Elbil lättare än en fossilbil?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbil lättare än en fossilbil?

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Läste det här för några år sedan. Vet inte om det stämmer
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0E ... nga-laster
Det är fullt möjligt att det till och med är värre än så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elbil lättare än en fossilbil?

Inlägg av Bjelke »

Nej nej! Det är ALLTID dubbarnas fel! Även på sommaren och på vägar där dubbdäck inte används så är det ändå dubbarnas fel!
Alla stenskott är också dubbar! Det beror absolut inte på grövre däcksmönster i kombination med snö, sandning och plogning osv.
Vi har tex en väg som dom la ny asfalt på i våras och som var rejält sliten nu, det beror också på dubbdäck och inte det faktum att det rullar
en massa tung trafik på den vägen...
Jag tror faktiskt att det är dubbarnas fel att tom cykelbanor slits på vintern, och alltså inte snöröjningen där.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Elbil lättare än en fossilbil?

Inlägg av Stefan T »

fins en faktor till salt löser upp vägarna kombinerar man det med dubb så blir det stort slitage
Sen en tung last bil på det gör inte saken bättre
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbil lättare än en fossilbil?

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Jag tror faktiskt att det är dubbarnas fel att tom cykelbanor slits på vintern, och alltså inte snöröjningen där.
Titta bara på tyska motorvägar. Det byggs och byggs och lagas och lagas. Ändå så är de ofta i helt bedrövligt skick. Det finns en anledning varför de för många år sedan har infört en motorvägsavgift för tung trafik. Dubbdäck har varit förbjudna sedan 70-talet och det är bra, för vägarna var blankslipade pga alla dubbdäck som rullade på dem.
Jag tycker inte att man ska förbjuda dubbdäck i Sverige, det vore totalt förödande för oss som bor på ställen som plogbilen inte når förrän snön har försvunnit av sig själv. Fast nu kör vi ändå odubbat pga oljudet från dubbarna. Men ändå. Dubbar behövs givetvis.
Sen kan man ju ifrågasätta om man verkligen inte klarar sig utan dubbdäck i södra Sverige och i städerna. Problemet är som vanligt att man försöker tillämpa samma regler för alla. Bara för att man klarar sig fint utan dubbdäck i Malmö behöver det inte betyda att det funkar precis lika bra i Jukkasjärvi.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 09 jun 2017 12:02
Ort: Upplands Väsby

Re: Elbil lättare än en fossilbil?

Inlägg av Engen »

Bjelke skrev:
Nej nej! Det är ALLTID dubbarnas fel! Även på sommaren och på vägar där dubbdäck inte används så är det ändå dubbarnas fel!
Alla stenskott är också dubbar! Det beror absolut inte på grövre däcksmönster i kombination med snö, sandning och plogning osv.
Vi har tex en väg som dom la ny asfalt på i våras och som var rejält sliten nu, det beror också på dubbdäck och inte det faktum att det rullar
en massa tung trafik på den vägen...
Jag tror faktiskt att det är dubbarnas fel att tom cykelbanor slits på vintern, och alltså inte snöröjningen där.
:D :D :D

Lite som den här låten med Grotesco
Senast redigerad av Engen, redigerad totalt 1 gånger.
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Elbil lättare än en fossilbil?

Inlägg av evilirish »

Bjelke skrev:
Nej nej! Det är ALLTID dubbarnas fel!
Som jag fick det förklarat för mig så används en annan sorts asfalt här i Svedala för att kunna stå emot dubbarnas inverkan. Så indirekt blir det dubbarnas fel. En liten del av det dvs, tung trafik är det som trycker sönder vägen, dubbarna det som ruggar upp den ;)
Detta ska också vara en anledning till att vi har högre förbrukning här uppe.
Men jag kan ha fel...
Verdi

Re: Elbil lättare än en fossilbil?

Inlägg av Verdi »

evilirish skrev:
Bjelke skrev:
Nej nej! Det är ALLTID dubbarnas fel!
Som jag fick det förklarat för mig så används en annan sorts asfalt här i Svedala för att kunna stå emot dubbarnas inverkan. Så indirekt blir det dubbarnas fel. En liten del av det dvs, tung trafik är det som trycker sönder vägen, dubbarna det som ruggar upp den ;)
Detta ska också vara en anledning till att vi har högre förbrukning här uppe.
Men jag kan ha fel...

Ja det verkar faktiskt som att asfalten är grov pga dubbdäck till viss del. http://www.iperspektiv.se/5.327ab7e4159 ... 5efea.html Fast tunga lastbilar sliter mycket på själva vägbanan också väl? Inte bara trycker ner den.

Jag tänker att en grov yta står emot blixthalka bättre också. Borde ju rimligen krävas mer vatten och is för att täcka en grov yta än en helt slät? En annan anledning till att vi använder slitstarka beläggningar är väl att vi har stora avstånd och liten befolkning. Budgeten per meter väg är antagligen lägre här än i t ex Tyskland.

Vad gäller Tyskland så kan ju mati det betydligt bättre än vad jag kan men det som slår mig är att mängden lastbilar på Autobahn är helt sinnessjuk jämfört med E4:an. Jag antar att de saltar friskt även i Tyskland?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbil lättare än en fossilbil?

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Vad gäller Tyskland så kan ju mati det betydligt bättre än vad jag kan men det som slår mig är att mängden lastbilar på Autobahn är helt sinnessjuk jämfört med E4:an. Jag antar att de saltar friskt även i Tyskland?
Ja, det saltas helvetiskt såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar