Rimlig ersättning för att avstå förmånsbil?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Cornelis
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 aug 2015 01:02

Rimlig ersättning för att avstå förmånsbil?

Inlägg av Cornelis »

Kör förmånsbil i tjänsten idag men funderar på att försöka förhandla mig till att köra egen bil.

Efterlyser därför info om vad en rimlig ersättning skulle vara för att avstå förmånsbil samt vilken milersättning som är rimlig. Tacksam även för input och åsikter, pros and cons.
Verdi

Re: Rimlig ersättning för att avstå förmånsbil?

Inlägg av Verdi »

I regel är förmånsbilar kostnadsneutrala för bolaget så du kan nog inte kräva nånting i utbyte är jag rädd.

I övrigt så är en bra milersättning för din privata bil när du kör i tjänsten något som kan lindra en del.
Cornelis
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 aug 2015 01:02

Re: Rimlig ersättning för att avstå förmånsbil?

Inlägg av Cornelis »

Verdi skrev:
I regel är förmånsbilar kostnadsneutrala för bolaget så du kan nog inte kräva nånting i utbyte är jag rädd.

I övrigt så är en bra milersättning för din privata bil när du kör i tjänsten något som kan lindra en del.

Nog har väl min arbetsgivare en kostnad för att de tillhandahåller en bill till mig?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Rimlig ersättning för att avstå förmånsbil?

Inlägg av Leo »

Hört flera förr som fick välja tjänstebil eller 5000kr extra i lön. Kostade ju företaget 5000x1,3142=6571kr inklusive arbetsgivaravgift.

Kanske kan vara en fingervisning.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Cornelis
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 aug 2015 01:02

Re: Rimlig ersättning för att avstå förmånsbil?

Inlägg av Cornelis »

Leo skrev:
Hört flera förr som fick välja tjänstebil eller 5000kr extra i lön. Kostade ju företaget 5000x1,3142=6571kr inklusive arbetsgivaravgift.

Kanske kan vara en fingervisning.
Tack för info. Ja, någonstans mellan 5000 - 6000 har jag hört att det kan ligga. Problemet är ju att 5000 brutto ger 2500:- i kuvertet så det blir nog ingen vidare bra affär rent ekonomiskt även om man får en hyfsad milersättning.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Rimlig ersättning för att avstå förmånsbil?

Inlägg av jpetters »

Det beror ju på vilken nivå av bil du kan välja. Men 5-6000 för en 8-9 basbelopps bil hade vi som val när jag jobbade i Sverige.

Du "slipper" förmånsvärdet så det borde bli ca 5000 netto om du får 5000 och det hade varit förmånsvärdet på förmånsbilen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Cornelis
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 aug 2015 01:02

Re: Rimlig ersättning för att avstå förmånsbil?

Inlägg av Cornelis »

jpetters skrev:
Det beror ju på vilken nivå av bil du kan välja. Men 5-6000 för en 8-9 basbelopps bil hade vi som val när jag jobbade i Sverige.

Du "slipper" förmånsvärdet så det borde bli ca 5000 netto om du får 5000 och det hade varit förmånsvärdet på förmånsbilen.
Bra poäng.

Idag har jag ett förmånsvärde på 6017:-
Verdi

Re: Rimlig ersättning för att avstå förmånsbil?

Inlägg av Verdi »

Cornelis skrev:
Verdi skrev:
I regel är förmånsbilar kostnadsneutrala för bolaget så du kan nog inte kräva nånting i utbyte är jag rädd.

I övrigt så är en bra milersättning för din privata bil när du kör i tjänsten något som kan lindra en del.

Nog har väl min arbetsgivare en kostnad för att de tillhandahåller en bill till mig?
Då heter det tjänstebil, inte förmånsbil.
Verdi

Re: Rimlig ersättning för att avstå förmånsbil?

Inlägg av Verdi »

Leo skrev:
Hört flera förr som fick välja tjänstebil eller 5000kr extra i lön. Kostade ju företaget 5000x1,3142=6571kr inklusive arbetsgivaravgift.

Kanske kan vara en fingervisning.

Ja men det beror ju på om det är en vanlig personal/förmånsbil eller en riktig tjänstebil. Tjänstebilar är det mest säljare och andra som använder sin bil ofta i tjänsten som har. Förmånsbilar kan vem som helst ha och de gör varken från eller till för företaget.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Rimlig ersättning för att avstå förmånsbil?

Inlägg av jpetters »

Jag avsåg tjänstebil i så fall, dvs man skattar bara på förmånsvärdet på den bil man nyttjar privat och i tjänst. Med eller utan betalt bränsle.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Rimlig ersättning för att avstå förmånsbil?

Inlägg av Pontus »

Leo skrev:
Hört flera förr som fick välja tjänstebil eller 5000kr extra i lön. Kostade ju företaget 5000x1,3142=6571kr inklusive arbetsgivaravgift.

Kanske kan vara en fingervisning.
Sedan brukar det väl ofta vara tjänstepension på detta också, dvs ytterligare 1500kr i kostnad för bolaget.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Cornelis
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 aug 2015 01:02

Re: Rimlig ersättning för att avstå förmånsbil?

Inlägg av Cornelis »

Verdi skrev:
Leo skrev:
Hört flera förr som fick välja tjänstebil eller 5000kr extra i lön. Kostade ju företaget 5000x1,3142=6571kr inklusive arbetsgivaravgift.

Kanske kan vara en fingervisning.

Ja men det beror ju på om det är en vanlig personal/förmånsbil eller en riktig tjänstebil. Tjänstebilar är det mest säljare och andra som använder sin bil ofta i tjänsten som har. Förmånsbilar kan vem som helst ha och de gör varken från eller till för företaget.
Förmånsbil blandas ofta ihop tjänstebil.

Jag har förmånsbil dvs en bil jag "får" av min arbetsgivare och som jag använder i jobbet men även får använda privat. Jag har ett förmånsvärde som läggs uppe på min lön och vilket jag betalar skatt.

Tjänstebil får bara användas i tjänsten och ska parkeras hos arbetsgivaren över natten.
Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 dec 2016 08:43

Re: Rimlig ersättning för att avstå förmånsbil?

Inlägg av Pelle »

Verdi skrev:
Cornelis skrev:
Verdi skrev:
I regel är förmånsbilar kostnadsneutrala för bolaget så du kan nog inte kräva nånting i utbyte är jag rädd.

I övrigt så är en bra milersättning för din privata bil när du kör i tjänsten något som kan lindra en del.

Nog har väl min arbetsgivare en kostnad för att de tillhandahåller en bill till mig?
Då heter det tjänstebil, inte förmånsbil.
Företaget har ju en samma kostnad för själva bilen oavsett om det är en tjänstebil eller förmånsbil. Är det en förmånsbil så betalar ju företaget även arbetsgivaravgift (31,42 %) på bilförmånen.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Rimlig ersättning för att avstå förmånsbil?

Inlägg av Remuz »

Cornelis skrev:
Verdi skrev:
Leo skrev:
Hört flera förr som fick välja tjänstebil eller 5000kr extra i lön. Kostade ju företaget 5000x1,3142=6571kr inklusive arbetsgivaravgift.

Kanske kan vara en fingervisning.

Ja men det beror ju på om det är en vanlig personal/förmånsbil eller en riktig tjänstebil. Tjänstebilar är det mest säljare och andra som använder sin bil ofta i tjänsten som har. Förmånsbilar kan vem som helst ha och de gör varken från eller till för företaget.
Förmånsbil blandas ofta ihop tjänstebil.

Jag har förmånsbil dvs en bil jag "får" av min arbetsgivare och som jag använder i jobbet men även får använda privat. Jag har ett förmånsvärde som läggs uppe på min lön och vilket jag betalar skatt.

Tjänstebil får bara användas i tjänsten och ska parkeras hos arbetsgivaren över natten.
Förmånsbil = du betalar förmån
Tjänstebil = får inte användas privat
Personalbil = kostnadsneutral för företaget (detta blandas med förmånsbil)

Är det korrekt uppfattat?

På mitt jobb har vi det sista, liksom på de flesta jobb skulle jag tro...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Rimlig ersättning för att avstå förmånsbil?

Inlägg av kangru »

Jag kan välja på mitt jobb. En bil för ett antal prisbasbelopp och fritt bränsle (förmån) eller en egen bil och 5800kr/mån + 32kr/mil (18.5kr skattefritt) för tjänstemil. Jag har en kompis som får 7600kr/mån men bara 18.5kr/mil. Vilket som är bäst är en fråga om hur många tjänstemil du kör.

Generellt sett så är tjänstebil förmånligast för den anställde om den kör många mil privat.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Rimlig ersättning för att avstå förmånsbil?

Inlägg av Pontus »

kangru skrev:
Jag kan välja på mitt jobb. En bil för ett antal prisbasbelopp och fritt bränsle (förmån) eller en egen bil och 5800kr/mån + 32kr/mil (18.5kr skattefritt) för tjänstemil. Jag har en kompis som får 7600kr/mån men bara 18.5kr/mil. Vilket som är bäst är en fråga om hur många tjänstemil du kör.

Generellt sett så är tjänstebil förmånligast för den anställde om den kör många mil privat.
Hur fungerar det med elbil och fritt bränsle? Det är nästan billigare att betala elen själv än att betala skatten på förmånen av fritt bränsle?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Rimlig ersättning för att avstå förmånsbil?

Inlägg av kangru »

Pontus skrev:
kangru skrev:
Jag kan välja på mitt jobb. En bil för ett antal prisbasbelopp och fritt bränsle (förmån) eller en egen bil och 5800kr/mån + 32kr/mil (18.5kr skattefritt) för tjänstemil. Jag har en kompis som får 7600kr/mån men bara 18.5kr/mil. Vilket som är bäst är en fråga om hur många tjänstemil du kör.

Generellt sett så är tjänstebil förmånligast för den anställde om den kör många mil privat.
Hur fungerar det med elbil och fritt bränsle? Det är nästan billigare att betala elen själv än att betala skatten på förmånen av fritt bränsle?
Förmånen är ju på 120% av kostnaden. Vet dock inte hur det funkar när du till 50-80% laddar hemma. Den skall då även täcka tex spolarvätska, tvätt osv. Jag gissar att det vid något tillfälle kommer justeras för elbil.
Skriv svar