Privatbilister har alltid missgynnats men det har inte varit så tydligt tidigare, precis som du skriver i bloggen. Det är därför jag alltid, i hela mitt liv, bara köpt begagnade bilar. Jag är inte ensam att göra det valet. Det är först när elbilar finns begagnade som privatbilisten kan tänka sig gå över till det. Fram tills dess är det bara förnekelsemänniskor som jag som kommer köpa privat.danni skrev:Ja, hade du haft företag hade du fått ner månadskostnaden på en Model 3 med flera tusenlappar. Det är lite sjukt att det ska vara så. Jag skrev ett blogginlägg om det igår och har även skickat en version av det blogginlägget som debattartikel till en tidning, vi får väl se om det blir publicerat. Här är blogginlägget i alla fall: https://www.teslakalkylen.com/blog/2018 ... -kraftigt/
Ny site: Teslakalkylen!
Moderator: Redaktion
Re: Ny site: Teslakalkylen!
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Ny site: Teslakalkylen!
TeslaTissel skrev:themax skrev:Förnekelse. Sparade pengar räknas inte etc. etc. Lite YOLO, lite pling. Vet att det är inkonsekvent, men det är i alla fall inkonsekvent på båda bilarnaVerdi skrev:Varför räknar du insatsen som noll förresten? Det är ju också pengar.
Jag ser nu att jag hade lite bråttom kommentera din kalkyl. Misstolkade ett par poster.
Jag förstår den bättre nu.
Och. Det är ju väldigt individuellt hur den enskilde VILL räkna.
Och skall vi vara konsekventa så blir ju kostnaden en helt annan.
Instämmer därför med andra här också.
Men det förefaller lustigt att det lönar sig bättre för företagare än privatpersonen att lägga bilen på firman?
Det kanske har att göra med att regel-verket och lagstiftning verkar släpa flera år efter?
Hepp!
Att det blir billigare som företagsleasing beror ju nästan helt och hållet på det nedsatta förmånsvärdet på elbilar och på vårt rätt extrema skattesystem.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Egentligen är det helt sinnesjukt. Jag har varit egenföretagare i snart två år (redan två år?). Det går bra, men min inkomst är som förväntat något lägre än när jag jobbade som anställd. Ändå så har jag råd med två elbilar utan att behöva svälta. Skulle mitt företag gå sämre och jag måste söka jobb igen skulle jag högst troligen få en avsevärt högre inkomst än vad jag har nu. Men samtidigt skulle jag inte kunna behålla någon av elbilarna. Jag skulle förmodligen tvingas att återgå till fossildrift, eftersom elbilarna lätt skulle kosta minst 15.000kr mer i månaden jämfört med idag.
Det känns ju spontant lite fel, typ.
Det känns ju spontant lite fel, typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Företagare i sverige, lite lön och dyra leksaker
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Bra sammanfattat.Smutt skrev:Företagare i sverige, lite lön och dyra leksaker
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Håller med systemet för förmånsbilar borde avskaffas eller reformeras. Jag tror folk gör klokare val om de köper bilen för ”egna skattade pengar”. Dessutom finns möjligheten för alla att köpa nya bilar och inte bara vissa utvalda personer.
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Om det inte vore för förmånsbilarna skulle Sveriges bilpark vara mycket äldre och trafikfarligare. Sen är det ju så att dom flesta av oss behöver bilen pga firman och då är ju det ganska logiskt att vi får köpa den med oskattade pengarLarsL skrev:Håller med systemet för förmånsbilar borde avskaffas eller reformeras. Jag tror folk gör klokare val om de köper bilen för ”egna skattade pengar”. Dessutom finns möjligheten för alla att köpa nya bilar och inte bara vissa utvalda personer.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Ny site: Teslakalkylen!
En vanlig fossilförmånsbil är ju inte så hemskt mycket billigare än en privatägd bil. Det handlar kanske om några hundringar i månaden i vanliga fall. Man ställs helt enkelt inte inför valet att skaffa en Porsche Panamera som tjänstebil eller en Skoda Oktavia som privatägd bil.Smutt skrev:Om det inte vore för förmånsbilarna skulle Sveriges bilpark vara mycket äldre och trafikfarligare. Sen är det ju så att dom flesta av oss behöver bilen pga firman och då är ju det ganska logiskt att vi får köpa den med oskattade pengarLarsL skrev:Håller med systemet för förmånsbilar borde avskaffas eller reformeras. Jag tror folk gör klokare val om de köper bilen för ”egna skattade pengar”. Dessutom finns möjligheten för alla att köpa nya bilar och inte bara vissa utvalda personer.
Men i fallet med elbilar är det precis så. För en Tesla kan skillanden mellan förmånsbil och privatägd bil handla om 10.000kr/månad eller rentav mer. Men även för billigare elbilar handlar det om flera tusenlappar i månaden. Och det är inte rättvist.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Det skiljer faktiskt väldigt mycket även för fossilbilar. Kolla den här jämförelsen: https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dcmati skrev:En vanlig fossilförmånsbil är ju inte så hemskt mycket billigare än en privatägd bil. Det handlar kanske om några hundringar i månaden i vanliga fall. Man ställs helt enkelt inte inför valet att skaffa en Porsche Panamera som tjänstebil eller en Skoda Oktavia som privatägd bil.Smutt skrev:Om det inte vore för förmånsbilarna skulle Sveriges bilpark vara mycket äldre och trafikfarligare. Sen är det ju så att dom flesta av oss behöver bilen pga firman och då är ju det ganska logiskt att vi får köpa den med oskattade pengarLarsL skrev:Håller med systemet för förmånsbilar borde avskaffas eller reformeras. Jag tror folk gör klokare val om de köper bilen för ”egna skattade pengar”. Dessutom finns möjligheten för alla att köpa nya bilar och inte bara vissa utvalda personer.
Men i fallet med elbilar är det precis så. För en Tesla kan skillanden mellan förmånsbil och privatägd bil handla om 10.000kr/månad eller rentav mer. Men även för billigare elbilar handlar det om flera tusenlappar i månaden. Och det är inte rättvist.
Även för en V90 D5 skiljer det alltså 2700 kr i månaden på att ha den i firman eller privat. Det är mer än några hundringar i månaden.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Det beror på att du har satt marginalskatten till 50% i dina kalkyler.danni skrev:Det skiljer faktiskt väldigt mycket även för fossilbilar. Kolla den här jämförelsen: https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dcmati skrev:En vanlig fossilförmånsbil är ju inte så hemskt mycket billigare än en privatägd bil. Det handlar kanske om några hundringar i månaden i vanliga fall. Man ställs helt enkelt inte inför valet att skaffa en Porsche Panamera som tjänstebil eller en Skoda Oktavia som privatägd bil.Smutt skrev:Om det inte vore för förmånsbilarna skulle Sveriges bilpark vara mycket äldre och trafikfarligare. Sen är det ju så att dom flesta av oss behöver bilen pga firman och då är ju det ganska logiskt att vi får köpa den med oskattade pengarLarsL skrev:Håller med systemet för förmånsbilar borde avskaffas eller reformeras. Jag tror folk gör klokare val om de köper bilen för ”egna skattade pengar”. Dessutom finns möjligheten för alla att köpa nya bilar och inte bara vissa utvalda personer.
Men i fallet med elbilar är det precis så. För en Tesla kan skillanden mellan förmånsbil och privatägd bil handla om 10.000kr/månad eller rentav mer. Men även för billigare elbilar handlar det om flera tusenlappar i månaden. Och det är inte rättvist.
Även för en V90 D5 skiljer det alltså 2700 kr i månaden på att ha den i firman eller privat. Det är mer än några hundringar i månaden.
Som egenföretagare kan man ju i vissa fall krypa under gränsen för statlig skatt och klara sig bra ändå tack vare utdelningen. Här tycker jag din omräkning till privata pengar blir lite konstig för om man sätter ner marginalskatten till 30% så ser det ut som att det blir dyrare när man i själva verket sparar pengar genom att man inte behöver skatta så mycket för förmånsvärdet. Eller hur f-n blir det?
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Nej, det beror inte på att jag satt marginalskatten till 50%. Det gör faktiskt inte så enorm skillnad. Här har du samma kalkyler med 30% marginalskatt: https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 000a1c09a2Verdi skrev:Det beror på att du har satt marginalskatten till 50% i dina kalkyler.danni skrev:Det skiljer faktiskt väldigt mycket även för fossilbilar. Kolla den här jämförelsen: https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dcmati skrev:En vanlig fossilförmånsbil är ju inte så hemskt mycket billigare än en privatägd bil. Det handlar kanske om några hundringar i månaden i vanliga fall. Man ställs helt enkelt inte inför valet att skaffa en Porsche Panamera som tjänstebil eller en Skoda Oktavia som privatägd bil.Smutt skrev:Om det inte vore för förmånsbilarna skulle Sveriges bilpark vara mycket äldre och trafikfarligare. Sen är det ju så att dom flesta av oss behöver bilen pga firman och då är ju det ganska logiskt att vi får köpa den med oskattade pengarLarsL skrev:Håller med systemet för förmånsbilar borde avskaffas eller reformeras. Jag tror folk gör klokare val om de köper bilen för ”egna skattade pengar”. Dessutom finns möjligheten för alla att köpa nya bilar och inte bara vissa utvalda personer.
Men i fallet med elbilar är det precis så. För en Tesla kan skillanden mellan förmånsbil och privatägd bil handla om 10.000kr/månad eller rentav mer. Men även för billigare elbilar handlar det om flera tusenlappar i månaden. Och det är inte rättvist.
Även för en V90 D5 skiljer det alltså 2700 kr i månaden på att ha den i firman eller privat. Det är mer än några hundringar i månaden.
Som egenföretagare kan man ju i vissa fall krypa under gränsen för statlig skatt och klara sig bra ändå tack vare utdelningen. Här tycker jag din omräkning till privata pengar blir lite konstig för om man sätter ner marginalskatten till 30% så ser det ut som att det blir dyrare när man i själva verket sparar pengar genom att man inte behöver skatta så mycket för förmånsvärdet. Eller hur f-n blir det?
Som du ser är det fortfarande mycket billigare att ha Volvon i firman än privat.
Och ja, du har en poäng gällande min omräkning. Ju högre marginalskatt, desto "billigare" blir det och det är ju faktiskt lite ointuitivt. Men det är ju för att det är en jämförelsesiffra som går ut på att jämföra hur mycket du annars skulle kunnat lagt på en privat bil om du tog ut lön istället.
Om du tänker på fallet med en personalbil så är det klart mer intuitivt. Ju högre marginalskatt du har, desto mindre effekt får löneavdraget på din privata plånbok. Och personalbil och egenföretagare är ju egentligen samma ekonomiska situation, man ska bära alla ekonomiska kostnader själv. Och sanningen är den att ju högre skatt du har, desto mer "tjänar" du på att spendera pengar i företaget istället för att ta ut dem.
På samma sätt, om du i praktiken har obegränsat aktieutdelningsutrymme och därmed kan sägas ha en marginalskatt på 20% eftersom du kan lyfta hur mycket utdelning du vill, så blir det ju relativt sett mycket dyrare för dig att ha en bil i företaget än att lyfta ut pengarna lågbeskattat och ha en privatbil. Och det fångar ju min kalkyl faktiskt upp korrekt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Varför gör inte Stefan Löfven något åt denna orättvisa? Jag kan bara få förmånsbil från BMW. På mitt förra jobb kunde jag inte få förmånsbil alls. Jag får veckert pynta några hundra tusen i moms och inte njuta av alla förmånsnedsättningar. Får böta för att jag vill köra miljöväntligt...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Sossarnas standardlösning på sånt här är att höja kostnaden för leasing så att det blir lika illa för alla.Remuz skrev:Varför gör inte Stefan Löfven något åt denna orättvisa? Jag kan bara få förmånsbil från BMW. På mitt förra jobb kunde jag inte få förmånsbil alls. Jag får veckert pynta några hundra tusen i moms och inte njuta av alla förmånsnedsättningar. Får böta för att jag vill köra miljöväntligt...
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Duger för mig. Ska jag lida ska alla andra det också. Lite VPK-styleVerdi skrev:Sossarnas standardlösning på sånt här är att höja kostnaden för leasing så att det blir lika illa för alla.Remuz skrev:Varför gör inte Stefan Löfven något åt denna orättvisa? Jag kan bara få förmånsbil från BMW. På mitt förra jobb kunde jag inte få förmånsbil alls. Jag får veckert pynta några hundra tusen i moms och inte njuta av alla förmånsnedsättningar. Får böta för att jag vill köra miljöväntligt...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Remuz skrev:Varför gör inte Stefan Löfven något åt denna orättvisa? Jag kan bara få förmånsbil från BMW. På mitt förra jobb kunde jag inte få förmånsbil alls. Jag får veckert pynta några hundra tusen i moms och inte njuta av alla förmånsnedsättningar. Får böta för att jag vill köra miljöväntligt...
Knappast Löwén som bestämt att du bara får köpa BMW va?
Nää, det är på riktigt ganska orättvist att bara vi med relativt fri möjlighet att välja förmåns-/personalbil kan åtnjuta miljö-förmånen här i Sverige. Men ska en se till miljön är det supermiljöbilspremier som är rimligare, %-rabatt som det norska och svenska systemet för förmånsbilar innebär tenderar att gynna lyxbilar... om en ska vara lite objektiv....
/fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Nej, folk skulle köpa bilar ändå och priserna skulle anpassas till köparna.Smutt skrev:Om det inte vore för förmånsbilarna skulle Sveriges bilpark vara mycket äldre och trafikfarligare. Sen är det ju så att dom flesta av oss behöver bilen pga firman och då är ju det ganska logiskt att vi får köpa den med oskattade pengarLarsL skrev:Håller med systemet för förmånsbilar borde avskaffas eller reformeras. Jag tror folk gör klokare val om de köper bilen för ”egna skattade pengar”. Dessutom finns möjligheten för alla att köpa nya bilar och inte bara vissa utvalda personer.
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Jag ligger under gränsen för statlig skatt och klarar mig bra utan någon utdelning. Det är billigt att bo på vischan och en klar fördel när man äger sin kåk. Otänkbart när man bor i stan.Verdi skrev:Som egenföretagare kan man ju i vissa fall krypa under gränsen för statlig skatt och klara sig bra ändå tack vare utdelningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Fast du bör ju ta utdelning ändå.mati skrev:Jag ligger under gränsen för statlig skatt och klarar mig bra utan någon utdelning. Det är billigt att bo på vischan och en klar fördel när man äger sin kåk. Otänkbart när man bor i stan.Verdi skrev:Som egenföretagare kan man ju i vissa fall krypa under gränsen för statlig skatt och klara sig bra ändå tack vare utdelningen.
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Bör och bör. Det måste väl finnas utrymme för det antar jag.Verdi skrev:Fast du bör ju ta utdelning ändå.mati skrev:Jag ligger under gränsen för statlig skatt och klarar mig bra utan någon utdelning. Det är billigt att bo på vischan och en klar fördel när man äger sin kåk. Otänkbart när man bor i stan.Verdi skrev:Som egenföretagare kan man ju i vissa fall krypa under gränsen för statlig skatt och klara sig bra ändå tack vare utdelningen.
Så sett är det en nackdel att bo på landet. Du kan inte ta samma timtaxa som storstadskonsulter. I slutändan blir det väl jämnt skägg. Man bor gratis, men inkomsten är mycket lägre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Jag brukar råda folk att ta lön upp till första brytpunkten. Det blir inte så galet mycket mer skatt och man får positiva sidoeffeffekter med pension, SGI, osv. Men sen ska man ju också tänka på risken med att bygga upp ett stort oanvänt utdelningsutrymme - rätt vad det är kommer det nån reform som gör att allt det försvinner.Verdi skrev:Fast du bör ju ta utdelning ändå.mati skrev:Jag ligger under gränsen för statlig skatt och klarar mig bra utan någon utdelning. Det är billigt att bo på vischan och en klar fördel när man äger sin kåk. Otänkbart när man bor i stan.Verdi skrev:Som egenföretagare kan man ju i vissa fall krypa under gränsen för statlig skatt och klara sig bra ändå tack vare utdelningen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Jag fick en kalkyl under näsan här om dagen. Jättebra kalkylator men jag vill påpeka drivmedelskostnaden.danni skrev:Har ni feedback, frågor, funderingar, önskemål, eller hittar buggar, så hör av er till mig! Nå, without further ado, här är siten: https://www.teslakalkylen.com/
Det vi vet helt säkert är ju att elbilen förbrukar el från vägguttaget, inte det färddatorn säger. En mindre elbil som Nissan Leaf eller Zoe som kärs förnuftigt drar kanske 2-2.5kWh/mil utslaget över ett år från vägguttaget.
Min elräkning var senast på 2,215kr/kWh om jag dividerar elräkningen, vad jag faktiskt betalar per använda kWh. Intervallet för drivmedelskostnaden blir alltså 4,50-5,50kr. Det är ju liksom det som sörplar ur min plånbok när jag tankar elbilen. Teslan kanske drar 3kWh från väggpluggen, 6,50kr/mil. Jag tycker det är viktigt att man inte mörkar siffrorna.
Förövrigt så fyllde jag räckvidd i min V70 här om dagen. Nu har ST1 en app där man startar pumpen. Man kan likt en Tesla ställa precis hur mycket man vill fylla, men i enhet kronor inte liter. Tänk om Teslan pratade kronor och inte kWh. haha....
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Henrik Torphammar skrev:Jag fick en kalkyl under näsan här om dagen. Jättebra kalkylator men jag vill påpeka drivmedelskostnaden.danni skrev:Har ni feedback, frågor, funderingar, önskemål, eller hittar buggar, så hör av er till mig! Nå, without further ado, här är siten: https://www.teslakalkylen.com/
Det vi vet helt säkert är ju att elbilen förbrukar el från vägguttaget, inte det färddatorn säger. En mindre elbil som Nissan Leaf eller Zoe som kärs förnuftigt drar kanske 2-2.5kWh/mil utslaget över ett år från vägguttaget.
Min elräkning var senast på 2,215kr/kWh om jag dividerar elräkningen, vad jag faktiskt betalar per använda kWh. Intervallet för drivmedelskostnaden blir alltså 4,50-5,50kr. Det är ju liksom det som sörplar ur min plånbok när jag tankar elbilen. Teslan kanske drar 3kWh från väggpluggen, 6,50kr/mil. Jag tycker det är viktigt att man inte mörkar siffrorna.
Förövrigt så fyllde jag räckvidd i min V70 här om dagen. Nu har ST1 en app där man startar pumpen. Man kan likt en Tesla ställa precis hur mycket man vill fylla, men i enhet kronor inte liter. Tänk om Teslan pratade kronor och inte kWh. haha....
Ja, laddar man bara hemma så blir bränslet faktiskt inte så mycket billigare än en snål diesel. Fast å andra sidan så går ju Teslan bra mycket bättre än en sån. Plus att man ofta kan sno åt sig lite gratis elektroner här och där. Jag kommer logga alla mina laddningar med TeslaFi framöver och verkligen få svart på vitt vad Teslan kostar i bränsle. i3:an däremot laddas i princip enbart hemma då min fru inte kan ladda på jobbet och så laddas den aldrig på SuC av förklarliga skäl.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Fick även till mig att det är marginalen vi skall titta på. Räknar jag bort fasta kostnader för elnätet (enda fasta kostnaden) så blir det 1.82kr/kWh. Gånger antalet kWh man nu tycker är lagom per mil, men det är inte 1.01kwh/mil som NEDC säger för Leaf40Verdi skrev:Henrik Torphammar skrev:Jag fick en kalkyl under näsan här om dagen. Jättebra kalkylator men jag vill påpeka drivmedelskostnaden.danni skrev:Har ni feedback, frågor, funderingar, önskemål, eller hittar buggar, så hör av er till mig! Nå, without further ado, här är siten: https://www.teslakalkylen.com/
Det vi vet helt säkert är ju att elbilen förbrukar el från vägguttaget, inte det färddatorn säger. En mindre elbil som Nissan Leaf eller Zoe som kärs förnuftigt drar kanske 2-2.5kWh/mil utslaget över ett år från vägguttaget.
Min elräkning var senast på 2,215kr/kWh om jag dividerar elräkningen, vad jag faktiskt betalar per använda kWh. Intervallet för drivmedelskostnaden blir alltså 4,50-5,50kr. Det är ju liksom det som sörplar ur min plånbok när jag tankar elbilen. Teslan kanske drar 3kWh från väggpluggen, 6,50kr/mil. Jag tycker det är viktigt att man inte mörkar siffrorna.
Förövrigt så fyllde jag räckvidd i min V70 här om dagen. Nu har ST1 en app där man startar pumpen. Man kan likt en Tesla ställa precis hur mycket man vill fylla, men i enhet kronor inte liter. Tänk om Teslan pratade kronor och inte kWh. haha....
Ja, laddar man bara hemma så blir bränslet faktiskt inte så mycket billigare än en snål diesel. Fast å andra sidan så går ju Teslan bra mycket bättre än en sån. Plus att man ofta kan sno åt sig lite gratis elektroner här och där. Jag kommer logga alla mina laddningar med TeslaFi framöver och verkligen få svart på vitt vad Teslan kostar i bränsle. i3:an däremot laddas i princip enbart hemma då min fru inte kan ladda på jobbet och så laddas den aldrig på SuC av förklarliga skäl.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Är elen så dyr numera alltså? Det var längesen jag ens tittade på min elräkning. De fasta kostnaderna tycker jag dock man kan räkna bort från bilens milpris, för elabonnemang lär man ju ha oavsett liksom. Ett problem med Teslakalkylen just nu är att milkostnaden är heltal, den måste tillåta decimaler.Henrik Torphammar skrev:Jag fick en kalkyl under näsan här om dagen. Jättebra kalkylator men jag vill påpeka drivmedelskostnaden.danni skrev:Har ni feedback, frågor, funderingar, önskemål, eller hittar buggar, så hör av er till mig! Nå, without further ado, här är siten: https://www.teslakalkylen.com/
Det vi vet helt säkert är ju att elbilen förbrukar el från vägguttaget, inte det färddatorn säger. En mindre elbil som Nissan Leaf eller Zoe som kärs förnuftigt drar kanske 2-2.5kWh/mil utslaget över ett år från vägguttaget.
Min elräkning var senast på 2,215kr/kWh om jag dividerar elräkningen, vad jag faktiskt betalar per använda kWh. Intervallet för drivmedelskostnaden blir alltså 4,50-5,50kr. Det är ju liksom det som sörplar ur min plånbok när jag tankar elbilen. Teslan kanske drar 3kWh från väggpluggen, 6,50kr/mil. Jag tycker det är viktigt att man inte mörkar siffrorna.
Förövrigt så fyllde jag räckvidd i min V70 här om dagen. Nu har ST1 en app där man startar pumpen. Man kan likt en Tesla ställa precis hur mycket man vill fylla, men i enhet kronor inte liter. Tänk om Teslan pratade kronor och inte kWh. haha....
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com