Nej, verkligen inte.Surfaren skrev:... Då får vi anta att det inte finns så många i din bekantskapskrets som tycker det är nödvändigt för att hävda sin "manlighet" att streckköra 100 mil utan att stanna för mer än 1 minut pissepaus.
Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Moderator: Redaktion
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Om pengafrågan inte är nått problem, ta tåget från Skövde som nämnts i tidigare inlägg. Någon bekant kanske kan köra er dit o hämta sen, mot att han eller hon även passar Teslan under tiden ni är borta.
Om jag fattat rätt är det annars en enda person som skall köra nästan 100Mil upp o sen tbx igen på bara ett par dagar. Vila på tåget o var sociala med varandra ordentligt alla 4, iaf tills nattågssträckan dör ni sover.
Vet ej utantill om det är långt att bära allt på sthlm station om det är så KAN alternativet att byta i Gävle kanske vara intressant.
Bonus.... blir totalvinst för miljön om ni kör tåg till åre och den anförtrodde kompisen som passar Teslan kommer inte köra bensin/diesel den helgen. Kanske hon/han blir elbilsfrälst dessutom.
Mvh PP
Om jag fattat rätt är det annars en enda person som skall köra nästan 100Mil upp o sen tbx igen på bara ett par dagar. Vila på tåget o var sociala med varandra ordentligt alla 4, iaf tills nattågssträckan dör ni sover.
Vet ej utantill om det är långt att bära allt på sthlm station om det är så KAN alternativet att byta i Gävle kanske vara intressant.
Bonus.... blir totalvinst för miljön om ni kör tåg till åre och den anförtrodde kompisen som passar Teslan kommer inte köra bensin/diesel den helgen. Kanske hon/han blir elbilsfrälst dessutom.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Jag gillar också att åka tåg. Om tåget ni åker med är blir försenat så får ni bara mer restid för pengarna.
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Måste bara kommentera ljusen på iaf Model S. Jag tycker vår MS från mitten 2017 har bättre ljus än vad vår Jeep 2014 och vår Audi 2012 båda hade. Jag kör mycket upp till fjällen från Stockholm på vintern och är väldigt nöjd med helljusen och halvljusen.
Läste en tråd på TMC där flera hade upptäckt att ljusen kom felinställlda från fabrik. De som provade att justera om ljusen (höjdled) blev mycket nöjda med resultatet. Man får så klart passa sig för att justera dom för högt då man istället bländar mötande trafik men det finns metoder för att justera in rätt.
Läste en tråd på TMC där flera hade upptäckt att ljusen kom felinställlda från fabrik. De som provade att justera om ljusen (höjdled) blev mycket nöjda med resultatet. Man får så klart passa sig för att justera dom för högt då man istället bländar mötande trafik men det finns metoder för att justera in rätt.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Jag fick nya strålkastare för snart ett år sedan eftersom mina gamla samlade på sig en massa kondens inuti. Därefter - med de nya - blev det mycket bättre. De gamla var så löjligt dåliga att man bara skakade på huvudet. Det var absolut ingen som helst skillnad mellan halv och helljus då. De nya är bättre i den meningen att det faktiskt går att se skillnaden i direkt jämförelse. Jag kan fortfarande köra med helljuset tänt utan att mötande bilar reagerar, men det ger ändå en annan ljusbild än halvljuset. Jag utgår nu bara ifrån att Tesla har ställt in de nya strålkastarna korrekt när de installerade dem. Men det kan ju vara fel ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Alltså. Jag har haft bilar med bättre ljus men så himla dåligt är det inte på min.
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Jag avskyr själv att åka tåg, pendeltåg som det kan bli av två anledningar. Antingen ska jag in till centrala Stockholm och parkering är svårt eller så planerar man att inmundiga ädla drycker. Kollektivtrafik har fått mig att få lite bacillskräck
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
De gamla xenon-lamporna var mycket bättre än de nya LED tycker jag. Främsta problemet är att de inte ger en jämn ljusbild. Det finns liksom områden framför bilen som strålkastarljuset inte når ordentligt. Framförallt helljuset lyser bara rätt fram, men sidorna - dikeskanterna - blir mörka, likaså området precis framför bilen. Dessutom upplever jag ljuset som "spretigt". Man ser mer eller mindre de enstaka LED:arnas ljuskägla som små ljusstrimlor. Det påminner lite om gamla cykellampor, innan det fanns LED, ungefär. Detta främst med halvljus.Verdi skrev:Alltså. Jag har haft bilar med bättre ljus men så himla dåligt är det inte på min.
Det finns situationer där jag upplever ljuset som extra dåligt, och det är när jag kör helt själv på mindre landsvägar. Den smala och spretiga ljusbilden gör att jag har svårt att se t.ex. människor eller djur som står vid vägkanten, eftersom de kan hamna i de mörka områdena.
Det är mindre påtagligt på raka vägar med mer trafik.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
Jag kan absolut inte köra med helljus vid mötande. De mötande blinkar alla gånger. Får jag möte på en lång raka så hinner inte Teslas automatiska helljus att blända av innan mötande har tröttnat och blinkat på mig.
Mitt helljus är heller inte spretigt och har OK spridning mot kanter. Upptäckte tom det så kallade kurvljuset som lyste upp helt nya områden vid sidan av vägen som jag aldrig sett förut vid skarpa svängar.
Har även jämfört mot mina föräldrars Audi A6 som har Matrix LED. Teslan är minst lika bra på helljus där. Audin är klart bättre vid möte dock.
Mitt helljus är heller inte spretigt och har OK spridning mot kanter. Upptäckte tom det så kallade kurvljuset som lyste upp helt nya områden vid sidan av vägen som jag aldrig sett förut vid skarpa svängar.
Har även jämfört mot mina föräldrars Audi A6 som har Matrix LED. Teslan är minst lika bra på helljus där. Audin är klart bättre vid möte dock.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
Re: Dilemma. Vilket färdmedel ska vi ta?
För att avsluta tråden kan jag meddela hur vi har bestämt oss.
Vi hade tänkt att ta tåget till Stockholm och sedan nattåget till Åre. Det går så fint så. Perfekt restid, lagom ankomst på morgonen.
Det jag hade missat var att vi måste ju ta oss hem också. Jag utgick ifrån att det var lika lätt. Men icke. Antingen så åker man supertidigt på morgonen, flera timmar innan utcheckning. Och det vill man kanske inte när man bor svindyrt på Copperhill. Då vill man ju utnyttja tiden optimalt. Dessutom innebär det flera byten med bara några minuters marginal, alternativt ta bussen från Sundsvall. Ähhh nej. Fossilbussen?
Eller så stannar man nio timmer längre utan tillgång till rummet och väntar på nattåget som går sent på kvällen. Inte heller helt optimalt.
Priset är visserligen inte avgörande men tågresan hade hamnat på samma prisnivå som boendet på hotellet. Liiiite överdrivet kanske.
Så tillbaks till ruta ett. Ett alternativ var ju att ta bilen och hyra en stuga nånstans halvvägs. Och så blev det nu. Vi tar alltså bilen, och övernattar i en mysig stuga i Orsa. Det blir väl Teslan antar jag. Helt klart billigaste sättet att resa på om inget annat.
Vi hade tänkt att ta tåget till Stockholm och sedan nattåget till Åre. Det går så fint så. Perfekt restid, lagom ankomst på morgonen.
Det jag hade missat var att vi måste ju ta oss hem också. Jag utgick ifrån att det var lika lätt. Men icke. Antingen så åker man supertidigt på morgonen, flera timmar innan utcheckning. Och det vill man kanske inte när man bor svindyrt på Copperhill. Då vill man ju utnyttja tiden optimalt. Dessutom innebär det flera byten med bara några minuters marginal, alternativt ta bussen från Sundsvall. Ähhh nej. Fossilbussen?
Eller så stannar man nio timmer längre utan tillgång till rummet och väntar på nattåget som går sent på kvällen. Inte heller helt optimalt.
Priset är visserligen inte avgörande men tågresan hade hamnat på samma prisnivå som boendet på hotellet. Liiiite överdrivet kanske.
Så tillbaks till ruta ett. Ett alternativ var ju att ta bilen och hyra en stuga nånstans halvvägs. Och så blev det nu. Vi tar alltså bilen, och övernattar i en mysig stuga i Orsa. Det blir väl Teslan antar jag. Helt klart billigaste sättet att resa på om inget annat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14