Vem ska självkörande bilar skydda i en olycka?
Moderator: Redaktion
Re: Vem ska självkörande bilar skydda i en olycka?
Nu har de gjort undersökningar vilka vi helst vill "offra"
■ Barnvagn
■ Flicka
■ Pojke
■ Gravid kvinna
■ Manlig läkare
■ Kvinnlig läkare
■ Kvinnlig idrottare
■ Kvinnlig chef
■ Manlig idrottare
■ Manlig chef
■ Tjock kvinna
■ Tjock man
■ Hemlös
■ Gammal man
■ Gammal kvinna
■ Hund, kriminell
■ Katt.
Sååå... hund (kriminell) och sist katt är de som vi helst kör över.
https://www.dn.se/kultur-noje/linus-lar ... far-valja/
■ Barnvagn
■ Flicka
■ Pojke
■ Gravid kvinna
■ Manlig läkare
■ Kvinnlig läkare
■ Kvinnlig idrottare
■ Kvinnlig chef
■ Manlig idrottare
■ Manlig chef
■ Tjock kvinna
■ Tjock man
■ Hemlös
■ Gammal man
■ Gammal kvinna
■ Hund, kriminell
■ Katt.
Sååå... hund (kriminell) och sist katt är de som vi helst kör över.
https://www.dn.se/kultur-noje/linus-lar ... far-valja/
Re: Vem ska självkörande bilar skydda i en olycka?
Oerhört korkad undersökning.Mickep skrev:Nu har de gjort undersökningar vilka vi helst vill "offra"
■ Barnvagn
■ Flicka
■ Pojke
■ Gravid kvinna
■ Manlig läkare
■ Kvinnlig läkare
■ Kvinnlig idrottare
■ Kvinnlig chef
■ Manlig idrottare
■ Manlig chef
■ Tjock kvinna
■ Tjock man
■ Hemlös
■ Gammal man
■ Gammal kvinna
■ Hund, kriminell
■ Katt.
Sååå... hund (kriminell) och sist katt är de som vi helst kör över.
https://www.dn.se/kultur-noje/linus-lar ... far-valja/
Re: Vem ska självkörande bilar skydda i en olycka?
Att folk hellre vill döda oskyldiga katter än kriminella hundar övergår mitt förstånd.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vem ska självkörande bilar skydda i en olycka?
Hahahaha...bylund skrev:Att folk hellre vill döda oskyldiga katter än kriminella hundar övergår mitt förstånd.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Vem ska självkörande bilar skydda i en olycka?
Barnvagnar är ju inte så farliga att köra över, det är ju bara materiella ting.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Vem ska självkörande bilar skydda i en olycka?
Här misstar du sannolikt dig. Majoriteten i undersökningen tänker troligen enligt följande resonemang: Människor och djur är mjuka och ger bucklor som är lättare att fixa än bucklor från hårda föremål så som barnvagnar. Då barnvagnar även lätt repar lacken så krävs det oftast även omlackering efter närkontakt med barnvagn, vilket i många fall kan undvikas efter närkontakt med mjuka objekt.kler skrev:Barnvagnar är ju inte så farliga att köra över, det är ju bara materiella ting.
Tesla Model Y
Re: Vem ska självkörande bilar skydda i en olycka?
Märks ju av denna undersökning att de flesta antagligen kommer bli säkrare när datorer tar över körningen. Människor i allmänhet verkar ju vara sexistiska, rasistiska och åldersdiskriminerande plus kanske även egoistiska. Människor verkar lägga mer tid på att fundera på vem och hur som skall köras över istället för som självkörande bilar försöka undvika olycka genom att köra lagligt och sänka farten så gott det går när olyckan är ett faktum.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vem ska självkörande bilar skydda i en olycka?
Jag tycker inte bilen skall skydda någon. Alla ska dö, lika för alla! Kön, etnicitet, ålder, handikapp, klädsel, inkomst. Vi vill ju inte riskera att någon blir kränkt!
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vem ska självkörande bilar skydda i en olycka?
Det roligaste är ju att folk tror att de kan sitta och tänka efter vem de själva skulle köra över. I verkligheten skulle 99% av befolkningen inte ens kunna reagera optimalt för att försöka undvika olyckan utan skulle mest få panik och ratta/trycka på något och hoppas på det bästa. Sen är det ju så att olyckor förebyggs bäst genom att minimera risken från början, dvs eliminera trötta, bakfulla, stressade, arga, distraherade förare (med flera) så en datorstyrd bil kommer inte ens hamna i många av situationerna vi människor hamnar i.Svenssons skrev:Märks ju av denna undersökning att de flesta antagligen kommer bli säkrare när datorer tar över körningen. Människor i allmänhet verkar ju vara sexistiska, rasistiska och åldersdiskriminerande plus kanske även egoistiska. Människor verkar lägga mer tid på att fundera på vem och hur som skall köras över istället för som självkörande bilar försöka undvika olycka genom att köra lagligt och sänka farten så gott det går när olyckan är ett faktum.
Re: Vem ska självkörande bilar skydda i en olycka?
Tror det stod i texten att förlaget är att bilen INTE skall ta hänsyn till ålder, brottsbelastning
"Ministern fick sina moralregler, formulerade i 20 punkter. Människor ska alltid skyddas framför egendom och framför husdjur. System ska byggas för ökad säkerhet. Och så ett förbud: När en olycka inte kan avstyras får ingen hänsyn tas till personers egenskaper, som ålder eller kön. Det är ”strikt förbjudet”, skriver kommittén bakom de föreslagna reglerna."
"Ministern fick sina moralregler, formulerade i 20 punkter. Människor ska alltid skyddas framför egendom och framför husdjur. System ska byggas för ökad säkerhet. Och så ett förbud: När en olycka inte kan avstyras får ingen hänsyn tas till personers egenskaper, som ålder eller kön. Det är ”strikt förbjudet”, skriver kommittén bakom de föreslagna reglerna."
Re: Vem ska självkörande bilar skydda i en olycka?
Nä, men däremot kan den hamna i situationer som vi människor aldrig hamnar iOfarligTesla skrev:Det roligaste är ju att folk tror att de kan sitta och tänka efter vem de själva skulle köra över. I verkligheten skulle 99% av befolkningen inte ens kunna reagera optimalt för att försöka undvika olyckan utan skulle mest få panik och ratta/trycka på något och hoppas på det bästa. Sen är det ju så att olyckor förebyggs bäst genom att minimera risken från början, dvs eliminera trötta, bakfulla, stressade, arga, distraherade förare (med flera) så en datorstyrd bil kommer inte ens hamna i många av situationerna vi människor hamnar i.Svenssons skrev:Märks ju av denna undersökning att de flesta antagligen kommer bli säkrare när datorer tar över körningen. Människor i allmänhet verkar ju vara sexistiska, rasistiska och åldersdiskriminerande plus kanske även egoistiska. Människor verkar lägga mer tid på att fundera på vem och hur som skall köras över istället för som självkörande bilar försöka undvika olycka genom att köra lagligt och sänka farten så gott det går när olyckan är ett faktum.
Man får inte glömma att vi pratar ettor och nollor. Inte AI, inte än ivf. Det är ju därför som navigation på AP inte fungerar som människorna som kör bilen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Vem ska självkörande bilar skydda i en olycka?
Ah, förklarar även katt vs kriminell hund, såvida det inte rör sig om tjuvaktiga chihuahuor.gellerstam skrev:Här misstar du sannolikt dig. Majoriteten i undersökningen tänker troligen enligt följande resonemang: Människor och djur är mjuka och ger bucklor som är lättare att fixa än bucklor från hårda föremål så som barnvagnar. Då barnvagnar även lätt repar lacken så krävs det oftast även omlackering efter närkontakt med barnvagn, vilket i många fall kan undvikas efter närkontakt med mjuka objekt.kler skrev:Barnvagnar är ju inte så farliga att köra över, det är ju bara materiella ting.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Vem ska självkörande bilar skydda i en olycka?
Yepp, och gravida kvinnor är som regel större än läkare. Pojkar och flickor bär runt på stenar och pinnar. Ajajajbylund skrev:Ah, förklarar även katt vs kriminell hund, såvida det inte rör sig om tjuvaktiga chihuahuor.gellerstam skrev:Här misstar du sannolikt dig. Majoriteten i undersökningen tänker troligen enligt följande resonemang: Människor och djur är mjuka och ger bucklor som är lättare att fixa än bucklor från hårda föremål så som barnvagnar. Då barnvagnar även lätt repar lacken så krävs det oftast även omlackering efter närkontakt med barnvagn, vilket i många fall kan undvikas efter närkontakt med mjuka objekt.kler skrev:Barnvagnar är ju inte så farliga att köra över, det är ju bara materiella ting.
Tesla Model Y