Ny site: Teslakalkylen!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av danni »

Världspremiär! Efter många, många kvällars slit (tack kära fru Sandra som stått ut) så kan jag äntligen presentera en ny webbsida för världen: Teslakalkylen!

Det är en sida som, namnet till trots, kan användas för att jämföra totalkostnaden mellan vilka bilar som helst. Man kan lägga upp kalkyler baserat på privatköp, köp i eget företag, personalbil, eller tjänstebil, och sen jämföra olika bilar och olika sorters innehav. Det går att få ut länkar både till enstaka kalkyler och även till jämförelser mellan kalkyler, som man sen kan dela med sig av via mail, sociala medier, och så vidare.

Om man skapar ett konto och loggar in så kan man spara sina kalkyler och redigera dem i framtiden. Om man väljer att arbeta som gäst kan man skapa kalkyler och dela dem via länkar, men inte gå in och redigera dem i efterhand.

Det ligger ett antal exempelkalkyler redan på siten, men de är just exempel, och inte tänka som något facit. Lägg gärna in era alldeles egna kalkyler baserat på de offerter ni sitter och funderar över. Sidan har sprungit ur det Excel-blad som jag skrev för flera år sen, och som cirkulerat friskt bland potentiella elbilsköpare, och framförallt Tesla-spekulanter.

Har ni feedback, frågor, funderingar, önskemål, eller hittar buggar, så hör av er till mig! Nå, without further ado, här är siten: https://www.teslakalkylen.com/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Verdi

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Verdi »

Svinbra!

En fråga dock. Hur beräknas milersättningen om man är egenföretagare?

Det är ju en summa man slipper skatta för så i mina ögon är vinsten den uteblivna skatten.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Johnalm »

9,50 kr/mil skattefritt.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Verdi

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Verdi »

Johnalm skrev:
9,50 kr/mil skattefritt.
Jojo. Men man betalar ju sig själv så det är inte en ren vinst. Det uppstår ju motsvarande kostnad i bolaget.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av e5m1r »

Verdi skrev:
Johnalm skrev:
9,50 kr/mil skattefritt.
Jojo. Men man betalar ju sig själv så det är inte en ren vinst. Det uppstår ju motsvarande kostnad i bolaget.
Men du staten får inget Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Segelflygaren »

Ja, det är dom pengarna som verkligen gör skillnad, i alla fall om man kör en hel del i tjänsten.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av mahulkp »

Snyggt Danni, ser väldigt användbart ut
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Verdi

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Verdi »

Segelflygaren skrev:
Ja, det är dom pengarna som verkligen gör skillnad, i alla fall om man kör en hel del i tjänsten.
4 spänn per mil räknar jag som en ungefärlig vinst. Blir väl ändå en del?
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av drakbane »

Verdi skrev:
Segelflygaren skrev:
Ja, det är dom pengarna som verkligen gör skillnad, i alla fall om man kör en hel del i tjänsten.
4 spänn per mil räknar jag som en ungefärlig vinst. Blir väl ändå en del?
Skatten OCH arbetsgivarstraffavgiften sparar man
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av mati »

Underbart Danni. Tack för insatsen. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Verdi »

drakbane skrev:
Verdi skrev:
Segelflygaren skrev:
Ja, det är dom pengarna som verkligen gör skillnad, i alla fall om man kör en hel del i tjänsten.
4 spänn per mil räknar jag som en ungefärlig vinst. Blir väl ändå en del?
Skatten OCH arbetsgivarstraffavgiften sparar man
Ok. Lite till då. :)
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av snowtroll »

danni skrev:
Världspremiär! Efter många, många kvällars slit (tack kära fru Sandra som stått ut) så kan jag äntligen presentera en ny webbsida för världen: Teslakalkylen!

Det är en sida som, namnet ...
Har ni feedback, frågor, funderingar, önskemål, eller hittar buggar, så hör av er till mig! Nå, without further ado, här är siten: https://www.teslakalkylen.com/
Najs!!
Får man hoppas på att M3 dyker upp här så småningom? :P
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av danni »

Verdi skrev:
Svinbra!

En fråga dock. Hur beräknas milersättningen om man är egenföretagare?

Det är ju en summa man slipper skatta för så i mina ögon är vinsten den uteblivna skatten.
Milersättningen hanteras precis som man kan förvänta sig. Den totala kostnaden för milersättningen hamnar på företagets kostnader, och nettot ut minskar den privata kostnaden. Om du håller dig till den skattefria milersättningen så får du en nätt liten skattevinst per mil som också syns i kalkylen. Och skulle du lägga in skattepliktig milersättning så spelar det faktiskt ingen roll för din bottom line, eftersom det tar ut sig självt. Om du vill kan du ju prova att göra en kalkyl med 50000 kr per mil i milersättning varav 9,50 kr skattefritt. Du kommer se att företagets kostnad ökar kopiöst men totalkostnaden för dig som privatperson inte ökar alls.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av danni »

snowtroll skrev:
danni skrev:
Världspremiär! Efter många, många kvällars slit (tack kära fru Sandra som stått ut) så kan jag äntligen presentera en ny webbsida för världen: Teslakalkylen!

Det är en sida som, namnet ...
Har ni feedback, frågor, funderingar, önskemål, eller hittar buggar, så hör av er till mig! Nå, without further ado, här är siten: https://www.teslakalkylen.com/
Najs!!
Får man hoppas på att M3 dyker upp här så småningom? :P
Så fort det finns riktiga siffror på Model 3 så dyker den självklart upp i konfiguratorn på siten och bland exempelkalkylerna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Verdi

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
Verdi skrev:
Svinbra!

En fråga dock. Hur beräknas milersättningen om man är egenföretagare?

Det är ju en summa man slipper skatta för så i mina ögon är vinsten den uteblivna skatten.
Milersättningen hanteras precis som man kan förvänta sig. Den totala kostnaden för milersättningen hamnar på företagets kostnader, och nettot ut minskar den privata kostnaden. Om du håller dig till den skattefria milersättningen så får du en nätt liten skattevinst per mil som också syns i kalkylen. Och skulle du lägga in skattepliktig milersättning så spelar det faktiskt ingen roll för din bottom line, eftersom det tar ut sig självt. Om du vill kan du ju prova att göra en kalkyl med 50000 kr per mil i milersättning varav 9,50 kr skattefritt. Du kommer se att företagets kostnad ökar kopiöst men totalkostnaden för dig som privatperson inte ökar alls.

Topp! Kanske kan jag till sist skrota mitt excel-ark... :ugeek: :? :D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Remuz »

Men åhhh, måste spärra den sidan så inte min fru får nys om vad bilen kostar egentligen. Min nya P hamnar på nätta 21k/mån (privat)...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
Men åhhh, måste spärra den sidan så inte min fru får nys om vad bilen kostar egentligen. Min nya P hamnar på nätta 21k/mån (privat)...
Ooohhh svettigt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Men åhhh, måste spärra den sidan så inte min fru får nys om vad bilen kostar egentligen. Min nya P hamnar på nätta 21k/mån (privat)...
Jo, fast vi får hoppas på mer än 50% restvärde. Bättre restvärde gynnar privatkalkylen mer.

Tycker ändå det är lite trist att det är så stora skillnader mellan privat och tjänstebil. Min 100D hamnar på 9k/mån som tjänstebil och 16k som privatbil. Nästan halva priset är inte rimligt. Det borde vara som i Norge istället så att ALLA kan få ta del av subventionerna.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av danni »

Verdi skrev:
Remuz skrev:
Men åhhh, måste spärra den sidan så inte min fru får nys om vad bilen kostar egentligen. Min nya P hamnar på nätta 21k/mån (privat)...
Jo, fast vi får hoppas på mer än 50% restvärde. Bättre restvärde gynnar privatkalkylen mer.

Tycker ändå det är lite trist att det är så stora skillnader mellan privat och tjänstebil. Min 100D hamnar på 9k/mån som tjänstebil och 16k som privatbil. Nästan halva priset är inte rimligt. Det borde vara som i Norge istället så att ALLA kan få ta del av subventionerna.
Ja, det här är faktiskt tråkigt. Och kanske nåt man borde visa politikerna på, hur orättvist det är att privatköpare av miljöbilar ska vara så sjukt missgynnade.

Eller gör inte det förresten, för då lär politikerna snarare göra det sämre för tjänstebilisterna, än göra det bättre för privatbilisterna...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Verdi

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Verdi »

Kalkylen räknar inte med bränslekostnad på tjänstemilen trots att man plockar ut milersättning.
Verdi

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Verdi »

Det här är ju inte klokt! :lol: Har jag missat något?
100D vs XC70.jpg
100D.jpg
XC70.jpg
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av danni »

Verdi skrev:
Kalkylen räknar inte med bränslekostnad på tjänstemilen trots att man plockar ut milersättning.
Jodå, det gör den. Men de hamnar som en privat kostnad. Titta på de här bägge kalkylerna: https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 000911431e

Det enda som skiljer är 1000 tjänstemil vs 2000 tjänstemil.

Du ser att företagets kostnad ökat från med 9,5 * 1000 / 12 per månad, dvs det är helt enkelt utbetalningen av milersättningen.

Sen tittar vi på de privata kostnaderna. Du kommer ha en förtjänst per mil som motsvarar skattevinsten på milersättningen, dvs 9,5 skattefritt hade motsvarat 3,61 kr skattat, så vinsten är 5,89 kr per mil. Men så har du en bränslekostnad på 2 kr per mil. Så med andra ord är förtjänsten 5,89 - 2 = 3,89 kr per mil. Och tittar du så har den privata kostnaden sjunkit med 324 kr per månad, alltså 3888 kr per år, eller ganska precis 3,89 * 1000 kr.

PS: Varför sitter du här och gör screenshots, du kan ju skapa en jämförelse på siten och sen klicka "kopiera länk" ffs :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av danni »

Men ja, sidan visar klart och tydligt att det är hål i huvudet att som egenföretagare köpa en ny Volvo istället för en Tesla, om man bara har hyfsade körsträckor. Här är en annan jämförelse: https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141e0
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av TeslaTissel »

Utmärkt jobb! Fantastiskt!

Just det här är lite av det jag själv letade efter, exempel på olika kalkyler som bygger just på elbilar.
Såg att ni tagit med även fossilbilar som exempel också. Det gör att även fossilbilsägare kan göra sammanställning och se sina kostnader jämförda. - Direkt med elbil.

Synd som sagt att Model 3 inte är med, men den kommer precis som du säger.
Så har vi ju några till som kan läggas i så småningom. HUNDAI, VW etc.

Har redan reggat mig och rekommenderar denna site åt andra.

Hepp!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av danni »

TeslaTissel skrev:
Utmärkt jobb! Fantastiskt!

Just det här är lite av det jag själv letade efter, exempel på olika kalkyler som bygger just på elbilar.
Såg att ni tagit med även fossilbilar som exempel också. Det gör att även fossilbilsägare kan göra sammanställning och se sina kostnader jämförda. - Direkt med elbil.

Synd som sagt att Model 3 inte är med, men den kommer precis som du säger.
Så har vi ju några till som kan läggas i så småningom. HUNDAI, VW etc.

Har redan reggat mig och rekommenderar denna site åt andra.

Hepp!
Kul att du gillar den! Ja, jag har lagt in lite bilar från Volvo eftersom de är populära. Jag har även lagt in VW Passat GTE och Nissan Leaf. Jag kommer snart lägga in fler elbilar som Zoe, BMW i3, Jaguar I-Pace och lite annat.

Sen är ju inte tanken bara att det är exempelkalkylerna som ska vara intressanta, utan att man ska kunna göra sina egna kalkyler och jämförelser. Men folk är lite lata, så för att bara visa på skillnaderna i pris för någon utomstående är ju exemplen jätteviktiga. Sen om man själv sitter och faktiskt ska köpa en bil, det är väl först då man tar och lägger in egna grejer.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar