Räckviddsångest

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Räckviddsångest

Inlägg av Surfaren »

Här kommer en liten reseskildring från en resa med en Golf GTI (läs: bensindriven).

En tidig torsdagsmorgon ger jag mig iväg från Stockholms södra utkanter för att köra till Örebro där en dag av utbildning väntar. I garaget där min bil bor så finns det laddboxar, men ingen bensinpump, så jag startar denna morgon med soppamätaren pekande någonstans mellan tomt och halv tank. Jag tänker inte så mycket på det då, för det finns ju bensinstationer överallt, utan jag jag mig ut på motorvägen och börjar beta av milen i ett lagligt tempo. GTI:n tror förmodligen att det är en äldre herre med monokel som kör.
bild1.jpg
Bild 1: Efter att ha kört drygt en timme från Stockholm, dvs lite mer än halvvägs, så rapporterade GTI:n dessa siffror.

Utanför Arboga stannar jag till väldigt kort för att rätta till mitt bagage som har börjat åka omkring och föra oväsen. Innan jag kör ut på motorvägen igen så funderar jag som hastigast på om det är dags att tanka, men jag tänker att det finns väl fler mackar dit jag ska så det sparar jag till senare.

När jag rullar in mot Örebro så har bensinlampan redan varit tänd ett tag. Jag gör en mental notering om att tanka på eftermiddagen innan jag åker hemåt. Jag parkerar i ett villaområde en bit ifrån centrala Örebro för att slippa leta parkering (och betala värdefulla slantar för detta), och promenerar till konferenscentret för dagens föreläsningar.

Tillbaka i bilen igen framåt kvällen så minns jag klart och tydligt att det är dags att bjuda bilen på en drink, och jag spanar åt alla håll efter en lämplig inrättning medan jag söker mig tillbaka ut mot motorvägen. Jag får syn på en Circle K-logga på avstånd när det redan är lite för sent och jag är på väg ut på motorvägen. Men det gör inget, det finns förstås fler petroleumåterförsäljare längs motorvägen.

Någonstans ute i ingenstans mellan Örebro och Arboga så inser jag att mätaren som visar hur långt det är kvar att åka på vad som finns i tanken kommer att nå "0 km" långt innan jag kommer fram till trafikplats Sätra utanför Arboga, där jag vet att det finns en mack åtminstone. Den som jag hoppade över tidigare samma dag. Så jag börjar sänka farten, först från 110 till 100 och sedan ner till omkring 90. När jag har kört med "0 km" en stund och fortfarande har flera kilometer kvar så lägger jag mig bakom en lastbil och låter farthållaren göra grovjobbet. Slipstreaming, ja tack!

När jag har svängt av motorvägen och kör över bron för att komma till rätt sida så lyssnar jag extra noggrant för att höra om motorn börjar hosta. Det gör den dock inte, och jag rullar in på macken lugnt och fint och är extra nöjd med att priset sänkts sedan morgonen och 95 oktan kostar nu endast 16,14 kr per liter. Så förutom att jag snålkörde lite extra i ren desperation, så sparar jag även ett par kronor vid pumpen.

GTI:n har officiellt en tank på "ca 50 liter". Hur mycket tankade jag? 53 liter exakt. Det var nog inte mycket kvar i systemet innan denna tankning. Hade jag räckviddsångest de sista milen på denna tur? Japp!
bild2.jpg
Bild 2: Lycka är att äntligen få fukta tanken efter att ha kört på ångorna i flera kilometer. Priset behöver vi inte orda så mycket om, det är som hittat!
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Räckviddsångest

Inlägg av mati »

Du får ursäkta, men jag förstår inte vad du pratar om. Vad är detta för nåt? :lol: ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Räckviddsångest

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Du får ursäkta, men jag förstår inte vad du pratar om. Vad är detta för nåt? :lol: ;)
Faktiskt! Vad är det för vätska du ”tankar”?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Räckviddsångest

Inlägg av LarsL »

Du skulle laddat medan du var och håll föredraget.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Räckviddsångest

Inlägg av TeslaTissel »

mati skrev:
Du får ursäkta, men jag förstår inte vad du pratar om. Vad är detta för nåt? :lol: ;)

Räckviddsångest! - Med fossibil. :D

Hepp!
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Räckviddsångest

Inlägg av Bjorn »

Surfaren skrev:
I garaget där min bil bor så finns det laddboxar, men ingen bensinpump
En större nackdel för avgasbil än många insett än.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Verdi

Re: Räckviddsångest

Inlägg av Verdi »

TeslaTissel skrev:
mati skrev:
Du får ursäkta, men jag förstår inte vad du pratar om. Vad är detta för nåt? :lol: ;)

Räckviddsångest! - Med fossibil. :D

Hepp!
Helt ärligt så har jag haft mer räckviddsångest med fossilbilar. Typ man sitter på E4an och behöver tanka och så dyker inte "rätt" mack upp och man chansar på att den dyker upp vid nästa avfart. Sen nästa.. osv. Till slut körde man på ångorna ibland. Med Teslan vet man hela tiden exakt hur man ligger till.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Räckviddsångest

Inlägg av Teslaspolen »

Ja jag som kört bra mycket mer elbil är avgas tycker att det är väldigt obehagligt med avgasbil. Det är bara en godtrogen liten visare på de flesta äldre bilar som inte alls berätta om hur lång räckvidd man har innan man måste tanka. Visst har nyare, dyra bilar mera vettiga siffror (så som km visare) men varför skulle man köpa en ny OCH dyr avgasbil idag, 2018? Nej då måste man nog vara ganska oinsatt i ämnet... ;)
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Räckviddsångest

Inlägg av Surfaren »

Teslaspolen skrev:
Visst har nyare, dyra bilar mera vettiga siffror (så som km visare) men varför skulle man köpa en ny OCH dyr avgasbil idag, 2018? Nej då måste man nog vara ganska oinsatt i ämnet... ;)
Ja, jag var iaf tillräckligt klok för att köpa en begagnad bil, och inte en ny. Helt ny avgasbil 2018, nä huvaligen...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Räckviddsångest

Inlägg av nek0 »

Teslaspolen skrev:
Ja jag som kört bra mycket mer elbil är avgas tycker att det är väldigt obehagligt med avgasbil. Det är bara en godtrogen liten visare på de flesta äldre bilar som inte alls berätta om hur lång räckvidd man har innan man måste tanka. Visst har nyare, dyra bilar mera vettiga siffror (så som km visare) men varför skulle man köpa en ny OCH dyr avgasbil idag, 2018? Nej då måste man nog vara ganska oinsatt i ämnet... ;)
Du har inte tänkt på att det inte finns en motsvarande elbil att köpa 2018?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Räckviddsångest

Inlägg av LarsL »

Golf GTI = e-Golf ... så jo.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Räckviddsångest

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Golf GTI = e-Golf ... så jo.
Är du seriös?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Räckviddsångest

Inlägg av bylund »

nek0 skrev:
Teslaspolen skrev:
Ja jag som kört bra mycket mer elbil är avgas tycker att det är väldigt obehagligt med avgasbil. Det är bara en godtrogen liten visare på de flesta äldre bilar som inte alls berätta om hur lång räckvidd man har innan man måste tanka. Visst har nyare, dyra bilar mera vettiga siffror (så som km visare) men varför skulle man köpa en ny OCH dyr avgasbil idag, 2018? Nej då måste man nog vara ganska oinsatt i ämnet... ;)
Du har inte tänkt på att det inte finns en motsvarande elbil att köpa 2018?
Klart det inte finns, ingen elbil har ju avgasrör.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Räckviddsångest

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Golf GTI = e-Golf ... så jo.
Tror inte han syftar på golf utan de flesta bilar i allmänhet. Antalet elbilar det finns att välja på är otroligt lite jämfört med utbudet av fossilbilar. När kommer första kombin som går på el?
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Räckviddsångest

Inlägg av JonasPersson »

Så jäkla bra! Tack för rolig historia!
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Räckviddsångest

Inlägg av Teslaspolen »

Ska läsas med glimten i ögat, så klart.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Räckviddsångest

Inlägg av Surfaren »

JonasPersson skrev:
Så jäkla bra! Tack för rolig historia!
Varsågod :)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Räckviddsångest

Inlägg av mati »

vigge50 skrev:
... När kommer första kombin som går på el?
Audi har väl precis lanserat en? Inte att den ligger på något sätt i samma prisklass som en vanlig kombi, men det är ändå en kombi med dragkrok som jag ser det. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Räckviddsångest

Inlägg av Pontus »

Fick en uppväckelse idag. Ska byta däck på bilen och dom har lånebilar, hur illa kan det vara :?
Kommer dit och när det är min tur i kassan kommer kunden innan mig tillbaka in och säger oljelampan lyser och det finns ingen bensin i bilen... ooohhh. Man får en liten rysning i kroppen.
Svaret blir "Det är inget fel på bilen den är bara kall så är det med alla bilar (inte på min), bensin finns så du klarar dig till macken mer har ingen bil då vi alltid får tillbaka dom tomma."
Får en nyckel i handen med en liten etikett på där det står "Kolla tanklocket" och inget mer, inget reg nummer. Men det står SAAB på nyckeln så lite kan man gissa men eftersom det inte är något fjärrlås så blir det till att gå runt och prova.
Väl inne bilen så får jag igång den och den visar på 1/4 tank, jag hade tur alltså ska ju bara åka till jobbet mindre än 2 mil. Efter halva vägen, E4 med köer, så har visaren rört sig betänkligt mycket. Nu börjar faktiskt lite räckviddsångest komma och man börjar fundera på vart det finns bensinmackar, har helt slutat att tänka på det de senaste åren. Men hur som helst står den i varmgarage och det finns 1/8 kvar i tanken vilket borde göra att jag klarar mig tillbaka.
Men det var en otrevlig upplevelse på flera sätt detta.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Räckviddsångest

Inlägg av Tars »

Pontus skrev:
Fick en uppväckelse idag. Ska byta däck på bilen och dom har lånebilar, hur illa kan det vara :?
Kommer dit och när det är min tur i kassan kommer kunden innan mig tillbaka in och säger oljelampan lyser och det finns ingen bensin i bilen... ooohhh. Man får en liten rysning i kroppen.
Svaret blir "Det är inget fel på bilen den är bara kall så är det med alla bilar (inte på min), bensin finns så du klarar dig till macken mer har ingen bil då vi alltid får tillbaka dom tomma."
Får en nyckel i handen med en liten etikett på där det står "Kolla tanklocket" och inget mer, inget reg nummer. Men det står SAAB på nyckeln så lite kan man gissa men eftersom det inte är något fjärrlås så blir det till att gå runt och prova.
Väl inne bilen så får jag igång den och den visar på 1/4 tank, jag hade tur alltså ska ju bara åka till jobbet mindre än 2 mil. Efter halva vägen, E4 med köer, så har visaren rört sig betänkligt mycket. Nu börjar faktiskt lite räckviddsångest komma och man börjar fundera på vart det finns bensinmackar, har helt slutat att tänka på det de senaste åren. Men hur som helst står den i varmgarage och det finns 1/8 kvar i tanken vilket borde göra att jag klarar mig tillbaka.
Men det var en otrevlig upplevelse på flera sätt detta.
Kolla ifall den tanken ökar om du sätter 12 v batteriet på laddning under natten. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Räckviddsångest

Inlägg av Pontus »

Tars skrev:
Pontus skrev:
Fick en uppväckelse idag. Ska byta däck på bilen och dom har lånebilar, hur illa kan det vara :?
Kommer dit och när det är min tur i kassan kommer kunden innan mig tillbaka in och säger oljelampan lyser och det finns ingen bensin i bilen... ooohhh. Man får en liten rysning i kroppen.
Svaret blir "Det är inget fel på bilen den är bara kall så är det med alla bilar (inte på min), bensin finns så du klarar dig till macken mer har ingen bil då vi alltid får tillbaka dom tomma."
Får en nyckel i handen med en liten etikett på där det står "Kolla tanklocket" och inget mer, inget reg nummer. Men det står SAAB på nyckeln så lite kan man gissa men eftersom det inte är något fjärrlås så blir det till att gå runt och prova.
Väl inne bilen så får jag igång den och den visar på 1/4 tank, jag hade tur alltså ska ju bara åka till jobbet mindre än 2 mil. Efter halva vägen, E4 med köer, så har visaren rört sig betänkligt mycket. Nu börjar faktiskt lite räckviddsångest komma och man börjar fundera på vart det finns bensinmackar, har helt slutat att tänka på det de senaste åren. Men hur som helst står den i varmgarage och det finns 1/8 kvar i tanken vilket borde göra att jag klarar mig tillbaka.
Men det var en otrevlig upplevelse på flera sätt detta.
Kolla ifall den tanken ökar om du sätter 12 v batteriet på laddning under natten. Bild
Bytte tillbaka till min bil efter jobbet. Bilen hade då gått 2 km och när jag kom och tittade på USB minnet så fanns bara de 20 min jag kört med bilen efter att jag hämtade den. 2 km kan ju vara typ 1,2 km i verkligheten bara att mätaren tippade över precis. Inga skador så säkert bara en kort provtur för att kolla däcken får man hoppas.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Räckviddsångest

Inlägg av LarsL »

Vad konstigt att inte deras körande syntes på USBn. Har de plockat ur minnet eller avaktiverat kameran?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Räckviddsångest

Inlägg av renes »

LarsL skrev:
Vad konstigt att inte deras körande syntes på USBn. Har de plockat ur minnet eller avaktiverat kameran?
Syns bara sista timmen.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Räckviddsångest

Inlägg av LarsL »

Trodde det vara sista körda timmen, men det raderas alltså efter 1 timme?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Räckviddsångest

Inlägg av renes »

LarsL skrev:
Trodde det vara sista körda timmen, men det raderas alltså efter 1 timme?
Så har jag uppfattat det. Men det kan vara så att den bara raderar medan den är igång, dvs om typ Sentrymode är på på den platsen. Kan vara värt ett experiment...

Edit: sen körde ju Pontus bilen också, så då tas ju gamla klipp också bort. Jag har svårt att tro att det är såpass sofistikerat att den behåller 60 minuters video oavsett ålder på klippen. Fast utan att experimentera så kan jag inte vara säker.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar