Hurgrig på tesla nuuu!!!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2017 19:28
Ort: Stockholm

Hurgrig på tesla nuuu!!!

Inlägg av Jjakobb »

Hej, jag står idag i kö till en m3, och tänkte att det skulle bli nästa bilen. Dock blev jag lite ställd när jag såg denna annons : "https://www.blocket.se/goteborg/Tesla_M ... 0.htm?sa=1".

Tänker att detta bl.a. kan vara en sorts samlingstråd för personer med liknande dilemma. Mina alternativ i dagsläget är alltså följande:

1. Köpa P85D:an och vara nöjd med livet tills vidare
2. Köpa Model 3 när den nu kommer. Bokade första dagen och blev med tesla ett tag efter det i ett år, vet ej hur det påverkar min väntetid?
3. Ifall 2, vilken M3-version (återkommer till detta)?


Mina funderingar är följande:
P85D:an lockar då jag kan få den tidigare än M3, den har "hyfsad" prestanda, har tidigare haft MS på gott och ont jag vet lite vad jag ger mig in på.
M3 lockar då den är en ny lite mer spännande (iom att den är ny). Den ska ha ett väldigt sofistikerat batteri, kanske med mindre degredation?, bättre laddhastighet? och bättre uppvärmning/kylning?.


De avgörande faktorerna är följande:
-Hur mår ett batteri på 17k mil?
-Känner någon till den (p85d) specifika bilen och ifall den har någon "historia"?
-Missar man något teknologimässigt, t.ex. batteri?
-Ifall det ändå blir M3, kommer long range och premium vara givet. Hur mycket kan man tänkas behöva dega för de olika modellerna (long range, long range awd och performance) Jag förstår att det kan vara svårt att sia om, men en approximering skulle uppskattas?
-Hur stor är räckviddsskillnaden mellan dels de aktuella M3-versionerna och p85d, det som intresserar är framförallt räckvidd vid väldigt höga hastigheter, ca 140-170 kph (autobahntempo) då jag åker på en del långresor på kontinenten.
-Hur kommer det se ut rent ekonomiskt (förstår att det till stor del beror på vilken M3 jag väljer)

Försökte hålla detta inlägg så strukturerat och koncist som möjligt. Ni får gärna tillföra något jag missat. Gärna också något objektiva åsikter.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Hurgrig på tesla nuuu!!!

Inlägg av TeslaTissel »

Jjakobb skrev:
Hej, jag står idag i kö till en m3, och tänkte att det skulle bli nästa bilen. Dock blev jag lite ställd när jag såg denna annons : "https://www.blocket.se/goteborg/Tesla_M ... 0.htm?sa=1".

Tänker att detta bl.a. kan vara en sorts samlingstråd för personer med liknande dilemma. Mina alternativ i dagsläget är alltså följande:

1. Köpa P85D:an och vara nöjd med livet tills vidare
2. Köpa Model 3 när den nu kommer. Bokade första dagen och blev med tesla ett tag efter det i ett år, vet ej hur det påverkar min väntetid?
3. Ifall 2, vilken M3-version (återkommer till detta)?


Mina funderingar är följande:
P85D:an lockar då jag kan få den tidigare än M3, den har "hyfsad" prestanda, har tidigare haft MS på gott och ont jag vet lite vad jag ger mig in på.
M3 lockar då den är en ny lite mer spännande (iom att den är ny). Den ska ha ett väldigt sofistikerat batteri, kanske med mindre degredation?, bättre laddhastighet? och bättre uppvärmning/kylning?.


De avgörande faktorerna är följande:
-Hur mår ett batteri på 17k mil?
-Känner någon till den (p85d) specifika bilen och ifall den har någon "historia"?
-Missar man något teknologimässigt, t.ex. batteri?
-Ifall det ändå blir M3, kommer long range och premium vara givet. Hur mycket kan man tänkas behöva dega för de olika modellerna (long range, long range awd och performance) Jag förstår att det kan vara svårt att sia om, men en approximering skulle uppskattas?
-Hur stor är räckviddsskillnaden mellan dels de aktuella M3-versionerna och p85d, det som intresserar är framförallt räckvidd vid väldigt höga hastigheter, ca 140-170 kph (autobahntempo) då jag åker på en del långresor på kontinenten.
-Hur kommer det se ut rent ekonomiskt (förstår att det till stor del beror på vilken M3 jag väljer)

Försökte hålla detta inlägg så strukturerat och koncist som möjligt. Ni får gärna tillföra något jag missat. Gärna också något objektiva åsikter.
Jag kan förstå att du vill samla frågorna. Men det är lite besvärligt svara på alla, en del har dessutom delfrågor i samma fråga. ;^)

Titta igenom alla artiklar Tibor Blomhäll skrivit först tycker jag.
När det gäller effektivitet och degradering på batterierna behöver du inte vara orolig. Det rör sig om så pass lite.
Model 3 kommer i början 2019. Just mycket mer än så vet vi inte.

Priser har på M3 angetts också av Tibor Blomhäll.
De olika varianterna sju, tror jag det är för närvarande? Hittar du där också. http://teslaclubsweden.se/information/model-3/
Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2017 19:28
Ort: Stockholm

Re: Hurgrig på tesla nuuu!!!

Inlägg av Jjakobb »

TeslaTissel skrev:
Jjakobb skrev:
Hej, jag står idag i kö till en m3, och tänkte att det skulle bli nästa bilen. Dock blev jag lite ställd när jag såg denna annons : "https://www.blocket.se/goteborg/Tesla_M ... 0.htm?sa=1".

Tänker att detta bl.a. kan vara en sorts samlingstråd för personer med liknande dilemma. Mina alternativ i dagsläget är alltså följande:

1. Köpa P85D:an och vara nöjd med livet tills vidare
2. Köpa Model 3 när den nu kommer. Bokade första dagen och blev med tesla ett tag efter det i ett år, vet ej hur det påverkar min väntetid?
3. Ifall 2, vilken M3-version (återkommer till detta)?


Mina funderingar är följande:
P85D:an lockar då jag kan få den tidigare än M3, den har "hyfsad" prestanda, har tidigare haft MS på gott och ont jag vet lite vad jag ger mig in på.
M3 lockar då den är en ny lite mer spännande (iom att den är ny). Den ska ha ett väldigt sofistikerat batteri, kanske med mindre degredation?, bättre laddhastighet? och bättre uppvärmning/kylning?.


De avgörande faktorerna är följande:
-Hur mår ett batteri på 17k mil?
-Känner någon till den (p85d) specifika bilen och ifall den har någon "historia"?
-Missar man något teknologimässigt, t.ex. batteri?
-Ifall det ändå blir M3, kommer long range och premium vara givet. Hur mycket kan man tänkas behöva dega för de olika modellerna (long range, long range awd och performance) Jag förstår att det kan vara svårt att sia om, men en approximering skulle uppskattas?
-Hur stor är räckviddsskillnaden mellan dels de aktuella M3-versionerna och p85d, det som intresserar är framförallt räckvidd vid väldigt höga hastigheter, ca 140-170 kph (autobahntempo) då jag åker på en del långresor på kontinenten.
-Hur kommer det se ut rent ekonomiskt (förstår att det till stor del beror på vilken M3 jag väljer)

Försökte hålla detta inlägg så strukturerat och koncist som möjligt. Ni får gärna tillföra något jag missat. Gärna också något objektiva åsikter.
Jag kan förstå att du vill samla frågorna. Men det är lite besvärligt svara på alla, en del har dessutom delfrågor i samma fråga. ;^)

Titta igenom alla artiklar Tibor Blomhäll skrivit först tycker jag.
När det gäller effektivitet och degradering på batterierna behöver du inte vara orolig. Det rör sig om så pass lite.
Model 3 kommer i början 2019. Just mycket mer än så vet vi inte.

Priser har på M3 angetts också av Tibor Blomhäll.
De olika varianterna sju, tror jag det är för närvarande? Hittar du där också. http://teslaclubsweden.se/information/model-3/
Tack! jo förstår att det är mycket att svara eftersökte kanske mest länkar såsom den du skickade.
Det som jag främst kanske säker svar på är hur räckiddskillanden vid höga hastigheter och laddhastighet på SuC, vet själv att faktiskt kapacitet på p85d lär ligga på ca 75 kwh och vad kan då den faktiska kapaciteten på M3 vara? Och iom att den är lättare och mer aero hur mycket mer räckvidd kan man tänka sig?. Och sist ifall någon visste något om just den här bilen?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Hurgrig på tesla nuuu!!!

Inlägg av TeslaTissel »

Det kanske hjälper med denna Model 3 filmer-tråd?

Här hittar du ALLT kring Model 3 tester, laddning, vinterkörning. Ja allt du kan ens föreställa dig.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 51&t=11444

Eller testa denna kanal. TeslaBjørn - Puh, om du inte hittar något där? Ja då vet i sjutton.
Sök på Model S tester etc. Tumme upp och lycka till.

https://www.youtube.com/channel/UCG1QcV ... 4rE8avQL4A
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Hurgrig på tesla nuuu!!!

Inlägg av Richardk »

Någon skrev här på TC att M3 long range motsvarar en Model S 100d i räckvidd. Det låter riktigt bra tycker jag.

Har själv en P85+ och i ärlighetens namn så är det ingen vidare räckvidd på autobahn. Problemet är att man måste hela tiden ladda mer än 60% för att kunna köra snabbt och då tar det lätt en 30 min eller mer och sedan kör man upp denna sträcka väldigt snabbt.

Detta innebär att man får ladda typ vart 10-13 mil, för man vill inte ladda mer än 60% med P85 när man bara sitter och väntar. Bilar som låg och puttrade i 90 km/h höll ungefär samma snitthastighet som mig som försökte köra i 180 km/h :) Rent körmässigt är den kanon, stabil och snabb men för mycket vindbrus.
Verdi

Re: Hurgrig på tesla nuuu!!!

Inlägg av Verdi »

Labba på http://abetterrouteplanner.com så får du se. M3 är nog ett betydligt bättre val om du inte behöver utrymmena.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hurgrig på tesla nuuu!!!

Inlägg av HelectriC »

Hurg hurg! ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Hurgrig på tesla nuuu!!!

Inlägg av lator »

Richardk skrev:
Någon skrev här på TC att M3 long range motsvarar en Model S 100d i räckvidd. Det låter riktigt bra tycker jag.

Har själv en P85+ och i ärlighetens namn så är det ingen vidare räckvidd på autobahn. Problemet är att man måste hela tiden ladda mer än 60% för att kunna köra snabbt och då tar det lätt en 30 min eller mer och sedan kör man upp denna sträcka väldigt snabbt.

Detta innebär att man får ladda typ vart 10-13 mil, för man vill inte ladda mer än 60% med P85 när man bara sitter och väntar. Bilar som låg och puttrade i 90 km/h höll ungefär samma snitthastighet som mig som försökte köra i 180 km/h :) Rent körmässigt är den kanon, stabil och snabb men för mycket vindbrus.
Du satte kanske huvudet på spiken där va...? Man måste inte köra 180 km/h bara för att man kan. Allt slits mer och om det otänkbara skulle inträffa så är jag inte säker på att Teslan fixar att hålla dig vid liv... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2017 19:28
Ort: Stockholm

Re: Hurgrig på tesla nuuu!!!

Inlägg av Jjakobb »

Richardk skrev:
Någon skrev här på TC att M3 long range motsvarar en Model S 100d i räckvidd. Det låter riktigt bra tycker jag.

Har själv en P85+ och i ärlighetens namn så är det ingen vidare räckvidd på autobahn. Problemet är att man måste hela tiden ladda mer än 60% för att kunna köra snabbt och då tar det lätt en 30 min eller mer och sedan kör man upp denna sträcka väldigt snabbt.

Detta innebär att man får ladda typ vart 10-13 mil, för man vill inte ladda mer än 60% med P85 när man bara sitter och väntar. Bilar som låg och puttrade i 90 km/h höll ungefär samma snitthastighet som mig som försökte köra i 180 km/h :) Rent körmässigt är den kanon, stabil och snabb men för mycket vindbrus.
Jo känner igen det från s 85:an jag hade. Det ser ju lite ut som en andragradsfunktion detta med snitthastighet. Snittet ökar ett tag med hastigheten och efter ett tag så avtar den iom att man måste ladda mer iom att bl.a. luftmotståndet ökar kvadratiskt mot hastigheten. Tänkte mer att p85d kanske skulle vara bättre lämpad för höga hastigheter då jag har fått för mig att den främre motorn är anpassad för högre hastigheter.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Hurgrig på tesla nuuu!!!

Inlägg av Richardk »

lator skrev:
Richardk skrev:
Någon skrev här på TC att M3 long range motsvarar en Model S 100d i räckvidd. Det låter riktigt bra tycker jag.

Har själv en P85+ och i ärlighetens namn så är det ingen vidare räckvidd på autobahn. Problemet är att man måste hela tiden ladda mer än 60% för att kunna köra snabbt och då tar det lätt en 30 min eller mer och sedan kör man upp denna sträcka väldigt snabbt.

Detta innebär att man får ladda typ vart 10-13 mil, för man vill inte ladda mer än 60% med P85 när man bara sitter och väntar. Bilar som låg och puttrade i 90 km/h höll ungefär samma snitthastighet som mig som försökte köra i 180 km/h :) Rent körmässigt är den kanon, stabil och snabb men för mycket vindbrus.
Du satte kanske huvudet på spiken där va...? Man måste inte köra 180 km/h bara för att man kan. Allt slits mer och om det otänkbara skulle inträffa så är jag inte säker på att Teslan fixar att hålla dig vid liv... :(
Huvudet på spiken vet jag inte om det var men mer sanningen! Vad som slits mer vet jag inte heller, bilen är väl till för att användas? Jag anser inte att 180km/h är speciellt snabbt, typ tomgång för vissa bilar:)

Jag gillar att köra snabbt och Teslan är en snabb bil men jag vill samtidigt svara på trådskaparens fråga och andra som funderar på att använda bilen som mig själv. Om det svider så får det väl vara så men jag tycker man ska skriva både positiva och negativa grejer om bilen. Missförstå mig inte, jag gillar min Tesla men den är inte speciellt bra på autobahn och det var det som typ efterfrågades.
Skriv svar