene som tar ockerpriser utan att man får nånting för det? Skövde är en annan grannkommun som visserligen inte har så många laddstolpar, men det finns en kommunal snabbladdare som är helt gratis. Man slipper till och med parkeringsavgiften.
Jag skulle tro att en del ockerstolpar försvinner igen ganska snart eftersom de helt enkelt inte används.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Affärsmodeller för laddpunkter

Inlägg av Verdi »

Det här med att bygga snabbladdare på mackar är ju på gång. Ionity ska bygga sina stationer i Sverige på Circle K-mark. Det är ju bra men helst ser jag att det finns fler matalternativ. En laddning tar lite mer tid än en tankning så utbudet på en mack är lite snålt.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Affärsmodeller för laddpunkter

Inlägg av Simon »

JGur skrev:
Har jobbat som konsult för E.ON och deltog i några möten omkring laddstolpar.
[…]
Slutsatsen blev att det är billigast för E.ON att ge bort strömmen. Någon intäkt är det inte frågan om, volymen är alldeles för liten.
Detta var för cirka 3 år sedan.
Intressant! Någon aning om hur tankarna går nu för tiden? Nu finns det ju EON-kort, en laddportal på webben och kortterminaler på flera av EONs laddare. Men mycket EON-laddning är fortfarande gratis.
mati skrev:
Lidköping
Dessutom har ingen av laddarna i Lkp fågelbon i träden ovanför laddplatserna. ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Affärsmodeller för laddpunkter

Inlägg av mati »

Simon skrev:
mati skrev:
Lidköping
Dessutom har ingen av laddarna i Lkp fågelbon i träden ovanför laddplatserna. ;)
Sant. ;) Men nu bajsar Götene-fåglarna ända ner på kullerstenen som parkeringen är belagd med. Sedan 1 juni, då de började ta betalt, har jag av begripliga skäl inte sett en enda bil där. Samtidigt som det allt oftare är fullt vid laddstolparna i Lisch.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Affärsmodeller för laddpunkter

Inlägg av Simon »

mati skrev:
Samtidigt som det allt oftare är fullt vid laddstolparna i Lisch.
Erkänner mig skyldig till detta.

Är det någon som vet om det finns någon kommun eller köpmannaförening eller liknande som gjort några beräkningar på kostnader och vinster med att sätta upp gratis elbilsladdning? (Att det går att vinna lite greenwashing-poäng på det är ju självklart.)
Om det går att påvisa att gratis laddplatser ger fler utsocknes besökare till näringslivet, och hur mycket extra pengar detta genererar i förhållande till vad elen kostar, så borde det ju vara en lockande affärsmodell för alla parter.
Skriv svar