Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Moderator: Redaktion
Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Vi ska i slutet av november med fyra personer åka till Åre över en helg. Nu har vi ställts inför dilemmat att vi inte vet hur vi ska ta oss dit. Det är ungefär 70-90 mil, beroende på vilken väg man tar. Abrp föreslår antingen raka vägen upp via Mora och Sveg med flera mellanladdningar vid Chademo-laddare. Drygt 70 mil, Restid 11:22 timmar. Troligen är detta väldigt optimistiskt räknat med tanke på hur vägarna kan se ut vid denna årstiden.
Alternativet är en omväg via Arboga-Gävle-Östersund, 88 mil, 12 timmar. Det känns som att man vill ta en övernattning nånstans på vägen eftersom vi vill vara framme på förmiddagen.
Tredje alternativet är någon form av tåg med minst två byten. Restid drygt 10 timmar. Oklart hur krångligt det är. Jag har ingen erfarenhet av att åka tåg.
Jag är ärligt talat inte så vansinnigt pigg på att köra den långa sträckan mitt i mörkaste vintern. Hade det varit sommar hade det varit en annan sak. Men med tanke på Teslans katastrofalt dåliga lampor som dessutom kräver handtvätt med fönsterputs titt som tätt blir jag faktiskt bokstavligen mörkrädd. Jag minns med fasa vår senaste långtur på vintern till Tyskland. Den var skräckfylld.
Vi skulle kunna ta Golfen, den har åtminstone fina lampor, men då tar det ännu längre tid pga alla laddstopp.
Just nu lutar det åt tåget, men jag vet inte. Nån som har nåt att säga? Synpunkter tages emot tacksamt.
Alternativet är en omväg via Arboga-Gävle-Östersund, 88 mil, 12 timmar. Det känns som att man vill ta en övernattning nånstans på vägen eftersom vi vill vara framme på förmiddagen.
Tredje alternativet är någon form av tåg med minst två byten. Restid drygt 10 timmar. Oklart hur krångligt det är. Jag har ingen erfarenhet av att åka tåg.
Jag är ärligt talat inte så vansinnigt pigg på att köra den långa sträckan mitt i mörkaste vintern. Hade det varit sommar hade det varit en annan sak. Men med tanke på Teslans katastrofalt dåliga lampor som dessutom kräver handtvätt med fönsterputs titt som tätt blir jag faktiskt bokstavligen mörkrädd. Jag minns med fasa vår senaste långtur på vintern till Tyskland. Den var skräckfylld.
Vi skulle kunna ta Golfen, den har åtminstone fina lampor, men då tar det ännu längre tid pga alla laddstopp.
Just nu lutar det åt tåget, men jag vet inte. Nån som har nåt att säga? Synpunkter tages emot tacksamt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Är det nattåg fram till själva Åre (eller Östersund med rimligt byte)? I så fall skulle jag faktiskt föreslå det som alternativ, om ni inte behöver bilen på plats. Så länge det inte innebär att byta tåg mitt i natten, eller väldigt korta byten som innebär att ni inte kommer fram i rimlig tid om de bryts (en förbindelse som går en gång i timmen kan man chansa på, om det är ett tåg per dygn blir det jobbigare).
Men jag gillar faktiskt att åka tåg, och vet att det är många som har svårt för det. Hade jag inte haft Teslan hade jag nog åkt tåg mycket mer, även långt. Rekordet hittills är Uppsala - Istanbul, för tyvärr gick tåget Istanbul - Teheran bara en gång i veckan, så det fick bli buss resten av resan dit. Jag kan alltså vara lite av en tågextremist, så ta gärna intryck av vad andra säger också
Det kan vara värt att göra en sökning på Resrobot. Då får du med förbindelse som t ex SJ inte listar. Kan vara tåg som körs av andra operatörer som SJ inte säljer t ex. Ger även en del lokaltrafik som kanske inte visas hos SJ.
Men jag gillar faktiskt att åka tåg, och vet att det är många som har svårt för det. Hade jag inte haft Teslan hade jag nog åkt tåg mycket mer, även långt. Rekordet hittills är Uppsala - Istanbul, för tyvärr gick tåget Istanbul - Teheran bara en gång i veckan, så det fick bli buss resten av resan dit. Jag kan alltså vara lite av en tågextremist, så ta gärna intryck av vad andra säger också
Det kan vara värt att göra en sökning på Resrobot. Då får du med förbindelse som t ex SJ inte listar. Kan vara tåg som körs av andra operatörer som SJ inte säljer t ex. Ger även en del lokaltrafik som kanske inte visas hos SJ.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Tåg är ju att föredra om man vill komma fram utvilad men det kostar ju en hel del mer än att åka Tesla...
Sen skulle jag inte vara orolig för att köra inlandet upp. Slutet av november är det ju inte ens någon snö...
Hyr en stuga på vägen, ladda där och kom fram i god tid. Kan rekommendera att stanna i Kvarnberg norr om Orsa. Hyrde en stuga där för 500 kr. Stooor stuga med eluttag ute.
Sen skulle jag inte vara orolig för att köra inlandet upp. Slutet av november är det ju inte ens någon snö...
Hyr en stuga på vägen, ladda där och kom fram i god tid. Kan rekommendera att stanna i Kvarnberg norr om Orsa. Hyrde en stuga där för 500 kr. Stooor stuga med eluttag ute.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Jag hade nog också tagit tåget om inte man kan göra resan till målet och hitta på grejer samt övernattningar på väg upp och ner.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Mycket bra. Tack för alla synpunkter. Det finns faktiskt möjligheten som Verdi och lator föreslår att ta ett sent tåg till Sthlm och sedan nattåget till Åre. Då är man framme på morgonen, utvilad och pigg.bylund skrev:Det kan vara värt att göra en sökning på Resrobot. Då får du med förbindelse som t ex SJ inte listar. Kan vara tåg som körs av andra operatörer som SJ inte säljer t ex. Ger även en del lokaltrafik som kanske inte visas hos SJ.
Även om det inte är snö så är det ändå mörkt och säkert saltslask på vägarna. Det är precis det jag är rädd för iom Teslans fotogenlampor dessutom saknar spolning. Snö hade inte gjort så mycket, den lyser ju upp en del. Jag ser inte så bra i mörker och jag vill inte utmana ödet i onödan. Det är ju ändå fyra personer i bilen. Som sagt, förra vinterresan med Teslan var en mardröm. Då var jag tvungen att förlita mig på andra bilars strålkastarljus för att kunna se nånting överhuvudtaget. Mina lampor geggade bara igen. Det var hemskt.
Att det kostar en massa pengar att åka tåg skiter jag i det sammanhanget i. Bättre att komma fram lite fattigare än att kanske inte komma fram alls.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Tåg är gravt underskattat. Mycket behagligt sätt att resa på; så länge det inte strular!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Ingen annan i sällskapet som har körkort och bättre mörkersyn?mati skrev:Mycket bra. Tack för alla synpunkter. Det finns faktiskt möjligheten som Verdi och lator föreslår att ta ett sent tåg till Sthlm och sedan nattåget till Åre. Då är man framme på morgonen, utvilad och pigg.bylund skrev:Det kan vara värt att göra en sökning på Resrobot. Då får du med förbindelse som t ex SJ inte listar. Kan vara tåg som körs av andra operatörer som SJ inte säljer t ex. Ger även en del lokaltrafik som kanske inte visas hos SJ.
Även om det inte är snö så är det ändå mörkt och säkert saltslask på vägarna. Det är precis det jag är rädd för iom Teslans fotogenlampor dessutom saknar spolning. Snö hade inte gjort så mycket, den lyser ju upp en del. Jag ser inte så bra i mörker och jag vill inte utmana ödet i onödan. Det är ju ändå fyra personer i bilen. Som sagt, förra vinterresan med Teslan var en mardröm. Då var jag tvungen att förlita mig på andra bilars strålkastarljus för att kunna se nånting överhuvudtaget. Mina lampor geggade bara igen. Det var hemskt.
Att det kostar en massa pengar att åka tåg skiter jag i det sammanhanget i. Bättre att komma fram lite fattigare än att kanske inte komma fram alls.
Går det att montera extraljus?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Nej. Sambon vill inte heller köra Teslan i mörker. Knappt i dagsljus ens. De andra kommer inte i fråga. Vissa har installerat extraljus, men det funkar inte med vilka lampor som helst. Och detta är en leasingbil. Sådana ingrepp ogillas av leasingbolag i allmänhet.taliz skrev:Ingen annan i sällskapet som har körkort och bättre mörkersyn?mati skrev:Mycket bra. Tack för alla synpunkter. Det finns faktiskt möjligheten som Verdi och lator föreslår att ta ett sent tåg till Sthlm och sedan nattåget till Åre. Då är man framme på morgonen, utvilad och pigg.bylund skrev:Det kan vara värt att göra en sökning på Resrobot. Då får du med förbindelse som t ex SJ inte listar. Kan vara tåg som körs av andra operatörer som SJ inte säljer t ex. Ger även en del lokaltrafik som kanske inte visas hos SJ.
Även om det inte är snö så är det ändå mörkt och säkert saltslask på vägarna. Det är precis det jag är rädd för iom Teslans fotogenlampor dessutom saknar spolning. Snö hade inte gjort så mycket, den lyser ju upp en del. Jag ser inte så bra i mörker och jag vill inte utmana ödet i onödan. Det är ju ändå fyra personer i bilen. Som sagt, förra vinterresan med Teslan var en mardröm. Då var jag tvungen att förlita mig på andra bilars strålkastarljus för att kunna se nånting överhuvudtaget. Mina lampor geggade bara igen. Det var hemskt.
Att det kostar en massa pengar att åka tåg skiter jag i det sammanhanget i. Bättre att komma fram lite fattigare än att kanske inte komma fram alls.
Går det att montera extraljus?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Såna ingrepp ogillas av Tesla också, mest under garantitiden såklart... Och som sagt inte helt enkelt att göra det påmati skrev:Nej. Sambon vill inte heller köra Teslan i mörker. Knappt i dagsljus ens. De andra kommer inte i fråga. Vissa har installerat extraljus, men det funkar inte med vilka lampor som helst. Och detta är en leasingbil. Sådana ingrepp ogillas av leasingbolag i allmänhet.taliz skrev:Ingen annan i sällskapet som har körkort och bättre mörkersyn?mati skrev:Mycket bra. Tack för alla synpunkter. Det finns faktiskt möjligheten som Verdi och lator föreslår att ta ett sent tåg till Sthlm och sedan nattåget till Åre. Då är man framme på morgonen, utvilad och pigg.bylund skrev:Det kan vara värt att göra en sökning på Resrobot. Då får du med förbindelse som t ex SJ inte listar. Kan vara tåg som körs av andra operatörer som SJ inte säljer t ex. Ger även en del lokaltrafik som kanske inte visas hos SJ.
Även om det inte är snö så är det ändå mörkt och säkert saltslask på vägarna. Det är precis det jag är rädd för iom Teslans fotogenlampor dessutom saknar spolning. Snö hade inte gjort så mycket, den lyser ju upp en del. Jag ser inte så bra i mörker och jag vill inte utmana ödet i onödan. Det är ju ändå fyra personer i bilen. Som sagt, förra vinterresan med Teslan var en mardröm. Då var jag tvungen att förlita mig på andra bilars strålkastarljus för att kunna se nånting överhuvudtaget. Mina lampor geggade bara igen. Det var hemskt.
Att det kostar en massa pengar att åka tåg skiter jag i det sammanhanget i. Bättre att komma fram lite fattigare än att kanske inte komma fram alls.
Går det att montera extraljus?
en Tesla heller, annars hade jag gjort det för länge sedan.
Samma hos oss oxo, vi undviker att köra i mörker, speciellt sambon har svårt med mörkerkörning...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Ja, det är skamligt och pinsamt att en modern bil i den prisklassen har så uruselt ljus.Bjelke skrev:Samma hos oss oxo, vi undviker att köra i mörker, speciellt sambon har svårt med mörkerkörning...
Det finns två grundläggande och helt avgörande krav som min nästa bil bl.a. måste uppfylla. Ordentliga lampor och dragkrok. Teslan har varken det ena eller det andra. Tack och lov har jag aldrig saknat båda sakerna samtidigt. Ljuset saknar man mest på vintern, dragkroken på sommarn. Man blir alltså bara förbannad på en sak åt gången. Det gör det mindre påtagligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Jag får väl bli först med detta förslag då: hyr en snåldiesel med bra strålkastare, hos lämplig uthyrare.
*Springer och söker skydd från alla tomater och ruttna ägg*
*Springer och söker skydd från alla tomater och ruttna ägg*
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Hehe, jag får villigt erkänna att jag har tänkt den tanken själv. Jag har även övervägt att låna svärfars Volvo S60, men båda idéerna har förkastats ganska omgående. Det skulle ju i princip vara ett erkännande att en elbil inte duger för långresor, alternativt inte fungerar på vintern, eller både och. Då tar jag hellre e-Golfen och laddar 5-6 gånger. Nä, att ta tåget är faktiskt ett bra alternativ. Och eftersom majoriteten här faktiskt ser det likadant tror jag att det är så vi kommer resa.Surfaren skrev:Jag får väl bli först med detta förslag då: hyr en snåldiesel med bra strålkastare, hos lämplig uthyrare.
*Springer och söker skydd från alla tomater och ruttna ägg*
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Så dåliga är ju inte lyktorna att man skulle välja bort Teslan på grund av detta. Kör längre mörkerkörning två vändor varje vecka och har så gjort de senaste 4 åren med Teslan och har överlevt . Hade gärna haft bättre ljus men sååå dåligt är det inte.
För övrigt är tåg riktigt trevligt...
För övrigt är tåg riktigt trevligt...
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Jo, men om någon inte överlevt så är de ju inte här för att balansera "statistiken".josve skrev:Kör längre mörkerkörning två vändor varje vecka och har så gjort de senaste 4 åren med Teslan och har överlevt .
Jag har börjat få upp ögonen för tåg också. Men en stilla undran: kommer inte argumenten om att elbilar inte fungerar för långresor och/eller på vintern dyka upp även om man tar tåget istället för någon av sina två elbilar?mati skrev:Hehe, jag får villigt erkänna att jag har tänkt den tanken själv. Jag har även övervägt att låna svärfars Volvo S60, men båda idéerna har förkastats ganska omgående. Det skulle ju i princip vara ett erkännande att en elbil inte duger för långresor, alternativt inte fungerar på vintern, eller både och.
Jäkla synd att Teslan inte kan mata ut ström, annars hade ni kunnat ta båda och låta Golfen köra först med bra lysen, Teslan hack i häl som "batteribackup".
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Nej, det är bara säga att man inte vill köra så långt och att tåg är bekvämare. Framförallt eftersom man kan sova på tåget. Och så är det ju. Det är ju trots allt jobbigt att köra så långt helt själv på vintern. Oavsett vilken sorts bil man sitter i.Surfaren skrev:Men en stilla undran: kommer inte argumenten om att elbilar inte fungerar för långresor och/eller på vintern dyka upp även om man tar tåget istället för någon av sina två elbilar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- JonasPersson
- Teslaägare
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
- Ort: Dvärsätt
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Visst är det nyare Teslor som har dåligt ljus? Jag tycker vår S85:a har "strålande" ljus
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
JappJonasPersson skrev:Visst är det nyare Teslor som har dåligt ljus? Jag tycker vår S85:a har "strålande" ljus
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Helt klart. Då får vi anta att det inte finns så många i din bekantskapskrets som tycker det är nödvändigt för att hävda sin "manlighet" att streckköra 100 mil utan att stanna för mer än 1 minut pissepaus.mati skrev:Nej, det är bara säga att man inte vill köra så långt och att tåg är bekvämare. Framförallt eftersom man kan sova på tåget. Och så är det ju. Det är ju trots allt jobbigt att köra så långt helt själv på vintern. Oavsett vilken sorts bil man sitter i.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Nej, verkligen inte.Surfaren skrev:... Då får vi anta att det inte finns så många i din bekantskapskrets som tycker det är nödvändigt för att hävda sin "manlighet" att streckköra 100 mil utan att stanna för mer än 1 minut pissepaus.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Om pengafrågan inte är nått problem, ta tåget från Skövde som nämnts i tidigare inlägg. Någon bekant kanske kan köra er dit o hämta sen, mot att han eller hon även passar Teslan under tiden ni är borta.
Om jag fattat rätt är det annars en enda person som skall köra nästan 100Mil upp o sen tbx igen på bara ett par dagar. Vila på tåget o var sociala med varandra ordentligt alla 4, iaf tills nattågssträckan dör ni sover.
Vet ej utantill om det är långt att bära allt på sthlm station om det är så KAN alternativet att byta i Gävle kanske vara intressant.
Bonus.... blir totalvinst för miljön om ni kör tåg till åre och den anförtrodde kompisen som passar Teslan kommer inte köra bensin/diesel den helgen. Kanske hon/han blir elbilsfrälst dessutom.
Mvh PP
Om jag fattat rätt är det annars en enda person som skall köra nästan 100Mil upp o sen tbx igen på bara ett par dagar. Vila på tåget o var sociala med varandra ordentligt alla 4, iaf tills nattågssträckan dör ni sover.
Vet ej utantill om det är långt att bära allt på sthlm station om det är så KAN alternativet att byta i Gävle kanske vara intressant.
Bonus.... blir totalvinst för miljön om ni kör tåg till åre och den anförtrodde kompisen som passar Teslan kommer inte köra bensin/diesel den helgen. Kanske hon/han blir elbilsfrälst dessutom.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Jag gillar också att åka tåg. Om tåget ni åker med är blir försenat så får ni bara mer restid för pengarna.
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Måste bara kommentera ljusen på iaf Model S. Jag tycker vår MS från mitten 2017 har bättre ljus än vad vår Jeep 2014 och vår Audi 2012 båda hade. Jag kör mycket upp till fjällen från Stockholm på vintern och är väldigt nöjd med helljusen och halvljusen.
Läste en tråd på TMC där flera hade upptäckt att ljusen kom felinställlda från fabrik. De som provade att justera om ljusen (höjdled) blev mycket nöjda med resultatet. Man får så klart passa sig för att justera dom för högt då man istället bländar mötande trafik men det finns metoder för att justera in rätt.
Läste en tråd på TMC där flera hade upptäckt att ljusen kom felinställlda från fabrik. De som provade att justera om ljusen (höjdled) blev mycket nöjda med resultatet. Man får så klart passa sig för att justera dom för högt då man istället bländar mötande trafik men det finns metoder för att justera in rätt.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Jag fick nya strålkastare för snart ett år sedan eftersom mina gamla samlade på sig en massa kondens inuti. Därefter - med de nya - blev det mycket bättre. De gamla var så löjligt dåliga att man bara skakade på huvudet. Det var absolut ingen som helst skillnad mellan halv och helljus då. De nya är bättre i den meningen att det faktiskt går att se skillnaden i direkt jämförelse. Jag kan fortfarande köra med helljuset tänt utan att mötande bilar reagerar, men det ger ändå en annan ljusbild än halvljuset. Jag utgår nu bara ifrån att Tesla har ställt in de nya strålkastarna korrekt när de installerade dem. Men det kan ju vara fel ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14