Ny site: Teslakalkylen!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av HelectriC »

Remuz skrev:
Men åhhh, måste spärra den sidan så inte min fru får nys om vad bilen kostar egentligen. Min nya P hamnar på nätta 21k/mån (privat)...
Fy fasen, DET är saftigt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Wilson »

Fantastiskt bra jobbat Danni!

Nu jäklar kommer det säljas Teslor. Det är precis som här som behövs för att folk skall få upp ögonen för att elbilar är mycket billigare än man kanske tror. Speciellt om man kan ta dem via företaget. Om man kan få folk att tänka TCO i stället för att stirra sig blinda på inköpspriset, är mycket vunnet.
Verdi

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
Verdi skrev:
Kalkylen räknar inte med bränslekostnad på tjänstemilen trots att man plockar ut milersättning.
Jodå, det gör den. Men de hamnar som en privat kostnad. Titta på de här bägge kalkylerna: https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 000911431e

Det enda som skiljer är 1000 tjänstemil vs 2000 tjänstemil.

Du ser att företagets kostnad ökat från med 9,5 * 1000 / 12 per månad, dvs det är helt enkelt utbetalningen av milersättningen.

Sen tittar vi på de privata kostnaderna. Du kommer ha en förtjänst per mil som motsvarar skattevinsten på milersättningen, dvs 9,5 skattefritt hade motsvarat 3,61 kr skattat, så vinsten är 5,89 kr per mil. Men så har du en bränslekostnad på 2 kr per mil. Så med andra ord är förtjänsten 5,89 - 2 = 3,89 kr per mil. Och tittar du så har den privata kostnaden sjunkit med 324 kr per månad, alltså 3888 kr per år, eller ganska precis 3,89 * 1000 kr.

PS: Varför sitter du här och gör screenshots, du kan ju skapa en jämförelse på siten och sen klicka "kopiera länk" ffs :)
Aha! Ja då blev Volvon billigare ändå. Med ca 400:-/mån. :)

Du borde egentligen lansera sajten med ett bredare namn. Är ju inte bara Tesla man kan räkna på.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av TeslaTissel »

Wilson skrev:
Fantastiskt bra jobbat Danni!

Nu jäklar kommer det säljas Teslor. Det är precis som här som behövs för att folk skall få upp ögonen för att elbilar är mycket billigare än man kanske tror. Speciellt om man kan ta dem via företaget. Om man kan få folk att tänka TCO i stället för att stirra sig blinda på inköpspriset, är mycket vunnet.


Helt rätt ”Wilson”.

Gillas! Helt enkelt!
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Jensa »

Snygg och väldigt användbar site! Siffror är alltid intressant :D Det är som vanligt svårt att få folk att förstå att det ekonomiskt går att räkna hem en elbil. Trots att fossilpriserna ser ut som de gör... Men som sagt, trist att det ska skilja så mycket mellan privat- och företagsägande.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Walker »

Wilson skrev:
Fantastiskt bra jobbat Danni!

Nu jäklar kommer det säljas Teslor. Det är precis som här som behövs för att folk skall få upp ögonen för att elbilar är mycket billigare än man kanske tror. Speciellt om man kan ta dem via företaget. Om man kan få folk att tänka TCO i stället för att stirra sig blinda på inköpspriset, är mycket vunnet.
Nu känner jag mig inte lika ensam längre. :D
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Walker »

danni skrev:
Men ja, sidan visar klart och tydligt att det är hål i huvudet att som egenföretagare köpa en ny Volvo istället för en Tesla, om man bara har hyfsade körsträckor. Här är en annan jämförelse: https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141e0
Skönt att höra. Jag fick mycket negativ uppmärksamhet när jag påtalade detta i vintras.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Walker »

...nu gäller det bara att få banken att förstå. :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av danni »

Verdi skrev:
danni skrev:
Verdi skrev:
Kalkylen räknar inte med bränslekostnad på tjänstemilen trots att man plockar ut milersättning.
Jodå, det gör den. Men de hamnar som en privat kostnad. Titta på de här bägge kalkylerna: https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 000911431e

Det enda som skiljer är 1000 tjänstemil vs 2000 tjänstemil.

Du ser att företagets kostnad ökat från med 9,5 * 1000 / 12 per månad, dvs det är helt enkelt utbetalningen av milersättningen.

Sen tittar vi på de privata kostnaderna. Du kommer ha en förtjänst per mil som motsvarar skattevinsten på milersättningen, dvs 9,5 skattefritt hade motsvarat 3,61 kr skattat, så vinsten är 5,89 kr per mil. Men så har du en bränslekostnad på 2 kr per mil. Så med andra ord är förtjänsten 5,89 - 2 = 3,89 kr per mil. Och tittar du så har den privata kostnaden sjunkit med 324 kr per månad, alltså 3888 kr per år, eller ganska precis 3,89 * 1000 kr.

PS: Varför sitter du här och gör screenshots, du kan ju skapa en jämförelse på siten och sen klicka "kopiera länk" ffs :)
Aha! Ja då blev Volvon billigare ändå. Med ca 400:-/mån. :)

Du borde egentligen lansera sajten med ett bredare namn. Är ju inte bara Tesla man kan räkna på.
Jo, tanken har slagit mig. Det vore rätt lätt att lansera ett ”skal” på siten på en annan domän. Kanske exkl bloggen och Tesla-konfiguratorn då. Det kan rent av vara samma databas bakom. Jag ska fundera lite på det. Samtidigt är ju siten på många sätt sprungen ut Tesla-communityn, och allt med Tesla i namnet drar klick :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av mati »

Det är alltid spännande att se hur mycket billigare elbilar i slutändan är, trots det saftiga inköpspriset. Det är inte helt lätt att begripa när man inte är insatt. När vi satt igår och pratade om e-tron med en Audi-säljare råkade jag säga, 950k kr, det var ju inte så farligt. Och han tittade lite skeptiskt på mig. En sekund senare kom jag på mig själv och reflekterade över vad jag hade precis sagt. Men faktum är ju att inte inte är så dyrt som det låter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av kler »

Jag tolkar det som att mil om man väljer privat är privata mil, medan om man väljer t.ex. egenföretagare så blir automatiskt alla mil jobbmil. Det är visserligen rimligt, men det vore bra om det framgick med en fotnot eller liknande.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Mickep »

Med amorteringskraven så bör man skriva in inkomst för att se om man klarar budgeten ( med en grön orange röd skala).
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Smutt »

Jag la in siffrorna på min S60 tog beloppet ink första förhöjd hyra gånger 12 delat med 5000(min privata körning) och fick fram att min milkostnad är 21kr är det möjligt?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Smutt »

Eget AB
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Det är alltid spännande att se hur mycket billigare elbilar i slutändan är, trots det saftiga inköpspriset. Det är inte helt lätt att begripa när man inte är insatt. När vi satt igår och pratade om e-tron med en Audi-säljare råkade jag säga, 950k kr, det var ju inte så farligt. Och han tittade lite skeptiskt på mig. En sekund senare kom jag på mig själv och reflekterade över vad jag hade precis sagt. Men faktum är ju att inte inte är så dyrt som det låter.

Du skulle ju aldrig mer köpa en dyr bil. ;) (Jag "lovade" ju samma sak men det sket sig nästan direkt. :lol:)
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av gellerstam »

Filter bland exempelkalkylerna så att jag bara ser privat eller personalbil eller .... Skulle vara trevligt.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av danni »

kler skrev:
Jag tolkar det som att mil om man väljer privat är privata mil, medan om man väljer t.ex. egenföretagare så blir automatiskt alla mil jobbmil. Det är visserligen rimligt, men det vore bra om det framgick med en fotnot eller liknande.
Nej, du har två separata fält för privata mil och jobbmil, oavsett vilken kalkyl du väljer:

Bild

Och dessa behandlas korrekt oavsett kalkyltyp. I en privatkalkyl antas att din arbetsgivare ger milersättning för dessa, och i en egenföretagarkalkyl att du tar milersättning ur egna firman.
Smutt skrev:
Jag la in siffrorna på min S60 tog beloppet ink första förhöjd hyra gånger 12 delat med 5000(min privata körning) och fick fram att min milkostnad är 21kr är det möjligt?
Ptjae, det är inte helt orimligt. Men det hänger helt på om dina inmatade värden faktiskt håller i verkligheten. Vad förväntar du dig för restvärde efter tre år och 15000 mil, till exempel? 50% är kanske inte rimligt. Osv.
gellerstam skrev:
Filter bland exempelkalkylerna så att jag bara ser privat eller personalbil eller .... Skulle vara trevligt.
Flera har önskat det här, och det står på todo-listan. Tack!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
mati skrev:
Det är alltid spännande att se hur mycket billigare elbilar i slutändan är, trots det saftiga inköpspriset. Det är inte helt lätt att begripa när man inte är insatt. När vi satt igår och pratade om e-tron med en Audi-säljare råkade jag säga, 950k kr, det var ju inte så farligt. Och han tittade lite skeptiskt på mig. En sekund senare kom jag på mig själv och reflekterade över vad jag hade precis sagt. Men faktum är ju att inte inte är så dyrt som det låter.

Du skulle ju aldrig mer köpa en dyr bil. ;) (Jag "lovade" ju samma sak men det sket sig nästan direkt. :lol:)
:lol: typ lika här :oops:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:
Det är alltid spännande att se hur mycket billigare elbilar i slutändan är, trots det saftiga inköpspriset. Det är inte helt lätt att begripa när man inte är insatt. När vi satt igår och pratade om e-tron med en Audi-säljare råkade jag säga, 950k kr, det var ju inte så farligt. Och han tittade lite skeptiskt på mig. En sekund senare kom jag på mig själv och reflekterade över vad jag hade precis sagt. Men faktum är ju att inte inte är så dyrt som det låter.

Du skulle ju aldrig mer köpa en dyr bil. ;) (Jag "lovade" ju samma sak men det sket sig nästan direkt. :lol:)
Nej, och jag har inte gjort det heller. Det enda jag har gjort är att jag har lagt en förbokning som inte är bindande på något sätt. Chansen att det blir en beställning är väl kanske 50% eller lägre. Jag tycker fortfarande att det är för mycket pengar och skulle det dyka det upp nåt annat med dragkrok till en rimlig peng blir jag jätteglad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av kler »

danni skrev:
kler skrev:
Jag tolkar det som att mil om man väljer privat är privata mil, medan om man väljer t.ex. egenföretagare så blir automatiskt alla mil jobbmil. Det är visserligen rimligt, men det vore bra om det framgick med en fotnot eller liknande.
Nej, du har två separata fält för privata mil och jobbmil, oavsett vilken kalkyl du väljer:
Ok, jag är med. Tack för svar!
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Elektrokungen »

Tack Danni för denna fantastiska sajt och allt annat du gjort för communityn och Tesla!
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av danni »

Elektrokungen skrev:
Tack Danni för denna fantastiska sajt och allt annat du gjort för communityn och Tesla!
Tack själv, det värmer en gammal fanboys hjärta att höra!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av themax »

Roade mig med att mata in alla siffror på min nuvarande bil som jag köpte begagnad, och med det körmönster vi har. På den vet jag att service och underhåll är ungefär 16000 per år, och räknar med ungefär 50% lägre på Tesla Model 3. Kontantinsats betalar vi med sparade pengar så den tar jag mig friheten att "räkna bort". Jag vet ju att nuvarande Audi kostar oss drygt 5400 SEK i månaden (exklusive värdeminskning). Det är med alla kostnader (skatt, försäkring, service, bränsle, spolarvätska och biltvätt).

Priset på Model 3 är en ren uppskattning (omräkning från en basic Model S75 i USA mot Sverige ger en kurs på 12,60) men ger ju i alla fall en bra uppfattning om att mina kostnader i alla fall inte kommer förändrats särskilt mycket. Tänk om man hade haft egen firma ...
Tesla-Audi.jpeg
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Verdi

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Verdi »

Kommer Model 3 bli sådär dyr? :shock:
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av TeslaTissel »

TeslaTissel skrev:
themax skrev:
Roade mig med att mata in alla siffror på min nuvarande bil som jag köpte begagnad, och med det körmönster vi har. På den vet jag att service och underhåll är ungefär 16000 per år, och räknar med ungefär 50% lägre på Tesla Model 3. Kontantinsats betalar vi med sparade pengar så den tar jag mig friheten att "räkna bort". Jag vet ju att nuvarande Audi kostar oss drygt 5400 SEK i månaden (exklusive värdeminskning). Det är med alla kostnader (skatt, försäkring, service, bränsle, spolarvätska och biltvätt).

Priset på Model 3 är en ren uppskattning (omräkning från en basic Model S75 i USA mot Sverige ger en kurs på 12,60) men ger ju i alla fall en bra uppfattning om att mina kostnader i alla fall inte kommer förändrats särskilt mycket. Tänk om man hade haft egen firma ...
Tesla-Audi.jpeg
Snabbsvar:
Det kan ju inte stämma?? Vilken Model 3 hade du tänkt dig.
Bensinpriset du angett är ju också konstigt. Det ligger ju på knappt 16 kr för närvarande beroende på var man bor.
Du skriver även att kontantinsatsen har du tagit bort, men den ligger ju där i sammanställningen??

Jag fick en helt annan bild när jag räknade just på Model 3 med större batteriet och min gamla Porsche var svindyr med kostnader på 1.500 mil om året kring 48.000 kr.
I mitt fall försvinner ju de kostnaderna nästan med 75%!?

Hepp!
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar