I dag har jag syndat...
Moderator: Redaktion
I dag har jag syndat...
Drygt 3,5 år sedan och 17000 mil, men idag tankade jag en Dieselbil på firman
Hur har ni råd?
Hur har ni råd?
Re: I dag har jag syndat...
Inte.
Mitt billån och -försäkring käkar en massa pengar så jag är glad att drivmedlet är billigt.
Mitt billån och -försäkring käkar en massa pengar så jag är glad att drivmedlet är billigt.
Re: I dag har jag syndat...
Vad är detta för nåt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: I dag har jag syndat...
Jag har ju inte råd. Det är därför jag bytt till elbil.leiflodde skrev:Drygt 3,5 år sedan och 17000 mil, men idag tankade jag en Dieselbil på firman
Hur har ni råd?
Firmabilen går tyvärr fortfarande på det där kletet - men då är det kunderna som betalar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: I dag har jag syndat...
Jag äger ingen bil. Kör med SunFleet istället. Ibland får man tanka dem men det kostar inget extra, bensinkort ingår.
Bättre än att betala 19 000 för en ny motorstyrbox på min gamla fuskwagendiesel. Åh vad jag hatade den bilen.
Bättre än att betala 19 000 för en ny motorstyrbox på min gamla fuskwagendiesel. Åh vad jag hatade den bilen.
Re: I dag har jag syndat...
Varför ska man inte ha råd?leiflodde skrev:Drygt 3,5 år sedan och 17000 mil, men idag tankade jag en Dieselbil på firman
Hur har ni råd?
En Tesla 75D kostar 111,49kr/mil
En Superb kostar 42kr/mil
Jag kanske är dålig på att räkna men här finns det många som är mycket sämre än mig
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
I dag har jag syndat...
Beror på hur man räknar. Tex min P85d som jag köpte tillbaka, ägaren innan hade e. Milkostnad på 33:-/mil med den värdeminskning och mil han körde.nek0 skrev:Varför ska man inte ha råd?leiflodde skrev:Drygt 3,5 år sedan och 17000 mil, men idag tankade jag en Dieselbil på firman
Hur har ni råd?
En Tesla 75D kostar 111,49kr/mil
En Superb kostar 42kr/mil
Jag kanske är dålig på att räkna men här finns det många som är mycket sämre än mig
Allt beror på hur mycket man kör och vad man är villig att offra.
Edit:
Nej förlåt, 41:-/mil.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: I dag har jag syndat...
Min 70D kostade ca 25 kr/mil totalt på knappt 9000 mil. Då har jag inte räknat med milersättningen. Så den kalkylen kan nog se väldigt olika ut.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: I dag har jag syndat...
Kan du inte hjälpa mig att räkna hem en Tesla .Jag vill så gärna ha en Model S men jag kan inte lura mig att den kostar lika mycket som min nuvarande bil (En Superb diesel 2018) Vad gör jag för fel?Gustafsson skrev:Min 70D kostade ca 25 kr/mil totalt på knappt 9000 mil. Då har jag inte räknat med milersättningen. Så den kalkylen kan nog se väldigt olika ut.
Re: I dag har jag syndat...
Kör du privat eller förmåns-/personalbil? Är det privat så tror jag inte att du kommer ner till samma kostnad som idag. Men å andra sidan vet jag inte hur mycket du kör. Har du bil via arbetsgivaren gäller det att denne har lärt sig att räkna på TCO, snarare än hur många basbelopp bilen kostar. Har du eget företag blir det enklare att övertala chefen .nek0 skrev:Kan du inte hjälpa mig att räkna hem en Tesla .Jag vill så gärna ha en Model S men jag kan inte lura mig att den kostar lika mycket som min nuvarande bil (En Superb diesel 2018) Vad gör jag för fel?
Om du inte kommer ned i samma kostnad, får du fråga dig själv hur mycket extra det är värt att åka tyst/utsläppsfritt/roligare än idag.
Och vill du ha vettiga kalkyler går du in på hyperfärska teslakalkylen.com. Där ser du svart på vitt vad det kostar.
Själv har jag inte kunnat övertala mig själv till att ta hela steget till en Tesla, då jag för tillfället måste hålla mig med privat bil. Men jag gick med vinst både på bank- och glädjekontot då jag bytte från V60 T6 (1,36lit/mil) till BMW i3 för tre år sedan. Kan bli svårare att räkna hem Model S mot en Superb, men skillnaden är kanske mindre än du tror.
Re: I dag har jag syndat...
Hur har du räknat Nek0? Mil, värdetapp etc?nek0 skrev:Varför ska man inte ha råd?leiflodde skrev:Drygt 3,5 år sedan och 17000 mil, men idag tankade jag en Dieselbil på firman
Hur har ni råd?
En Tesla 75D kostar 111,49kr/mil
En Superb kostar 42kr/mil
Jag kanske är dålig på att räkna men här finns det många som är mycket sämre än mig
Re: I dag har jag syndat...
Du kör för lite?:)nek0 skrev:Kan du inte hjälpa mig att räkna hem en Tesla .Jag vill så gärna ha en Model S men jag kan inte lura mig att den kostar lika mycket som min nuvarande bil (En Superb diesel 2018) Vad gör jag för fel?Gustafsson skrev:Min 70D kostade ca 25 kr/mil totalt på knappt 9000 mil. Då har jag inte räknat med milersättningen. Så den kalkylen kan nog se väldigt olika ut.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: I dag har jag syndat...
Det var inte jag som räknatWilson skrev:Hur har du räknat Nek0? Mil, värdetapp etc?nek0 skrev:Varför ska man inte ha råd?leiflodde skrev:Drygt 3,5 år sedan och 17000 mil, men idag tankade jag en Dieselbil på firman
Hur har ni råd?
En Tesla 75D kostar 111,49kr/mil
En Superb kostar 42kr/mil
Jag kanske är dålig på att räkna men här finns det många som är mycket sämre än mig
https://www.expressen.se/motor/kopaochs ... a-att-aga/
För Teslan är tidningen Elbilen skyldig
Re: I dag har jag syndat...
+1Remuz skrev:Du kör för lite?:)nek0 skrev:Kan du inte hjälpa mig att räkna hem en Tesla .Jag vill så gärna ha en Model S men jag kan inte lura mig att den kostar lika mycket som min nuvarande bil (En Superb diesel 2018) Vad gör jag för fel?Gustafsson skrev:Min 70D kostade ca 25 kr/mil totalt på knappt 9000 mil. Då har jag inte räknat med milersättningen. Så den kalkylen kan nog se väldigt olika ut.
Jag är miljömedveten
Re: I dag har jag syndat...
Min förra privatägda P85 kostade mig 85kr/mil, 3000 mil/år.
Diesel-Mazdan jag hade innan kostade ca 30kr/mil. Visserligen två helt olika bilar, men om man jämför på det viset är Teslan bara oförsvarbart dyr som privatägd bil.
Jag hoppas att kalkylen ser lite roligare ut för leasing-Teslan. Facit har man ju inte förrän man har sålt den, men det borde rimligen bli billigare.
Diesel-Mazdan jag hade innan kostade ca 30kr/mil. Visserligen två helt olika bilar, men om man jämför på det viset är Teslan bara oförsvarbart dyr som privatägd bil.
Jag hoppas att kalkylen ser lite roligare ut för leasing-Teslan. Facit har man ju inte förrän man har sålt den, men det borde rimligen bli billigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: I dag har jag syndat...
Har du ändrat dig? Helt nyligen fanns det ingen elbil som passade dig.nek0 skrev:Kan du inte hjälpa mig att räkna hem en Tesla .Jag vill så gärna ha en Model S men jag kan inte lura mig att den kostar lika mycket som min nuvarande bil (En Superb diesel 2018) Vad gör jag för fel?Gustafsson skrev:Min 70D kostade ca 25 kr/mil totalt på knappt 9000 mil. Då har jag inte räknat med milersättningen. Så den kalkylen kan nog se väldigt olika ut.
S har ju fortfarande ingen dragkrok.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: I dag har jag syndat...
Jag som kör 1500 mil om året och äger min privat räknar med att bara värdeminskningen kostar runt 100 kr/mil, å andra sidan skulle även de mer tama alternativen på bensinsidan kostat 50-60 kr/mil i värdeminskning, sen tillkommer 20-25 kr/milen i bensin också. Har testat att äga diesel en gång och det var så deppigt att det höll sig 3 månader innan jag sålde den för en roligare bensinare.
Kör man lite så är det svårt att räkna hem nya bilar i allmänhet, till och med taxi börjar se ut som bra alternativ relativt fort.
Kör man lite så är det svårt att räkna hem nya bilar i allmänhet, till och med taxi börjar se ut som bra alternativ relativt fort.
Re: I dag har jag syndat...
TCO efter två ägda bilar för min del är under 10kr/mil. En hel del pga de 52k/år jag fått in på tjänstemil i privatbil, samt en nästan obefintlig värdeminskning i förhållande till miltal.
Svårt att veta innan man säljer dock. Kollar jag på dannis sida så ligger jag på närmare 50kr/mil...
Detta är alltså TCO, allt inkluderat utom möjligen nån tvätthink jag hade kvar från gamla toyotan.
Svårt att veta innan man säljer dock. Kollar jag på dannis sida så ligger jag på närmare 50kr/mil...
Detta är alltså TCO, allt inkluderat utom möjligen nån tvätthink jag hade kvar från gamla toyotan.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: I dag har jag syndat...
Walker skrev:Har du ändrat dig? Helt nyligen fanns det ingen elbil som passade dig.nek0 skrev:Kan du inte hjälpa mig att räkna hem en Tesla .Jag vill så gärna ha en Model S men jag kan inte lura mig att den kostar lika mycket som min nuvarande bil (En Superb diesel 2018) Vad gör jag för fel?Gustafsson skrev:Min 70D kostade ca 25 kr/mil totalt på knappt 9000 mil. Då har jag inte räknat med milersättningen. Så den kalkylen kan nog se väldigt olika ut.
S har ju fortfarande ingen dragkrok.
Ändrat är kanske fel ord. Ja har hela tiden velat ha en elbil och kan jag få en ny Tesla för samma pengar som min Superb kostar tar jag den nu på direkten.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: I dag har jag syndat...
Försökte under ett par år att räkna hem en privatägd Tesla. Gick inte - kör för lite.
Ändrade strategi och utgick ifrån vad en ”vanlig” personalbil skulle kosta mig, med de avtal och villkor vi har på jobbet. Låt oss säga en V90 bensin. Kanske 5k i månaden.
Resten la jag på nöjeskontot - typ där man köper båtar, motorcyklar och andra typer av roliga fordon.
Man kan då säga att jag har konsoliderat behoven familjefraktare och nöjesfordon, vilket som en bonus innebär en pryl mindre att ta hand om.
Andra steget i strategin var att köpa en begagnad bil, dels för att förhoppningsvis ta en mindre smäll av värdeminskningen, dels för att summan inte skulle bli så läskigt stor.
Sista steget var att hitta rätt bil. Mina ovetenskapliga undersökningar visade att prisskillnaden mellan en bil med lite eller mycket utrustning var väldigt liten. AP var ett krav och garanti en stor bonus. Hittade till slut en fullutrustad bil för mer eller mindre samma summa som en basutrustad och fick ett P på köpet.
Förhoppningen är att den blir lättare att sälja på en framtida marknad när den ska stå mot splitternya basutrustade Modem 3.
Låg reggad effekt var också en stor bonus i kalkylen. Sparade 10k om året i försäkring.
Det var mitt sätt att lura mig själv. Om mina antaganden var rätt vet jag som sagt inte förrän jag sålt bilen.
Egentligen är det inte så viktigt - det tog mig iallafall över kanten för att till slut köpa en bil.
Ändrade strategi och utgick ifrån vad en ”vanlig” personalbil skulle kosta mig, med de avtal och villkor vi har på jobbet. Låt oss säga en V90 bensin. Kanske 5k i månaden.
Resten la jag på nöjeskontot - typ där man köper båtar, motorcyklar och andra typer av roliga fordon.
Man kan då säga att jag har konsoliderat behoven familjefraktare och nöjesfordon, vilket som en bonus innebär en pryl mindre att ta hand om.
Andra steget i strategin var att köpa en begagnad bil, dels för att förhoppningsvis ta en mindre smäll av värdeminskningen, dels för att summan inte skulle bli så läskigt stor.
Sista steget var att hitta rätt bil. Mina ovetenskapliga undersökningar visade att prisskillnaden mellan en bil med lite eller mycket utrustning var väldigt liten. AP var ett krav och garanti en stor bonus. Hittade till slut en fullutrustad bil för mer eller mindre samma summa som en basutrustad och fick ett P på köpet.
Förhoppningen är att den blir lättare att sälja på en framtida marknad när den ska stå mot splitternya basutrustade Modem 3.
Låg reggad effekt var också en stor bonus i kalkylen. Sparade 10k om året i försäkring.
Det var mitt sätt att lura mig själv. Om mina antaganden var rätt vet jag som sagt inte förrän jag sålt bilen.
Egentligen är det inte så viktigt - det tog mig iallafall över kanten för att till slut köpa en bil.
Model S Standard Range Raven
Re: I dag har jag syndat...
This. Plus YOLO.jeppe_sthlm skrev:Försökte under ett par år att räkna hem en privatägd Tesla. Gick inte - kör för lite.
Ändrade strategi och utgick ifrån vad en ”vanlig” personalbil skulle kosta mig, med de avtal och villkor vi har på jobbet. Låt oss säga en V90 bensin. Kanske 5k i månaden.
Resten la jag på nöjeskontot - typ där man köper båtar, motorcyklar och andra typer av roliga fordon.
Man kan då säga att jag har konsoliderat behoven familjefraktare och nöjesfordon, vilket som en bonus innebär en pryl mindre att ta hand om.
Andra steget i strategin var att köpa en begagnad bil, dels för att förhoppningsvis ta en mindre smäll av värdeminskningen, dels för att summan inte skulle bli så läskigt stor.
Sista steget var att hitta rätt bil. Mina ovetenskapliga undersökningar visade att prisskillnaden mellan en bil med lite eller mycket utrustning var väldigt liten. AP var ett krav och garanti en stor bonus. Hittade till slut en fullutrustad bil för mer eller mindre samma summa som en basutrustad och fick ett P på köpet.
Förhoppningen är att den blir lättare att sälja på en framtida marknad när den ska stå mot splitternya basutrustade Modem 3.
Låg reggad effekt var också en stor bonus i kalkylen. Sparade 10k om året i försäkring.
Det var mitt sätt att lura mig själv. Om mina antaganden var rätt vet jag som sagt inte förrän jag sålt bilen.
Egentligen är det inte så viktigt - det tog mig iallafall över kanten för att till slut köpa en bil.
Multicoat Red Model X P100D
Re: I dag har jag syndat...
Fick ju som bekant nej från banken i våras....
Men hade jag då fått köpa lagerkärran som jag hade tänkt. 100D med i princip allt på för de 1040000.- jag hade fått den för, så hade jag de närmaste 3 åren åkt billigare än med min Octavia tdi 150 4x4. Det har jag svarta siffror på vit skärm på.
Då räknade jag med ett dieselpris på 15.-/liter och en årlig körsträcka på lite drygt 2000 mil.
Men hade jag då fått köpa lagerkärran som jag hade tänkt. 100D med i princip allt på för de 1040000.- jag hade fått den för, så hade jag de närmaste 3 åren åkt billigare än med min Octavia tdi 150 4x4. Det har jag svarta siffror på vit skärm på.
Då räknade jag med ett dieselpris på 15.-/liter och en årlig körsträcka på lite drygt 2000 mil.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: I dag har jag syndat...
Hur fasiken skulle du kunnat få en 100D med allt för 1040000kr? Min 90D lagerbil kostade knappt 1,2 miljoner. Utan allt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14