Min 70D kostade ca 25 kr/mil totalt på knappt 9000 mil. Då har jag inte räknat med milersättningen. Så den kalkylen kan nog se väldigt olika ut.
Kan du inte hjälpa mig att räkna hem en Tesla .Jag vill så gärna ha en Model S men jag kan inte lura mig att den kostar lika mycket som min nuvarande bil (En Superb diesel 2018) Vad gör jag för fel?
Har du ändrat dig? Helt nyligen fanns det ingen elbil som passade dig.
S har ju fortfarande ingen dragkrok.
Ändrat är kanske fel ord. Ja har hela tiden velat ha en elbil och kan jag få en ny Tesla för samma pengar som min Superb kostar tar jag den nu på direkten.
Försökte under ett par år att räkna hem en privatägd Tesla. Gick inte - kör för lite.
Ändrade strategi och utgick ifrån vad en ”vanlig” personalbil skulle kosta mig, med de avtal och villkor vi har på jobbet. Låt oss säga en V90 bensin. Kanske 5k i månaden.
Resten la jag på nöjeskontot - typ där man köper båtar, motorcyklar och andra typer av roliga fordon.
Man kan då säga att jag har konsoliderat behoven familjefraktare och nöjesfordon, vilket som en bonus innebär en pryl mindre att ta hand om.
Andra steget i strategin var att köpa en begagnad bil, dels för att förhoppningsvis ta en mindre smäll av värdeminskningen, dels för att summan inte skulle bli så läskigt stor.
Sista steget var att hitta rätt bil. Mina ovetenskapliga undersökningar visade att prisskillnaden mellan en bil med lite eller mycket utrustning var väldigt liten. AP var ett krav och garanti en stor bonus. Hittade till slut en fullutrustad bil för mer eller mindre samma summa som en basutrustad och fick ett P på köpet.
Förhoppningen är att den blir lättare att sälja på en framtida marknad när den ska stå mot splitternya basutrustade Modem 3.
Låg reggad effekt var också en stor bonus i kalkylen. Sparade 10k om året i försäkring.
Det var mitt sätt att lura mig själv. Om mina antaganden var rätt vet jag som sagt inte förrän jag sålt bilen.
Egentligen är det inte så viktigt - det tog mig iallafall över kanten för att till slut köpa en bil.
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Försökte under ett par år att räkna hem en privatägd Tesla. Gick inte - kör för lite.
Ändrade strategi och utgick ifrån vad en ”vanlig” personalbil skulle kosta mig, med de avtal och villkor vi har på jobbet. Låt oss säga en V90 bensin. Kanske 5k i månaden.
Resten la jag på nöjeskontot - typ där man köper båtar, motorcyklar och andra typer av roliga fordon.
Man kan då säga att jag har konsoliderat behoven familjefraktare och nöjesfordon, vilket som en bonus innebär en pryl mindre att ta hand om.
Andra steget i strategin var att köpa en begagnad bil, dels för att förhoppningsvis ta en mindre smäll av värdeminskningen, dels för att summan inte skulle bli så läskigt stor.
Sista steget var att hitta rätt bil. Mina ovetenskapliga undersökningar visade att prisskillnaden mellan en bil med lite eller mycket utrustning var väldigt liten. AP var ett krav och garanti en stor bonus. Hittade till slut en fullutrustad bil för mer eller mindre samma summa som en basutrustad och fick ett P på köpet.
Förhoppningen är att den blir lättare att sälja på en framtida marknad när den ska stå mot splitternya basutrustade Modem 3.
Låg reggad effekt var också en stor bonus i kalkylen. Sparade 10k om året i försäkring.
Det var mitt sätt att lura mig själv. Om mina antaganden var rätt vet jag som sagt inte förrän jag sålt bilen.
Egentligen är det inte så viktigt - det tog mig iallafall över kanten för att till slut köpa en bil.
Fick ju som bekant nej från banken i våras....
Men hade jag då fått köpa lagerkärran
som jag hade tänkt. 100D med i princip allt på för de 1040000.- jag hade fått den för, så hade jag de närmaste 3 åren åkt billigare än med min Octavia tdi 150 4x4. Det har jag svarta siffror på vit skärm på.
Då räknade jag med ett dieselpris på 15.-/liter och en årlig körsträcka på lite drygt 2000 mil.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Hur fasiken skulle du kunnat få en 100D med allt för 1040000kr? Min 90D lagerbil kostade knappt 1,2 miljoner. Utan allt.
Ingen aning. Men denna goding låg någon dag på Teslas sida
Och jag drog igång ett köp men DnB sa: Nix!
Efter det här halvåret när firman gått långt bättre än förväntat så är det väl ganska uppenbart vad jag tycker om banker.
Bitter? Jag?
...en smula kanske.
Men snart får jag ju åka eGolf....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Jaha, och hur tänker ni göra nu för att jag ska känna mig lite mindre blåst...?
Walker, jag fick inte heller leasa via firman, DNB ville att jag skulle gå i personlig borgen, vilket jag gjorde. Ändå konstigt för jag hade aldrig i livet fått lov att låna så mycket pengar för ett privat bilköp, men att gå i borgen gick tydligen bra. Jag har slutat för länge sedan att försöka förstå hur banker fungerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jaha, och hur tänker ni göra nu för att jag ska känna mig lite mindre blåst...?
Walker, jag fick inte heller leasa via firman, DNB ville att jag skulle gå i personlig borgen, vilket jag gjorde. Ändå konstigt för jag hade aldrig i livet fått lov att låna så mycket pengar för ett privat bilköp, men att gå i borgen gick tydligen bra. Jag har slutat för länge sedan att försöka förstå hur banker fungerar.
men!!! Jag ville ju inte ta den på firman utan istället ta det som - ett PERSONLIGT lån med 3 millar i säkerhet och ett prickfritt ekonomiskt förflutet. Borgen eller något annat var tydligen inte intressant. Det var bara ett blankt NEJ.
Ja, ja... vad är en bal på slottet?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Jaha okej. Men som sagt, jag hade inte heller fått låna så mycket. Varje gång jag har försökt låna pengar för en bil har jag fått en ränta som var skrattretande hög. Och då handlade det inte om några miljonbelopp eller så. Första gången jag öht lånade pengar var för min förra Tesla, och det var inte alls mycket. 150 000kr bara. Resten betalade jag ur egen ficka. Räntan var saftig ändå. De flesta banker ville inte ge mig nånting alls.
Sambon har av någon för mig oförklarlig anleding betydligt bättre kreditvärdighet än vad jag har. Vet inte hur min kreditvärdighet kan vara låg när jag aldrig har lånat nåt. Eller så är det precis det som är problemet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jaha okej. Men som sagt, jag hade inte heller fått låna så mycket. Varje gång jag har försökt låna pengar för en bil har jag fått en ränta som var skrattretande hög. Och då handlade det inte om några miljonbelopp eller så. Första gången jag öht lånade pengar var för min förra Tesla, och det var inte alls mycket. 150 000kr bara. Resten betalade jag ur egen ficka. Räntan var saftig ändå. De flesta banker ville inte ge mig nånting alls.
Sambon har av någon för mig oförklarlig anleding betydligt bättre kreditvärdighet än vad jag har. Vet inte hur min kreditvärdighet kan vara låg när jag aldrig har lånat nåt. Eller så är det precis det som är problemet.
Fick en sånningadära kreditförfrågan från Bisnode igår. Någon hade frågat om min kreditvärdighet. De tyckte att risken att låna till mig var 3% (1% = ingen risk, 100% = gigantisk risk)
Men vad spelar en sådan bedömning för roll när man kontaktar banken? Inte ett smack. Enligt deras mallar har jag inte råd att äta nudlar ens....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Konstigt, när jag frågade säljaren om vad för löner som minst behövs för att låna till Model S sa han att han till och med haft folk som legat runt gränsen för statlig skatt som blivit godkända direkt utan problem när han gjort en körning (då som privatköp). Detta med DnB då och med normal kontantinsats runt 20-30% eller vad de nu kräver.
Till ett privatköp vill iaf Dnb gärna att lånebeloppet är max din bruttoinkomst.
De sa först nej till mig, men efter lite mailade med de 3 senaste lönespecarna kunde de räkna upp årets bruttolön och jag fick grönt av banken att låna.
Konstigt, när jag frågade säljaren om vad för löner som minst behövs för att låna till Model S sa han att han till och med haft folk som legat runt gränsen för statlig skatt som blivit godkända direkt utan problem när han gjort en körning (då som privatköp). Detta med DnB då och med normal kontantinsats runt 20-30% eller vad de nu kräver.
...som sagt. Det är historia nu. Nästa vecka ska jag hämta ut min nya eGolf, bara transportstyrelsen får ur tummen och skickar ett regnr.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR